Wat is een powerfan connector?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJunior
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-04 14:10
Ik heb onderdelen uitgezoht voor mijn pc build maar toen ik weet niet zeker of sommige onderdelen met elkaar werken.

Mijn build:
CPU: Intel core i5 4590
GPU: Sapphire R9 270x Dual-X OC
MoBo: ASRock B85 Anniversary
RAM: Crucial Ballistix Sport 16GB
PSU: CoolerMaster GM Series G550M
HDD: Seagate Barracuda 7200.14 - 1TB
SSD: Kingston SSDNow v300 60GB
Case: Bitfenix Neos White/White
CPUfan: CoolerMaster Hyper 212 EVO 120mm
Casefan: 2x CoolerMaster Silent fan 120mm + 1x pre-installed Casefan.
Koelpasta: CoolerMaster SC102

Mijn vragen:

Kan ik deze PSU gebruiken met de gekozen MB?

De MB heeft 2 chassis fan( 1x4p + 1x3p) connectors maar ik wil 3 casefans aansluiten de MB heeft ook nog een PowerFan (3pin) maar kan ik daar ook een fan op aansluiten??

op de ASRock website staat de gekozen RAM niet in de ondersteuningslijst, kan ik de gekozen RAM dan nog gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
psu/mobo compatibiliteit heb ik nog nooit problemen mee gezien. Misschien dat andere tweakers zoals The_mask iets meer kunnen vertellen over de voeding keuze, daar ben ik nooit zo in thuis.

Een power fan aansluiting kun je inderdaad gewoon gebruiken voor een fan, maar volgens mij is dat een niet regelbare aansluiting (oftewel, de fan draait altijd op 100%) .

Als het niet in de ondersteuningslijst staat betekend niet dat het niet werkt, fabrikanten kunnen niet alle verschillende versies testen, maar de versies in de lijst werken gegarandeerd. Maar niet compatible ram komt volgens mij niet zo vaak voor.

Als ik even naar je build kijk, vallen me wel een paar dingen op.
Allereerst je keuze voor SSD. 60GB is echt weinig imo. 120gb zie ik toch wel als minimum eigenlijk. Bovendien is die V300 ook weer niet zo geweldig.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou er 15 euro bij doen een een 128GB Crucial MX100 kopen.

En van waar de losse koelpasta? Bij de cpu koeler zit al pasta meegeleverd en aangezien je niet van plan bent te gaan overklokken (laat staan de laatste megahertz eruit probeert te knijpen) is die meer dan prima.

Wat ben je precies van plan met de PC? vaak is 8GB ram ook zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJunior
8 gb is inderdaad genoeg maar ik wil graag extra hebben als ik toch al een budget van 1000 euro heb ik was van plan om alleen het OS op de ssd te zetten maar ik mischien dan toch de mx100 nemen zodat ik er wat extra op kan zetten.

Ik wist niet dat de cpu koeler met koelpasta kwam ik zag in een video met dezelfde koeler dat er geen koelpasta bij/op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
timberleek schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 14:38:
psu/mobo compatibiliteit heb ik nog nooit problemen mee gezien. Misschien dat andere tweakers zoals The_mask iets meer kunnen vertellen over de voeding keuze, daar ben ik nooit zo in thuis.

Een power fan aansluiting kun je inderdaad gewoon gebruiken voor een fan, maar volgens mij is dat een niet regelbare aansluiting (oftewel, de fan draait altijd op 100%) .
Het komt bijna nooit voor, maar kan wel mis gaan. Heeft in zo'n geval te maken met de Power OK timing. Maar de kans dat je hier last van krijgt is zo goed als niet aanwezig.
TweakJunior schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 13:42:
Kan ik deze PSU gebruiken met de gekozen MB?
De PC neemt maar 250W maximaal, dus een 550W voeding is nogal overdreven. Je kan ook prima uit de voeten met veel minder vermogen, kun je misschien een voeding vinden van betere kwaliteit voor hetzelfde geld. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJunior
De GPU vraagt al minimaal een PSU van 500 watt

250 W is wat die zal verbruiken en daar is een 500W PSU voor nodig in deze moderne wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 11:48
TweakJunior schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:15:
De GPU vraagt al minimaal een PSU van 500 watt

250 W is wat die zal verbruiken en daar is een 500W PSU voor nodig in deze moderne wereld.
Hoezo dat?

Je weet dat GPU-fabrikanten een te hoog wattage aanraden, om zich in te dekken tegen mensen met een baggere voeding die niet het aangegeven vermogen kan leveren. De voeding die jij hebt is van redelijke kwaliteit, dus dat trekt ie makkelijk. Wel is de levensduur beperkter, dus ik zou ook, zoals The_Mask al zei, even verder kijken naar een voeding van betere kwaliteit tijd met een kleiner aantal Watt. (Een goede 450W voeding kan highend kaarten al aan zonder overklok).

Je kunt je fan ook via een molex verbinden aan jouw voeding.

