Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Port Forwarden Sitecom&KPN probleem

Pagina: 1
Acties:

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 22:40
Hallo,

Ik ben aan het proberen wat poorten te openen in mijn router zodat ik een kleine server kan draaien, maar tot nu toe zonder succes.

Ik heb thuis een Modem en een Router. De Modem is een KPN Experia Box V8 en mijn Router is een Sitecom X6 N900

De Router word gevoed door de Modem via een Ethernet kabel.

Ik heb de poort 3390 geforward op mijn router zoals je hier kunt zien. Daarna heb ik mijn laptop rechtstreeks met de Modem verbonden en daar dezelfde poort geforward zoals je hier kunt zien. Ik heb bij beide pagina's Firewall ook uitgeschakeld zoals je hier en hier kunt zien. Ook heb ik bij de Router i.p.v 'Portforwarde' 'Virtual Server' geprobeerd zoals je hier kunt zien.

En dit allemaal zonder succes zoals je hier kunt zien. :(

Ik heb verschillende port scanners geprobeerd, en ik heb iets op de port laten luisteren, maar niks lijkt te werken. Ik heb nu net nog wat gelezen over de IPv4 van je router invullen bij de Modem's pagina en vice versa, maar ik dacht ik vraag het eerst even op Tweakers voordat ik nu alles weer ga veranderen!

Ik hoop dat jullie wat met deze informatie kunnen, en als jullie meer informatie nodig hebben zal ik dat geven.

Alvast bedankt!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Yeah, dat gaat zo niet werken.

Je zult 192.168.0.1 als destination IP moeten invullen in je Experiabox, en dan 'werkt' het. Verkeer wordt dan vanaf de Experiabox doorgemapped naar de Sitecom, welke het op zijn beurt weer naar je PC forward.

Maar klaarblijkelijk heb je 2 (NAT-)routers achter elkaar gehangen, dat is uberhaupt een fragiele oplossing. Een betere oplossing is om je modem te bridgen (met de Sitecom als router) of de Sitecom als access point te configureren aan de hand van het topic dat ik hieronder link.

Welke oplossing het beste is hangt af van de reden waarvoor je die Sitecom in huis hebt gehaald, maar in de meeste gevallen volstaat is het ideaalste om van de Sitecom een access point te maken.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 19-02-2015 20:19 ]

• Hapkoek
Thralas schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:39:
Yeah, dat gaat zo niet werken.

Je zult 192.168.0.1 als destination IP moeten invullen in je Experiabox, en dan 'werkt' het. Verkeer wordt dan vanaf de Experiabox doorgemapped naar de Sitecom, welke het op zijn beurt weer naar je PC forward.

Maar klaarblijkelijk heb je 2 (NAT-)routers achter elkaar gehangen, dat is uberhaupt een fragiele oplossing. Een betere oplossing is om je modem te bridgen (met de Sitecom als router) of de Sitecom als access point te configureren aan de hand van het topic dat ik hieronder link.

Welke oplossing het beste is hangt af van de reden waarvoor je die Sitecom in huis hebt gehaald, maar in de meeste gevallen volstaat is het ideaalste om van de Sitecom een access point te maken.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Ik weet niet op dit is wat je bedoeld, maar zo werkt het in iedergeval nogsteeds niet. Wat jij zegt is volgendsmij ook hetzelfde als wat ik las. En over die 2 NAT routers achter elkaar heb ik eerlijk gezegt geen idee. Ik ben er zelf niet bij geweest toen het netwerk hier is aangelegd etc. Wel hebben we een redelijk groote locatie die verzien moet worden van internet, dus dat zal vast wel een reden ervoor zijn.

Dus wat je zei over de routers IP (192.168.0.1) invullen bij de Modem, bedoelde je daarmee zoals ik heb gedaan of iets anders?

Verder zal ik eventueel morgen even de gelinkte thread erbij pakken en kijken of het een optie is om van de router een access point te maken.

Dus in de tussentijd zijn suggestie's nog altijd welkom!

• Thralas
maar zo werkt het in iedergeval nogsteeds niet.
Klopt. Foutje van mijn kant. 192.168.0.1 is het LAN-side address van je Sitecom, dat had het WAN address moeten zijn. Welke dat is, is niet op te maken uit je screenshots, maar het is ongetwijfeld terug te vinden in de DHCP logs van de Experiabox of op de Sitecom zelf. Het zou in ieder geval een adres in de range 192.168.1.X moeten zijn.
dus dat zal vast wel een reden ervoor zijn.
Ik vrees 'onkunde', 2 NAT routers achter elkaar 'werkt' immers. Tot je ports wil forwarden of flink gaat lopen torrenten.
Dus wat je zei over de routers IP (192.168.0.1) invullen bij de Modem, bedoelde je daarmee zoals ik heb gedaan of iets anders?
Yeah, dat was verder prima, behalve dat het IP alsnog niet klopt door mijn fout ;)
Verder zal ik eventueel morgen even de gelinkte thread erbij pakken en kijken of het een optie is om van de router een access point te maken.
Ja, doe dat alsjeblieft. Je ziet welke ellende ervan komt (ik vergis me er ook door).

