Cloud-vervangende software

Pagina: 1
Acties:

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-01 08:45
Al enige tijd ben ik gezien de privacy gevoeligheid van sommige data opzoek naar alternatieven voor dropbox (eigenlijk alle publieke clouds).

Ik heb een synology NAS om mijn data veilig op te slaan in RAID5 en zo te beschermen tegen hardeschijf falen.

Nu ben ik opzoek naar een stukje software waarmee ik dus mijn eigen 'cloud' kan hosten zonder dat mijn bestanden bij derden in het beheer staan. Hiervoor zijn verscheidene opties beschikbaar als bittorent sync, owncloud, synology's eigen cloud station.

De vraag is: Welke is betrouwbaar en efficient? Met name de betrouwbaarheid acht ik erg belangrijk. Heeft iemand hier ervaringen mee of een goede kijk op?

Bedankt alvast!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 09:13
natuurlijk is er veel mogelijk, maar het hangt er een beetje vanaf wat je wilt.
Wil je remote toegang tot bestanden op de NAS (FTP)
wil je mappen op verschillende devices automatish synchroniseren (BTsync)
of wil je toegang tot je bestanden via een Appje (Owncloud)

• wouser
Bij voorkeur een aantal mappen automatisch synchroniseren en bij de andere bestanden optioneel via FTP altijd kunnen. Apps op telefoon zijn niet perse noodzakelijk.

Belanrijkste voor mij is de betrouwbaarheid.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Wat noem jij betrouwbaar? Moet het 99,99% uptime hebben of is het geen ramp als eea even niet werkt bij een stroomstoring? Anders valt een Syno af aangezien die thuis zal staan. Dan zou je beter een VPS kunnen nemen met OwnCloud. Tijd geleden was OwnCloud wel berucht om problemen met iedere update, wellicht dat dat nu beter is. Let wel, een dergelijke constructie vereist dat je met regelmaat er enige tijd aan besteedt ivm patchen en je moet ook een beeeetje weten hoe je eea beveiligt en hoe je met permissies in Linux om moet gaan. Weet je dat niet dan doe je dit beter niet zelf imho.

Ik denk dat een Synology thuis hosten op een leuk glasvezellijntje voor jou het interessantst is want ik krijg het idee dat je niet direct verstand hebt van Linux (als ik het fout heb, sorry ;) ). Ik ben geen voorstander van het publiekelijk toegankelijk maken van dergelijke kritieke gegevensopslagsystemen dus dingen als QuickConnect zou ik niet gebruiken. Dan zou je een VPN tunneltje moeten hebben om er van buitenaf bij te kunnen. Thuis hoef je dat dan niet te gebruiken.

Overigens is Mega.co.nz gratis met 50gb en clientside encrypted, maw de data wordt versleuteld nog voordat het je computer verlaat dus medewerkers van mega.co.nz kunnen er ook niet bij. Theoretisch althans, 100% zeker weten doe je het nooit. Maar het klinkt wel plausibel.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 24-02-2015 13:05 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 18:33
Synology heeft daar zijn eigen Cloud Station voor.
Kun je zo installeren en aanzetten.
Werkt goed, gebruiken het al langer;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-01 08:23
Interessant topic, ik ben er ook over na aan het denken. Echter heb ik bij een NAS als synology toch een bijsmaak; nieuws: Gekaapte nas-systemen leveren half miljoen euro aan dogecoins op

Zeker met betrekking tot veiligheid en privacy. Als het al mogelijk was om een miner om de achtergrond mee te laten draaien, dan heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.
Dan neigt mijn oplossing toch meer naar een custom oplossing i.c.m. linux. Nu wil ik niet zeggen dat linux heilig is, maar beter in mijn ogen dan als een applicatie van een fabricant als bijvoorbeeld synology.

Zat van de week er over na te denken het zou natuurlijk perfect zijn als een Rasferry Pi of een Beagleboard met linux en owncloud, eventueel met encryptie of een VPN verbinding een snelle veilige cloud oplossing kan zijn. Je hebt dan minimaal stroom verbruik. Het geen waar ik alleen nog mee zit is dat de leessnelheid van een HDD met USB en een raid opstelling (ik zat te kijken naar RAID1) zeer traag is.
Bron: http://www.cageman.net/?p=95

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met 'cloud' heeft het (in iedergeval in de opzet zoals beschreven) eigenlijk niet zoveel te maken, maar er zijn allerlei services (zoals je zelf ook al post) die bestanden kunnen syncen, al dan niet ook met een web-interfaces of app-interfaces: Pydio, Seafile, ownCloud, Syncthing, BitTorrent Sync ...

Het ligt er maar aan wat je nodig hebt, ik heb een tijdje Pydio met tevredenheid gebruikt, maar mijn gebruik kan nogal verschillen van het jouwe. Op de gok lijkt Seafile altijd wel aantrekkelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 24-02-2015 13:45 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Onno_Devine schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:34:
Interessant topic, ik ben er ook over na aan het denken. Echter heb ik bij een NAS als synology toch een bijsmaak; nieuws: Gekaapte nas-systemen leveren half miljoen euro aan dogecoins op

Zeker met betrekking tot veiligheid en privacy. Als het al mogelijk was om een miner om de achtergrond mee te laten draaien, dan heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.
Dan neigt mijn oplossing toch meer naar een custom oplossing i.c.m. linux. Nu wil ik niet zeggen dat linux heilig is, maar beter in mijn ogen dan als een applicatie van een fabricant als bijvoorbeeld synology.
Je kunt prima een Syno gebruiken voor opslag en cloud, dat is niet onveilig. Het gaat daar fout waar men de Syno ook gebruikt voor infrastructuur of zelfs volledig blootstelt aan internet (door iets als QuickConnect te gebruiken of gewoon de Syno in de DMZ van de firewall te zetten ofzo). Als je een VPN server draait (niet op de Syno) en alleen bij je NAS kan komen als je OpenVPN verbinding met clientcertificaat er is en je je spul netjes up to date houdt dan loop je niet zo een groot risico.
Zat van de week er over na te denken het zou natuurlijk perfect zijn als een Rasferry Pi of een Beagleboard met linux en owncloud, eventueel met encryptie of een VPN verbinding een snelle veilige cloud oplossing kan zijn. Je hebt dan minimaal stroom verbruik. Het geen waar ik alleen nog mee zit is dat de leessnelheid van een HDD met USB en een raid opstelling (ik zat te kijken naar RAID1) zeer traag is.
Bron: http://www.cageman.net/?p=95
Daar maak je dus de fout dat je infra en opslag combineert op 1 device :) Dat wil je dus juist los hebben. NAS in je netwerk voor opslag, RPi in je netwerk voor VPN. Als je infra dan van buiten gehackt wordt dan is er nog niet direct toegang tot je opslag.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• wouser
Wat ik betrouwbaar noem is vooral dat mijn bestanden niet ergens tussen de verschillende systemen kwijt raken. Op het synology forum las ik namelijk dat hun eigen cloud dienst onbetrouwbaar was en er soms bestanden verdwenen.

Als een stukje cloudsoftware mijn bestanden in bepaalde mappen synchroniseert is het niet erg als er soms downtime is, de bestanden staan dan toch als het goed is al lokaal.

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-01 21:15
Waarom is Quickconnect eigenlijk zo onbetrouwbaar? Lijkt me behoorlijk veilig, zeker als je 2 factor authenticatie aan hebt staan en het standaard admin account hebt uitgezet enzo.
Pagina: 1