Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:53

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ik ben nu al een paar dagen in gevecht met mijn Draytek 2925 en drie AP800's. Na ongeveer een dag prima te werken gaat het WiFi onderuit. Het signaal is er gewoon, maar aanmelden blijkt opeens niet meer te kunnen.

Symptomen
WiFi is zichtbaar, maar aanmelden lukt niet meer. De keren dát het lukt, krijg je keurig via DHCP alle instellingen. Daadwerkelijk het netwerk gebruiken is echter totaal onmogelijk.

Setups
Ik heb de Draytek 2925 in een aantal setups gebruikt. Deels om hem te configureren en deels om hem gewoon te testen.

Setup 1
NTU <--> Fritz!Box 7390 <--> Draytek 2925 <--> Netgear GS108p <--> AP800

Deze setup heb ik gebruikt toen ik de 2925 nog aan het configureren was. De Fritz!Box verzorgde nog gewoon de internetverbinding. Er draaien hier een aantal servers en dus wilde ik niet dat het instellen en testen de internetverbinding onnodig zou verstoren.

Dit heeft een aantal dagen zo gedraaid zonder problemen.

Setup 2
NTU <--> Draytek 2925 <--> Netgear GS108p <--> AP800

Dit was de setup die ik eigenlijk voor ogen had en die nu in gebruik is. De Fritz!Box is nog wel aanwezig, maar hangt als client in het netwerk om de VoIP af te handelen. Deze setup draait dus ongeveer een dag stabiel en dan valt het WiFi weg. Het bedrade netwerk heeft overigens geen problemen.

Setup 3
NTU <--> Draytek 2925 <--> Fritz!Box 7390 <--> Netgear GS108p <--> AP800

Ik had zo'n vermoeden dat de problemen veroorzaakt worden voor de 2925 en dus heb ik als test de Fritz!Box ertussen gehangen. De FB heeft een routerfunctie en voorziet de AP800's van eigen IP adressen. Deze setup werkt prima, maar is onwenselijk.

Wat ik al heb geprobeerd
Alle onderdelen in de keten een warme en een koude herstart gegeven in meerdere volgordes.
Een ander AP (Engenius) aangesloten om te zien of het aan de AP800's ligt.
De AP800 rechtstreeks op de 2925 aangesloten (geen PoE via de Netgear).
Alle firewall-rules uitgeschakeld.
Duur DHCP-leases aangepast.
Datum en tijdinstellingen 2925 en AP800's via NTP gelijk gezet.
Overige netwerkonderdelen (behalve de servers) ontkoppeld om verstoringen te voorkomen.
Uiteraard gezocht via de bekende wegen.

Geschiedenis en overige details
We hebben een glasvezelverbinding en internet via XS4ALL. Ik heb voor de Fritz!Box een vervanger gezocht omdat we servers hebben draaien en ik meer wil kunnen instellen op het gebied van de firewall en de VLAN's. Er zijn in mijn netwerk drie zones: DMZ, LAN en GUEST. Ieder met een eigen VLAN (resp. 10, 20 en 30). Op de Draytek 2925 heb ik alle VLANs gescheiden met firewall-regels. VLAN10 kan niet naar een hoger liggend VLAN toe, maar andersom wel. De AP800's hebben twee SSID's. Een voor VLAN20 en een voor VLAN30. Op die manier kan bezoek wel op het WiFi en internet, maar niet op ons LAN. In dit netwerk is een D-LINK DGS1100-16 de centrale switch.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 07:26
Ik neem aan dat je deze pagina kent : http://www.draytek.com/in...d=2649&Itemid=293&lang=en

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:53

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ja die ken ik want zo heb ik mijn netwerk ook ingericht. Daar zit/zat het probleem dan ook niet.

Inmiddels heb ik van Draytek support hulp gekregen. Er bleek een nieuwe firmware uitgekomen te zijn een paar weken geleden. Deze heb ik toegepast en nu lijkt het erop dat de problemen voorbij zijn. Op zich bijzonder aangezien in de releasenotes niets staat over dit probleem.

Hoe dan ook, we kunnen nu gewoon de WiFi op en deze blijft werken.

To be determined...