Woord klok maken met Arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

als eerste wil ik aftrappen dat ik 0.0 ervaring of kennis heb van elektronica! en toch wil ik zelf proberen om een woord klok te maken met een Arduino.
like this:
Afbeeldingslocatie: http://freshgadgets.nl/wp-content/uploads/2013/12/hacker-klok-woorden-600x337.jpg
(wellicht dat jullie deze al kennen, van mij hoeft hij geen touchscreen of fancy features. gewoon de tijd weergeven in woorden)

nu heb ik gisteren avond/nacht al het internet afgestruind naar zoveel mogelijk info en manuals.

dit is wat ik nu ingedachte heb.

10x10 led matrix (waarbij elk woord een eigen groep is, deze leds staan dus in serie)
bekabeling gaat dus lijken op dit Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/FIX/T8GT/GTE4LXJ0/FIXT8GTGTE4LXJ0.LARGE.jpg
voorkant moet hier op gaan lijken.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2uh4a47.jpg
(+1,+2,+3,+4 zijn de overige minuten, als dit niet te moeilijk te programmeren is)

het is mij nog niet helemaal duidelijk welke soort LED en weerstand ik nodig heb, als iemand mij dit uit kan leggen? ook de arduino mega heeft dc output per pin 40mA, terwijl de leds die ik wil gaan gebruiken 25mA per led zijn, gaat dit wel goed als ik een woord van 6 letters/leds op een output pin zet?

als microcontroller leek mij de Arduino MEGA (met een RTC) de beste keuze aangezien deze 54 pins out heeft.
ik kom uit op 25 woorden/groepen uit, dus is het makkelijk programmeren. (ik zie heel veel mensen het met een UNO doen, maar hoe ze het doen begrijp ik niet aangezien je maar 14 pins out hebt)

ik had ingedachte om een IF constructie te maken als programma. dus voor elke minuut een IF regel maken, veel werk maar wel makkelijk.

als iemand mij een beetje kan adviseren of op weg helpen zou dit zeer gewaardeerd worden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
Wat je ook kan doen is, in plaats van zelf de LEDS solderen en kloten met weerstandjes gewoon een programmeerbare LED strip pakken.
Ik ben zelf bezig met zoiets: YouTube: Gadgeteer 01 - First LED functions
In code kun je elke LED individueel aansturen omdat elke LED op zo'n strip een eigen adres heeft.
Als je de LED strip dan in stukken van 10 cm knipt (afhankelijk van welke lengte deze inkortbaar is) dan kun je hetzelfde bereiken maar zelfs kleurtjes gebruiken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
+1 voor de adresseerbare LED-strip.
Veel makkelijker. Anders zou je met losse FET's o.i.d. aan de gang moeten en multiplexers/shiftregisters omdat je maar zo weinig uitgangen hebt.

Zie bijv.: https://backes-markus.de/.../diy-rgb-strip-wordclock/
http://www.espruino.com/Word+Clock

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-02-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goeie tip inderdaad!

wat ik alleen niet begrijp hoe je arduino de led los kan aansturen terwijl ze (volgens mij) in serie staan (R, G en B ), correct me if im wrong.

las trouwens dat je sowieso FETs nodig hebt omdat de arduino dit nooit kan voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ze staan niet in serie. Elke LED wordt bestuurd door een chipje. Je hebt 3 draden: voeding, GND en DATA

Jij zegt met de Arduino: LED aan chip 123 moet aan op kleur blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ah, dacht dat het domme leds waren.

al klopt je bedrading niet met wat ik hier heb liggen al LED strip. ik heb een + (voeding DC12V 3.2A), R, G, B.
dan neem ik aan dat de RGB aders de DATA aders zijn per led. maar waar is je GND dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jij hebt 'domme' LED-strips, zonder die ingebouwde chips. Lees je even in (WS2811 / WS2812 heten die chips) dan snap je het principe ;)

