• lobbus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-03-2018
Volgens mijn baas hoor ik thuis in de categorie beginnende programmeur. Ik dien echter wel in mijn eentje een heel systeem te onderhouden. Te ontwikkellen en te testen in een productie omgeving. En vervolgens ook nog zelf de programmatuur in productie te zetten.

Lijkt met sterk dat er nog meer mensen zijn met dezelfde taken in ervaringsnivo, die werken op een ict afdeling van 10 man. Of zijn ze op mijn werk minder gek dan ik denk?

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Als dat waar is, dan vindt je baas je een beginnende programmeur qua arbeidsvoorwaarden. Maar als je daadwerkelijk al deze bezigheden (deels) zelfstandig doet, dan ben je qua niveau dat niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door _vision op 19-02-2015 21:25 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19

Dido

heforshe

Testen in een productieomgeving? Misschien klinkt het kort door de bocht, maar wegwezen daar en je bent meteen medior.

En zet dit nooit op je CV: als het lijkt of je het een goed idee vindt wil niemand je hebben, en als ze niet denken dat jij het een goed idee vindt klinkt het alsof je je (ex-)wergever tot in het absurde zwartmaakt.

Goed, los daarvan. Wat is "een heel systeem"? Een website die wat overzichtjes laat zien? Of een interactieve web-applicatie waarmee een grote organisatie hun take-over plannen voorbereidt?

Dat je naast ontwikkelen moet testen lijkt me alleen maar goed - een ontwikkelaar die niet test is hooguit een code-monkey.

Het opleveren naar productie - dan ben je officieel "devop" - het nieuwe buzz-word voor wat vroeger "de programmeur" heette in bedrijven die geen aparte sysadmin-pool hadden. Hoe je dat moet interpreteren hang vooral af van wat voor bedrijf we het over hebben.

TL;DR: Ik denk dat er meer info nodig is voor een echt zinnig antwoord ;)

Wat betekent mijn avatar?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zonder opleidingsniveau, verdere werkinhoudelijke zaken en aantal jaren ervaring valt daar weinig over te zeggen.
Bedenk overigens ook dat een functietitel lang niet altijd de lading dekt. Het is slechts een naam om aan te geven hoe en waar je op ingeschaald bent. Ik heb zelf intern de titel manager aan mijn broek. Afgezien van mjn eigen werkplek manage ik helemaal niks.

Wat ik zelf van een beginnend programmeur zou verwachten is dat ie code kan kloppen in een bepaalde syntax, zijn eigen werk kan testen en kan migreren. Een systeem als (technisch)applicatiebeheerder onderhouden kan daarbij een overkoepelende taak zijn. Als het gaat om het toevoegen van substantiele functionaliteit aan een systeem, zeg het werken aan changes van 80 uur of meer, dan zou ik die aan een wat ervarener persoon over laten.
Dat gezegd hebbend: als jij in productie test en een acceptatietest niet aan iemand van de gebruikersgroep over laat, moet je idd nog wat leren. Nofi :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Zonder meer te weten over het systeem, hoe er ontwikkeld wordt is er niet direct iets over te zeggen.

Hetgeen je beschrijft kan afhankelijk van bovenstaande perfect werk zijn voor een starter ... of enkel geschikt voor een senior profiel.

Programmatuur in productie zetten is bij de meeste teams die hun zaken op orde hebben ook niet meer dan een scriptje draaien.
Dat kan je zelfs aan een Indier overlaten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Zonder je achtergrond te kennen. Als je niemand hebt die je helpt met programmeren en helpen met uitrollen van het systeem ben je geen beginnend programmeur. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn eerste baan, maar daar had ik wel iemand boven me, die mij hielp mijzelf te ontwikkelen (bedrijf van 20 man in IT product ontwikkeling), code reviews deed etc. Junior programmeur is in mijn ogen iemand die netjes leert programmeren en daarna features oplevert aan de lead dev. Lead dev rolt daarna uit op acc en productie. Langzaam krijgt junior meer verantwoordelijkheden waar hij zich prettig bij voelt (de een groeit sneller dan de ander). Als je echt net van school komt, een beginnend programmeur bent en niemand je helpt, zou ik ondersteuning vragen binnen je bedrijf (dit helpt jou bij je ontwikkeling en helpt het bedrijf zodat jij langer blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
DeveloperNL schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:07:
Zonder je achtergrond te kennen. Als je niemand hebt die je helpt met programmeren en helpen met uitrollen van het systeem ben je geen beginnend programmeur. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn eerste baan, maar daar had ik wel iemand boven me, die mij hielp mijzelf te ontwikkelen (bedrijf van 20 man in IT product ontwikkeling), code reviews deed etc. Junior programmeur is in mijn ogen iemand die netjes leert programmeren en daarna features oplevert aan de lead dev. Lead dev rolt daarna uit op acc en productie. Langzaam krijgt junior meer verantwoordelijkheden waar hij zich prettig bij voelt (de een groeit sneller dan de ander). Als je echt net van school komt, een beginnend programmeur bent en niemand je helpt, zou ik ondersteuning vragen binnen je bedrijf (dit helpt jou bij je ontwikkeling en helpt het bedrijf zodat jij langer blijft).
Genoeg hobby-programmeurs in bedrijven die ook van alles uitrollen die ik nog geen junior programmeur zou durven noemen.

Bij ons zijn er recent een aantal juniors aangenomen die hetgeen de TS stelt perfect aankunnen - als het geen te complexe applicatie/gebruikers zijn natuurlijk.

Anderzijds ben ik ook al architecten/seniors tegengekomen waarvoor een "hello world" al te hoog gegrepen is. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
De informatie die je geeft is erg summier. Maar ik het lijk of de term "beginnende programmeur" niet echt op z'n plaats is.

Wat is je (eerdere) werkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:43
Ik ben ooit begonnen bij een KMO (werkzaam binnen een internationale groep) en ook daar moest ik zelf programmeren, testen, testen in labo, documentatie schrijven, users opleiden en uitrollen naar productie.

Kwam rechtstreeks van de schoolbanken en het was een bedrijf waar zeer gevoelige informatie rondging. Er was geen tijd om opvolging te doen door de manager, veel mijn plan moeten trekken.
Ben 2 jaar junior geweest en na nog eens een jaar was ik senior :). Gelukkig volgde mijn loon ook dat pad :).

Maar tegen dan ging ik al mee naar meetings, deed een deel van het sales werk, security, customer service,... Ik was bij zowat alles in de keten betrokken en werd aanzien als 'onmisbaar'.

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer Stewie op 20-02-2015 18:08 ]

Pagina: 1