[Belgie]Geen garantie wegens waterschade bij waterdichte GSM

Pagina: 1
Acties:
  • 4.279 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 15:09

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Topicstarter
Hi

Mijn verhaal.
Rond de laatste kerst kocht ik een Samsung Galaxy S5 32 GB bij de firma Vandenborre in België.
Dit omdat zij een van de weinige waren die de 32 GB versie van de Samsung S5 hadden en er was een tijdsdruk omdat cashback promotie van Samsung tot iets na nieuwjaar was om 100 euro terug te krijgen.
Deze GSM is IP67 gecertifieerd door Samsung zelf, dus water en stof dicht.
Waterdicht wilt zeggen GSM mag maximum 30 minuten in 1 meter water gedompeld worden.

Nu +/- 2 maand later werkt mijn Samsung S5 niet meer na 20 minuten in mijn jaszak te hebben gezeten na een regenbui op straat.
Thuisgekomen direct op de kast gelegt en dag nadien rare kleuren op scherm, speaker die storing geeft en niet willen opstarten van de GSM.
Dan voor de zekerheid batterij eruit gehaald en een week in de rijst gestopt in een volledig afgedekte doos zodat er geen andere lucht bij kwam maar heeft niet geholpen.

Dan naar Vandenborre gegaan en na 3 weken bericht dat het moederbord geoxideerd is door waterschade en dus GSM buiten de garantie valt.
Op website Vandenborre maken ze reclame dat je de GSM langs de rand van het zwembad en zelfs in bad mag gebruiken maar dame Vandenborre helpdesk zegt me dat oxidatie ook gewoon kan zijn door GSM in badkamer te gebruiken.
Ik heb ze nooit in de badkamer gebruikt als het vochtig was, nooit in water gedompeld, enkel 20 minuten in mijn vochtige jas door de regen.
Altijd officele cover en klepje dicht na laden GSM bij de USB aansluiting.

Wat zijn mijn opties want die Vandenborre wil me gewoon afwimpelen.
Men koopt dan een IP67 gecertifieerde telefoon en men komt doodleuk vertellen dat er geen garantie is door binnensijpelende water terwijl de winkel reclame maakt dat je deze in bad mag gebruiken.
Heb al een chat gehad met Samsung en die doet ook zijn paraplu open (no phun intended).

Ik dacht dat winkel de eerste 6 maand moet aantonen dat het toestel niet gebruikt is volgens de regels maar ik heb altijd klepje toegedaan bij de USB aansluiting. Moet toch de cover niet toe siliconen rond de GSM?

Graag input.
Qua service lees ik nu op fora dat Vandenborre biet hoog scoort maar dit zijn vijgen na pasen.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• CokeZero
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Als het goed is staat er in de handleiding (correct me if i'm wrong, bij de Xperia serie is het zo) dat waterschade niet onder de garantie valt. Ook al is je telefoon IP67 gecertificeerd. En ja het kinkt krom, maar ik kan er ook niks anders van maken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb een Belgie-tag toegevoegd aan de titel, omdat dit relevant kan zijn bij advies over claimen garantie, en welke organisaties kunnen assisteren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:47
Tja, jij zegt 20 minuten regen, kan ook 31 geweest zijn. Het is van hen kant natuurlijk maar een illustratie over hoeveel water de telefoon echt kan hebben. Ik denk dat je gewoon letterlijk pech hebt gehad (indien je indd maar 20 in de regen hebt gelopen, simpelweg de pech dat de druppels verkeerd zijn gevallen).
Kan me dan ook goed voorstellen dat dit allemaal in de voorwaarden staat, zoals hierboven werd geopperd.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Even antwoord naar Nederlands recht, doorgaans zijn er parallellen.
CokeZero schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:57:
Als het goed is staat er in de handleiding (correct me if i'm wrong, bij de Xperia serie is het zo) dat waterschade niet onder de garantie valt. Ook al is je telefoon IP67 gecertificeerd. En ja het kinkt krom, maar ik kan er ook niks anders van maken.
Dat maakt niet uit; die handleiding zie je pas ná aanschaf en wat dáár instaat is om die reden niet relevant voor de uitleg van de koopovereenkomst.
WWAS schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:09:
Tja, jij zegt 20 minuten regen, kan ook 31 geweest zijn. Het is van hen kant natuurlijk maar een illustratie over hoeveel water de telefoon echt kan hebben. Ik denk dat je gewoon letterlijk pech hebt gehad (indien je indd maar 20 in de regen hebt gelopen, simpelweg de pech dat de druppels verkeerd zijn gevallen).
Kan me dan ook goed voorstellen dat dit allemaal in de voorwaarden staat, zoals hierboven werd geopperd.
Klopt, en dus wordt het een nietes-welles-spelletje. De Nederlandse wetgever is vrij pragmatisch geweest in de oplossing: als de consument binnen een half jaar beweert dat iets stuk is buiten zijn schuld, dan moet de verkoper (mits handelend in beroep of bedrijf) bewijzen dat het zijn schuld is. Na dat half jaar wordt de bewijslast omgekeerd.

