[VoIP] Yealink vs. Aastra

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor een aanstaande VoIP migratie heb ik twee testtoestellen aangeschaft:

Yealink T46G (PoE), met:
• Bluetooth module
• Jabra headset op basis van bluetooth technologie en telefoon-usb laadsysteem

Aastra 6735i (PoE), met:
• DHSG kabel (nodig tussen APS-11 en 6735i)
• APS-11 kabel (nodig tussen DHSG en basisstation)
• Basisstation
• Plantronics headset op basis van DECT technologie
• Adapter voor basisstation headset

Alle VoIP leveranciers raden de Yealink af. De Aastra zou veel beter zijn. Waarom kunnen ze niet echt vertellen. Ze hebben gewoon "slechte ervaringen" met Yealink en "goede ervaringen" met Aastra.

Ik vind de Yealink perfect, op enkele kleine dingen na. De gebruikers vinden de Yealink ook een goed toestel. De Aastra + headset + alle toebehoren zou best-practise moeten zijn. Best-practise of niet, ik kan mij niet voorstellen dat het betrouwbaar functioneert met al die modules ertussen om het werkend te krijgen.

Ondanks dat de Yealink een made-in-China menubediening heeft (is gelukkig aan te passen), is de bediening eigenlijk toch beter dan de duurdere Aastra. Van wat ik begrijp van de leveranciers is Aastra de Mercedes en is Yealink de Lada. Is dat echt zo? Yealink lijkt mij eerder de Skoda. Goed spul, laag geprijsd. Aanzienlijk goedkoper dan de 6735i.

Is Yealink in de praktijk nou echt minder goed? En wat is er dan precies minder goed? Waarom zijn al die extra modules nodig bij die Aastra? Best-practise of niet, al die extra modules zorgen toch alleen maar voor rotzooi en kabeltroep op het bureau en zo'n oplossing is toch juist minder betrouwbaar? Bovendien vervalt het nut van PoE, omdat er toch alweer een adapter voor de headset nodig is.

Wat achtergrondinformatie waarom ik twijfel aan de adviezen van de leveranciers:
De VoIP leveranciers (5 verschillende) zouden al maandenlang offertes uitbrengen. Ondanks herhaalde verzoeken van mijn kant en beloftes van hun kant dat de offertes er toch echt aan komen. Ik heb dus besloten om de VoIP migratie zelf te doen, omdat ik geen zin heb om verder te zoeken naar andere leveranciers. Het wordt mijn eerste VoIP migratie. De huidige centrale is een ISDN30 centrale. De nieuwe centrale is hosted, want ik wil geen apparatuur meer onsite hebben. Er komen 8 toestellen. Op het drukste moment van de dag worden er drie telefoongesprekken tegelijkertijd gevoerd. Speciaal voor de VoIP heb ik een 1 mbit glasvezelverbinding laten aanleggen naast de huidige glasvezel. De capaciteit is al getest met de nieuwe omgeving die nu nog op een tijdelijk nummer draait. DSL is mogelijk tot slechts 256 kbit en vermoedelijk is dat de reden dat alle vijf de leveranciers nog geen offerte hebben uitgebracht. ISDN30 is er destijds vermoedelijk gekomen omdat er soms met meer dan twee lijnen tegelijk wordt gebeld. ISDN2 voldoet dan niet. ISDN30 moet weg, omdat de centrale van ouderdom uit elkaar valt en er geen vervanging voor mogelijk is.

• Waarom zou ik voor de (veel) duurdere Aastra gaan?
• Waarom is Yealink minder goed?
• Is er ook een Aastra oplossing waarbij er niet honderdduizend extra modules nodig zijn en er toch een draadloze headset mogelijk is?
• Heeft DECT een groter bereik van bluetooth?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:31
Ik kan alleen voor onszelf praten uiteraard, maar ik heb op de zaak allemaal Yealink telefoons staan, en ben er gewoon super tevreden mee.

• Trommelrem
Welk type?
Ook met headsets?

De enige twee nadelen van de T46G vind ik:
• Er is geen exit-menu knop, waarmee je in één keer in het startscherm komt;
• Het zeer snel intoetsen van een telefoonnummer werkt niet lekker. Het toestel registreert wel alle aanslagen, maar de reactie (DTMF toon) komt soms pas nadat je al een toets verder bent.

