12v VAC relais aansturen met arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 08:34
Ik ben op dit moment bezig met diverse arduino projectjes om bijvoorbeeld relais aan te sturen. Dit wil ik ook gaan doen in de meterkast met de speciale DIN modules.

Op internet heb ik de volgende module gevonden: http://www.amazon.de/Sesa...%9Fschalter/dp/B008EGN0QI

Het probleem is echter deze dient een aansturing te krijgen op basis van wisselspanning (AC) ipv standaard gelijkspanning (DC). Welk schema kan ik gebruiken om dit te realiseren? Ik neem aan dat het schema op bijv http://www.arduino.nu/Relais/ niet bruikbaar is voor AC spanningen.

[ Voor 9% gewijzigd door jongerenchaos op 20-02-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-vos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-04-2020
Je kunt een DC aangestuurd relais ook gebruiken om AC spanning van bijvoorbeeld een 24VAC spanningsbron te schakelen. Deze dient dan als een soort-van voorschakel relais om toch een gescheiden circuit te behouden. Qua kosten hoef je het niet te laten denk ik...

Een andere optie is kijken of je je DIN module in een DC aangestuurde variant kan krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door r-vos op 20-02-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
Ik gebruik de 24VAC als schakelspanning om de 230VAC te schakelen. Ik zoek dus een oplossing om die 24VAC te schakelen vanuit mijn arduino (in plaats van de aansturing van een DC relais met arduino).

Het lijkt mij onzinnig om eerst een DC relais teschakelen welke het AC relais weer schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
Is er een specifieke reden om die 24VAC te gebruiken als schakelspanning? Indien niet is het eenvoudiger een 5V DC aangestuurd relais te gebruiken om die 230VAC te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
De kosten van de relais zijn aanzienlijk goedkoper. Daarnaast zijn dit impulse relais en blijven aangetrokken zonder spanning (dus bij een enkele puls), wat ook aanzienlijk scheelt qua stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-vos
jongerenchaos schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:23:
Ik gebruik de 24VAC als schakelspanning om de 230VAC te schakelen. Ik zoek dus een oplossing om die 24VAC te schakelen vanuit mijn arduino (in plaats van de aansturing van een DC relais met arduino).

Het lijkt mij onzinnig om eerst een DC relais te schakelen welke het AC relais weer schakelt.
Dit gaat je dus niet lukken zonder een extra relais of ander schakelcircuit vanwege het feit dat je hier met een DC circuit zit waar je onmogelijk een 24VAC aansturing uit gaat krijgen.
Anders zou je moeten kijken naar een variant op je din relais wat je wel met +/- 5v zwakstroom kunt schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door r-vos op 20-02-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Het is mogelijk om gebruik te maken van een optecoupler en triac, de triac maakt het mogelijk een ac signaal te reguleren.

http://www.kerrywong.com/...controller-using-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r-vos
Anoniem: 425306 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:32:
Het is mogelijk om gebruik te maken van een optecoupler en triac, de triac maakt het mogelijk een ac signaal te reguleren.

http://www.kerrywong.com/...controller-using-arduino/
Dat is oplossing waarmee je met dat circuit al aardige loads kan sturen. Dan kun je je din ralais wel de deur uit doen. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door r-vos op 20-02-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-06 21:15

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou geschikte relais nemen, de prijs daarvan is echt niet hoger.
Voor pcb montage heb je geschikte relais voor < 5 euro

Als dat echt niet kan, dan zou ik zou voor een kleine ssr of optomosfet gaan, je hebt hele kleine dip-8 varianten.
Die stuur je aan als een ledje en schakelen dan je AC relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een andere optie die ik nog niet heb gezien valt misschien ook aan te denken.
Vooral als je dat relais al in huis hebt. Ik neem aan dat onder dat stroomstootrelais het algemene begrip wordt verstaan, één impuls geven is aan, volgende impuls is uit en dat het verder een gewone relaisspoel is.

Welnu, in de relaistechniek is het meestal zo dat een DC-relais niet goed functioneert op AC. Dat komt omdat het bepaalde voorzieningen daarvoor mist in de spoelkern. Hierna leg ik even in het kort uit.
Maar omgekeerd werkt het uitstekend. Er is maar één verschil, op gelijkspanning heeft de spoel alleen maar de ohmse weerstand en die is veel lager dan de impedantie op wisselspanning. M.a.w. hij werkt al bij een veel lagere spanning, waardoor 24 V zelfs veel te veel kan zijn. Maar dat kun je heel gemakkelijk verhelpen door even een juiste voorschakelweerstand ervoor te berekenen.

Althans, als ik je goed begrijp. Want wat is als dit niet het geval is anders je probleem?

Dan voor de niet in de materie opgeleiden:
Een gelijkspanningsrelais dat wordt aangesloten op wisselspanning zal, mits de spanning (veel hoger dan de nominale gelijkspanning) hoog genoeg is wel functioneren, maar hevig irritant brommen. Daartoe is de kern van wisselspanningsrelais voorzien van een zogenaamde kortsluitring. De kern werkt als een transformator die in die ring een in fase verschoven stroom induceert. Met als gevolg dat die brom nagenoeg wordt geëlimineerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 20-02-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-06 21:15

SA007

Moderator Tweaking
Techneut:
Je mist een belangrijk detail, AC relais hoeven geen kern te hebben die niet magnetiseert.
Een simpele weekijzeren kern is voor een AC relais prima.

Op DC kan deze kern alleen genoeg magnetiseren dat het relais aangetrokken blijft.
Voor een impulsrelais zal dit niet snel uitmaken, maar voor relais die langdurig aanstaan kan het voorkomen dat een relais niet meer afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Goed argument, ik ken het aspect, ik was het inderdaad even vergeten. Ik neem aan dat je met "kern hebben die niet magnetiseert" bedoelt dat hij na verbreken van de bekrachtigingsspanning nauwelijks remanent magnetisme achterlaat. Een klein beetje kan er niettemin altijd zijn.

Maar als ik dan in mijn jarenlange herinneringen terugga naar lang geleden, dan kom ik een incident tegen van een aantal zware 3-polige .maneetschakelaars. In feite ook relais, alleen een beetje groot uitgevallen (contacten van 200 A) met bekrachtiging door een spoel van 220 V AC.
Bij een bepaalde serie van deze schakelaars trad het euvel op van af en toe blijven hangen op remanent-magnetisme dat sterker was dan de kracht van de veer in de schakelaar. Heel gedoe mee gehad, dat resulteerde in de levering van andere kernen die blijkbaar van een iets andere ijzerlegering waren. Uiterlijk waren ze precies eender.

Remanent magnetisme komt dus ook bij AC voor. Is ook wel voor te stellen, het is maar net op welk punt van de sinus wordt uitgeschakeld. Alleen het ene materiaal heeft er meer last van dan het andere.
Pagina: 1