Hulp met keuze subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 3.480 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieSchmitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Beste mede tweakers,

Ik ben opzoek naar een subwoofer die gebruikt gaat worden 60/50 muziek/film met een prijskaartje tot 500 euro. Het zal een aanvulling worden op mijn Qacoustics 2020i boekenplank speakers en 2000i center (waar ik heel tevreden mee ben) aangesloten op een Yamaha RX-V477 receiver. Nu heeft dezelfde serie van Qacoustics een subwoofer (2070si) met twee 17cm subs. Ik heb deze subwoofer wel gezien, nog niet gehoord bij Hifi Number One in Leiden. Ik kan alleen niet echt uitgebreide reviews vinden over deze subwoofer en als ik ze vind dan is het een middel matig score voor muziek.

Bij Hifi One heb ik wel de REL T5 gehoord, die erg mooi klonk (subtiel), maar wel met een prijskaartje van 599. REL heeft ook de T Zero die iets kleiner (16.5 cm sub) is en minder diep komt 38hz (-6db) voor 445 euro. De speciale manier waarmee je REL subwoofers aansluit klinkt op papier interessant http://rel.net/support/rel-connectivity/ .

Daarnaast heb ik nog de Bowers en Wilkins ASW608 20cm (forward) subwoofer gevonden die mij ook erg aanspreekt, tevens met een prijs van 450. Deze gaat naar 32hz.

Mijn woonkamer heeft niet echt een groot oppervlakte.

Heeft er iemand van jullie ervaring met deze subwoofers of weten jullie een beter alternatief?

Met vriendelijke groet

Arnoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

Let wel dat de REL het bereik op geeft bij -6 dB en de B&W bij -3 dB, het verschil in praktijk is dus groter dan als je puur die 38 en 32 Hz tegenover elkaar zet. Gegevens van de T-Zero kan ik zo niet vinden, dus ik neem even de T5. Gemeten op -3 dB schijnt de REL T5 op 43 Hz uit te komen. en 34 Hz op -6dB. Als je dat weet kan je ook nagaan wat een T-Zero ongeveer gaat doen. Ik zou die in ieder geval overslaan, dat voegt niet heel veel toe in het laag.

Op HT Forum kwamen altijd meteen de BK XXLS400 en SVS PB-1000 dan wel SB-1000 naar boven als iemand een budget had van 500 euro. Nu lag de BK XXLS400 daar al iets boven en de Nederlandse importeur is er mee gestopt, dus ik weet niet precies wat die nu doen qua prijs. Maar voor het geld heb je dan zo veel meer subwoofer voor je geld. Zowel de BK als de SVS PB zeggen onder de 20 Hz te duiken bij -3 dB. Nu is dat wel erg laag voor de gesloten BK. De gesloten SVS (SB-1000) gaat op papier tot 24 Hz. Maar puur op cijfers nog steeds vele malen lager dan de REL en B&W. Ook ga je van een 8" woofer naar 10" dan wel 12" afhankelijk van het model.En met subwoofers is groter eigenlijk gewoon beter. Liever een grote subwoofer die je terug moet schroeven dan een kleine subwoofer die tegen zijn max aan loopt.

Wat je precies bedoelt met de manier van aansluiten van REL begrijp ik niet helemaal. BK gebruikt dezelfde methode, maar het is gewoon een manier van High Level aansluiten. Iets wat eigenlijk de meesten niet doen aangezien Low Level makkelijker is. Low Level is maar één kabel en je kan alles via de receiver Subwoofer Pre-Out regelen. High Level is meerdere kabels waarbij je alles op de subwoofer moet regelen. Met High Level ziet de receiver namelijk geen subwoofer, die staat tussen de Front Speakers in. Of doel je op het feit van High- en Low Level tegelijk aan kunnen sluiten?

