GPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:35

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben sinds kort bezig met het upgraden van mijn PC. Ik had nog een P55 moederbord met een Core I5 750 processor in combinatie met 8gb geheugen + een HD7870 videokaart (met tahiti gpu). Nu heb ik al geupgrade naar een MSI Z97 gaming moederbord + Core I5 4690K, 8GB werkgeheugen ga ik ook nieuw aanschaffen (heb momenteel even wat bankjes geleend). Heb wel nog de HD7870 videokaart er in zitten. Deze voldoet nog enigszins daar ik er de meeste spellen nog wel redelijk mee kan spelen. Echter ben ik toch aan het kijken om zo goedkoop mogelijk te upgraden.

Ik zoek een?
Een videokaart. Ik wil me eigenlijk een beetje op de 2e hands markt proberen te richten. Ik ben van plan om mijn HD7870 te verkopen en er een R9 280x of een R9 290 voor terug te kopen. Deze AMD kaarten zijn relatief gezien best goedkoop op te pikken op vraag en aanbod. Of doe ik er verstandig aan even te wachten op de nieuwe serie, aangezien deze bijna uitkomen?

Wat is je budget?
Zoals hierboven beschreven wil ik een goedkope upgrade uitvoeren. Ik heb daarbij geen vast bedrag in gedachte. Stel ik krijg nog 70 a 80 euro voor mijn videokaart (daar ga ik een beetje vanuit) dan ben ik bereid om daar 100 euro bij te leggen. paar tientjes meer is geen probleem. Maar een gtx970 ga ik er bijvoorbeeld niet voor krijgen. Dus dat is buiten budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Wat ik wel bij wat tweakerreviews heb gelezen is dat deze AMD kaarten behoorlijke heethoofden zijn. Ik heb ook gelezen dat de kaarten met AMD koeler? (zo noem ik het maar even) eigenlijk niet goed genoeg gekoeld zijn en daardoor niet de maximale performance gehaald kan worden. Wat dit precies doet voor de FPS in een game haal ik er dan weer niet echt uit. Dat is ook een antwoord waar ik naar op zoek ben. Het liefst zoek ik dan ook een MSI gaming exemplaar ofzo? Dit past ook mooi bij mijn moederbord. (het werkgeheugen wil ik voor dezelfde reden ook in zwart of rode uitvoering) Echter is de kleur ook geen echte dealbreaker. Als er dus bijvoorbeeld stillere uitvoeringen zijn dan kan dat ook altijd een optie zijn

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd:

• Core I5 4690K
• MSI Z97 gaming
• Seasonic 550watt S12G
• 8gb werkgeheugen moet ik nog aanschaffen (Crucial Ballistic denk ik)
• Crucial MX100 256GB SSd
• 1TB WD HDD

Hoop met een upgrade van GPU weer een tijd vooruit te kunnen. Volgens mij moet dit ook wel lukken. Met een nieuwe GPU hoop ik in ieder geval dit jaar en volgend jaar weer alles op hoge settings te kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld dan aan The Witcher 3, BF Hardline, ARMA3, en The Division

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren! Alvast dank daarvoor!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Als de huidige kaart voldoet, zou ik inderdaad wachten op de 300 serie van AMD. Die kan ervoor zorgen dat de kaarten in de tweedehands markt nog goedkoper worden omdat meer mensen hun oude kaart zullen aanbieden na overstap.

De 300 serie zelf kan ook interessant zijn omdat deze, bij gelijke prestaties, lager stroomverbruik zullen hebben.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Voornamelijk over je eerste punt heb ik dezelfde gedachte. Nu staan er vooral veel exemplaren te koop met een referencekoeler (als dit zo genoemd wordt) En daarvan zijn de koelprestaties niet echt goed te noemen. In ieder geval dit heb ik zo begrepen. Ik hoop dan ook dat er meer aftermarket cooler exemplaren aangeboden worden en inderdaad waarschijnlijk ook nog voor een betere prijs.

Het is natuurlijk nog gokken maar de 300 serie zal waarschijnlijk buiten mijn budget gaan vallen. Al moet ik wel zeggen dat ik steeds meer waarde hecht aan een stille computer buiten het gamen. Ik ben dan ook aan het kijken om mijn fans te vervangen voor stillere exemplaren. Een stillere videokaart zou hier natuurlijk ook aan bijdragen. Al maakt geluid tijdens het gamen zelf dan voor mij minder uit (zul je ook niet helemaal onderuit komen) Een GTX970 is daarom ook een droomkaart voor mij, maar ik wil en kan op dit moment het geld er niet aan uitgeven

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-02 19:06
Een R9 280X zal de games die jij wel spelen goed aan kunnen maar het lijkt mij best een kleine upgrade ten opzichte van een HD7870.
Ik heb zelf een MSI 280X en ik ben zeer tevreden over de geluidsproductie en koelprestaties van die kaart, ik hoor hem in idle en onder load nooit boven de rest van de componenten uit.

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Dus jij zou dan bijvoorbeeld een 2e hands r9 290 aanraden?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Sebastiaannn schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 20:17:
Een R9 280X zal de games die jij wel spelen goed aan kunnen maar het lijkt mij best een kleine upgrade ten opzichte van een HD7870.
Ik heb zelf een MSI 280X en ik ben zeer tevreden over de geluidsproductie en koelprestaties van die kaart, ik hoor hem in idle en onder load nooit boven de rest van de componenten uit.
Ben ik het niet echt helemaal mee eens, maar ik kan wel inzien waarom je dat zou zeggen.

Het was naar mijn mening een erg merkbare vooruitgang van een 7870 naar een 7970.

1 -> ( 2 ) -> 3

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 22-02-2015 00:16 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
http://www.anandtech.com/bench/product/1034?vs=1041

r9 290 is wel erg goed. en zou zeker wachten tot de r9 300 serie er is. voor een hoop mensen reden om hun r9 290 te verkopen. wat je ook kan doen is een r9 290 refrence koeler. en dan zelf een aftermarket koeler er op zetten.

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
thnx voor de link. Daar zie ik inderdaad goed het verschil. Toch behoorlijk, denk dat ik beter voor een r9 290 kan gaan.
Pagina: 1