Bij de strip die jij noemt zitten alle LED's parallel aan elkaar. Als je dus de voeding aansluit tussen + en R dan zal de gehele strip rood oplichten. Terwijl dat bij zo'n adresseerbare strip niet zo is, dan kun je elke led afzonderlijk instellen wat voor kleur hij moet weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Hier is al eerder een topic over geweest, sowieso goed leesvoer natuurlijk:
Arduino - eigen klok maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:15:
Hier is al eerder een topic over geweest, sowieso goed leesvoer natuurlijk:
Arduino - eigen klok maken
klopt, had hem ook al doorgelezen. maar heb het gevoel dat het echt wel makkelijker kan. maybe im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:39
Op basis van deze info heb ik de mijne gebouwd:

http://www.christians-bastel-laden.de/DOWNLOADS/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:56:
wat ik alleen niet begrijp hoe je arduino de led los kan aansturen terwijl ze (volgens mij) in serie staan (R, G en B ), correct me if im wrong.
Er een matrix van maken met horizontale series en verticale series. Door een lijntje hoog te maken, zouden ze allemaal hoog moeten worden, ware het niet dat alle GND's ook aan een uitgang van de chip hangen waarvan er maar 1 naar de nul getrokken wordt en de rest ook hoog worden gemaakt. Door dit heel snel te schakelen lijkt het alsof alles aan staat. Zo zou je een matrix van 5x5 leds kunnen aansturen met 10 uitgangen. In de praktijk is dit natuurlijk iets lastiger dan zoals ik het nu opschrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update van het plan,

matrix blijft 10x10. maar nu met een WS2812B LED strip (op maat knippen en solderen).
aansturing met een Arduino UNO Rev3 (+RTC). vraag me overigens wel af of het goed gaat als ik de strip voed met arduino zelf... ik denk dat ik alsnog FETs nodig heb met externe 5V (5A) voeding.

en dan op deze manier:
https://www.youtube.com/watch?v=PNQ8R1Ptvs4

voor de code zou ik nog steeds de IF constructie kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Best wel even offtopic, maar ben ik nou de enige die de eerste zin leest als 'het is m'n lul'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Douweegbertje schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:00:
Best wel even offtopic, maar ben ik nou de enige die de eerste zin leest als 'het is m'n lul'?
is zoiets als waar het hartje vol van is stroomt de mond van over :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:03:
[...]

is zoiets als waar het hartje vol van is stroomt de mond van over :/
Nja ik volg dit topic meer uit interesse maar ik zou het eerste voorbeeld nooit in m'n huis hangen omdat "what can be seen cannot be unseen". Dus ja, blijkbaar ben ik dan de enige :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Douweegbertje schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:09:
[...]

Nja ik volg dit topic meer uit interesse maar ik zou het eerste voorbeeld nooit in m'n huis hangen omdat "what can be seen cannot be unseen". Dus ja, blijkbaar ben ik dan de enige :+
nu moet ik wel toegeven dat ik eerst in mijn schets ipv LUL, ik bedoel "NUL", KUT had staan, maar dat leek mij een beetje kinderachtig voor Tweakers....

ive never been so wrong :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:57:
update van het plan,

matrix blijft 10x10. maar nu met een WS2812B LED strip (op maat knippen en solderen).
aansturing met een Arduino UNO Rev3 (+RTC). vraag me overigens wel af of het goed gaat als ik de strip voed met arduino zelf... ik denk dat ik alsnog FETs nodig heb met externe 5V (5A) voeding.

en dan op deze manier:
YouTube: How to: WS2801 RGB 5050 LED's on Arduino uno, shiftOut

voor de code zou ik nog steeds de IF constructie kunnen gebruiken.
Dat zal niet nodig zijn. Je arduino hoeft niets te regelen aan de voeding van de ledstrip, geen fets nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja kwam later tot de conclusie dat in principe mijn externe 5V dc voeding ook de strips voedt.

kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen WS1201 en WS1228(B )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit momenteel in me shopping cart staan, wat denken jullie?