Verder een verhuizing naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Edit:
Ik zeg niet dat die BK of SVS de twee zijn om uit te kiezen. Er zijn nog wel meer merken op de markt en grote kans dat iemand hier ook nog wel iets gaat roepen over dat je zelf een subwoofer kan bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 20-02-2015 23:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Tweedehands zag ik laatst een REL Stadium 2 langskomen die volgens mij in jouw budget past; volgens mij het voormalig een na hoogste model.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 20-02-2015 23:45 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieSchmitz
@Fear
Wat je precies bedoelt met de manier van aansluiten van REL begrijp ik niet helemaal. BK gebruikt dezelfde methode, maar het is gewoon een manier van High Level aansluiten. Iets wat eigenlijk de meesten niet doen aangezien Low Level makkelijker is. Low Level is maar één kabel en je kan alles via de receiver Subwoofer Pre-Out regelen. High Level is meerdere kabels waarbij je alles op de subwoofer moet regelen. Met High Level ziet de receiver namelijk geen subwoofer, die staat tussen de Front Speakers in. Of doel je op het feit van High- en Low Level tegelijk aan kunnen sluiten?
Wat ik begrijp van REL is dat ze idd high en low level combineren. Die Speakon kabel vangt signaal op dat naar je fronts gaan voorbeeld bij muziek en tevens de low level tijdens films. Het pakt beste van beide werelden. De Speakon kabel heeft een hele hoge weerstand dat het geen vermogen pakt van je front receiver aansluiting.

Bedankt verder voor je advies, daar heb ik zeker wat aan. Die T-Zero is inderdaad niet heel erg laag. Maar heel laag gaan van een subwoofer hoeft niet alles betekenen als ik zo de adviezen lees. De manier waarop (snelheid) kan een belangrijke factor zijn voor duidelijke weergave.

Edit: de svs pb-1000 krijgt idd goede recenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het klopt dat alleen het bereik niet het belangrijkste is, maar naar mijn mening krijg je bij de BK en SVS meer speaker voor je geld. Het verschil van 45 Hz (gokje in het voordeel van de T-Zero) wat de REL doet en het rond de 20 Hz van de anderen is behoorlijk. Het totaalplaatje is gewoon beter. Moet ik wel zeggen dat ik de REL T5 nooit echt een een subwoofer heb gevonden met een goede prijs-/kwaliteitsverhouding en ik onder de indruk was van de BK XXLS400 die ik heb gehoord dus ik ben niet objectief. Via Low Level kan je een subwoofer ook wel netjes inregelen, als je echt het systeem van REL wilt dan wordt de keuze wel beperkt.

Op HT Forum staat voor 555 euro een Sunfire HRS-8, die komt ook best goed naar voren voor een kleine subwoofer. Op MP staat de XTZ 99.12W16 van een forumgenoot te koop, houd je zelfs nog geld over.

Genoeg leuks te vinden voor dit geld in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:19

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb al een jaar een HRS8. Geweldige sub voor het formaat. Hij gaat niet heel laag, maar heeft een lekker strakke weergave ter ondersteuning van muziek en film.

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 21-02-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieSchmitz
Bedankt voor de hulp. Ik verdiep me nu pas een beetje in de subwoofers fus weet niet welke merken afgelopen jaren een beetje goede hebben uitgebracht. Maar nu heb ik wel een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een goede sub zoekt is het voornaamste te kijken naar een gesloten sub. Vooral gepoorte subs (goedkope) rommelen een hoop laag naar buiten en zijn vaak extreem traag. Oftewel je laag rommelt achter je goede frontspeakers aan.
O.a. REL en Monitor Audio maken op dit moment goede subs. Wie ook redelijk tot goede subs maakt is Velodyne.
B&W subs mogen wat mij betreft de container in.

De Sunfire is een leuke sub maar vind ik erg traag.Daarnaast is het geen sub die je zwaar moet belasten. Daar heeft hij de omvang niet voor.

De Qacoustics speakers die je hebt zijn van mooie betaalbare klasse. Ik denk dat je met een goede soundkalibratie meer gaat bereiken in stage dan je te vergapen op een slechte sub. Je speakers kunnen prima tot ca 77Hz dragen dus je zou een snelle sub nodig hebben onder de 70Hz.
Eerder opper ik een Monitor Audio sub die een mooi bereik maakt me je Q speakers. De Qacoustics opzich klinken al wollig genoeg dus een strakke bass zal je doen genieten.

Overigens heeft Qacoustics zojuist een 3000serie uitgebracht. Idem met een 3000 sub.
Ik wacht nog op de testproducten..... :) ( ziet er wel goed uit maar wil eerst horen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:19

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 23:43:
Als je een goede sub zoekt is het voornaamste te kijken naar een gesloten sub. Vooral gepoorte subs (goedkope) rommelen een hoop laag naar buiten en zijn vaak extreem traag. Oftewel je laag rommelt achter je goede frontspeakers aan.
O.a. REL en Monitor Audio maken op dit moment goede subs. Wie ook redelijk tot goede subs maakt is Velodyne.
B&W subs mogen wat mij betreft de container in.

