Toon posts:

Gewicht limiet op moederborden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben van plan een Gigabyte GA-Z87X-UD4H moederbord te kopen met een Noctua NH-D14 cooler. Echter, op de site van Gigabyte stellen ze een "weight limit" voor de CPU cooler op 450g. De noctua weegt 1.24kg, is het dan wel goed om de NH-D14 op de moederbord te zetten of zal de moederbord onder het gewicht door midden breken?

Alvast bedankt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
Dat je een paar grammetjes meer zou overwegen, kan ik begrijpen, maar je hebt het nu over een koeler die 3x te zwaar is. Dat is vragen om problemen ;)

The devil is in the details.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 20:58
Hahn schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:35:
Dat je een paar grammetjes meer zou overwegen, kan ik begrijpen, maar je hebt het nu over een koeler die 3x te zwaar is. Dat is vragen om problemen ;)
Zou het ? Als je je Mobo met alle schroefjes vast zet dan lijkt mij dit geen issue :P

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand hier ervaring mee?
Als m'n moederbord dadelijk door midden breekt dan doe ik nog dadelijk deze gast na:
https://www.youtube.com/watch?v=jgrFZ-c3lN8

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 20:58
Volgens mij staat deze wel op de Compatibility list voor de NH-D14

http://www.noctua.at/main...gen&products_id=34&lng=en

Cloud ☁️

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Is dat niet het maximum gewicht voor pushpins?? Dus het gewicht zonder backplate...
Je krijgt er een backplate bij en dat zou toch echt stevig genoeg moeten zijn. Maar ik snap je volkomen, 1,2kg aan een printplaatje hangen is niet niks.
@hierboven, je link zegt dat ie geen producten heeft gevonden :X

[ Voor 12% gewijzigd door pwillemske op 21-02-2015 10:54 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
een "printplaatje" is best wel sterk hoor
in combinatie met een backplate zou ik mij geen zorgen maken
bij vervoer zou ik er wel op letten om het moederbord (kast) plat te leggen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad, het is gewoon opletten dat je PC/kast geen stoten krijgt en oppassen als je de kast vervoerd/verplaatst. Het voordeel van Intel z'n LGA sockets is, is dat ze niet meer van plastic zijn, en dus ook niet zo snel breken.

Dit zag je nog wel eens gebeuren bij sockets en/of brackets die van plastic waren (socket A, socket 370 waar de lipjes afbraken, socket 478 en oudere AMD 64 sockets waar het plastic van de brackets afbraken).
Daar was gewicht van een koeler een grotere issue.

Breken van je printplaat gebeurt nog niet zo gauw, die dingen kunnen redelijk wat stress hebben (zelfs met een stock koeler buigen ze al aardig door). Je moet wel heel ruig omgaan met je PC in combinatie met een zware koeler voordat je echt een printbreuk krijgt ('t is mij in elk geval nog nooit gelukt >:) ).

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09-2025
Mocht er iets gebeuren dan heeft Gigabyte wel een disclaimer ten aanzien van een potentiele claim..

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:44
Ik gebruik zelf de koeler ook, alleen dan op een msi h97 gaming 3. Dit moederbord heeft volgensmij ook een maximaal gewicht van 450 gram. Bij mij werkt het ook gewoon nog allemaal. Trouwens, die koeler houdt alles echt koel.

Verwijderd

soto schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:07:
Mocht er iets gebeuren dan heeft Gigabyte wel een disclaimer ten aanzien van een potentiele claim..
Gigabyte weet toch zeker niet welke cooler je erop hebt gezet?

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:18
@2Fat2Walk Nee, maar ik denk dat er toch wel vraagtekens komen als het moederbord doormidden is. Dat gebeurt niet zomaar :p

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het hoeft niet echt breken te zijn, te veel buigen waardoor er spoortjes breken kan ook nog.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09-2025
dabor schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:31:
@2Fat2Walk Nee, maar ik denk dat er toch wel vraagtekens komen als het moederbord doormidden is. Dat gebeurt niet zomaar :p
It's MAGIC!

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:11
Als je de pc niet achterop je fiets naar lanpartys meesleept zou ik me er niet zo druk om maken. Klein beetje buiging vanwege een koeler kan hij prima hebben.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
dabor schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:31:
ze geven echt geen garantie als het moederbord doormidden is
indien er een aantal baantjes door zijn kunnen ze dat waarschijnlijk wel testen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar zelfs dat doorbuigen zou ik niet heel bang voor zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een goed stevige backplate, en de manier waarop Noctua koelers gemonteerd worden zorgt er eigenlijk voor dat je op dat deel eigenlijk geen buiging van je bord krijgt, iets dat je met pushpins wel hebt (omdat de koeler dan aan de PCB zit, en niet aan z'n eigen backplate).

Ik heb zelf de NH-D15 ook al op flink wat systemen geschroefd, en eigenlijk nooit last gehad van doorbuiging of wat dan ook, zijn iets kleinere broertje zal daar ook weinig problemen mee moeten geven.
Pagina: 1