• Hapkoek
Thralas schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 20:26:
Klopt. Foutje van mijn kant. 192.168.0.1 is het LAN-side address van je Sitecom, dat had het WAN address moeten zijn. Welke dat is, is niet op te maken uit je screenshots, maar het is ongetwijfeld terug te vinden in de DHCP logs van de Experiabox of op de Sitecom zelf. Het zou in ieder geval een adres in de range 192.168.1.X moeten zijn.
Maar even voor de duidelijkheid, je WAN adres is toch je public adres die je bijvoorbeeld kan vinden op www.watismijnip.nl ?

Want er staat bij de KPN Exp Box website voer hier uw 'LAN IP' in:

Dus lijkt me een beetje raar als je daar dan je WAN in zou moeten vullen?

En nog even over die access point thread. Is het niet slimmer om dan mijn Sitecom router te verkopen en dan een access point te kopen? Aangezien de router een stukje duurder is als een access point :P

Erg bedankt voor de hulp tot nu toe!

• Thralas
Hapkoek schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:43:
Maar even voor de duidelijkheid, je WAN adres is toch je public adres die je bijvoorbeeld kan vinden op www.watismijnip.nl ?

Want er staat bij de KPN Exp Box website voer hier uw 'LAN IP' in:
Doordat je 2 NAT-routers achter elkaar hebt is de 'WAN' zijde van de Sitecom inderdaad niet het echte WAN, maar het LAN van je Experiabox.
Dus lijkt me een beetje raar als je daar dan je WAN in zou moeten vullen?
Nou, nee dus. Het 'WAN'-adres zoals de Sitecom deze ziet.
En nog even over die access point thread. Is het niet slimmer om dan mijn Sitecom router te verkopen en dan een access point te kopen? Aangezien de router een stukje duurder is als een access point :P
Als je d'r winst uit denkt te kunnen halen, sure. In de regel zijn apparaten die als 'access point' worden verkocht juist duurder dan 'routers', simpelweg omdat die laatste markt veel groter is.

Een 'wireless router' waarop je DHCP uitschakelt en de WAN poort niet gebruikt vervalt tot een switch met ingebouwd wireless AP, ofwel 'access point'.

Met andere woorden: 'access points' zijn 'wireless routers' zonder DHCP-server en met minder (WAN-)poorten.

• Hapkoek
Thralas schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:32:
[...]
Doordat je 2 NAT-routers achter elkaar hebt is de 'WAN' zijde van de Sitecom inderdaad niet het echte WAN, maar het LAN van je Experiabox.
Oké, nu ben ik even in de war.

Wat je dus zegt is dat de WAN van mijn Sitecome de LAN van mijn KPN Exp Box is, en dat zou dan betekenen dat ik de LAN van de Experia Box zou moeten invullen? Want dat heb ik namelijk al gedaan zoals je in de SS kan zien in de OP.

Heb je misschien Skype ofzo die je zou kunnen PMe? Lijkt me wat gemakkelijker :)

• Thralas
Hapkoek schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 23:33:
Wat je dus zegt is dat de WAN van mijn Sitecome de LAN van mijn KPN Exp Box is
Helemaal correct. Vanaf je PC achter je Sitecom gezien is er een LAN, met de Sitecom als router op 192.168.0.1. De Sitecom is via z'n WAN-poort weer onderdeel van het LAN van je Experiabox (en krijgt dus van de Experiabox op 192.168.1.254 een IP uit de 192.168.1.X range).

De Sitecom heeft (net als je Experiabox overigens) dus 2 adressen: 192.168.0.1 (LAN) en 192.168.0.X (WAN).
en dat zou dan betekenen dat ik de LAN van de Experia Box zou moeten invullen?
Nee. Geloof ik - ik weet niet zeker wat je bedoelt.
Want dat heb ik namelijk al gedaan zoals je in de SS kan zien in de OP.
Het plaatje van de Sitecom klopt helemaal. 192.168.0.122 is het adres van je server, dus de Sitecom forward traffic op port 3390 daar naartoe.

Op het plaatje van je Experiabox is echter te zien dat je het IP van je laptop (op dat moment) hebt ingevuld. Dat is natuurlijk fout, de Experiabox moet het verkeer naar de Sitecom sturen. Die zal een ander IP hebben, welke je in de DHCP log van je Experiabox kunt zien.
Heb je misschien Skype ofzo die je zou kunnen PMe? Lijkt me wat gemakkelijker :)
Helaas, we moeten 't hiermee doen. Maar volgens mij zijn we er bijna ;)

• Hapkoek
Ahá, ik ben je weer bij. Ik was even in de war, sorry daarvoor.

In iedergeval, de IP van de Sitecom router staat niet meer in de DHCP log, zo ver gaat hij niet terug denk ik.
Is er nog een andere methode om deze te weten te komen?

• Thralas
De login log er vlak onder, aangenomen dat je vanaf je PC achter de Sitecom inlogt. Of ergens in het admin panel van de Sitecom.

