Voedingproducent: Verantwoordelijk te stellen voor defecte h

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:57
Dit is een "hypothetische" vraag!

Stel je koopt een voeding van 500 Watt met een garantie van 2 of 5 jaar.

Na drie dagen geeft de voeding met een "big bang" de geest.

Natuurlijk heb je dan recht op een nieuwe voeding, maar wordt de rest dan ook vergoed?

Bijvoorbeeld je moederbord, geheugen, grafische kaart(en), etc;

Persoonlijk heb ik dit nog niet meegemaakt, maar wel bij twee personen die mij benaderden om de
betreffende PC,s te herstellen.

wat niet mogelijk was doordat het mobo de geest had gegeven, en in de andere was ook een vga kaart de dupe.

Het antwoord volgens de producenten is...... Nee!!

Uiteraard niet verwonderlijk!?

Maar is dit Juridisch ooit uitgezocht?

En vooral zijn er al uitspraken geweest?

Dit is btw; al jaren geleden, ergo niet meer relevant, maar onlangs moest ik
er weer aan denken en op de befaamde zoekmachines kon ik er weinig over vinden.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het zoekwoord is vziw "gevolgschade". Als je zoekt op "gevolgschade voeding computer" dan zie je bijvoorbeeld https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=147688.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 02:59:
Het zoekwoord is vziw "gevolgschade". Als je zoekt op "gevolgschade voeding computer" dan zie je bijvoorbeeld https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?t=147688.
Dacht ik ook direct aan, maar bewijs dat maar eens. Wie zegt dat jij het uit elkaar halen van de PC om de voeding te demonteren, wel ESD-veilig hebt gedaan? Daar zal zo'n voedingsfabrikantleverancier het dan op gooien. Pas als jij door een onafhankelijke professional die kast open hebt laten maken en hij zegt 'ja, de voeding is stuk en die heeft je mobo / HDD / videokaart ook een opdonder gegeven, dan zou je misschien een kansje maken.

Ik ben heel benieuwd wat een leverancier zegt als je er een schroefje koopt, daar een schilderij mee ophangt, het schroefje breekt en je Picasso lazert van de muur. Kun je de Gamma dan voor 40 mln aansprakelijk stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:09

Onbekend

...

Statische elektriciteit geeft vaak heel andere schade (hele hoge spanning, korte stroom) dan een defecte voeding (max. 600 volt ongeveer en een langere stroom).

Maar gelijk hebben en krijgen blijven nog steeds twee aparte dingen.
Ik laat daarom mijn pc door een winkel/webshop assembleren om niet zelf dit soort problemen af te moeten handelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:57
Eerst een bedankje voor de reactie,s.

Helaas kan ik nergens vinden of er al een zaak "daadwerkelijk" door een rechter is beoordeeld.

De discussies over de gevolgschade zijn zover ik het kon vinden voornamelijk theoretisch,
zoals, dat zou de uitspraak kunnen/moeten zijn.

En inderdaad, hier blijkt wederom de omgekeerde bewijslast door de leveranciers/fabrikanten te worden gehanteerd.

Het is natuurlijk wel lullig als je een log laat lopen op je systeem, en je de hdd na de kortsluiting niet meer opstarten kan omdat hij door een stroomstoot de geest heeft gegeven.

Dwz zonder exotische recovery, die over het algemeen vrij prijzig genoemd mag worden.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit past beter in het Shopping Forum :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Zoekterm is producentenaansprakelijkheid (BW6). De fabrikant is aansprakelijk vanaf 500 euro. Daaronder kun je de verkoper aanspreken via 7:24 BW. Volgens mij is er geen omgekeerde bewijslast van kracht.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

En als er in het boekje van die voeding staat dat ze geen enkele aansprakelijkheid accepteren in het geval van een defect en eventuele gevolgschade? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BaRF schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 18:47:
En als er in het boekje van die voeding staat dat ze geen enkele aansprakelijkheid accepteren in het geval van een defect en eventuele gevolgschade? :P
Een stukje bescherming dat de wet je biedt kan niet zomaar opgegeven worden met algemene voorwaarden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1