Fusion VM is ergens wat gigabytes 'kwijt'

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Op mijn MBP 2014 draait Fusion met Windows 7 erin, omdat ik heel af en toe wel eens een Windows applicatie nodig heb. Omdat dit zo sporadisch gebeurt, wil ik die VM zo klein mogelijk hebben, dus er staat alleen de echt noodzakelijke software in.

In een poging nog wat meer te skimmen, bladerde ik op een gegeven moment door de verkenner en kom ik tot de ontdekking dat alhoewel de C-drive rapporteert dat hij 41,4 van de beschikbare 60GB (wat de toegewezen grootte in Fusion is) in gebruik heeft, de optelsom van alle folders in de VM (inclusief alle hidden data) op slechts 25,6GB uitkomt.

'Ergens' vreet _iets_ dus 16GB op die ik toch graag terug zou willen zien, aangezien de SSD in de Mac slechts 240GB netto meet en ik die ruimte hard nodig heb.

Wat heb ik gecheckt:

- space reclamation (helemaal schoon)
- disk cleanup binnen Windows 7 (hier viel slechts 148MB te winnen)
- de mountable CD image binnen de fusion instellingen (hier staat de Win7 ISO nog genoemd als zijnde gemount, maar de ISO zelf was maar 8GB groot en heb ik eeuwen terug al weggesmeten vanaf MacOS)

Waar is mijn 16GB? Weet iemand waar ik het moet zoeken?

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
WinDirStat al geprobeerd ?

beetje korte reactie maar dat is mn eerste gedachte :D

OSX equavalent is daisydisk

[ Voor 34% gewijzigd door joon op 20-02-2015 20:33 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, de mappen heb ik gecontroleerd op verschillende manieren, die nemen echt maar 25,6GB in.

• joon
pagefile.sys, hyberfil.sys nemen deze niet wat ruimte in ?

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Geen raar idee, maar staan die niet in de Windows folder, en daarmee zichtbaar in de foldergrootte?

Heb daisydisk geprobeerd trouwens, maar daar vind ik alleen maar dat de VM 69GB in gebruik neemt, van de toegewezen 60GB, dat vind ik op zich nog niet vreemd (overhead voor de virtuele hardware oid).

[ Voor 50% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-02-2015 21:55 ]

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:42
Erop gelet dat je WinDirStat als administrator geopend hebt. Kan inderdaad wanneer je dit niet gedaan hebt dat hij de pagefile en hyberfil niet meeneemt.

• joon
HTT-Thalan schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:54:
Geen raar idee, maar staan die niet in de Windows folder, en daarmee zichtbaar in de foldergrootte?
Nee deze staan niet in je Windows directory voor zover ik weet, ze staan direct op je C:
Dit zijn wel systeembestanden, dus ze kunnen verborgen zijn.

Wat Prekz zegt is ook wel een goed puntje :)

edit: dit hoort trouwens misschien thuis in Windows Clients en niet in Apple Talk.. not sure though :>

[ Voor 19% gewijzigd door joon op 19-02-2015 22:02 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Oke, WinDirStat als admin gedraaid, en nou word hij nog mooier, deze rapporteert dat er 46,1GB in gebruik zou zijn. De grootste boosdoener is de Windows directory, deze is groter in WDS dan dat de explorer op disk aangeeft.

Van de 34GB die deze Windows dir inneemt, zit 15,9GB in de 'winsxs' directory, waar vooral Applicatie-extensies in lijken te zitten, maar die map zit dus vol met honderden, zo niet duizenden subfolders met hele cryptische namen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Win 7 reserveert standaard 10% van de disk voor de prullenbak. Of ie dat per partitie doet, ik meen van wel maar pin me er niet op vast. Het wordt iig meegeteld als niet beschikbare ruimte. Prullenbak kan rustig op 1% gezet worden, en 1 prullenbak voor alle partities. Das alvast 5 GB reclaimed als het goed is.

Hiberfile kun je op een VM (en helemaal icm een SDD) het beste uitzetten, idem voor swapfile trouwens. Scheelt ook al een hoop.

Edit: in winsxs zitten ook al je updates, of ze nou geinstalleerd of alleen gedownload zijn. Die kun je ook opschonen, moet je ff zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 19-02-2015 22:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Hibernation uitgeschakeld, prullenbak op 100MB gezet, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk helaas.

Iemand die iets snapt van die winsxs directory?

- edit -

schijnbaar blijft dat ding groeien en groeien naarmate de installatie ouder word. Even clean system files proberen.

- edit 2 -

dat werkt dus niet. Ondanks dat die directory nu 1/4 van de schijf inneemt lijkt system cleanup te denken dat hier niks te winnen valt :(.

[ Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-02-2015 22:21 ]

• The Eagle

The Eagle

Heb je hier iets aan: http://blogs.technet.com/...indows-7-sp1-clients.aspx

Gaat dus specifiek om het wegmikken van die updates. Is een backport update van win8 naar win 7 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Is het niet zo dat windows veel bestanden laat staan en pas verwijderd/overschrijft wanneer die ruimte daadwerkelijk nodig is? Ik had namelijk een dergelijk probleem met mijn bootcamp dat hij inderdaad verschillende ruimte's weer gaf. Toen ik er een iso van circa 6 gig neer zette ging het bij de 1 er wel bij op, bij de andere was er in eens meer ruimte vrij dan voorheen, volgens mij omdat toen mijn schijfruimte bijna vol was op 1 gig na. En windows dan dus pas niet "noodzakelijke" bestanden gaat weg meuken.
Correct me if i'm wrong, it was just an assumption. Ik dacht dat het op die manier ging. Niet zeker (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Het gaat mij erom dat ik de virtual disk wil verkleinen om meer ruimte onder MacOS over te houden, en daartoe moet de windows partitie eerst genoeg ruimte vrij hebben. Ik heb nu 18,5 vrij van de 60, als hij de daadwerkelijke 25GB in gebruik zou nemen had ik hem terug kunnen brengen naar 40 totaal, scheelt 20 op de Mac zelf.

Windows weet zelfs op een Mac nog voor gedonder te zorgen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kun je dat ding niet gewoon exporteren, en vervolgens weer importeren met een virtuele HDD die dynamisch ip statisch gealloceerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:07
En we doen een schopje naar onze Windows-vriendjes. Weinig Mac OS X aan :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1