Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-07 15:07
Mijn computer die al 3 jaar rustig zijn werk doet heeft sinds kort problemen. En ik weet niet meer hoe te analyseren wat er juist mis loopt.

In het begin kreeg ik Blue Screens of Death (BSOD) met vermeldingen van msrpc.sys en volmgrx.sys. Het systeem bevroor en even later kwamen die BSODs. Ik kon daarna weer rebooten en wachten op herhaling van dit probleem.

Stappen die momenteel nog het verschil maken:
Ik heb een SSD (windows-software) en een harde schijf voor alle data. De HDD is niet langer aangesloten en de SDD heeft na een format (het was toch eens nodig) een nieuw operating systeem gekregen (Windows 8).

Er staat momenteel amper softwaren en 1 game geinstalleerd. Ik vermeld dit omdat het me opvalt dat mijn computer vooral bevriest wanneer dit open staat (actief of background - alt/tab). Met Windows 8 krijg ik geen BSODs meer maar hangt het systeem gewoon. Wanneer ik de pc reset (resetbutton) wordt mijn SSD niet meer gevonden. Doe ik de pc even volledig uit en start opnieuw op, wordt de SSD wel gevonden en start Windows vrolijk op.

Ik zelf denk dat ofwel de SSD ofwel het moederbord het aan het begeven is. Maar voor ik naar de winkel ga, zou ik graag zeker zijn. Ik ben nog niet van plan een volledig nieuw systeem te kopen.

Kan iemand me verder helpen hoe ik meer kan te weten komen? Bedankt _/-\o_

PS: Nu ik dit zelf schrijf bedenk ik dat ik eens moet proberen om de SSD niet meer te gebruiken en de HDD cleanen en windows op installeren. Hopelijk is er een eenvoudigere/snellere manier... en daarvoor heb ik nog altijd jullie hulp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Met google zoeken op,
moederbord naam+ssd
moederbord naam+ssd+freeze
ssd model+freeze
Moederbord+freeze

Ssd firmware updaten.
Moederbord firmware updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
dentitten schreef op zondag 22 februari 2015 @ 12:47:
Ik zelf denk dat ofwel de SSD ofwel het moederbord het aan het begeven is. Maar voor ik naar de winkel ga, zou ik graag zeker zijn. Ik ben nog niet van plan een volledig nieuw systeem te kopen.
Sluit ook de voeding niet uit - een gammele voeding kan ook dit soort effecten geven!

Dus inderdaad googlen naar je moederbord/SSD combinatie, maar ook een memorytest met memtest86 (minstens enkele uren laten lopen) kan zinnig zijn. Of kijk of je een voeding van een andere PC kan gebruiken om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Welke SSD, en draait ie de laatste firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
Het is een Crucial M4 128 GB moederbord is een Asus P8Z68-V. Ik volg jullie tips en post zo snel mogelijk terug. Aangezien het systeem steeds goed heeft gelopen, had ik zelf niet gedacht aan firmware problemen.

Edit: SSD Firmware updated. Moederbord vind ik geen firmware van. Heb wel enkele drivers vernieuwd en het BIOS. (Ik ben er maar met pet naar aan het slagen...)

[ Voor 27% gewijzigd door dentitten op 22-02-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-07 02:15
Ik denk persoonlijk het zelfde als vanaalten. Heb je een goede PSU om dit uit te proberen? Of heb je de mogelijkheid om er kort één te lenen in de buurt? Het uitzetten van je PSU en het weer opnieuw kunnen opstarten, maken de PSU erg verdacht. (Bij te vaak dit probleem kan er eventueel meer beschadigen als je PSU het ineens begeeft! Wees gewaarschuwt.)

Verder het googelen van mogelijke fouten kan ook nooit kwaad. Wat je ook nog kan proberen is MEM-test te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
Ik heb een tweede oudere computer staan, maar moet nog kijken of die voldoende vermogen heeft.
Ondertussen heeft deze nacht memtest86 gelopen: iets meer dan 7 uur en er stond op: passed 4 failed 0.
Ik ga nog niet te luid roepen, maar gisteren heeft de computer 2 uur gedraaid zonder freeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 08:45

0scar

MacIJver

Welke onderdelen zitten er in je computer?

Maak eens een lijstje, hier vind je hoe.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:28
Heeft die m4 al een Firmware update gehad? Volgens mij hebben ze standaard een bug waardoor ze het na 5000 uur niet meer goed doen. Heb ik zelf ook gehad.

edit: niet goed gelezen wat er al geopperd was, deed het vanaf een telefoon onder het brood smeren :)

[ Voor 25% gewijzigd door jopie op 23-02-2015 14:24 . Reden: niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Yeah, dat vroeg ik dus, en TS editte later z'n post om te laten weten dat 'ie hem geupdated heeft.

0309h van 13-01-2012 verhielp de welbekende 5000 hours bug. Later nog wat patches om issues na powerloss te verhelpen.

I think we're done here. Editorial sidenote: die m4 werd alom geroemd, maar stiekem zijn er gaandeweg toch best wat bugs ingeslopen, met als enige troost dat het je data niet opeet. Benieuwd hoeveel laptops/desktops er worden afgedankt omdat een m4 het begeeft door een firmwarebug na een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentitten
Tweede avond zonder enige freeze. Alles lijkt goed te gaan. Nog enkele dagen zullen me volledig gerust stellen maar alvast : BEDANKT !!
Pagina: 1