Een ander mogelijk nadeel:
De supported devices list van de hosted VoIP aanbieder bevat een hele waslijst aan Aastra, Mitel, Cisco en Siemens toestellen, maar van Yealink ondersteunen ze alleen de T20 en T46G.

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Absoluut Yealink! Veel ervaring met beide types die je noemt en met Aastra een hoop ellende gehad. Bij diverse klanten enkele aastra exemplaren moeten vervangen door een Yealink wegens vastlopen / niet meer reageren en dat soort dingen. Op welke aanbieder ga je het gebruiken? Ook van veel gebruikers gehoord dat ze de Yealink veel fijner vonden, ook de geluidskwaliteit. Provisionen is ook veel eenvoudiger dan op Aastra.

Ik zou echter geen Bluetooth headset gebruiken, maar gewoon een dect headset op de Yealink. Weet even niet zeker of je op de T46 ook een ehs36 adapter nodig hebt, of alleen een dhsg kabel voor opname op afstand.

Bij Aastra kun je prima een headset aansluiten zonder modules, echter dien je dan met de headsettoets op het toestel aan te nemen en te zorgen voor een ingeschakelde headset.

[ Voor 32% gewijzigd door Hugo__Boss op 19-02-2015 23:44 ]

• Trommelrem
Hugo__Boss schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:37:
Absoluut Yealink! Veel ervaring met beide types die je noemt en met Aastra een hoop ellende gehad. Bij diverse klanten enkele aastra exemplaren moeten vervangen door een Yealink wegens vastlopen / niet meer reageren en dat soort dingen. Op welke aanbieder ga je het gebruiken? Ook van veel gebruikers gehoord dat ze de Yealink veel fijner vonden, ook de geluidskwaliteit. Provisionen is ook veel eenvoudiger dan op Aastra.
Provisioning ging op de T46G net even iets makkelijker dan de Aastra. De Aastra vereist na provisioning toch nog een reboot. De enige stap die ik nog handmatig moet doen is de VLAN instellen. Om een of andere reden pakt hij niet automatisch de VLAN mee tijdens het provisionen, maargoed, voor 8 toestellen vind ik het niet zo'n ramp om de VLAN handmatig in te stellen.
Ik zou echter geen Bluetooth headset gebruiken, maar gewoon een dect headset op de Yealink. Weet even niet zeker of je op de T46 ook een ehs36 adapter nodig hebt, of alleen een dhsg kabel voor opname op afstand.
Ik ben nogal geschrokken van de DECT oplossing van Aastra (en de kosten die daar bij komen). Bij Yealink hoef ik dan toch niet honderdduizend modules te verwachten? Bluetooth is wel lekker goedkoop.

• Hugo__Boss
Headset hangt af van je wensen. Wil je kunnen opnemen en verbreken op de headset terwijl je rondloopt? zo niet, kun je op beide toestellen elke bedrade headset aansluiten.

Bluetooth heb ik geen uitgebreide ervaring mee. Dacht wel dat die trager reageren. Pak bijvoorbeeld een Jabra 920 Pro en eventueel een EHS36 adapter en je kan alles op de Yealink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ze willen daadwerkelijk kunnen opnemen en verbreken tijdens het rondlopen. Ze lopen niet ver van hun bureau af. Het bluetooth signaal moet door één muur. Tijdens tests met een single bluetooth is dat goed gegaan, maar ik heb nog niet getest met 8 headsets tegelijk.

Ik weet inmiddels al hoe ik een centrale telefoonboekstore moet maken voor de lokale contacten, maar ik zag bij iemand anders ook een Telefoongidskoppeling, zodat de naam van de beller automatisch in het scherm verschijnt. Hoe heet die functie? M.a.w. waar moet ik op zoeken? Is dat een supported functie van de T46G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06
Ik heb beide toestellen gebruikt. De Aastra's werken prima, maar ik heb bij meerdere Aastra's al issues gehad met het beeldscherm (Toestellen van 2-3 jaar oud beginnen allemaal flets/vaag te worden)

Yealink is erg goed bezig momenteel imho. Je ziet ze niet voor niets steeds meer. Vooral de nieuwere series (Zoals dus de T46G bv) kunnen zich kwa bouwkwaliteit prima meten met Aastra.

