• Familie Bos
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07-2022
Op de volgende site staat een afbeelding van een eenvoudig schema.
http://www.learningaboute...-the-brightness-of-an-led

Hier is een 100kOhm potmeter gebruikt om een led te dimmen.

Mijn vragen hierover zijn:
  1. Wat voor verschil maakt het nu of je een 100 Ohm of een 1kOhm of zelfs een 100kOhm potmeter gebruikt ?
  2. Kan je deze zelfde schakeling en waardes gebruiken als je bv 3 leds in serie wilt aansturen ?
Alvast bedankt.... Ik hoop zo steeds wat meer te leren. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Familie Bos op 19-02-2015 21:52 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:33
De term die je zoekt is voorschakelweerstand, die ben je nodig om de stroom door de led te beperken. Een potentiometer is een variabele weerstand, in dit geval gebruikt in combinatie met een weerstand met een vaste waarde. Als je een andere potentiometer gaat gebruiken met ander bereik, dan heeft dit effect op het "dimbereik". Als je drie LED's in serie wil aansluiten dan moet je de voorschakelweerstand ook aanpassen. De forward voltage is in serie ook hoger. Voor het berekenen van een voorschakelweerstand kun je een calculator gebruiken zoals deze: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
edit:
Deze is ook wel handig: http://www.okaphone.nl/led/ Oja, Vergeet niet dat je protection diode ook een voltage drop geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-02-2015 22:26 . Reden: Linkje ]

My favorite programming language is solder.

• Familie Bos
Als ik het dan goed begrijp, dan zou ik dus met een 16v 500mA voeding, 180mA voorschakelweerstand en een 100kOhm mini-instelpotmeter een serie van 4 aan elkaar gekopelde blauwe leds (2,7v 30mA) volledig kunnen regelen van 0 tot 100%.

Klopt dit ?

Dan snap ik alleen nog niet wat ik met de belastbaarheid van de potmeter aanmoet ?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Leg eens uit hoe je aan de 180mA voorschakelweerstand komt....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Als je 180 Ohm bedoelt, dan ja.

Wat het dimmen met een potmeter betreft raad ik je aan om de eerste reactie van deze vraag te lezen als je het interessant vind.
Het gewenste effect zal zeer waarschijnlijk tegenvallen, zeker met zo'n hoge waarde zal het dimeffect van de potmeter in een zeer beperkt gebied plaatsvinden en met een erg hoge gevoeligheid. Je gebruikt maar een klein deel van de 'draaicircel' van de potmeter om hem helemaal te dimmen.

Maar voor een test oid zal het zeker werken.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
Als ik de calculator gebruik op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
en ik voer daar voedingsspanning 16v, led-spanning 2,7v, led-stroom 30mA en aantal leds in serie=4 in, dan geeft hij 180mA aan als voorschakelweerstand.

U=IxR
ik heb 4 leds van 2,7 volt in serie = samen dus 10,8 volt.
Voeding = 16 volt
16-10,8 = 5,2 volt wat ik met de weerstand moet wegwerken en ik wil 0,03 Amp over houden voor de leds die 30mA zijn.

Dus U=IxR ==> R=U/I ==> R=5,2/0,03 = 173Ohm

Ahhh, ik zie het, ik had mA geschreven ipv Ohm. Stom... Foutje... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Familie Bos op 20-02-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
MB113 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 00:04:
Wat het dimmen met een potmeter betreft raad ik je aan om de eerste reactie van deze vraag te lezen als je het interessant vind.
Dat was inderdaad een zeer goede uitleg waardoor ik het probleem nu denk ik snap.
Het dimmen van een led met een lineare potmeter is bijna niet te doen.
Maar met een logaritmische potmeter zou het dus wel moeten kunnen, maar die moet dan ongeveer 0,32 Watt aankunnen en die zie ik zo snel niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Familie Bos op 20-02-2015 00:30 ]

Pagina: 1