voeding:DC 5V 20A 100W
http://www.ebay.com/itm/371220421758

Arduino: ATmega2560-16AU CH340G MEGA 2560 R3 Board (dit is geen echte Arduino.. gaat dit dus goed?) ik kies btw voor een mega omdat ik misschien nog wel wat meer wil doen op dit vlak.
http://www.ebay.com/itm/151303481964

Real Time Clock: DS3231 AT24C32 IIC precision Real time clock memory module for Arduino
http://www.ebay.com/itm/281363800621

WS2812B WS2812 Black 5050 RGB LED Strip Light 5V (2 meter ,74 leds pm)
http://www.ebay.com/itm/281527950272?var=580553227931

Breadboard met jumperkabels voor de extra leuk
http://www.ebay.com/itm/400366982418

hier mijn inspiratie btw: YouTube: Arduino Digital(LED) Word Clock [LED Prototype]
heb hem al een pb gestuurd of hij de code wilt sharen. fingers crossed.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Ik heb geen klok gemaakt maar simpele indirecte verlichting met dergelijke hardware. Dat heb ik gedaan met deze hele duidelijke tut:
http://www.tweaking4all.c...duino/arduino-ws2812-led/
Op hun aanraden heb ik er ook nog een weestandje tussen gezet. Je boodschappenlijst ziet er verder prima uit.
Qua code hoef je niet te moeilijk te gaan denken. Met een paar simpele if/else statements en/of switch-case constructies moet je dat best zelf in elkaar kunnen klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aanpassing in mijn boodschappen lijstje! ipv een ledstrip van 74 pm te kopen, koop ik nu een strip van 30 leds per meter, dan hoef ik alle leds niet los te knippen en op goede lengte aan elkaar te solderen.

aangezien ik zo enthousiast ben over de Arduino heb ik gelijk besloten om een design ledlamp te maken.
hopelijk ben ik niet te ambitieus.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.home24.net/images/media/catalog/product/900x900/png/s/t/stehleuchte-tours-metall-silber-1-flammig-1234430.jpg

deze lamp wil ik een beetje als moodlight in de hoek gaan zetten. wellicht als er behoefte aan is maak ik een extra topic over hoe ik dit maak etc.
beetje zoals deze knakker het doet met een led "display"

YouTube: How to build an LED Display, #1 Basic Wiring and Setup of WS2801 LEDs

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Is 20A / 100 Watt niet wat veel voor een klok? Als je niet alle leds tegelijkertijd op volle sterkte aan hebt kun je met veel minder vermogen toe. De leds geven op volle sterkte veel licht!

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de leds trekken toch de amps die ze nodig hebben? dus een overkill aan amps is toch in principe geen probleem?
ik zag er nog een van 3,8A maar dat lijkt me net te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Klopt, maar het wordt er wel onnodig lomp en duur van.

Die led's zijn denk ik gewoon 20mA max? Dus wit op volle helderheid is 60mA? Dan heb je dus in het slechtste geval (gehele matrix volle helderheid wit licht) 94*0,06=5,6A nodig. In normaal gebruik als klok (dat slechts enkele woorden oplichten) zal 3,8A waarschijnlijk zat zijn. Als je helemaal safe wilt zitten pak je een 6A supply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:54:
Klopt, maar het wordt er wel onnodig lomp en duur van.

Die led's zijn denk ik gewoon 20mA max? Dus wit op volle helderheid is 60mA? Dan heb je dus in het slechtste geval (gehele matrix volle helderheid wit licht) 94*0,06=5,6A nodig. In normaal gebruik als klok (dat slechts enkele woorden oplichten) zal 3,8A waarschijnlijk zat zijn. Als je helemaal safe wilt zitten pak je een 6A supply.
kan op ebay alleen 3,8A, 20A> vinden voor redelijke prijs (17 dollar incl ship.)

heeft iemand linkje voor me?

wil vandaag eigenlijk alles bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
sorry maar dan heb je een beetje met je neus gezocht hoor:

http://www.ebay.com/sch/i...V+6a+power+supply&_sop=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
3,5A zul je waarschijnlijhk rium genoeg aan hebben. Ik heb voor 240 leds een 20A voeding gekocht. (groot lomp ding...) Ik heb nog niet gemeten hoeveel ampere er doorheen getrokken wordt bij maximaal gebruik maar als de leds op 50/255 brightness draaien dan doen ze het prima op de 500mA die uit m'n USB poort komt.

