Firmware Samsung SSD bijwerken op een iMac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:25
Sinds geruime tijd werk ik op een 2010 iMac met een extra ingebouwde SSD (ipv de optische schijf) als opstart schijf. Het is een Samsung SSD 840 EVO.

Hier staat alleen OSX op; de interne originele harddisk zit nog gewoon op z'n plek en functioneert als opslag van media en persoonlijke bestanden (de home directory is daaraantoe verwezen)

Nu merk ik na verloop van tijd dat de mac toch wel wat trager wordt in het opstarten van apps etc., vergeleken met in het begin. En zeker met de macbook air die ik hier ook nog heb.

Ik vraag me dus af, of het misschien nodig is om de firmware van de SSD bij te werken. Ik weet dat er nieuwe firmware is, maar die kan alleen vanaf Windows geïnstalleerd worden op de SSD ;( .
Dat is een probleem, want op de iMac staat geen windows.

Hoe kan ik dat oplossen? Ik heb een externe dvd drive (macbook air superdrive) en een (officiële) windows 7 installatie disc. Ik begreep dat windows niet geïnstalleerd kan worden vanaf een externe dvd drive, omdat die dan niet herkend wordt tijdens het opstarten.

Nu vroeg ik me af, of hier een work around voor is.

Het is niet zo erg als OSX tijdelijk helemaal van de interne SSD (de opstart schijf) af moet, want ik heb een complete back-up op een TimeMachine schijf (extern)

Dus na het windows installeren op de SSD zou ik dan de SSD firmware kunnen updaten, daarna weer wipen en OSX er weer terug op. En draait OSX op de SSD met bijgewerkte firmware.

Kan iemand me op weg helpen? Wat zijn de opties? Kan ik bijv zelf een usb installatie stick maken van deze windows 7 schijf, en daarmee windows op de iMac zetten? Of gaat dat ook niet werken?

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 21-02-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Je kan in OS X een bootcamp partitie aanmaken, en via die weg Windows installeren. Tijdens het booten van je Mac kies je de Windows partitie en zit je gewoon in Windows en kan je doen wat je wilt.

Daarna kan je b.v. de partitie weer verwijderen.

http://support.apple.com/nl-nl/ht1461

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Maar dat gaat toch niet? Ik heb begrepen dat ik geen windows kan installeren mbv een externe optische drive? Of klopt dat niet.

Want dan is dit hele draadje idd overbodig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als ik bij Samsung kijk voor de SSD firmware downloads, is er een versie voor Windows en een versie voor Mac. De Mac versie is een ISO die boot in DOS. Deze kun je op een CD/DVD branden, of op een USB stick zetten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Sorry ik had het er in mijn openingspost even bij moeten zetten - ik heb dat al geprobeerd, maar zowel met USB en gebrande CD werkt dat niet. OSX ziet geen bootable drives bij het opstarten.
Later begreep ik dat je eerst zelf een bootable USB stick moet maken. En dat lukt me niet; ik heb al diverse tut's geprobeerd.

Ik lees van veel meer mensen dat ze het niet aan de praat krijgen. Ofwel de mac ziet de opstartschijf niet, of later als er opgestart is, krijgen ze een foutmelding tijdens het uitvoeren dan de update. Er zwerven nog wel wat aanvullende tips om een reFit USB stick te maken, of een 1-2-3-linux bootable pen drive of iets met FREE DOS, maar dat is me simpelweg te moeilijk, als ik dat allemaal zo bestudeer....zie ik door de de bomen het bos niet meer. :|
Getuige de comments onder dit bericht: downloads: Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software 1.0

Maar misschien moet ik wat meer geduld hebben en het nog eens rustig doorlezen.

[ Voor 45% gewijzigd door autoreverse op 21-02-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 09:18
Deze firmware update kreeg ik via de methode op de samsung website inderdaad ook niet aan de praat. Er zijn een aantal succesverhalen, maar die kan je op 1 hand tellen.

De beste manier is eigenlijk om de SSD uit je imac te halen en even tijdelijk in een windows systeem te hangen. Dan de firmware update doen en weer terugplaatsen in je iMac. Geen eenvoudig klusje bij een imac, maar het is bij een 2010 iMac prima te doen.

Een andere optie is om trim te enablen. Als je Yosemite draait zitten hier wel wat haken en ogen aan. Lees je dus eerst goed in mocht je dit overwegen. Bij mij heeft het enorm geholpen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens, @netvista.

Ik vind de schijf uit de mac halen geen optie. Omdat ik geen enkel probleem heb met windows naast OSX te draaien (ruimte zat) wil ik dit eigenlijk wel gaan instellen, zodat ik ook in de toekomst firmware kan blijven installeren.