In Nederland zou je kurtzgesacht in je recht staan. Dat is natuurlijk wat anders dan je recht krijgen, maar je zou zeker sterk staan. In België... Tsjah, laten we hopen op parallellen ;). Je hebt in elk geval wat voer om verder te zoeken denk ik :).

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-10 22:20
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de S5 niet "Water proof" is maar "Water Resistant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 23:08

ITsEZ

parttime all-rounder

Penait1 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:45:
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat de S5 niet "Water proof" is maar "Water Resistant"
Marketing termen hebben niks te maken met de waterdichtheid van een telefoon.

Van zeker een IP67 telefoon mag je verwachten dat deze zeker na 20 minuten in je jaszak zitten bij regen niet kapot is. Het feit blijft een beetje dat ze je de waterdichtheid van een telefoon "garanderen" door middel van een IP certificering (welke overwegend voorzichtig worden uitgedeeld) en als puntje bij paaltje komt ze zich verschuilen achter de kleine lettertjes in de garantie voorwaarden. Als ik jou was zou ik de retailer (vandenborre dus in dit geval) er even op aanspreken dat ze jou een waterdichte telefoon verkopen en vervolgens een defect aandragen als waterschade (er zit trouwens nog wel eens een verschil tussen echte waterschade en retailers die beweren dat het om waterschade gaat). Je kan natuurlijk het ook direct proberen te regelen met samsung maarja, je hebt de telefoon pas 2 maanden dus waarom moeite doen als de retailer het zelf moet regelen voor je *O*

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, er wordt groot geadverteerd met de resistentie tegen water. Dan kan je niet naar een handleiding verwijzen waar waterschade per definitie van garantie is uitgesloten. Dat zal in Belgie niet anders zijn.

Ook zal het voor een rechter onwaarschijnlijk zijn dat je de grenzen van de specificatie zomaar overschrijdt. Als je telefoon zelfs echt in de volle gootsteen valt, loop je niet weg met de gedachte "toch waterdicht" en gaat wat anders doen. Gewoon geen realistisch scenario.

Met de specificatie en advertising is zeker de indruk gewekt dat je veel minder voorzichtig hoeft te zijn. In je jas bij regen had je nooit als probleem kunnen zien aankomen.

Echter, de meeste retailers en repairshops hebben een nogal rigide werkwijze ten aanzien van garantie. Met de wet vinden ze meestal niet veel te maken te hebben. Om het eerst zonder al die moeite te proberen raad ik aan zowel vandenborre als Samsung belgie via Twitter en Facebook te benaderen. Webcare teams hebben meer mogelijkheden - je wil als bedrijf immers toch niet dat de hele wereld weet hoe je écht met je klanten om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Onder de Belgische garantiewetgeving is het de eerste zes maanden aan de verkoper om aan te tonen dat de schade niet veroorzaakt wordt door een probleem dat al bestond bij de aankoop (bijvoorbeeld slecht uitgevoerde sealing). In principe moet de verkoper dus kunnen bewijzen dat de telefoon beschadigd is door een slecht gebruik van jou. Dit zal heel moeilijk zijn voor de verkoper. Gewoon zeggen "er is waterschade" is niet genoeg.

Echter zal het in de praktijk moeilijker zijn om je gelijk te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Soit, het lijkt me dat je het op "niet-conform" product kunt gooien.

Je koopt iets met het gedacht dat het tegen wat water kan (IP67 aanduiding)
IP-x7 Dompeldicht Geen water indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)
Maar nu blijkt dat zelfs een regenbui al te veel is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oh ja, jij bent overigens niet gebonden aan uitspraken van fabrikanten of reparatiecentra. Het is de verkoper die jou garantie moet bieden en niet de fabrikant. Of de verkoper dit dan kan verhalen op de fabrikant is in principe niet jouw zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soortgelijk probleem gehad met een Sony compact toestel,
De winkel wilde er toen niks van horen, viel buiten garantie etc.
Vervolgens op twitter met hashtags mijn ervaring over het toestel & bedrijf en.. 5 minuten later een mailtje dat het allemaal wel kon en dat ik recht had op een vervangend toestel en met de mededeling dat een "productiefoutje" wel eens aanwezig kon zijn bij mijn toestel.... Jammer dat het zo moet, maar blijkbaar is de media het makkelijkste;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Precies,

Breng de winkel op de hoogte dat je anders naar de krant stapt en er iemand kent die er een artikel over wil schrijven. Als het IP67 is, betekent dat dat het toestel eenhalf uur onder water mag liggen, een regenbui mag dan geen probleem zijn.

De krant wil vast zo'n artikel publiceren en wie weet wordt het wel een nationaal item. De winkel VDB is zeer bekend en maakt reclame met slogans als "uw akte van vertrouwen", dus negatieve reclame als dit kunnen ze missen als kiespijn.

