Croga schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 23:40:
[...]
Iedere malloot kan begrijpen dat door laten lopen gewoon nadelig is. Je moet verlengen zodat je óf naar Sim-only over kunt stappen tegen de helft van het geld, óf weer een nieuwe telefoon ter waarde van een paar honderd euro kunt krijgen.
Ik heb onbeperkt internet zonder snelheidsverlaging. Ik heb onbeperkt bellen. Helaas betaal ik wel 50 eurocent per SMS, omdat mijn abonnement uit het jaar kruik is, dus ergens heb je wel een punt
Maar bellen en internetten doe ik veeeeeeel voordeliger dan met de huidige abonnementen. Ik zal nooit meer overstappen op een nieuw abonnement. Dan breng ik liever geld naar de sloot.
Alle bedrijven, of het nou telefoon maatschappijen of energie bedrijven of zelfs verzekeringen, zijn, leven van degenen die niet verlengen of overstappen. Al die mensen met hun 5 jaar contracten, hun doorlopende 1 jaar contracten, hun doorlopende abonnementen; daar leven dit soort bedrijven van. In de Energiewereld worden het "schapen" genoemd. De telecom branche heeft er vast ook een interessante term voor.
Je wordt genaaid door je aanbieder

Op de lange termijn is overstappen vaak niet interessant. Ja, het is leuk dat je een iPad krijgt als je overstapt op een nieuwe energieleverancier, maar die moet toch echt ergens van worden betaald. Al die "schapen" die niet overstappen, kosten de leveranciers de minste administratieve moeite en dat zie je terug in de TCO.
Bovendien is het ook erg prettig om contractvrij te zijn. Als je bijvoorbeeld naar het buitenland verhuist, dan kun je tenminste alles in een keer opzeggen.