Dag tweakers,
Vandaag heb ik wat problemen gehad met mijn VPS. Zoals je op de screenshot kan zien is er ongewoon veel verkeer op mijn server toegekomen:

Tijdens de aanval haperde de terminal, maar via "top" zag ik het volgende:
- ksoftirqd (30% cpu)
- teamspeak server (30% cpu)
Toen de aanval gedaan was, heeft nog heel de namiddag mijn php5-fpm van een van de sites constant op 30% CPU gedraaid, zonder merkwaardig dataverkeer. Na php5-fpm restart was dit opgelost.
Ja waarom post ik dit hier? Ik ben deels in paniek, deels teleurgesteld in mezelf (ik dacht dat ik dit soort situaties beter kon afhandelen), en beetje radeloos.
Na al die ongewone acties begin ik te geloven dat mijn server gehacked is. nochtans heb ik ssh logs nagekeken (daar zat niets speciaals in).
Iemand tips of ervaring?
Overige details:
- VPS provider: Digital Ocean
- VPS gelegen in amsterdam
- Ubuntu 14.04
- firewall: UFW
- draaiende services:
-- ssh
-- ftp
-- mailserver (pop, smtp, imap)
-- nginx
-- php5-fpm
-- teamspeak3
-- ispconfig
Vandaag heb ik wat problemen gehad met mijn VPS. Zoals je op de screenshot kan zien is er ongewoon veel verkeer op mijn server toegekomen:

Tijdens de aanval haperde de terminal, maar via "top" zag ik het volgende:
- ksoftirqd (30% cpu)
- teamspeak server (30% cpu)
- Voordat jullie hier de stempel "ddos aanval" op plakken, zou ik graag je aandacht op enkele puntjes vestigen: Je ziet dat het inkomende verkeer domineert. Wilt dit zeggen dat mijn server zelf aan het DDossen was? Of was mijn server "gewoon" aan het incasseren? Ik hoop het laatste want anders is mijn server gehacked en dan is het een groot probleem.
- ksoftirqd is een interrupt proces? is dit normaal?
- de teamspeak server zelf gaat nooit boven de 6% cpu. tijdens de aanval boven 60%
Toen de aanval gedaan was, heeft nog heel de namiddag mijn php5-fpm van een van de sites constant op 30% CPU gedraaid, zonder merkwaardig dataverkeer. Na php5-fpm restart was dit opgelost.
Ja waarom post ik dit hier? Ik ben deels in paniek, deels teleurgesteld in mezelf (ik dacht dat ik dit soort situaties beter kon afhandelen), en beetje radeloos.
Na al die ongewone acties begin ik te geloven dat mijn server gehacked is. nochtans heb ik ssh logs nagekeken (daar zat niets speciaals in).
Iemand tips of ervaring?
Overige details:
- VPS provider: Digital Ocean
- VPS gelegen in amsterdam
- Ubuntu 14.04
- firewall: UFW
- draaiende services:
-- ssh
-- ftp
-- mailserver (pop, smtp, imap)
-- nginx
-- php5-fpm