De oudere series (T28P bv) vind ik wel wat goedkoper aanvoelen (meer plastic) maar de T4x serie vind ik hele nette toestellen.

De bluetooth op die dingen heb ik geen ervaring mee.

Provisioning is nog wel iets waar ik wat issues mee heb. (3CX icm T46G). Het lijkt erop alsof de yealink niet goed alle velden wil provisionen. Bij een andere klant heb ik (met de T2x serie) wel aardig issues gehad met XML phonebooks. Maar bij de T4x series werkt dat (voor zover ik tot nu toe heb ervaren) wel prima.

Firmware is bij Yealink wel wat minder. Waar een Aastra (naar mijn mening) beter doorontwikkeld is, is de fw van Yealink soms nog wel eens wat buggy, niet helemaal goed vertaald, of net niet helemaal werkend zoals je zou hopen. Op dat punt kan nog wel verbetering, maar het is al een stuk beter dan de eerdere fw's van de T2x serie.
Wel moet je goed opletten hoe/waar je ze koopt, ze doen nl aan distri-locking. Als je dus toestellen van (bv) Tiptel hebt kun je ze niet met een fw van Lydis flashen. Ook Yealink-generic softwares werken (dus) niet.

De supportforums van Yealink zijn overigens wel goed actief en bevatten veel nuttige informatie.

Maar het prijsverschil rechtvaardigt wel wat, bij Yealink krijg je voor hetzelfde geld een (imho) netter ogend toestel met Bluetooth en kleurendisplay.

Wat betreft je infra: met een dedicated lijntje over de glasvezel zit je gegarandeerd goed. Nog mooier is als je meteen bij de voip provider een koppeling afneemt (internet of vlan)
Gezien de supported-lijst-devices gok ik dat je bij Routit gekeken hebt :)

Als je de ISDN30 eruit gooit, houd wel ff rekening met
- Fax en frankeermachines: Als je hosted boer T38 ondersteunt kun je via een los sip lijntje wel faxen, of fax-to-mail nemen.
- Frankeermachine omzetten naar IP als ie nu nog via PSTN loopt.
- Contractstermijn en opzegtermijn uitzoeken. KPN is 3 mnd opzegtermijn en jaarcontract. ISDN30 is DUUR dus dat wil je niet per ongeluk een jaar moeten doorbetalen doordat je de nrs al geporteerd hebt

Los voip vlan kan, maar heb ik zelf nog nooit gebruikt. De klanten waar ik t weggezet heb hadden voldoende netwerkpoorten om de toestellen op dedicated poortjes te patchen, en wordt de doorluspoort niet gebruikt.

Als je vlan ID in dhcp optie 132 opgeeft zou je toestel via z'n (untagged) request die optie moeten krijgen en daarna een discover moeten doen in je voip vlan.

Alternatief is natuurlijk om in je switch mac-based vlan assignments te gebruiken en gewoon de yealink vendorreeks in het voip-vlan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Trommelrem schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:29:
Ze willen daadwerkelijk kunnen opnemen en verbreken tijdens het rondlopen. Ze lopen niet ver van hun bureau af. Het bluetooth signaal moet door één muur. Tijdens tests met een single bluetooth is dat goed gegaan, maar ik heb nog niet getest met 8 headsets tegelijk.

Ik weet inmiddels al hoe ik een centrale telefoonboekstore moet maken voor de lokale contacten, maar ik zag bij iemand anders ook een Telefoongidskoppeling, zodat de naam van de beller automatisch in het scherm verschijnt. Hoe heet die functie? M.a.w. waar moet ik op zoeken? Is dat een supported functie van de T46G?
Als die Bluetooth goed werkt, dan kun je dat prima toepassen.

Weet je zeker dat dit de telefoongidskoppeling is? Wanneer iemand aan de andere kant ook een VoIP oplossing gebruikt kan het prima zijn dat in de SIP headset ook een naam wordt meegestuurd met de oproep en die wordt dan uiteraard weergeven. Telefoongids koppeling ken ik alleen van Gigaset Pro toestellen, maar volgens mij heeft die dienst in Nederland nog nooit echt goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 12:32

RammY

Dát!

