Toon posts:

ideaal servertje om thuis mee te beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wat is op hardware gebied, en OS en dergelijke een ideaal servertje om mee te beginnen, ennuh het moet goedkoop zijn he, want ik ben nederlands

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dat ligt er maar aan wat je ermee wil doen.

Webserver of fileserver :?

En hoeveel connecties komen er achter te hangen?

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
word gebruikt als file server, en om je internet mee te delen, eigenlijk een soort manusje van alles, en daar komen maximaal 24 users op

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op Thursday 14 June 2001 23:36 schreef pcvanvliet het volgende:
word gebruikt als file server, en om je internet mee te delen, eigenlijk een soort manusje van alles, en daar komen maximaal 24 users op
File Server? RAID controllertje en RAID1 config doen met 2 harddiskjes. Of als je geld zat hebt, RAID0+1 met 4 harddiskjes.

Internet delen? Twee netwekkaartjes en een hubje. Ene 10Mbit voor Internet (aangenomen dat je kabel hebt) en andere 100Mbit voor Intranet via een 10/100Mbit hub.

OS? Linux, BSD of "gewoon" Win2K. Met Win2K Pro kun je ook standaard Internet delen, maar verder niet zo veel. Met Win2K (Advanced) Server kun je ook een routertje, domeinserver, DHCP server, etc... maken.

Hardware? Voor max 24 users heb je IMHO niet zo'n zwaar systeem nodig. 500MHz is al meer dan genoeg. Iig geen celeron of duron, ze hebben te weinig cache... 256MB geheugen kan nog wel mee door, maar 512MB is natuurlijk leuker (zijn toch goedkoop nu).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb tegenwoordig een 24 poorts switch, dus dat moet wel lukken, maar zit te twijfelen tussen linux of win2k server?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op Friday 15 June 2001 08:08 schreef pcvanvliet het volgende:
ik heb tegenwoordig een 24 poorts switch, dus dat moet wel lukken, maar zit te twijfelen tussen linux of win2k server?
Ligt eraan welke OS je het meest aanspreekt. Ze zijn allebei zeer stabiel (mits goed geconfigureerd, vooral bij Win2K!). Persoonlijk zou ik voor Win2K gaan, al is het alleen maar omdat ik dat ook in mun server heb en omdat ik weinig Linux ervaring heb. Win2K is zo slecht nog niet, mun servertje draait al meer dan 1 jaar 24/7 op Win2K Advanced Server om mun Intranetje, huispagina en FTP's te serveren.

edit:

Vergat ff dat je het goedkoop wilde houden. Neem Linux, das gratis... >:)

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 17:30
Goedkope file server? P300tje met 128mb ram en een 20gieg hd... WinNT workstation 4.0 oem en Sambar proxy (www.samber.com) er op en je hebt je file/proxy server :) Klaar...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18
Op Friday 15 June 2001 11:39 schreef Monstar.nl het volgende:
Goedkope file server? P300tje met 128mb ram en een 20gieg hd... WinNT workstation 4.0 oem en Samba proxy er op en je hebt je file/proxy server :) Klaar...
Inderdaad.. Kan zelfs nog met mindere hardware.. (kost je inderdaad wel wat snelheid als fileserver, maar wat boeit dat?)

Draai zelf NT4+MS-Proxy server op een P120, 80MB ram, en draait nog steeds snel genoeg..

Gewoon een kwestie van een beetje oude (dus goedkope, of vaak nog beter, gratis :) ) hardware verzamelen, en gaan prutsen..

Verwijderd

nadeel van oude systemen is duur geheugen
dus koop een p2-233 met sdram sloten kan je heel goedkoop veel mem opzetten :)
bijv een 30gb maxtor 5400 rpm is een mooie opslag disk koop gewoon een 3com nic voor erin

OS keuze waar je het lekkerste mee kan werken
Windows NT en linux zou ik 128mb kopen
win2k zou ik 256 nemen :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik draai hier met een P120 met 32 MB en NT4-Server als printserver, fileserver, internetgateway en firewall. Gaat prima hoor. Oké, booten kost ff tijd, maar als-tie eenmaal draait werkt het best aardig.

