Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 19:02

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik zit nu bijna 2.5 jaar bij mijn huidige werkgever. Ik ben daar ooit gekomen met o.a. het vooruitzicht voor mijn toekomst. Ik werkte zelfstandig, oftewel mijn eigen bedrijf. Dit liep redelijk maar ik had bijvoorbeeld geen verzekeringen omtrent AOV oid. noch had ik directe ruimte voor groei. Ik had dus een soort van 'junior' functie gekozen met ruimte voor opleidingen, hetzij in de avond of overdag (bijv. één week in het half jaar oid.). De junior functie meer om niet mijn gehele energie in mijn werk te hoeven te stoppen, zodat ik het gewoon 'relaxed' kon uitvoeren waardoor ik in de avond / weekend deels verder kan/kon werken.

Goed, toeval of niet; na een ~7-8 maanden (na verleningen van mijn half jaar contract met één jaar) word ik ook echt goed ziek. Dit als resultaat dat ik 2-3 weken in het ziekenhuis heb gelegen en vervolgens moest revalideren. Ik kon toen uiteindelijk na zo'n 5 weken ongeveer 2 uur per dag werken. Dit heb ik langzamerhand uitgebreid naar zo'n 7.5 uur per dag. Je kunt ongeveer zeggen dat ik dus zo'n 1.5 jaar lang niet fulltime meer heb gewerkt echter was mijn werkgever wel dermate tevreden over mijn werk dat ik altijd 100% uitbetaald heb gekregen EN mijn contract werd na dat jaar weer verlengt met één jaar.

Over zo'n 2 maanden loopt dat contract weer af, echter heb ik al mondeling een toezegging gekregen dat het allemaal wel snor zit en dat ze me sowieso willen behouden.

Goed, in feite een prima verhaal aangezien ik zo goed als weer beter ben (en soms ook weer echt fulltime werk) en dat ik mijn baan heb behouden. Nu zijn er echter nog wat andere dingen veranderd. 2 man zijn het bedrijf verlaten, en ik heb enorm veel verantwoordelijkheden erbij gekregen. Deze maand was namelijk ook één van de gene weg gegaan die naast mij 'alles' inhoudelijk wist van het werk wat we doen. Er is wel één iemand erbij gekomen (en er komt binnenkort nog één) maar op dit moment ben ik de enige die alles precies weet. Stel dat ik weg zou gaan, zijn 'ze' de sjaak.

Het andere is, is dat ik dus in 2.5 jaar tijd er nooit wat bij heb gekregen. Ik ben sowieso altijd erg content geweest met het 100% doorbetalen EN het verlengen van mijn contract. Uit coulance zou ik ook voorlopig ook niet hier weg willen gaan, voor alle ondersteuning en vrijheid die ik de afgelopen jaren heb gehad.
Echter verdien ik, relatief gezien gewoon erg weinig. Los nog van mijn verantwoordelijkheden. Daarbij heb ik ook geen onzekerheid. Ik heb als het moet, zo een andere baan.

Nu ben ik eigenlijk weer gezond, heb ik een shitload aan verantwoordelijkheden gekregen en ben ik ook enigszins belangrijk te noemen. Ik heb alleen enorm veel moeite om te bedenken hoe ik de bespreking in moet gaan. Ten eerste is het gesprek met P&O en niet met de 'directeur' die eigenlijk over de centen gaat. Dat wil gewoon zeggen dat er nu al een voorstel ligt, waarvan ze eigenlijk verwachten dat ik dat gewoon ga tekenen zonder over 'wat wil jij'.

Qua bedrijfsvoering is het sowieso al matig qua loon, maar meer over zekerheden in de zin van dat je er zonder problemen heel je leven lang er kan werken. Zie ook gewoon de ondersteuning tijdens mijn ziekte periode. Mening werkgever gooit je het liefst dan op straat, al dan niet vermindering in salaris (zoals ook in het contract staat; na x maanden 70 of 80% loon etc.). De houding is ook gewoon 'iedereen is vervangbaar', ook al is dat misschien niet waar. We hebben al problemen met iemand die weg is gegaan, want we missen gewoon echt iemand die de kennis heeft.

Ik hoop op misschien ervaringen van mensen die ongeveer het zelfde hebben meegemaakt, of mensen die misschien aan de andere kant van de tafel zouden zitten. Uiteraard ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar de mening van de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Heb er zelf geen ervaring mee, maar als het een bedrijf is dat goed voor je zorgt (en dat geloof ik gezien je verhaal) dan zou het toch geen probleem moeten zijn om naar je arbeidsvoorwaarden te kijken? Je zegt dat je nu, voor je gevoel, te weinig verdient en dat je zo een andere baan zal hebben. Dan lijkt het mij ook dat het geen probleem zal zijn om loonsverhoging te vragen. Je bent weer beter, je werkt weer fulltime en je verantwoordelijkheden zijn toegenomen: genoeg reden om weer is naar je salaris te kijken.
Dat je nu niet weg wilt omdat ze zo goed voor je hebben gezorgd snap ik en is nobel, maar het is wel gewoon een bedrijf. Als zij je niet willen belonen naar wat je verdient, moeten ze er rekening mee houden dat je weg kan gaan. Dat dit dan betekent dat ze de 'sjaak' zijn, is niet jou probleem maar kan je wel gebruik van maken: ze moeten je immers wel houden. Sta je alleen maar sterker door.
Desalniettemin snap ik dat het lastig om meer geld te vragen. Hoe dan ook wens ik je veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48
Hoe groot is het verschil tussen wat je gaat verdienen, en je denkt te kunnen/moeten verdienen? 300e? Of 800e? (Bij wijze van spreke).
En is het een heel groot kantoor? Of klein en ken je je baas goed?

