Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk device snoept mn bandbreedte weg?

Pagina: 1
Acties:

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-11 01:13
Ik heb al een hele lage bandbreedte thuis van ongeveer 2,5 Mb. Ik kan hier echter nog prima mee online gamen, maar als er dan opeens een smartphone gaat updaten of dochter lief gaat een youtube filmpje kijken dan lukt dat niet meer. Ik wil echter maar niet zo iemand de schuld geven dus ik vroeg me af of er een simpel stukje software is die inzichtelijk maakt wie op dat moment hoeveel bandbreedte gebruikt.

Ik heb zelf al netgear genie geinstalleerd en wireshark, maar ik heb het idee dat netgeargenie alleen naar mn eigen pc en internet kijkt en wireshark die logt zoveel dat het bijna niet bij te houden is, maar geen grafiekjes of andere grafische mogelijkheden.

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:00
aan wireshark heb je niet zo veel, die ziet alleen het verkeer van je PC niet die van de tablet/telefoon/wifi device.

Je zou kunnen proberen als je modem dat ondersteund is met snmp / sys logging.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• HendrikT
ik heb een speedtouch 780 modem, ik kan daar nergens iets over snmp sys logging vinden

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:34
persoonlijk denk ik dan toch dat je internet abbo niet genoeg is voor wat je ermee doet.
Zekers als je intensief gebruikt maakt van je internet en als je met meerdere gebruikers, is het wel aan te raden om een abbo hoger te nemen.

Verder kan je router natuurlijk ook lastig doen, vooral als alles wireless gaat.
Welke router heb je?

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 22-02-2015 19:13 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan het met je bestaande apparatuur niet doen.
Wat je nodig hebt is een fatsoenlijke gateway, die dan tussen je internet en de rest van het netwerk zit. Daar draai je dan iets als DD-WRT, pfSense of OpenWRT ofzo op, en daar kan je dan makkelijk mee zien wie wat doet.

• HendrikT
leuk bedacht freaky35 maar dat is dus juist het probleem hier, ik kan geen hogere snelheid krijgen hier.

Ik heb hier een wifi router van linksys waar ik dd-wrt op heb staan, wellicht dat ik daar iets mee kan?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:41

TommieW

Numa numa.

HendrikT schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:18:
leuk bedacht freaky35 maar dat is dus juist het probleem hier, ik kan geen hogere snelheid krijgen hier.

Ik heb hier een wifi router van linksys waar ik dd-wrt op heb staan, wellicht dat ik daar iets mee kan?
Als je die Linksys tussen het internet en je devices hangt, zal het wel mogelijk zijn. Mogelijk moet je nog wat dingen configureren/installeren, maar daar kan je met Google wel uit komen. ;)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als al je netwerkspul achter je wifi router zit wel, als er dingen op je linksys aangesloten zijn (bedraad en/of draadloos) maar ook op je speedtouch heb je er niks aan, want dan krijg je geen volledig beeld.

Je kan op DD-WRT vrij makkelijk zien wat de bandbreedte is die gebruikt wordt, en je kan ook zien welk IP-adres bij welk MAC-adres zien, en je kan zien hoeveel connecties een IP-adres open heeft gezet.

Als je meer wil moet je een CLI programma gebruiken via SSH of telnet.

• HendrikT
Oke, dat is duidelijk dan kan ik in ieder geval een begin maken en een deel uitsluiten wat achter dd-wrt zit, helaas zit er ook nog iets achter het adsl modem zowel vast als draadloos.

bedankt voor de reacties

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kijk ook eens naar QoS, daarmee kun je een deel van je verkeer voorrang geven op ander verkeer.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Beste HendrikT,

Wie is je Internet Provider? Als dit KPN is, dan meteen de Klantenservice bellen en vragen om een nieuwe modem. Je krijgt dan een ExperiaBox v8 (Arcadyan VGV7519). Bij uitzondering krijg je de EB v9.

Wat ik je kan zeggen is dat als je die Arcadyan gebruikt i.p.v. die SpeedTouch, je snelheid wellicht hoger gaat. (Dat had ik iig wel 2 jaar terug)

Niet geschoten is altijd mis ;).
HendrikT schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:34:
Oke, dat is duidelijk dan kan ik in ieder geval een begin maken en een deel uitsluiten wat achter dd-wrt zit, helaas zit er ook nog iets achter het adsl modem zowel vast als draadloos.

bedankt voor de reacties

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn tip voor het inzichtelijk maken en prioriteren van verkeer: koop een Asus router met Trend Micro DPI engine. Geeft niet alleen het bandbreedte verbruik per apparaat weer, maar ook het soort verkeer.

Asus routers met ARM processor (dus niet MIPS) beschikken hierover sinds de laatste update, de goedkoopste is de AC56U.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/fcn037.png

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:00
een andere mogelijkheid is dat je modem langzaam aan slechter wordt en daarmee ook de in train snelheid.
dat zou kunnen verklaren waarom je eerder geen probleem had en nu wel.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• HendrikT
Ik heb nu TomatoUSB op mn E1200 staan, en inmiddels heb ik dus het oude modem vervangen door de experia box v8 die nog in de meterkast stond. Ik heb dus daarop nog weer mn E1200 aangesloten.

ip van de experia box is 192.168.2.254 en bij de oude was het X.X.1.254 dus ik moet nog weer van alles aanpassen dacht ik. Maar nu opeens draais alles weer. De E1200 heeft 192.168.1.1 en geeft zo te zien volgens dhcp adressen aan alle apparaten met een X.X.1

ik kijk nog even wat op youtube naar verschillende instelmogelijkheden etc, maar ik heb alles wel weer aan te praat heb ik het idee

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Kun je ons ook vertellen of je verbinding door de modem wissel vooruit is gegaan of juist achteruit qua snelheid van je lijn.
HendrikT schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:35:
Ik heb nu TomatoUSB op mn E1200 staan, en inmiddels heb ik dus het oude modem vervangen door de experia box v8 die nog in de meterkast stond. Ik heb dus daarop nog weer mn E1200 aangesloten.

ip van de experia box is 192.168.2.254 en bij de oude was het X.X.1.254 dus ik moet nog weer van alles aanpassen dacht ik. Maar nu opeens draais alles weer. De E1200 heeft 192.168.1.1 en geeft zo te zien volgens dhcp adressen aan alle apparaten met een X.X.1

ik kijk nog even wat op youtube naar verschillende instelmogelijkheden etc, maar ik heb alles wel weer aan te praat heb ik het idee

• HendrikT
ik ben momenteel iets vooruit gegaan van ongeveer 2600 Kbps naar 3051 Kbps, dus dat is een flinke vooruitgang ...... ik vraag me af of dit zo zal blijven

Toch nog maar even een wijzinging, mn snelheid is inmiddels gekelderd naar 2000 Kbps helaas.

Ik heb het ip van de E1200 wel kunnen wijzingen. Ik heb ook overal internet maar ik kan niet vanaf overal inloggen op de experiabox, alle apparaten die achter de E1200 hangen bijvoorbeeld kan ik niet mee op de eperiabox, heel vaag ...

[ Voor 100% gewijzigd door HendrikT op 25-02-2015 07:44 ]

Pagina: 1