Multimeter calibreren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Sinds kort geeft mijn multimeter (Fluke T5-1000) een foutieve waarde aan, bij het meten op bijv. het stopcontact geeft hij 265V AC aan, terwijl een andere multimeter gewoon 232V aangeeft.

Echter metingen uitvoeren op lage spanningen (5V en 12V DC bijvoorbeeld) geeft hij ook afwijkende getallen aan.

Nu vroeg ik mij aan is het mogelijk om deze zelf opnieuw te calibreren? In de multimeter vind ik 3 potentiometers maar kan nergens terugvinden welke wat afstelt.. Iemand hier ervaring mee?

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou eens beginnen met de batterij te vervangen.
't Is niet dat die potmetertjes opeens uit zich zelf gaan draaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Batterijen zijn al vervangen, dit was mijn eerste idee ook.

Ook het waarschuwingslampje blijft knipperen als er geen spanning is aangeboden.
Normaal licht dit op bij spanning meer van 30V AC/DC.
Bij het meten van spanning blijft het dus wel constant branden.

Wat mij ook is opgevallen is dat er een soort vetlaag over de print zit, zou dit tot problemen kunnen leiden?

[ Voor 72% gewijzigd door T1psY op 22-02-2015 14:41 ]

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je noemt een paar verschijnselen op die niet normaal zijn. Deze kunnen best inherent zijn met de plotselinge onnauwkeurigheid. Verder, je wilt hem opnieuw kalibreren. Besef je wel dat dit niet zo simpel is als dat het lijkt? Ten eerste heb je daar als je het goed wil doen een gestabiliseerde stroom- en spanningsbron voor nodig en in de tweede plaats meetinstrumenten die minimaal een klasse nauwkeuriger zijn dan de te kalibreren meter. Tenzij je genoegen neemt met "zo ongeveer". Maar dat is geen kalibreren, want dat is het weer in overeenstemming brengen met de klasse die op de meter staat.

Maar stel dat je over de middelen beschikt, weet je den precies de juiste potmetertjes te vinden?
Verder, is die afwijking constant of varieert deze? Gezien wat je beschrijft zou het me niet verbazen als dit nogal wisselt. Hoeft natuurlijk niet, maar ik zou er wel even naar kijken.

Je kan hem ter reparatie opsturen, maar de prijs die je dan mag verwachten zou best in de buurt kunnen liggen van een nieuwe meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 14:36
Wat Techneut al beschrijft, ik ben bang dat kalibreren niet veel zin heeft. Als de uitlezing ineens fors veranderd is, wie zegt dan niet dat dit nogmaals gebeurt? En zo blijf je kalibreren. Kalibreren is meer ter verificatie, en eventuele lichte afstemming. Maar niet zo fors als jij beschrijft, ik denk eerder aan een serieus probleem.

Ik heb het laatst ook gehad met mijn multimeter, deze heb ik meteen weg gegooit. Gelukkig was deze niet zo duur als de jouwe natuurlijk, dat maakte het voor mij wat makkelijker.

Ik weet niet of deze meters ook zo werken, maar volgens mij hebben ze een referentiespanning welke zelf gegenereerd wordt. Als die afwijkt, wijkt alles af. Ik weet niet of jouw afwijking relatief gezien bij alle standen het zelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
T1psY schreef op zondag 22 februari 2015 @ 14:38:
Wat mij ook is opgevallen is dat er een soort vetlaag over de print zit, zou dit tot problemen kunnen leiden?
Kun je dat iets nauwkeuriger beschrijven?
Het kan een beschermlaag zijn die in de fabriek is aangebracht of vervuiling van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt je apparatuur bij Fluke in Eindhoven opnieuw laten kalibreren, maar dat doe je normaal gesproken eigenlijk alleen als je een certificaat wil hebben om aan te kunnen tonen dat je meter correct is en niet om afwijkingen als deze te corrigeren. In jouw geval zou ik ook eerder denken aan een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat Bigs bedoelt is het periodiek laten kalibreren. En dat is een procedure die vereist is voor bedrijven met een ISO-certificaat om dat certificaat te behouden. Doorgaans wordt er daarbij zelden of nooit een afwijking gevonden waardoor het instrument plotseling niet meer aan z'n klasse voldoet. Zo'n certificaat is enkel een bewijs dat dit nog steeds niet het geval is. Fluke is daartoe naast diverse onafhankelijke laboratoria hiervoor een ISO-erkend bedrijf, met als voordeel dat ze de gedetailleerde kennis in huis hebben om indien nodig een meter van hun fabricaat opnieuw in te regelen en in staat zijn om bepaalde diagnoses te stellen of eventueel reparaties te verrichten. Maar nogmaals, dit kan een dure klus worden. Mocht je dit toch overwegen, maak dan prijsafspraken voor het geval de te verwachten kosten hoger worden dan het bedrag wat je er voor over hebt. Niettemin werkt zo'n bedrijf zelden met het principe no cure no pay. Je zult altijd een bedrag aan onderzoekkosten moeten betalen, ook al zie je van verdere acties af.
Pagina: 1