Probleem Realtek driver en 2.1 systeem

Pagina: 1
Acties:

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:57
Hallo allemaal,

Ik heb een set van actieve satteliet speakers met een aparte subwoofer die bij een andere set hoort.

De satteliet speakers zijn in de front aansluiting van het moederbord geplugged en de subwoofer in de subwoofer/center aansluiting.

In de Realtek driver moet ik zowel de subwoofer als center speaker inschakelen, en de functie om de center/sub output te wisselen (swap) om geluid uit mijn subwoofer te krijgen. Zodra ik de "swap" uit zet, of de subwoofer uitvink, of de center speaker uitvink, houdt de subwoofer ermee op, allemaal best logisch.

Het probleem is wanneer de subwoofer werkt, mijn PC en dus ook software (games en films) denken dat ik een center speaker heb.
Hierdoor zijn dialogen vaak niet hoorbaar omdat deze naar een center speaker worden gestuurd die er niet is.

Heeft iemand hier meer ervaring mee en hopelijk een oplossing?

Het draait allemaal op Windows 8.1 64bit. Het moederbord is een msi P67S-C43.

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Loei123 op 21-02-2015 19:46 ]

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Center gewoon uitgevinkt laten staan en van die swap afblijven als het niet nodig is. Alles tegelijk aan en uitzetten werkt natuurlijk niet...
Ook full range uitzetten

• Loei123
Full range staat inderdaad uit. anders doet de subwoofer niet meer mee.

Op het momtent dat ik de center uitvink, houdt de sub er ook direct mee op. Dit terwijl de center swap functie wel aanstaat, als ik die er vervolgens ook bij uit zet is er nog steeds geen vervandering.

De center moet aangevinkt staan voor mijn subwoofer om signaal te krijgen.

• Mikayu

Mikayu

.srt

En als je je speakers via windows configureerd? Dus zonder realtek meuk

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:43

FCC

Staat je speaker configuratie niet toevallig nog op 5.1? (In te stellen in de Realtek configuratie tool) Volgens mij gaat het werken als je die op stereo zet en dan speakers voor volledig bereik uitvinken.

Waar een wil is, is een stopcontact....

• Loei123
Met Windows configuratie kom ik op dezelfde resultaten.

Wanneer ik Realtek op Stereo instel, doet de subwoofer het ook niet.

Ik heb screenshots gezien waar achter stereo "(2.0/2.1)" staat. Dit staat er bij mijn driver niet, enkel Stereo.
Voor zover ik heb kunnen testen gebruikt de geluidskaart de center/subwoofer poort niet wanneer het op Stereo wordt ingesteld.

Weet iemand misschien een goede externe geluidskaart voor normaal geld? (onder de 50 euro).
Dit lijkt mij zelf namelijk de makkelijkste oplossing voor dit probleem.

• Mikayu

Mikayu

.srt

Heeft de subwoofer een ingebouwde filter? Dan zou je met een simpele jack splitter de boel als stereo aan kunnen sluiten

• Loei123
Bedankt voor je reactie Mikayu,

Dat is wel het probleem, de subwoofer hoort bij een wat goedkopere home cinema set en heeft zelf geen ingebouwde filter.

Ik denk dus dat een USB geluidskaart de beste oplossing is, aangezien de onboard zijn werk niet goed doet.

• Loei123
Wie kan mij een geluidskaart adviseren om 2 monitoren en 1 subwoofer apart aan te sluiten met een mooie equalizer met x-over?
Pagina: 1