Toon posts:

Asus P4C800 Deluxe i.c.m. Kingston SSD V300 120 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een 10 jaar oude PC.
Het betreft een Asus P4C800 Deluxe moederbord met een P4 3.0 GHz processor en 2 Gig intern geheugen. De GPU is een Radeon X850 XT (maar in deze context niet zo belangrijk).

Voor de geïnteresseerden:
Deze PC gaat dedicated gebruikt worden om de CNC controller aan te sturen van mijn CNC freesbank (via Mach3 software).
Waarom zo’n oude bak dan? Omdat ik daarvoor een parallelle poort nodig heb, en dit is het enige moederbord dat ik heb met zo’n oude poort.

Helaas is de harde schijf van deze PC overleden. Daarvoor in de plaats wil ik een SSD gaan gebruiken waarop Windows XP komt te staan. Ik heb hiervoor een Kingston SSDNOW V300 120 GB aangeschaft.

Het moederbord heeft vier SATA connectors verdeeld over twee controllers.
SATA 1 en 2 lopen via de Intel ICH5 South Bridge. De twee andere, RAID 1 en 2, gaan via de Promise PDC20378 controller.
Beide zijn dus eerste generaties SATA 150 controllers.

De XP bestanden heb ik via WinToFlash op een USB stick gezet zodat ik kan booten en installeren vanaf USB. Het moederbord ondersteund dit ook.
Initieel lijkt alles goed te gaan. De BIOS herkent de SSD als SATA (en de USB als first bootable drive), echter tijdens de installatie (na het inladen van de bestanden/drivers) krijg ik een BSOD. De melding is iets in de trant van:
“A problem has been detected and Windows has been shut down … *** STOP: 0x0000007B … etc.”.

Via Google kom ik eigenlijk twee oorzaken/oplossingen tegen.
1) SATA moet in de BIOS op AHCI gezet worden, en via een programma zoals nLite, moeten de specifieke drivers toegevoegd worden aan de XP bestanden.
2) De SSD moet geformatteerd en aligned worden voordat XP erop geïnstalleerd kan worden.

Punt 1 lijkt mij niet aan de orde aangezien het moederbord geen AHCI ondersteund.
De SSD heb ik daaraantegen wel geformatteerd (NTFS) via mijn Windows 7 PC met een clustergrootte van 4096.

Ik heb in de BIOS zowel Enhanced als Compatible modus geprobeerd voor de reguliere SATA 1 en 2 controller. Echter zonder succes.
Verder heb ik nog geprobeerd de SSD om te hangen naar de RAID 1 connector. Hierbij heb ik in de BIOS de Promise controller op IDE gezet en vervolgens de specifieke drivers toegevoegd aan de Windows bestanden (via nLite). Maar ook dit functioneert niet.
De BIOS is overigens geflashed naar de laatste versie.

Heeft er nog iemand andere ideeën hoe ik van die BSOD af komt?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34

Dark

who tweaked the light?

ooit heb ik dat board ook gehad :D, het ligt nog ergens in de kast ... meen me iets te herrineren in die zelfde trend: inaccesible boot device bij het installen van OS.

probeer eens te booten je met harddisk op de 1e plaats, en dan als je de piep hoort op F8 te drukken, zodat je de BBS popup krijgt, en van daaruit de usb als tijdelijke boot drive selecteren... wellicht werkt het dan wel?
(was het F8... ik weet het niet zeker meer, maar er is een toets voor...bbs popup)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ja ik herken dit probleem ook.
Oplossing was een aangepaste versie van NTDETECT.COM

OQOasis Forums: Install XP with USB Thumbdrive
Now. This is where the magic comes into play. For some reason, when you load this up as-is on some computers, it will give you a BSOD with error 0x0000007B after hitting the "Starting windows setup" section. (Where you press F8, pick your HD format type and such) ...the 01 is one of them. To get around this, you'll need to make a new NTDETECT.COM file.

Grab a tool called Tiny Hexer Here and head to this forum post Follow it's directions to create a patched NTDETECT.COM file. Copy this to your USB stick replacing the original, and boot up.

No more BSOD :)

Hopefully this helps someone.