Als ze volle brightness wit aan staan dan trekken ze teveel stroom om goed door de ledstring heen te voeren, de laatste ~40 lampjes zijn dan een beetje geel en niet erg fel :P 100% brightness zul je echter nooit gaan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Joolee op 23-02-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay guys, Thanks voor de hulp voor zo ver!

spulletjes zijn besteld, nu wachten tot de spulletjes binnen druppelen. (heb voor de zekerheid een 6A en een 20A voeding besteld. de grote krijg ik toch wel weg gewerkt in mijn lamp).

ondertussen ben ik gestart met research voor de code. ook dat word nog een pittige opgave denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:28:
de leds trekken toch de amps die ze nodig hebben?
Normaal moet je de stroom door de led regelen met een stroombron of begrenzen met een weerstand.
De WS2812B heeft de weerstanden ingebouwd, maar die kun je digitaal dimmen en ik zou ze niet op max intensiteit gebruiken want dat is best wel fel.
dus een overkill aan amps is toch in principe geen probleem?
ik zag er nog een van 3,8A maar dat lijkt me net te weinig?
Natuurlijk mag je best een 10A voeding gebruiken, geen probleem :) Wel raadt ik je aan om een zekering op te nemen in je schakeling, Ook adviseer ik altijd om geen Chinese voedingen te kopen op ebay enzo. Het zijn meestal afgekeurde partijen of gewoon slechte produkten die niet aan de Europese veiligheidsnormen voldoen en soms ronduit gevaarlijk zijn. Veiligheid is belangrijk als je niet wilt dat je klokje op een dag spontaan ontbrandt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 25-02-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Zie ik het goed dat hij elke combinatie van 5 minuten kan weergeven?

Fran Blanche heeft net een video over tellertjes met diodes richten: YouTube: FranLab: Diode Steering For Displays online gezet.

Ik denk dat je deze klok opzich zo ook wel zou moeten kunnen maken. Het totaal is iets complexer, maar de losse stukjes zijn basically hetzelfde: steeds een op en terug teller:

0 5 10 0 10 5 0.
0 Kwart Half Kwart 0
0 over voor 0

En gewoon een teller tot 12.

Ik denk dat het met deze methode ook wel te doen is, het kost alleen een bos met diodes en ~100 uur extra solderen :+.

Een 555 gaat ook niet rammend nauwkeurig zijn, maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:06:
[...]

Normaal moet je de stroom door de led regelen met een stroombron of begrenzen met een weerstand.
De WS2812B heeft de weerstanden ingebouwd, maar die kun je digitaal dimmen en ik zou ze niet op max intensiteit gebruiken want dat is best wel fel.

[...]

Natuurlijk mag je best een 10A voeding gebruiken, geen probleem :) Wel raadt ik je aan om een zekering op te nemen in je schakeling, Ook adviseer ik altijd om geen Chinese voedingen te kopen op ebay enzo. Het zijn meestal afgekeurde partijen of gewoon slechte produkten die niet aan de Europese veiligheidsnormen voldoen en soms ronduit gevaarlijk zijn. Veiligheid is belangrijk als je niet wilt dat je klokje op een dag spontaan ontbrandt.
ik heb de WS2812B, dus een extra weerstand zou niet nodig zijn?

hhmmm goeie tip, al heb ik de voedingen al besteld. anders koop ik binnenkort een nieuwe in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Infant schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:43:
Zie ik het goed dat hij elke combinatie van 5 minuten kan weergeven?