Ik denk dat je je werkgever erg dankbaar moet zijn voor zijn goede zorgen tijdens je ziekte. Je hebt nu blijkbaar de vaardigheden en skills voor een goede positie; je bent gewild en kunt zo ergens een andere baan krijgen, maar dit was denk ik wel anders geweest als je werkgever je destijds niet had ondersteund. Hoe had het er dan uit gezien? Vanuit het ziekenhuis kun je niet solliciteren, en met 3u werk per dag wordt je nergens aangenomen denk ik?

Wat je dient te doen is uiteraard persoonlijk, maar ik zou het volgende doen. Als het een groot kantoor is, en het verschil in verdienen is groot (iemand met jouw skills verdient eigenlijk echt 700e meer bv) dan zou ik het toch ter sprake brengen en mikken op wat verhoging (en met alles meer dan bv. 300 genoeg nemen zodat het gat klein is). Als je eigenlijk maar 300 tekort verdient nu zou ik er denk ik niet over beginnen voor het komende jaar, maar pas daarna (of bv. een sterke groei afspreken waardoor je na 1 of 2 jaar zit op het salaris waar je hoort te zitten = iedereen blij).
Idem voor het geval je veel te weinig verdient en de baas goed kent/klein kantoor hebt. Ik zou het dan ter sprake brengen, hem nogmaals bedanken voor zn steun, en zeggen dat je tevreden bent met wat je nu hebt maar wel snel wil groeien naar niveau (bv. vanaf jaar 1 of 2 weer een snell groei). Ik denk dat ethisch het meest verantwoord is en ik zou me hier goed bij voelen. Voor anderen uiteraard anders.

Hangt natuurlijk van honderd factoren af verder. Hoe kijken zij naar geld? Zou die verhoging een probleem zijn? Zou het vragen een probleem zijn (als je baas zo soepel/vlot is dat ie de vraag volledig zou begrijpen, zou het jullie alleen maar dichter bij elkaar brengen), etc.

Ik hoor graag wat je hebt gedaan en hoe het is gegaan en hoop dat je iets aan mijn input hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 15:48
In Wat verdient de ICT'er / GoT'er? kun je je salaris aangeven en vergelijken met anderen.
Daarin staat ook een tip om hoe je verhoging kan vragen. Volgens mij is dat door te polsen in de markt wat je salaris zou worden. Met dat aanbod kun je dan naar je baas stappen en een concreet bedrag aangeven.
Of op de diverse salaris vergelijkingssites je salaris met je peers vergelijken.

Daarmee dan naar je baas stappen en aangeven dat door "meer verantwoordelijken je salaris niet meer in lijn ligt".

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Ik snap de abeidsrelatie niet helemaal. TS was als ZZP-er aan het werk, maar werd doorbetaald bij ziekte? De eerste stap zou zijn om helderheid te verkrijgen op welke basis werkgever/opdrachtgever en TS met elkaar verder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustii_93
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 22:14
t_captain schreef op zondag 22 februari 2015 @ 14:56:
Ik snap de abeidsrelatie niet helemaal. TS was als ZZP-er aan het werk, maar werd doorbetaald bij ziekte? De eerste stap zou zijn om helderheid te verkrijgen op welke basis werkgever/opdrachtgever en TS met elkaar verder willen.
Als ik het goed Begrijp was TS zzp'er en heeft een baan aangenomen als junior, waarna hij dus ziek werd en gewoon door kreeg betaald. Dat zzp verhaal heeft er dan niks mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Heel het ZZP verhaal is niet relevant, aangezien ik dat sowieso links heb laten liggen toen ik bij mijn huidige werkgever begon. Het idee er achter was, nadat ik goed was ingewerkt bij mijn huidige werkgever om daar in de avond / weekend mee verder te gaan. Hoewel ik nog alles heb bij het KvK e.d. en steeds nul aangifte doe, doe ik er dus niets meer mee vanwege het feit dat ik opeens ziek werd. Het was meer een inleiding / extra informatie over mijn situatie.