De Sunfire is een leuke sub maar vind ik erg traag.Daarnaast is het geen sub die je zwaar moet belasten. Daar heeft hij de omvang niet voor.

De Qacoustics speakers die je hebt zijn van mooie betaalbare klasse. Ik denk dat je met een goede soundkalibratie meer gaat bereiken in stage dan je te vergapen op een slechte sub. Je speakers kunnen prima tot ca 77Hz dragen dus je zou een snelle sub nodig hebben onder de 70Hz.
Eerder opper ik een Monitor Audio sub die een mooi bereik maakt me je Q speakers. De Qacoustics opzich klinken al wollig genoeg dus een strakke bass zal je doen genieten.

Overigens heeft Qacoustics zojuist een 3000serie uitgebracht. Idem met een 3000 sub.
Ik wacht nog op de testproducten..... :) ( ziet er wel goed uit maar wil eerst horen )
Je doet nogal wat uitspraken hier. Voor € 500 heb je ook prima gepoorte subwoofers hoor. Een gepoort model gaat meestal iets dieper, maar is meestal wat minder "strak" in de weergave. Zeker de goedkope modellen willen nog wel eens ongecontroleerd gaan dreunen. Hoewel een sub altijd lastig optimaal te plaatsen is , is dat bij een gepoort model vaak nog iets lastiger.

Algemeen kan je zeggen dat een gesloten sub sneller is en daardoor strakker klinkt. Ze gaan minder diep, maar doen dat wel gecontroleerder. Vooral voor muziek is dat niet wenselijk. Voor films mag het best wel lekker dreunen omdat LFE daar zich watbmeer voor leunt.

SVS, Velodyne, Sunfire en Rel zijn producenten die zich bijna volledig op subwoofers richten. Even afhankelijk van je doel en ruimte, kan je daar prima subwoofers krijgen. Luisteren (en desnoods thuis testen) zijn eigenlijk de enige manier om echt te beoordelen of de sub aan sluit op je installatie en ruimte.

In de beschrijvingen van de merken en de specifieke eigenschappen, kan ik me totaal niet vinden.

Velodyne maakt beesten van subwoofers die behoorlijk diep gaan. Ik heb na mijn aanschaf van de Sunfire HRS8 nog de mogelijkheid gehad deze om te ruilen met een Velodyne 8 inch ulta model. De Velodyne ging echt stukken dieper, maar miste aan de bovenkant (rond de 100hz) controle. Aangezien mijn speakers niet zo heel diep gaan (en ik het plezierig vind om veel muziek met wat extra punch te luisteren) heb ik toch de Sunfire gehouden. De Sunfire heeft absoluut geen trage weergave (zou ook vreemd zijn voor een gesloten kast van 10l met een 8 inch woofer). In films gaat de Sunfire laag genoeg en weet hij door de long throw woofer ook behoorlijk wat druk te geven. Maar onder de 30Hz houd het snel op.

Natuurlijk heb ik ook maar ervaring met een aantal modellen, dus ik weet niet of andere modellen het beter/minder doen. Het lijkt me sterk dat jij dat wel allemaal weet, omdat je ze allemaal gehoord hebt.

Qua bepaling van de crossover tussen de front en sub zit je echt fout. De 2020i gaat tot 75Hz maar dan wel op -3 of -6 dB. De "regel" om de cross over te bepalen is: minimale frequentie front X 2 (bij -6 dB) of X 1,5 (bij -3 dB). Dat betekend dat de crossover minimaal op 110 moet komen.

Normaal ben ik niet zo van HIFI.nl, maar dit artikel:http://www.hifi.nl/artikel/1621/een-Subwoofer-voor-Home-Theater.html is aardig volledig.

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 22-02-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bouw zeer veel home entertainment installaties. Klanten van mij houden van eerlijkheid en een mooi ruimtelijk geluid zodat ze ook buren tevriend houden.

Van vele speakers/receivers en kabels ken ik de ware kenmerken en focus me bijna nooit op specificaties. Ieder product klinkt weer anders waar ook een groot stuk van de akoustiek zijn ronde doet.