Fran Blanche heeft net een video over tellertjes met diodes richten: YouTube: FranLab: Diode Steering For Displays online gezet.

Ik denk dat je deze klok opzich zo ook wel zou moeten kunnen maken. Het totaal is iets complexer, maar de losse stukjes zijn basically hetzelfde: steeds een op en terug teller:

0 5 10 0 10 5 0.
0 Kwart Half Kwart 0
0 over voor 0

En gewoon een teller tot 12.

Ik denk dat het met deze methode ook wel te doen is, het kost alleen een bos met diodes en ~100 uur extra solderen :+.

Een 555 gaat ook niet rammend nauwkeurig zijn, maar ach...
in woorden kan hij tot 5 min nauwkeurig tijd weergeven, maar heb, zoals je in de onderstaande afbeelding ziet, onderaan 4 stippen toegevoegd die de 4 overige minuten weergeven.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/8yubds.jpg

ga het laten maken als sticker (40x40 cm), deze plak ik aan de binnenkant van het glas, vandaar in spiegelbeeld

ik ga het nu met een WS2812B led strip doen ;)
ik heb een DS3231 RTC bij besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:22:
[...]

ik heb de WS2812B, dus een extra weerstand zou niet nodig zijn?
Zie de pdf datasheet. Ik weet niet hoe goed jouw Chinengels is, maar het plaatje op de laatste pagina is duidelijk, gewoon 5V er op en de data input aan je microcontroller. Er moet een condensatortje bij elke chip, maar als je een strip koopt dan zit die er al op.
Het ding bevat een chip voor communicatie, dimmen en aansturen van de 3 leds.
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/--dQcza32IhU/UjFcH6VYM3I/AAAAAAAACYM/vIC1QyQcdWE/s320/__WS2812_zd003_mini_LOGO_350x.jpg
hhmmm goeie tip, al heb ik de voedingen al besteld. anders koop ik binnenkort een nieuwe in NL
Een populair merk voor voedingen is MeanWell. Ze worden op grote schaal nagemaakt door de chinezen, soms met een vals merk er op. Sommigen zijn misschien best goede kopieën of zijn zelfs een echte MeanWell, maar probleem is, je weet het niet. Wil je zekerheid, koop ze bij een respectabele dealer.
Een andere optie is een laptop adapter plus een goede DCDC converter om er 5V van te maken.
Eerlijk gezegd denk ik dat je maar 10% van de maximum intensiteit nodig hebt voor een klokje, dus als je de stroom voldoende beperkt kun je gewoon een 5V laad adapter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:04:
[...]

Zie de pdf datasheet. Ik weet niet hoe goed jouw Chinengels is, maar het plaatje op de laatste pagina is duidelijk, gewoon 5V er op en de data input aan je microcontroller. Er moet een condensatortje bij elke chip, maar als je een strip koopt dan zit die er al op.
Het ding bevat een chip voor communicatie, dimmen en aansturen van de 3 leds.
[afbeelding]

[...]

Een populair merk voor voedingen is MeanWell. Ze worden op grote schaal nagemaakt door de chinezen, soms met een vals merk er op. Sommigen zijn misschien best goede kopieën of zijn zelfs een echte MeanWell, maar probleem is, je weet het niet. Wil je zekerheid, koop ze bij een respectabele dealer.
Een andere optie is een laptop adapter plus een goede DCDC converter om er 5V van te maken.
Eerlijk gezegd denk ik dat je maar 10% van de maximum intensiteit nodig hebt voor een klokje, dus als je de stroom voldoende beperkt kun je gewoon een 5V laad adapter gebruiken.
thanx voor je links! ik heb ze gesaved. much appreciated

ben nu begonnen met het schrijven van de code ook al ik nog geen arduino of led strip.
ik ben gewoon simpel een op zet aan het maken. de code lijkt me fairly easy.
RTC en FASTled libs gebruiken en voor elk uur (12) en minuut (60) een IF schrijven, dus 72 if regels.