[ Voor 50% gewijzigd door jorisvdelsen op 27-02-2015 08:30 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJunior
Ik leer elke dag iets nieuws.
Maar als het vermogen daalt omdat die ouder wordt is er dan nog genoeg vermogen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vermogen wat de voeding kan leveren daalt niet. Over x aantal jaren moet je die voeding alleen vervangen omdat de condensators niet meer goed zijn (zeer matige kwaliteit) waardoor de ripple niet meer goed weggefilterd wordt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:53:
Vermogen wat de voeding kan leveren daalt niet. Over x aantal jaren moet je die voeding alleen vervangen omdat de condensators niet meer goed zijn (zeer matige kwaliteit) waardoor de ripple niet meer goed weggefilterd wordt.
Dat is een beetje kort door de bocht.
Je geeft zelf al aan dat de condensatoren slecht worden en de rimpelspanning na verloop van tijd toeneemt. Dit gaat sneller naarmate de condensatoren warmer worden bij hoge belasting.

Die rimpel is groter bij hogere belasting, dus zal bij een oude voeding al bij een lagere belasting de maximale ripple overschreden worden. De combinatie hoge belasting en slechte caps kan ook ongewenste oscillaties veroorzaken omdat ze belangrijk zijn voor de stabiliteit van de psu, het is niet alleen een kwestie van filteren.

Daarnaast zijn er ook nog de halfgeleiders die slechter worden, vooral die bij hoge temperatuur werken. Als bv de Rds-on (de 'aan' weerstand) van een mosfet toeneemt dan zal de warmte ontwikkeling ook toenemen en de belastbaarheid van een voeding neemt dan af.

Het gebruikspatroon is belangrijk voor de keuze van een voeding. Een voeding slijt sneller bij langdurig hoge belasting. Speel je af en toe een game en draait de pc meestal op een lage belasting bij normaal gebruik, dan kun je met een beperkt vermogen volstaan. Zit je 16 uur per dag zwaar te gamen, neem dan een ruime marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:44:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht.
Niet echt, want jij hebt het over een voeding welke stuk is. Een voeding welke stuk is kan van allerlei problemen geven, ook dat die nog maar 50% van het beloofde vermogen kan leveren, voordat die buiten de ATX specs valt.

Maar in zo'n geval is de voeding stuk en moet je hem dus sowieso direct vervangen of repareren. Is niet dat die langzaam minder levert, maar dan is die gewoon stuk.
Het gebruikspatroon is belangrijk voor de keuze van een voeding. Een voeding slijt sneller bij langdurig hoge belasting. Speel je af en toe een game en draait de pc meestal op een lage belasting bij normaal gebruik, dan kun je met een beperkt vermogen volstaan. Zit je 16 uur per dag zwaar te gamen, neem dan een ruime marge.
Nee neem dan een kwaliteitsvoeding, met kwaliteitsonderdelen. De domste keuze is in zo'n geval een zo overdreven mogelijke voeding te nemen, vaak gaat dit ook tenkoste van de kwaliteit namelijk. In zo'n geval kun je beter gewoon een voeding nemen welke gewoon genoeg is voor de PC, maar van uitstekende kwaliteit is.

[ Voor 37% gewijzigd door -The_Mask- op 28-02-2015 12:53 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:51:
[...]

Niet echt, want jij hebt het over een voeding welke stuk is.
"stuk" is relatief. Een voeding wordt langzaam slechter bij veroudering. Als een 500W voeding nog maar 450W kan leveren, is hij dan stuk? Een gebruiker gaat zijn voeding niet regelmatig aan een testbank leggen om te beoordelen of deze het predikaat "stuk" verdient. Meestal volgt pas na stabiliteitsproblemen en veel gedoe de conclusie dat de voeding al een tijdje aan het overlijden was.
Een voeding welke stuk is kan van allerlei problemen geven, ook dat die nog maar 50% van het beloofde vermogen kan leveren, voordat die buiten de ATX specs valt.
klopt.
[...]

Nee neem dan een kwaliteitsvoeding, met kwaliteitsonderdelen. De domste keuze is in zo'n geval een zo overdreven mogelijke voeding te nemen, vaak gaat dit ook tenkoste van de kwaliteit namelijk. In zo'n geval kun je beter gewoon een voeding nemen welke gewoon genoeg is voor de PC, maar van uitstekende kwaliteit is.
Ik had er even bij moeten zetten "bij gelijke kwaliteit". Voor een zwaardere voeding moet je dus ook meer geld uitgeven.
Volgens mij zijn we het in grote lijnen gewoon met elkaar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 16:29
Waarom neem je een i5 4590? de 4460 doet weinig onder voor de 4590 maar is wel 2 tientjes goedkoper.
Ik neem aan dat je gaat gamen. Neem dan een R9 280(X) of R9 290 (eventueel via V&A), een R9 270 is wel erg mager met dit budget.
16 GB is zoals hier al eerder is gezegd overkill, neem 8 GB en prik er 8 GB bij als je merkt dat 8 GB te weinig is.
Verder raad ik een SSD van 128 of 256 GB aan, 60 GB is wel erg weinig.
Koelpasta komt met je koeler dus die heb je nergens voor nodig.
En als voeding deze.

Op de aansluiting van de power fan kun je gewoon een fan aansluiten, maar hier kun je geen fan profiel voor maken. Voor de CPU fan en de system fan kan dit wel. Asrock levert ook een tooltje mee met het moederbord waarmee je een fan profiel aan kan maken.
Pagina: 1