Het is trouwens ook laf van Samsung (ik koop die brol van Samsung niet trouwens) en ik heb al veel mensen gezien met soortgelijke problemen. Laatst iemand waarvan de gsm in een plas water was gevallen. Het antwoord van Samsung was dat het wel allemaal waterdicht is, als je het gecontroleerd laat vallen. Dus zachtjes, zelf in het water dompelt. Ik bedoel: W T F

Die IPxx standaarden zijn héél goed gekend en afgemeten. Dus ofwel klopt hun bewering ofwel niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ? ? op 20-02-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:22:
Soortgelijk probleem gehad met een Sony compact toestel,
De winkel wilde er toen niks van horen, viel buiten garantie etc.
Vervolgens op twitter met hashtags mijn ervaring over het toestel & bedrijf en.. 5 minuten later een mailtje dat het allemaal wel kon en dat ik recht had op een vervangend toestel en met de mededeling dat een "productiefoutje" wel eens aanwezig kon zijn bij mijn toestel.... Jammer dat het zo moet, maar blijkbaar is de media het makkelijkste;)
Dat zal waarschijnlijk het snelste werken ja ... hoe jammer het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor als je IP67 classificaties wilt nakijken:
Wikipedia: IP Code
staat aldaar allemaal uitgelegd.

Enne, heeft de belgische TS geen rechtsbijstandsverzekering? (of hoe dat ook mag heten in België). Anders zou je die om advies c.q. assistentie kunnen vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 20-02-2015 12:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd

Ra_gdd

Topicstarter
Vervolg op het verhaal.

Ik had een mail gestuurd naar Techrepair (reparatie firma die voor Vandenborre werkt) dat ik niet akkoord ga dat waterschade niet onder garantie valt.
Omdat zowel Samsung als Vandenborre op hun site zet dat je ze in bad mag gebruiken of langs zwembad. GSM is IP-67 gecertifeerd en dus beetje regen zou geen probleem mogen zijn.

Had erbij gezet dat bij een niet positief gevolg dat ik klacht neerleg bij de politie wegens oplichting en deze proces-verbaal op sociale media zou zetten.
En dat ik ook Samsung van deze praktijken op de hoogte zou stellen.
Na deze mail bijna direct telefoon van klantendienst Vandenborre dat ik een vervangtoestel krijg en deze namiddag ga ik erom.
Ik krijg het schijt dat je bijna om het even waar moet dreigen, vechten en advokaat moet spelen om toch je rechten te moeten halen.
Bedankt voor jullie input en zal een vervolg posten als ik effectief toestel in handen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Ra_gdd op 23-02-2015 11:10 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:21
Wel raar dat de S5 waterdicht zou zijn, je kan de achterklep toch openen voor de accu? Bij mijn xperia Z2 kan dit niet, zoveel mogelijk is dichtgemaakt. Deze heeft een IP58 rating, maar ik heb afgelopen zomer probleemloos kunnen fotograferen en filmen in rivieren/meertjes op vakantie. Wel altijd goed opletten dat de usb klep goed dicht is. Helaas hebben ze hiervoor nog geen oplossing zoals bij de headphone jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Mijn eigen ervaring met bedrijven en garantie is dat inderdaad dreigen en volhouden de beste middelen zijn. Veel consumenten zijn niet op de hoogte van hun recht, dus een bedrijf probeert eerst af te wimpelen. Wat altijd goed lijkt te werken is een formele brief schrijven waarin je ze ten gebreke stelt als ze het niet oplossen en dreigt naar de geschillencommissie te stappen. Zo ook een keer bij t-mobile. De iphone 4s van mijn vrouw was net over wettelijke eu garantie (een week of twee na 2 jaar) en vertoonde allemaal kuren. Zoals de meesten wel weten, in NL hebben we meer dan twee jaar garantie afhankelijk van de verwachte levensduur van een product. Dus ik naar de winkel en daar werd door de medewerker steevast beweert dat je helemaal nergens recht op hebt, na twee jaar is het alles zelf betalen en al dat flauwekul. Dus een formele brief naar T-mobile en echt binnen twee dagen nadat de brief de deur uit was een telefoontje van T-mobile, waarbij ze meteen een leverafspraak wilden maken om de telefoon te vervangen. En T-mobile is niet de enige waar ik dit soort ervaringen mee heb. Erg jammer dat het zo moet gebeuren vind ik. Ik denk dat 95% van de mensen gewoon geloven wat de bedrijven zeggen en het daarbij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd

Ra_gdd

Topicstarter
Gisteren telefoon dat mijn Samsung Galaxy S5 32 GB zwart binnen was bij Vandenborre in de buurt.
Erom geweest en toestel was nieuw (zegel verpakking was toe en alles zat nog in orogienele plastiek verpakking.
Kreeg nog een waardebon van 69,01 euro wegens prijsverschil met eerste aangekochte Samsung S5 Galaxy 32 GB Black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

Je hebt dus een nieuwe telefoon EN een waardebon gekregen? Wow, je enthousiasme spat er af! :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• wouter640
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-01-2022
Ongeveer zelfde gebeurt, samsung reageert op mij: wij geven nooit garantie op waterdichte modellen. toch slecht puntje voor hun imago.

• wouter640
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-01-2022
*knip* dat is dus niet de bedoeling.

[ Voor 76% gewijzigd door gambieter op 11-02-2016 18:36 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, dat is dus het kicken van een oud topic niet waard.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.