Zoomend geluid D5 pomp op stand 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-08 21:02
Geachte MedeTweakers,

Sinds kort maakt mijn pomp geluid.
Nu weet ik niet of dit normaal is op stand 1 of is die nu kapot?
Kan me namelijk niet herinneren dat het er wel was.

Nou wil ik vragen of dit bij jullie ook het geval is? Of is mijn pomp toe aam vervanging?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

D5 pompen gaan bijna nooit kapot.

Controlleer of er geen lucht door je pomp heen gaat, en of je pomp ergens mee resoneert.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
Fordox schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:06:
D5 pompen gaan bijna nooit kapot.

Controlleer of er geen lucht door je pomp heen gaat, en of je pomp ergens mee resoneert.
Dank je wel voor je reactie.
Dus hij is niet kapot?

Zie nergens meer luchtbellen etc.

Hij resoneert sinds ik hem had gedemonteerd. Maak nu gebruik van een pompres combinatie van ek en heb hem gemonteerd op de bodem van mijn case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Heb je er een foto van (voornamelijk van de positie van je pomp en de bevestiging aan de kast)? Zo te horen is de loop nog aardig recent opnieuw gevult, dus het bleeden van luchtbellen duurt nog wel even. het geluid van lucht door de pomp hoort ook geen zoemend geluid zijn, meer een soort ratel.

Zeer waarschijnlijk dat de vibraties van je pomp door worden gegeven naar je kast en dat je kast mee begint te trillen. Ik acht de kans zeer klein dat de pomp kapot is, tenzij hij een minuut of langer droog heeft gedraait.

Makkelijke oplossingen:
1. zet je pomp op een ander toerental, misschien zit je net op de resonantie snelheid.
2. zet je pomp op dempend materiaal dat de trillingen opvangt, zoals schuimrubber.

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 20-02-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
Fordox schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:21:
Heb je er een foto van (voornamelijk van de positie van je pomp en de bevestiging aan de kast)? Zo te horen is de loop nog aardig recent opnieuw gevult, dus het bleeden van luchtbellen duurt nog wel even. het geluid van lucht door de pomp hoort ook geen zoemend geluid zijn, meer een soort ratel.

Zeer waarschijnlijk dat de vibraties van je pomp door worden gegeven naar je kast en dat je kast mee begint te trillen. Ik acht de kans zeer klein dat de pomp kapot is, tenzij hij een minuut of langer droog heeft gedraait.

Makkelijke oplossingen:
1. zet je pomp op een ander toerental, misschien zit je net op de resonantie snelheid.
2. zet je pomp op dempend materiaal dat de trillingen opvangt, zoals schuimrubber.
Ik heb wel een foto maar weet niet hoe ik die het best kan uploaden.

Het is echt een zoemend geluid en geen resonantie. Heb net nog de pomp los gemaakt en op een stuk schuimrubber gelegd en hoor nog steeds zoemend geluid.

Heb hem op een andere toerental gezet en dan begint de resonantie te ontstaan als ik hem gewoon vast heb zitten.

Hoort een D5 helemaal stil te zijn op stand 1? Of blijf je alsnog wel geluid horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Niks op stand 1 dat buiten de kast te horen is als hij nergens mee kan resoneren. Vreemd.
Waar komt het geluid exact vandaan? Echt uit de pomp?

En weet je zeker dat je hem niet droog hebt laten lopen (dus zonder vloeistof in de pomp, dat is namelijk wel funest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
https://www.dropbox.com/s...5%2013%2034%2022.jpg?dl=0
De pomp/res combinatie is gemonteerd in een powermac g5 kast.
Heb aan de onderkant van de mac een gat uitgezaagd en daar de pomp op gemonteerd.

Ik ga hem denk ik maar een keertje de pomp helemaal eruit halen en kijken of hij dan nog geluid maakt.
Het geluid komt echt uit de pomp.

Ik heb hem nooit droog laten lopen. Heb heel veel waterkoeling tutorials gelezen en heb er veel van geleerd:-).

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als je de pomp een paar keer aan en uit zet, misschien dat dat werkt.

Toch denk ik dat er ergens resonantie zit. Een D5 pomp is trouwens relatief makkelijk uit elkaar te halen en te onderhouden, misschien dat je daar eens naar moet kijken op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SGN63
Er zat resonantie in. Een van de slangen die gelijk van de pomp naar de radiator ging stond onder lichte spanning, waardoor er resonantie ontstond.

Heb de radiator weggehaald, omdat de koeling niet heel veel er op achteruit gaat.

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp😁
Pagina: 1