Ik denk dat je allereerst eens moet na gaan of je toestel volledig word ondersteund op het VoIP platform dat je gaat gebruiken.
Geen idee welke dat zal zijn (intern of extern), leveranciers willen daar wel eens moeilijk over doen icm ondersteuning.

Dan koop je liever een wat duurder toestel waarbij je ondersteuning krijgt op je platform leverancier dan wanneer je met een goedkoper toestel issues hebt en geen ondersteuning krijgt.
En ik spreek uit ervaring ;-)

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
De bluetooth op die dingen heb ik geen ervaring mee.
Ga ik tegen die tijd melden in dit topic, of bluetooth goed functioneert. Ook met meerdere bluetooth apparaten tegelijk.
Firmware is bij Yealink wel wat minder.
Je komt ook hier en daar spelfouten tegen :P
Wel moet je goed opletten hoe/waar je ze koopt, ze doen nl aan distri-locking.
Grappig. Thuis heb ik een Tiptel IP 280 (=Yealink T20). Die kan inderdaad geen Yealink firmware laden.
Gezien de supported-lijst-devices gok ik dat je bij Routit gekeken hebt.
De internetlijn is inderdaad RoutIT, maar de voice VLAN krijgt een IP adres van de VoIP leverancier. Gek genoeg is de dedicated glasvezel ook te gebruiken voor andere VoIP aanbieders en hij is dus ook niet vendor-locked. Er hangt al een particulier XS4ALL SIP account aan. De leverancier geeft ook aan dat dit gewoon kan.
Als je de ISDN30 eruit gooit, houd wel ff rekening met
- Fax en frankeermachines: Als je hosted boer T38 ondersteunt kun je via een los sip lijntje wel faxen, of fax-to-mail nemen.
Voor ontvangende fax is er fax2email, echter omdat Fax nog steeds belangrijk is, gaat uitgaand faxen over een dedicated POTS lijntje. Ze communiceren veel met Duitsland en een groot deel van Afrika, volgens mij de enige twee gebieden ter wereld waar de Fax nog veel wordt gebruikt. In Nederland gebruiken alleen advocatenkantoren en rechtbanken de fax nog :P
- Frankeermachine omzetten naar IP als ie nu nog via PSTN loopt.
Is dat dat PTT ding met Acer modem? Die heb ik hier al een jaar geleden opgeslagen in een kast. Niemand heeft erover geklaagd :P
- Contractstermijn en opzegtermijn uitzoeken. KPN is 3 mnd opzegtermijn en jaarcontract. ISDN30 is DUUR dus dat wil je niet per ongeluk een jaar moeten doorbetalen doordat je de nrs al geporteerd hebt
Goed punt. Ga ik rekening mee houden. Probleem is echter dat de huidige telefooncentrale op het punt staat om te overlijden, dus eigenlijk is er weinig keus. We waren allang overgestapt geweest als de leveranciers nou gewoon een offerte hadden gestuurd. Nu is het te veel vertraagd en ga ik het maar gewoon zelf doen. Maar het wordt logischerwijs geen big bang migratie. Eerst de backend maar goed in orde hebben.
Los voip vlan kan, maar heb ik zelf nog nooit gebruikt. De klanten waar ik t weggezet heb hadden voldoende netwerkpoorten om de toestellen op dedicated poortjes te patchen, en wordt de doorluspoort niet gebruikt.

Als je vlan ID in dhcp optie 132 opgeeft zou je toestel via z'n (untagged) request die optie moeten krijgen en daarna een discover moeten doen in je voip vlan.
Ga ik eens proberen. Alhoewel ik het geen probleem vind om 8 toestellen even handmatig een VLAN mee te geven. Per bureau zijn er 6 poorten beschikbaar, maar die gaan standaard naar het guest VLAN. Ik niet per telefoontoestel registreren op welke poort ze nou precies hangen.
Telefoongids koppeling ken ik alleen van Gigaset Pro toestellen.
Daar zag ik het ook op. Het is een nice-to-have feature. Er is geen koppeling met een CRM pakket o.i.d. Just plain VoIP.
Ik denk dat je allereerst eens moet na gaan of je toestel volledig word ondersteund op het VoIP platform dat je gaat gebruiken.
Het VoIP platform ondersteunt de T46G bijna volledig. Er zijn enkele niet essentiele features die niet worden ondersteund. In ieder geval kan het platform wel technische support bieden op het toestel en ik weet dat ze op de TD ook een aantal T46G's hebben staan en de T46G staat wel op de supported devices list (als bijna enige Yealink).