Ik denk dat je aandachtspunten een mooi aanvulling is op het geen waar het onderwerp over gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieSchmitz
Ik denk dat ik meer het type ben voor een gesloten subwoofer. En een beetje gebaseerd op jullie argumenten neig ik naar de SVS-SB1000. Nu zie ik dat ze ook een SVS-SB1000 in wit piano lak hebben, iets boven het budget maar past wel beter in de kamer. keuzes keuzes.

Jammer dat Qacoustics met de 3000 serie aankwam net na ik de 2020 heb gekocht :| . Volgens mij zitten covers vast met magneten inplaats van plugjes, het design van de 3000 is in mijn mening er wel wat op vooruit gegaan. Kwa acoustics denk ik dat ze redelijk hetzelfde zijn gebleven, de specs zijn in ieder geval hetzelfde. De subs lijken ook op elkaar. Ik denk niet snel een review te kunnen vinden, maar verwacht dat deze ook niet afwijkt van de 2000 serie behalve dan een kleine wijziging in uiterlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door ArnieSchmitz op 24-02-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zeker een leuke subwoofer!

Geen idee ik kreeg de info van Q vorige week officieel allemaal binnen. De look vind ik wel veel mooier en dat er allerlei kleuren mogelijk zijn. De nieuwe covers zitten inderdaad vast met magneten dat maakt de uitstraling zonder doek net even wat meer af. Blijf de 2020 een mooie speaker vinden. Ik heb hier ca 2 maanden lang geluisterd naar de Concept 40 wat een erg ruime en mooie sound geeft.
Ik kan de nieuwe 3000 nog niet beoordelen omdat hij nog niet leverbaar is.

Ik denk met de SVS sub dat je een juiste en betaalbare beslissing maakt bij je Q speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Kijk eens naar de Monitor Audio BXW10. Ligt net boven het budget, maar is een gebalanceerde subwoofer. 10 inch woofer met een gesloten behuizing die zowel voor de muziek als film goed uit de test komt. Verder zijn deze speakers altijd van hoge kwaliteit en net afgewerkt.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absoluut de waarheid Theck88!
Binnenkort de nieuwe Gold 200 in test :) \O/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:55:
absoluut de waarheid Theck88!
Binnenkort de nieuwe Gold 200 in test :) \O/
Off-topic: Wow, ga jij die testen? Zelf heb ik de Silver W12 en die vind ik al zeer imposant.

On-topic: ArnieSchmitz: Je kunt uiteraard ook een aantal subwoofers gaan beluisteren in een audio-winkel? Ik weet niet of je dat al gedaan hebt?

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Off-topic:
ja op Audioquest rocket88 bi-amping ism Onkyo 5010
Dat zou een geweld moeten gaan worden. De Silver W12 is echt mooi heb ik al in levende lijve op Audyssey Pro beluisterd. Prachtige focus en diepte. De Gold blijkt uniek te zijn.

De voet van de nieuwe Gold is van metaal ipv plastic....

On-topic
Ja maar een sub zal ten alle tijden ''anders'' klinken in je eigen ruimte en akoustiek dan in een winkel. (vaak tegrote ruimte. Ben je eens toch?
Blijf er misschien op hameren maar een juiste kalibratie maakt alles 1.
Veel mensen die een sub toevoegen kwakken de sub neer volume afstellen en klaar. De sub is het fundament en moet exact geplaatst worden ook al suggereren sommige anders. Een sub is vaak veel trager dan de front/surround speakers. Een sub kan alles verzieken of exact dé stage zijn. :)

Krijg net de nieuwe foto's binnen van Qacoustics 3050

Ook mooi
Afbeeldingslocatie: https://www.facebook.com/OPTIMIZER.CO/photos/a.273096022760312.60509.202619159807999/778803408856235/?type=1&theater

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:32
Iemand ervaring met de Kef LS50 Wireless en een sub? De LS50W speelt best laag voor boekenplank luidsprekers maar mis soms de echte impact. Zoek bij voorkeur een downfire variant ivm kinderen :)

[ Voor 16% gewijzigd door bsmpower op 25-08-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een topic uit 02-2015 kicken om het dan te kapen is niet de manier die we hier graag zien.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.