Linux en Win98 Bootprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43
Ja ik weet het: kijk in de search... maar ik wil graag weten of een aantal dingentjes kloppen

Primary Master (20 GB HDD WINDOWS etc..)
"" SLAVE (ZIP DRIVE)
Secondary Master (CDROM_RW)
"" SLAVE (4 GB QUANTUM LINUX RED HAT 6)

Nu wil ik weten. Gelezen in de installatie manual dat ik Booten moet in MBR, dus ik zet MBR van HDD waar win98 op staat... Wat gebeurt er als ik reboot... allemaal 1tjes en 0etjes. oftwel een fout. Toevallig heb ik een Boot Magic Rescue Disc dus zo verholpen. Heb nog van alles geprobeert, maar niks werkt.

Nou staat ergens in de search dat Linux alleen van de eerste 2 zichtbare HDD start? Klopt dit?

- geld dit nu ook, aangezien een zipdrive als HHD word gezien?

- Is dit makkelijk op te lossen zonder opnieuw te installeren. heb mijn MBR weer verandert naar Win98, maar wil dus een Dual Boot menu voor Linux. Hoe kan ik dit met Boot Magic of LILO instellen?

- Kan de Linux HDD op Slave worden ingesteld, of moet dit op Master, aangezien dat ook misschien een probleem kan zijn ??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, heb al 5 keer geinstalleerd (volledige installatie)

Bij Voorbaat Bedankt

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

als je nou eerst eens je systeem een beetje ontbrakt. Een pci ata kaartje zou handig zijn om alles zijn eigen poort te geven. Weet niet of het handig is cdrom en zip beiden in combi met een hd te gebruiken.

Zet beide hd's op een kabel. cdrom en zip op de andere kabel.

Of je linux van je primary slave kunt booten: denk het wel.

Heb net hier nog gepost in een topic over win2k en linux daar staat meer over dual boots.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51

Tacoos

i am i

Probeer het volgende eens:
Zet lilo in de /root partitie van linux
Gebruik bootmagic om te booten tussen w98 en linux.
Geeft lilo een error, gebruik dan in bootmagic de 'swap drives' optie eens.
Kan boot magic dat niet, dan kan xosl het wel (www.xosl.org, gratis, grafisch en goed).

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Verwijderd

Gewoon zorgen, dat de MBR op de eerste harddisk staat < 1024 cylinder.

Waar linux dan staat maakt geen hol uit, zolang de verwijzing in lilo, maar goed is!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op vrijdag 15 juni 2001 14:05 schreef Tacoos het volgende:
Probeer het volgende eens:
Zet lilo in de /root partitie van linux
Gebruik bootmagic om te booten tussen w98 en linux.
Geeft lilo een error, gebruik dan in bootmagic de 'swap drives' optie eens.
Kan boot magic dat niet, dan kan xosl het wel (www.xosl.org, gratis, grafisch en goed).
Ik raad je toch aan geen van dit soort vage programma's in je mbr te laten staan, maar gebruik gewoon lilo in je mbr en voeg je windows partitie toe als 'other'.

• smaij
  • Laatst online: 08:43
Bedankt allemaal.. Ik bedacht me opeens dat ik heel makkelijk me hddken kan switchen met de cdrom en zipdrive. dus ik heb de hddken op Primary staan en de rest op Secundary. Nou ik dus laatste keer installeren en dan in /root me lilo, want anders start win98 niet meer en dan moet ik me lilo weer overschrijven, dus ik heb dat maar niet gedaan. Ik voeg linux root toe aan bootmagic en hij doet het !!!!

ik denk dat het dus wel lag aan de Hardisken instellingen (IDE). Maar dat betekent dat zip drive en cdrom's als hdd gezien worden???

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

yep, je CD-ROM zal bijvoorbeeld /dev/hdd zijn als ie op secondary slave zit. /dev/hda is primary master, /dev/hdb is secondary master, en /dev/hdc is primary slave. Ik zie dat het nu werkt, maar je kunt het ook anders oplossen: ik heb zelf een opstartmenuutje in mijn config.sys, vanwaaruit ik het programma 'loadlin' kan aanroepen dat dan weer mijn linux start. Heb dat ooit gedaan en ben dat blijven doen...werkt best goed. Mocht iemand interesse hebben: het is doodsimpel en je kunt mijn config.sys wel kopieren als je zelf geen menutje kunt maken.

* odysseus gebruikt zijn windows-partitie eigenlijk alleen om linux op te starten...gaat je toch afvragen of dat nou echt nuttig gebruik is van 16.5GB aan HD-ruimte...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1