• Hapkoek
Het enigste wat daar staat wat het IP zou kunnen zijn is 192.168.1.64 en .1.74 maar die werken beide niet.

Ohh, ik zie nu dat .64 de IPv4 van Sitecom is. :/

Verwijderd

Het makkelijkste is inderdaad de router instellen als Access Point en het port forwarden laten doen door de Experiabox. Het uitzetten van de Firewall op beide apparaten is niet te adviseren, die kunt u het beste weer aanzetten. Mocht u de DHCP server van de router toch nodig zijn (bv. voor de USB poort of het gastennetwerk) of alle 4 LAN poorten al gebruiken, dan kunt u overwegen om het IP-adres dat de WLR-6100 van de Experiabox krijgt in DMZ te zetten bij de Experiabox. Dit IP-adres vindt u onder Status -> IPv4 Status. De Virtual Server regel op de router kunt u dan verder laten staan (let op: deze wordt pas actief na het gebruik van de Apply knop).

• Hapkoek
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:28:
Het makkelijkste is inderdaad de router instellen als Access Point en het port forwarden laten doen door de Experiabox. Het uitzetten van de Firewall op beide apparaten is niet te adviseren, die kunt u het beste weer aanzetten. Mocht u de DHCP server van de router toch nodig zijn (bv. voor de USB poort of het gastennetwerk) of alle 4 LAN poorten al gebruiken, dan kunt u overwegen om het IP-adres dat de WLR-6100 van de Experiabox krijgt in DMZ te zetten bij de Experiabox. Dit IP-adres vindt u onder Status -> IPv4 Status. De Virtual Server regel op de router kunt u dan verder laten staan (let op: deze wordt pas actief na het gebruik van de Apply knop).
Als access point instellen zou ik eigenlijk het liefste nog even als last opinion houden voor nu, aangezien ik de DHCP server nog wel even nodig heb totdat ik daar een andere oplossing voor heb. Nu heb ik bij de DMZ van de Experia Box de IPv4 van Sitecom ingevuld en bij Sitecom bij de Virtual Server de IPv4 van mijn laptop, alleen nu weet ik nogsteeds niet zeker wat ik nou bij de Experia Box bij de tab Port Mapping in moet vullen. Is dat dus zoals Thralas zei de WAN van de Sitecom router? Ik reset de Sitecom router wel even in de tussentijd en kijk wel of er dan iets nieuws bij de DHCP log van de Experia Box komt.

• Thralas
Als de Sitecom in de DMZ van de Experiabox staat hoef je verder niets aan forwarding te doen op de Experiabox.

DHCP zou geen belemmering moeten zijn voor het instellen van de Sitecom als access point, je Experiabox heeft ook een DHCP-server ;)

• Hapkoek
Thralas schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:19:
Als de Sitecom in de DMZ van de Experiabox staat hoef je verder niets aan forwarding te doen op de Experiabox.

DHCP zou geen belemmering moeten zijn voor het instellen van de Sitecom als access point, je Experiabox heeft ook een DHCP-server ;)
Oké, maar ik hem hem bij de DM toegevoegt zoals Sitecom Webcare dat heeft verteld en zoals je hier kunt zien. Daar links staat dus mijn public IP, en daar rechts kon ik alleen de laatste quad van het IP adres invullen, en daar heb ik dus 64 (Sitecoms IPv4) ingevuld. Zoals je hier kunt zien.

Nu werkt het alsnog niet? :-(

• Hapkoek
Ohh, en als ik de router reset en naar de DHCP log van de KPN box kijk krijg ik dit te zien:

02/21/2015 01:31:20 192.168.1.64 login success

En dat is dus de IPv4 van Sitecom, ik weet niet of dit het zelfde kan zijn als de WAN maar dat lijkt me een beetje raar. Ik snap niet waarom het nogsteeds niet werkt. Kan iemand anders misschien via TeamViewer gauw een kijkje nemen?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je moet doen is je sitcom in de DMZ zetten van je experiabox in de dhcp instelling zijn ip adres vastzetten. Vervolgens kan je in de sitcom portforwarding let wel op dat de machine waar je naar forward ook een vast ip moet krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Hapkoek
Frogmen schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 11:54:
Wat je moet doen is je sitcom in de DMZ zetten van je experiabox in de dhcp instelling zijn ip adres vastzetten. Vervolgens kan je in de sitcom portforwarding let wel op dat de machine waar je naar forward ook een vast ip moet krijgen.
Hmja, hij staat in de DMZ. Maar een static IP geven is toch niet zo noodzakelijk voor nu? Ik snap dat Port Forwarden niet werkt met een Dynamisch IP, maar voor nu is het enigste wat ik wil even testen of het in uberhaupt werkt. Dus een statisch IP is toch niet van belang op dit moment?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klopt maar ik heb wel gemerkt dat de Experiabox (was wel een V9) het fijn vindt het ip adres uit te delen ook al staat deze vast. Dus het ip adres binden aan het mac adres van de Sitecom en let op dat het echt verschillende ranges zijn met een eigen subnet anders werkt het niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1