blijkbaar zit er in die DS3231 module ook een temp meter, wil misschien iets leuks gaan doen met temp en kleur in de letters. but, first things first

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke guys, al mijn spullen zijn binnen.

alleen en gebeurd wel iets heel erg raars.

als ik mijn ledstrip aansluit op mijn 5V 6A voeding (btw de voeding doorgemeten en hij geeft 6,5/7 V) dan gaan mijn leds niet branden. alleen als ik met de plus of min van de ledstrip over de plus of min van de voeding veeg dan knipperen mijn leds (willekeurige leds en kleur).

mijn arduino geeft zelf te weinig voeding via de pc. dus de helft licht maar op en dan reboot de arduino vanwege te weinig spanning.
maar na het aansluiten van de ledstrip aan de voeding doet hij het zelfs niet meer op de arduino. wel lichten de leds nog op als ik weer op de voeding zit zoals eerder.

iemand enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Voeding erop zetten is niet genoeg om de strip te laten branden. Je zult de strip aan moeten sturen... maar dat was toch ook juist de hele bedoeling van dit project. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:43:
Voeding erop zetten is niet genoeg om de strip te laten branden. Je zult de strip aan moeten sturen... maar dat was toch ook juist de hele bedoeling van dit project. ;)
sorry, ik ben vergeten er nij te zetten dat ik op pin 12 zit en mijn code stuurt ook uit op pin 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:46

ResuCigam

BOFH

Heb je de aarde van de arduino verbonden met de aarde van je voeding?

@ hieronder: Ja die bedoel ik

[ Voor 19% gewijzigd door ResuCigam op 15-03-2015 16:02 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, ik heb geen aarde op mijn voeding. mag dit ook de min zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op dit moment heb ik het zo aangesloten. ik meet 6V op mijn led strip. maar nog steeds geen licht.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweaking4all.com/wp-content/uploads/2014/01/arduino_no_computer_power.jpg

dit is btw de code die ik nu gebruik om te testen.

#include <Adafruit_NeoPixel.h>

#define PIN 12

// Parameter 1 = number of pixels in strip
// Parameter 2 = pin number (most are valid)
// Parameter 3 = pixel type flags, add together as needed:
// NEO_KHZ800 800 KHz bitstream (most NeoPixel products w/WS2812 LEDs)
// NEO_KHZ400 400 KHz (classic 'v1' (not v2) FLORA pixels, WS2811 drivers)
// NEO_GRB Pixels are wired for GRB bitstream (most NeoPixel products)
// NEO_RGB Pixels are wired for RGB bitstream (v1 FLORA pixels, not v2)
Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel(90, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800);

void setup() {
strip.begin();
strip.show(); // Initialize all pixels to 'off'

}

void loop() {
// Some example procedures showing how to display to the pixels:
colorWipe(strip.Color(255, 0, 0), 50); // Red
colorWipe(strip.Color(0, 255, 0), 50); // Green
colorWipe(strip.Color(0, 0, 255), 50); // Blue

// Send a theater pixel chase in...
theaterChase(strip.Color(127, 127, 127), 50); // White
theaterChase(strip.Color(127, 0, 0), 50); // Red
theaterChase(strip.Color( 0, 0, 127), 50); // Blue

rainbow(20);
rainbowCycle(20);
theaterChaseRainbow(50);
}

// Fill the dots one after the other with a color
void colorWipe(uint32_t c, uint8_t wait) {
for(uint16_t i=0; i<strip.numPixels(); i++) {
strip.setPixelColor(i, c);
strip.show();
delay(wait);
}
}

void rainbow(uint8_t wait) {
uint16_t i, j;

for(j=0; j<256; j++) {
for(i=0; i<strip.numPixels(); i++) {
strip.setPixelColor(i, Wheel((i+j) & 255));
}
strip.show();
delay(wait);
}
}