En voor het geld hoef je zoiets ook niet te laten.
dus koop een p2-233 met sdram sloten kan je heel goedkoop veel mem opzetten
Overkill. Er bestaan ook al P166MMX-en die met SDRAM werken (Tulip had ze ooit), dus scheelt weer een paar 10-tjes :P (We zijn en blijven Hollanders hé ;) )

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 10:33 schreef wildhagen het volgende:
Overkill. Er bestaan ook al P166MMX-en die met SDRAM werken (Tulip had ze ooit), dus scheelt weer een paar 10-tjes :P (We zijn en blijven Hollanders hé ;) )
ok die heb ik gehad maar die had een TX chipset die maar 64mb kan cachen :+

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 16 juni 2001 10:56 schreef victorb het volgende:

[..]

ok die heb ik gehad maar die had een TX chipset die maar 64mb kan cachen :+
Idd, maar je kan wel meer mem gebruiken hoor. En voor een simpel servertje is 64 MB wel genoeg hoor.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

maar stel je doet ook mail server dpc proxy ftp webserver enz enz is 128mb wel beter :)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 16 juni 2001 11:06 schreef victorb het volgende:
maar stel je doet ook mail server dpc proxy ftp webserver enz enz is 128mb wel beter :)
Mwah, valt wel mee hoor...

Maar een TX-chipset kan ook 128 MB aansturen hoor, hij kan alleen boven de 64 MB niet meer cachen, maar voor een thuis-server is dat echt niet zo gek spannend.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

je moet alleen geen bordje met een vx chipset nemen -> wel sdram sloten maar kan maar 16 mb per slot aan.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 20:13
internet delen kan de langzaamste p1. internet delen+ene beetje filesharen kan de langzaamste p2. als je het hele zaakje nieuw koopt?

pak gewoon een moederbordje met built-in sound/video[/nic maar die heb je niet zo veel]. gewoon de goedkoopste. daar een duron op zetten. [de goedkoopste]

of hetzelfde met een celeron. maar dat is denk ik ietsje duurder. maar de celeron kan wel met passieve koeling. [633mhz of minder, mits je een groot koelblok hebt]. die is dus wel stiller.

verder 1x 7200rpm harddiskje in de grootte die je graag wilt. later kan je altijd nog een raid kaartje kopen [of meteen een moederbord met raid]

nouja.. de rest. 3com nic is niet nodig. gewoon een realtekje 10/100 want die processor trekt het toch wel. en nog een 10mbit nicje dat je rond hebt slingeren voor je internet.

Verwijderd

Hoeft toch niet echt zo snel?

durontje..
beetje snel hdeetje wel

Verwijderd

duron en snelle celeron is pure overkill
gewoon p2tje met sdram ofzo is ook al overkill eigenlijk :)

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:25

JanB

Het ken rotter !!!

Als je een nieuw systeem neer wilt zetten als server, is het volgende ideaal:

Duron 750
PCChips 810 MLR (onboard audio, modem, VGA, Lan 10/100)
256 MB
Goedkope harddisk + kast + toetsenbord + muis.

Heb ik pas ook gedaan. Heb je voor weinig geld een leuk servertje draaien.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 16:01 schreef JanB het volgende:
Als je een nieuw systeem neer wilt zetten als server, is het volgende ideaal:

Duron 750
PCChips 810 MLR (onboard audio, modem, VGA, Lan 10/100)
256 MB
Goedkope harddisk + kast + toetsenbord + muis.