Dus mijn voorkeur blijft toch wel om het via Windows/Bootcamp te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Installeren van Windows op de Mac staat hier stap voor stap uitgelegd: https://help.apple.com/bo...lp/?lang=NL#/bcmp173b3bf2

Mocht het toch niet lukken met de DVD, dan kan je er een ISO van maken en die gebruiken: https://support.apple.com/nl-nl/TS5373

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
blackjack21 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 18:48:

Mocht het toch niet lukken met de DVD, dan kan je er een ISO van maken en die gebruiken: https://support.apple.com/nl-nl/TS5373
Top, dit is denk ik wat ik zocht. Nu even een 16GB stickie bestellen (heb er wel van 8GB maar die voldoet kennelijk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Wel. We zijn 2 avonden klooien met software verder.

Inmiddels had ik de mac al 3 keer open en dicht kunnen maken.... Gloeiende...

Ik heb enkele (ahem) pogingen gedaan om Windows 7 via een usb stick te installeren op mijn iMac, zoals getipt op de link hierboven. Ik kreeg echter niet de optie 'maak een installatieschijf voor windows 7 of hoger aan'.

Dan moet je wat klooien in de bootcamp plists en dan krijg je die optie wel (hier is een how-to: YouTube: OSX 10.9 - Create a Windows 7 and 8 USB Installer Using BootCamp (OSX Mavericks))

Vervolgens blijkt die usb stick helemaal niet bootable (die bootcamp nota bene zelf aanmaakt voor je) Schijnt te maken te hebben met oudere macs (van voor 2013) en als je je optische drive uit je mac gesloopt hebt (laten dat er nou een heleboel mensen doen :/ )

Ook dat probleem hebben meerdere mensen, als ik het zo google. Gek genoeg, krijg ik na het opstarten van de mac met option ingedrukt, alleen de OSX herstel schijf te zien, naast de gewone opstart schijf. Pas als ik de externe superdrive erin plug, en de windows installatie dvd erin stop, krijg ik ineens 2 extra boot opties: 'windows' en 'EFI Boot'. Laatstgenoemde zou de win7 installatie usb stick zijn, maar als ik daar op klik, bevriest de mac. Klik op 'windows' dan gebeurden er 2 dingen: de eerste paar keren kreeg ik vervolgens een zwart dos scherm met 'no bootable device - press any key when ready', latere pogingen gebeurt dat ook niet meer.

Ook dat probleem blijkt bekend, bijv. bij deze gozer: https://discussions.apple.../6521129?start=0&tstart=0

Hij heeft het probleem bij de hoorns trachten te vatten - helaas niet gelukt. Hij heeft het omzeild met een winclone oplossing.

Kortom. I'm left with no options voor wat betreft windows installeren. Wel jammer, want dat wilde ik (ooit) sowieso nog wel een keer doen, voor die enkele keer dat ik windows nodig heb ik mijn leven...

Terug bij square 0. Als iemand enig idee heeft hoe nu verder?

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 28-02-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Goed. Ik geloof dat het niet erg is dat ik nog even moet wachten..... De fix die Samsung uitgebracht had om problemen met traagheid op te lossen, is niet afdoende, blijkt nu. Samsung zal opnieuw met een fix moeten gaan komen.
http://www.pcworld.com/ar...-slowed-840-evo-ssds.html

Heb ik nog even de tijd om uit te zoeken hoe ik het probleem ga oplossen om de ssd firmware uberhaupt bij te werken op de mac.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-07 22:46
Je kan volgens mij, als er 2 schijven in de mac zitten, niet gebruik maken van Bootcamp. Om je iMac te versnellen kan je er wel voor kiezen de ssd op de plek van de orginele hdd te plaatsen, deze sata poort is vaak sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
arnevt2 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 21:19:
Je kan volgens mij, als er 2 schijven in de mac zitten, niet gebruik maken van Bootcamp. Om je iMac te versnellen kan je er wel voor kiezen de ssd op de plek van de orginele hdd te plaatsen, deze sata poort is vaak sneller.
Hm. Toch heb ik al gebruik gemaakt van Bootcamp. Alleen de windows installatie media weigert te starten, dat is mijn probleem.

Verder zijn de SATA verbindingen voor de HDD en de CD/DVD in mijn iMac late 2010 even snel, nl. 3Gb/s (de interne superdrive zelf gebruikt echter maar 1,5Gb/s op die 3Gb/s poort) Voor nieuwere macs zou de interne HDD sata poort geloof ik wel 6Gb/s kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Misschien offtopic maar weet iemand hoe OS X bepaald of het een originele SSD is?
Als OS X te foppen is dat het een originele SSD schijf is is het hele kext signing probleem opgelost voor TRIM support..

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
nilski schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:33:
Misschien offtopic maar weet iemand hoe OS X bepaald of het een originele SSD is?
Als OS X te foppen is dat het een originele SSD schijf is is het hele kext signing probleem opgelost voor TRIM support..
Aan de hand van firmware en device signing en wellicht nog wat andere zaken.
Als het zo makkelijk was, dan was dit waarschijnlijk al gedaan.

Ook is de noodzaak voor TRIM met huidige SSD's toch wel weggevallen. (al zijn de meningen hierover waarschijnlijk verdeeld)
Pagina: 1