// Slightly different, this makes the rainbow equally distributed throughout
void rainbowCycle(uint8_t wait) {
uint16_t i, j;

for(j=0; j<256*5; j++) { // 5 cycles of all colors on wheel
for(i=0; i< strip.numPixels(); i++) {
strip.setPixelColor(i, Wheel(((i * 256 / strip.numPixels()) + j) & 255));
}
strip.show();
delay(wait);
}
}

//Theatre-style crawling lights.
void theaterChase(uint32_t c, uint8_t wait) {
for (int j=0; j<10; j++) { //do 10 cycles of chasing
for (int q=0; q < 3; q++) {
for (int i=0; i < strip.numPixels(); i=i+3) {
strip.setPixelColor(i+q, c); //turn every third pixel on
}
strip.show();

delay(wait);

strip.setPixelColor(i+q, 0); //turn every third pixel off
}
}
}
}

//Theatre-style crawling lights with rainbow effect
void theaterChaseRainbow(uint8_t wait) {
for (int j=0; j < 256; j++) { // cycle all 256 colors in the wheel
for (int q=0; q < 3; q++) {
strip.setPixelColor(i+q, Wheel( (i+j) % 255)); //turn every third pixel on
}
strip.show();

delay(wait);

strip.setPixelColor(i+q, 0); //turn every third pixel off
}
}
}
}

// Input a value 0 to 255 to get a color value.
// The colours are a transition r - g - b - back to r.
uint32_t Wheel(byte WheelPos) {
if(WheelPos < 85) {
return strip.Color(WheelPos * 3, 255 - WheelPos * 3, 0);
} else if(WheelPos < 170) {
WheelPos -= 85;
return strip.Color(255 - WheelPos * 3, 0, WheelPos * 3);
} else {
WheelPos -= 170;
return strip.Color(0, WheelPos * 3, 255 - WheelPos * 3);
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:46

ResuCigam

BOFH

Ik ken deze specifieke strip niet (ben zelf ook maar beginner) maar waarom zit er een weerstand in je datalijn?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ResuCigam schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:29:
Ik ken deze specifieke strip niet (ben zelf ook maar beginner) maar waarom zit er een weerstand in je datalijn?
deze zit volgens mij standaard al op je strip. voor de eerste led zit er een chipje waar een R bij staat. gok dat het een weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:03
Op dit moment heb je de code werkend op PIN 12
Dat doe je met de volgende regel

#define PIN 12

Verplaats je aansluiting naar die pin of define hem op PIN 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BlietZ schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:33:
Op dit moment heb je de code werkend op PIN 12
Dat doe je met de volgende regel

#define PIN 12

Verplaats je aansluiting naar die pin of define hem op PIN 6.
ik heb het plaatje geript van internet, ik zit fysiek op pin 12. al heb ik pin 6 ook al gegeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 08:49
Met een TLC5944 en dan multiplexing. Dan heb je 16 kanalen, stroombron gestuurd (ideaal voor LEDs), PWM modulatie zodat je ook kunt dimmen. En als je niet wilt multiplexen, kun je er meerdere in serie schakelen (bij multiplexen kun je ook nog serie schakelen natuurlijk).

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tlc5944.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Sleurhutje op 16-03-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
Voordat je al die fancy opties (rainbow effect e.d.) gaat proberen. Is het misschien een idee om de eerste led proberen aan te spreken. Dat is tenminste wat ik heb gedaan. Over je DIN moet moet wel een signaal komen die de LED aan zet. Ik heb zelf helemaal geen weerstand tussen de DIN zitten.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:31:
[...]

deze zit volgens mij standaard al op je strip. voor de eerste led zit er een chipje waar een R bij staat. gok dat het een weerstand is.
Het plaatje komt van deze tutorial:

In de comments staat uitgelegd waarom je die nodig hebt. Ik snap er zelf vrij weinig van maar in mijn project ga ik hem er voor de zekerheid wel tussen zetten.
I am sorry Cappy but that explanation is wrong in all aspects.
First of all the resistor does not “drop” any voltage. Resistors only drop voltage according to how much current is flowing and in this case when the input impedance of the WS2812 is very high there is sod all current flowing so there is sod all voltage drop. What is happening is that there is a transmission line situation, especially where the LED strip is some distance from the driving source. So a rising edge on the driver hits the mismatched impedance at the LED and reflects the signal back, this gets reflected back from the low impedance of the driver because again there is a miss match and you get a standing wave on the line. The resistor is there to absorb the power in this standing wave and damp it down.