Heb ik pas ook gedaan. Heb je voor weinig geld een leuk servertje draaien.
Kun je beter een PII 233 Mhz nemen, en daar ipv een goedkope een dure & snelle SCSI + controller voor kopen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 14 juni 2001 23:36 schreef pcvanvliet het volgende:
Weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen (en onthouden) dat je in dit geval wel wat meer geld voor het geheugen moet uitgeven. Een file server die 30 users bedient zou minstens 512MB RAM moeten hebben, 20 users = minstens 256MB, 10 users = minstens 128MB RAM.

Dit zijn de "optimale" waarden, dus lager zou geen probleem zijn, maar de kans is dan groter dat het dan wat trager gaat...

In jouw geval met je 24 users acht ik 384MB (3 x 128) ruim voldoende :)

Verwijderd

gewoon met linux beginnen, dan leer je tenminste wat je ECHT doet als je iets doet, van win -> linux overstappen is veel moeilijker dan van linux -> win.
Omdat win zo'n klik-en-klaar systeem is...
O ja, goedkoop -> zeker linux, kan je veel meer met een veel mindere pc, gewoon een willekeurige 486 of p1 met beetje ruim geheugen, dan gaat t wel lukken

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 11:47 schreef bakdozium het volgende:
je moet alleen geen bordje met een vx chipset nemen -> wel sdram sloten maar kan maar 16 mb per slot aan.
VX-pro kan wel 32 en 64mb aan

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ik heb een 266 cyrix.. werkt lekker...

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
neem een ss7 bord met sd-ram sloten, liggen hier ook, kun je dr nog een amd-k3-500mhz inkeilen *D

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
Ik heb een P-133 met 128 mb ram................. voodoo3 ding erin WINNT4.0 met SP 3 en al mijn 16 machines hebben MSP-Client..... cool toch???? loopt als een lier..... overigens als je dit ook gaat doen wel MSPCLNT op je servertje zetten want 1 crash en 1 machine heeft al géén MSPCLNT meer... dus geen inet... :D

mazzol!

• vanderwal
  • Laatst online: 05-03 12:33

vanderwal

mathafackuh!!!

heb zelf amd k6 3 450 met 128 mb mem
ali chipset werkt goed web, ftp, samba, mail en dergelijke werkt gewoon snel os is linux werkt al 90 dagen zonder enige problemen dus
kwa hardware hoef je niet zoveel.

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
wij hebben hier een p200 met 64 mb ram en nt4 erop met sp 6. werkt perfect al een aantal weken zonder crash of andere ongein

Verwijderd

Tja als het alleen voor i-netsharing is, is een P75-bak goed zat.

Eventueel met linux, maar ja: da's niet iets voor beginners :) Heb je wel een pc die je altijd aan kan laten staan. Dat is bij een Windows operated systeem niet altijd het geval.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 18:40 schreef nognix het volgende:

[..]

VX-pro kan wel 32 en 64mb aan
ja die wel maar ik doelde op de intel 430vx. En die kan het niet :)

Verwijderd

idd het ligt er zeker aan wat je er mee wil gaan doen

Verwijderd

Configuratie:

256mb ram f190,-
Snelle Duron (900 Mhz)f329,-
2* 40 GB op raid (ide)f840
Goedkope cd-speler f100,-
Goedkope videokaart (pci is goed genoeg)
floppy
15" monitor, toetsenbord, muis
(neem aan dat je op de machine zelf geen grafische rommel doet)

In een Kleine kast die niet overal in de weg staat:)

Misschien een brander (backup e.d)

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 12:24

Spikey

Making the web accessible!

Heb hier een 166mmx staan als inet deler en file server (staat niet echt veel dat op maar ok) met 49mb edo en win98, draait perfect met 8 pc's eraan

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
ik heb hier een celleron 466 met 128mb staan, al 1,5 jaar draaiend, in al die tijd misschien 1 keer gereset omdat ik ff in de metkast moest zijn. ding draait onder linux als fileserver, internet, printserver, mail en nog wat ongein. draaid goed allemaal.
Pagina: 1