Qua salaris heb ik dat al wel uitgezocht. Ik 'mis' gewoon zo'n 500 euro p/m minimaal. Indien ik mijn tijd zou nemen en goed zou zoeken zal dat misschien 700-800 extra zijn p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 14:11
Ik zou zelf pas over geld gaan praten op het moment dat je langere tijd volledig mee doet. De werkgever heeft namelijk al enorm veel toegeven door je juist zo te ondersteunen tijdens je ziekte. Door jou een kans te geven heeft hij een niet te onderschatten financieel risico genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Tja, het hangt er maar net af van hoe je dat wilt zien. Ze zijn verzekerd en mijn salaris is niet zo super. Ik verricht echter wel enorm veel (moeilijk) werk dus het is dan in feite een win-win voor hun, los van het feit dat een tijdje wat uren misten. Hoe lang zou je dan moeten wachten, en wat is dan de kans dat je wel iets krijgt? Als ik bijvoorbeeld nog één geheel jaar op dit salaris blijf zitten, en volgend jaar krijg ik er nog niets bij; wat heb ik dan bereikt?
Mijn loyaliteit staat erg hoog, maar ik moet er niet ten onder aan gaan. Ik wil gewoon verdienen, wat ik verdien. Ik was anders beter af geweest met geen 100% doorbetaling en een ontslag, dan dat ik nu aan het lijntje wordt gehouden onder het mom van 'we zijn altijd goed voor je geweest'.

Er moet dan wel een punt zijn, dat we een streep kunnen zetten dat we gelijk staan, en dat ik weer 'verder' kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 20:35
Aan je reacties te lezen weet je al wat je wilt, je wilt salarisverhoging. Je moet dus in gesprek gaan met de werkgever. Je hebt niet gevraagd om die doorbetaling, je ben dus ook niks verschuldigd. Of het netjes is om gelijk loonsverhoging te vragen dat moet je zelf bepalen. Ga gewoon in gesprek met je werkgever en kom met goede argumenten waarom jij vind dat je meer moet verdienen.

Zoals hierboven al beschreven is door iemand zou je ook met je werkgever kunnen afspreken dat je x euro salarisverhoging krijgt na bijvoorbeeld 6 maanden full-time werken maar leg dit dan ook vast op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27

Qwerty-273

Meukposter

Douweegbertje schreef op zondag 22 februari 2015 @ 00:55:
Stel dat ik weg zou gaan, zijn 'ze' de sjaak.
Tenzij het een klein bedrijf is van 3 tot 5 man, je bent niet onmisbaar. Dit is gewoon een ingecalculeerd werkgeversrisico (ten minste met een goede bedrijfsvoering). Ik heb met mijn werk een aantal keer gezien dat de complete IT werd gewisseld tussen outsourcers, dus van aanbieder A naar aanbieder B. Zonder overdracht van A naar B, en zonder overlap periode (dus echt er werd gestopt met A op de 20ste en B komt fris binnen op de 21ste), en zonder overhandiging van up-to-date documentatie. Tuurlijk was er wel wat van documentatie, hopeloos verouderd dat wel, wat je wel een klein zetje in de juiste richting geeft, maar B's eerste project was dan ook een discovery van de omgeving. Tuurlijk waren er in de eerste periode wat onduidelijkheden hier en daar, maar na een aantal maanden was gewoon alles weer perfect op de rails. En dat kan binnen elk vakgebied gedaan worden door de opvolger/vervanger.

Over je salariswens, bespreek dit gewoon met je manager/directeur/P&O/HR. Geef aan waarom jij denkt dat je een salarisverhoging verdient en wacht de reactie af. Eventueel kan je het gesprek beginnen dat je weer full-time aan de slag kan (toch?) en gezien dat je meer verantwoordelijkheden hebt gekregen, dat je samen besluit om een aantal targets vast te stellen voor de komende 6 maanden, en aan de hand van de behaalde resultaten het gesprek verder ingaat over de salarisverhoging. Zo kunnen beide kanten daar naar toe werken zonder een directe patstelling "het is dit of anders....." die trouwens van beide kanten kan komen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ga er niet van uit dat je onmisbaar bent.
Niemand is onmisbaar, het kan zijn dat ze het even zwaar krijgen, maar ze zullen zich wel redden.

Voor jezelf - bepaal gewoon wat je wilt verdienen of er aan overhouden.
Bespreek dat gewoon en mik daar op.
Zie ook dat je je stelling van "ik ben meer waard" kunt verdedigen.

Als de stap te groot is, je kan ook met fases werken: bij start contractverlenging xxx erbij, na 6 maanden yyy erbij, ...

Maar spreek het duidelijk af (en laat het op papier/mail zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
ipv loonsverhoging kun je inzetten op meer vrije tijd. Geef maar aan dat je gegeven de verantwoordelijkheid wat meer tijd nodig hebt om te kunnen onstpannen. Leuk verhaaltje met dat je niet weer ziek wil worden oid.

Als dat niet mogelijk blijkt te zijn, zullen ze vanzelf met alternatieven komen (zoals extra geld, auto etc...)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1