Now as to the question of why not use a capacitor. If you used a series capacitor then driving one end of a capacitor at 0 to 5V would produce a signal of -5 to +5V on the other end. The -5V would kill the LED and would do nothing to suppress the standing wave. If you put the capacitor in parallel, that is from the input of the LED to ground then you degrade the rise time of the signal and so it would not work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wiebeltje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:38:
[...]

Het plaatje komt van deze tutorial:

In de comments staat uitgelegd waarom je die nodig hebt. Ik snap er zelf vrij weinig van maar in mijn project ga ik hem er voor de zekerheid wel tussen zetten.

[...]
Ik denk niet dat die uiteg correct is. Voor impedantie aanpassing om kabel reflecties te dempen zou je aan beide kanten van de kabel een 50Ω (of 47) weerstand gebruiken, niet 470.

Maar stel je eens voor dat je de voeding voor de led strip niet aansluit en de arduino wel, Wat dan?
PIN6 stuurt 5V maar DIN op de strip sluit dit kort omdat de voeding niet is aangesloten. Er gaat een significante stroom lopen die in theorie PIN6 of DIN zou kunnen beschadigen. De weerstand beperkt deze stroom tot een veilige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heren dank voor jullie replys.

ondertussen mijn led strip aan stukken (van 10 leds) geknipt en als ik de 2e strip (leds 11-20) op mijn arduino aansluit doen deze het weer. ik denk dus dat de eerste led stuk is door de voeding. ik vertrouw deze dan ook voor geen meter meer...

ben nu bezig met het werkend krijgen van mijn RTC, wat ook de nodige problemen geeft. als iemand nog een tutorial heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:21
@Ploink, dat zou best kunnen. Ik heb helaas zelf te weinig verstand van electronica. Op de site van Adafruit staat wel nog iets over kapotte eerste pixels en die weerstand. Er staat ook nog iets over een condensator maar die heb ik verder eigenlijk nergens in andere tutorials terug zien komen. Het lijkt me sowieso apart als je die direct aan de + en - van je voeding zou moeten koppelen?
Adding a 300 to 500 Ohm resistor between your microcontroller's data pin and the data input on the first NeoPixel can help prevent voltage spikes that might otherwise damage your first pixel. Please add one between your micro and NeoPixels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 08:49
Veel goede tutorials op de site van Freetronix (Tronix Stuff).

http://tronixstuff.com/20...ock-modules-with-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Nog een idee voor de woordklok, zet er een daglicht sensor bij in.
Als je kan meten hoeveel omgevingslicht er is, dan kan je de intensiteit van de leds dynamisch regelen. Zo voorkom je dat het licht snachts veel te fel is of dat je het niet kan lezen als de zon er op staat.

Een andere optie is gewoon uitrekenen ahv tijd en datum hoe hoog de zon staat en daar de intensiteit op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddevil750
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Als ik naar het plaatje kijk heb je je voeding aan de arduino kant aangesloten op de 5v. Dit is echter een uitgang. Ik zou hem op de v in aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanx mannen voor de goede ideeen en tuts! eerst maar kijken dat ik het zo aan de praat krijg en dan uibreiden :D

tot zover:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2pqj77n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2qjx25e.jpg

is het mogelijk om hele stukken code in een "int" achtig iets weg te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan5412
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08 21:44
Ik maakte soorgelijke klok met een vol regenboog effect.
I made a similar clock with a full rainbow effect.
YouTube: Rainbow Letter Clock = = = Regenboog Letter Klok
Pagina: 1