Sowieso iedereen thanks voor de input. Ik kom in ieder geval wat verder en ik zie de Yealink eigenlijk wel als de beste keuze, simpelweg omdat er in ieder geval support op zit en omdat het de bureau's netter houdt.

Als ik geen testtoestellen had aangeschaft, dan was het waarschijnlijk Aastra geworden, en dan waren we nu per toestel honderden euro's verder voor allerlei converterkabeltjes. Toen ik de Aastra bundel (toestel+headset) had gekocht (werd aangeboden als een bundel door de distri), toen stond er ook gewoon niet bij dat er nog drie extra converterkabeltjes nodig waren om alles werkend te krijgen. Alleen al mijn testtafel lag op een gegeven moment vol met allerlei converterkabeltjes die ik volgens de support van Aastra/Plantronics moest aanschaffen.

Lekkere bundel en lekkere bijkomende kosten. Gelukkig kan alles terug tegen een geringe restocking fee. Ik betaal die gewoon, want eventueel zeuren dat de bundel geen bundel is, kost mij te veel kostbare tijd. Ik steek mijn energie liever in een goedwerkend allereerste VoIP platform, wat ik ook liever niet zelf had gedaan maar wat ik achteraf toch erg spannend vind :P

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 21-02-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 19:17
Ik weet inmiddels al hoe ik een centrale telefoonboekstore moet maken voor de lokale contacten, maar ik zag bij iemand anders ook een Telefoongidskoppeling, zodat de naam van de beller automatisch in het scherm verschijnt. Hoe heet die functie? M.a.w. waar moet ik op zoeken?
dat zal waarschijnlijk Xelion zijn geweest, is een Nederlands product (voor zover ik weet) en heeft allerlei van dit soort functies.

Viel me overigens wel op dat Xelion vaak Aastra telefoons levert bij de voip omgevingen die ze maken (heb er een aantal meegemaakt)

Verder:

Ik heb ook zowel de tiptel ip 280 als een aastra deskphone aan de tand mogen voelen,
Ik was dus ook meer te spreken over tiptel 280 (= yealink), wel een heel eenvoudig toestel maar voor het simpele werk prima te doen.

en headset gebruik bij aastra: ik heb een aastra 6753i gebruikt en daar een Jabra gn9120 draadloos headsetje bij gebruikt.

deze telefoon / headset combi laat het toe een gesprek via de headset aan te nemen en te verbreken, audio verbinding was ook gewoon goed te noemen (dect technologie)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Een update:

Portering is zojuist voltooid.

Contract moest voor drie maanden worden afgekocht. Dat is dan ook gebeurd, want de telefooncentrale is unsupported (meervoudig ISDN, dus antiek) en KPN is alleen tussen 09:00 en 17:00 uur bereikbaar om een doorschakeling in te stellen als de centrale brak zou gaan.

Wat wel vreemd is: Uitgaand bellen is nog steeds mogelijk op de oude toestellen, met het telefoonnummer van de zaak. En de telefooncentrale blijkt een ingebouwde UPS te hebben. Hij staat nu al een kwartier zonder voeding en hij draait nog steeds...
shure-fan schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 01:57:
dat zal waarschijnlijk Xelion zijn geweest, is een Nederlands product (voor zover ik weet) en heeft allerlei van dit soort functies.
Navraag gedaan en het was inderdaad Xelion.
Ik heb ook zowel de tiptel ip 280 als een aastra deskphone aan de tand mogen voelen,
Ik was dus ook meer te spreken over tiptel 280 (= yealink), wel een heel eenvoudig toestel maar voor het simpele werk prima te doen.
Die IP 280's kom je vaak tegen in "hazardous" environments, zoals bij de biertap in kroegen, in stoffige productieruimtes en andere "electronicagevaarlijke" plekken. Vervangingswaarde is namelijk laag en naar ik begrijp van collega's zijn het nog eens vrij robuuste toestellen.
De werknemers zijn helemaal in hun nopjes met hun headsets. Een telefoontoestel heeft wel een issue. Al met al gaat het tot nu toe goed.
Pagina: 1