• overwatch
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-04-2022
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een externe harde schijf voor mijn MacBook Pro uit 2011. Ik merk dat de laptop langzamer wordt en na de Yosemite update is het al helemaal drama. Omdat ik redelijk A-technisch ben vraag ik om jullie hulp. Niet alle externe harde schijven zijn namelijk gemaakt voor OS X en je zult net zien dat ik de verkeerde koop.

Ik koop de harde schijf het liefst online bij de Bijenkorf (ik zou geen Nederlander zijn als ik mijn korting niet zou pakken..) en daar bieden ze drie merken aan: Seagate, Western Digital en Toshiba. Maar: alle hulp is welkom dus als je nog andere merken kent ben ik ook bereid de korting te laten liggen.. ;)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan een goede externe harde schijf voor mijn MacBook Pro!

Alvast bedankt, jullie zijn mijn helden _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) :X.

Verder, hoe moeten we de aanschaf van een externe schijf rijmen met het langzaam worden je systeem? Misschien is een re-install van je OSX al een oplossing?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik zie ook niet in hoe een externe schijf de laptop sneller moet maken. Wat ik wel al gehoord heb is dat OS X met de laatste versies een stuk meer geheugen vereist. 8GB RAM is zeker geen overbodige luxe meer voor Yosemite. Hoeveel RAM heb je dus? (ik vermoed dat het 4GB zal zijn) En welke MacBook Pro heb je eigenlijk? 13", 15", 17"? Voor zover ik weet kun je bij alle MBP's uit 2011 wel het geheugen vervangen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Opzich zou het wel kunnen helpen, OSX kan heel erg traag worden als er te weinig diskruimte beschikbaar is. Door data te verplaatsen naar een externe schijf, kan je dat ondervangen.

Overigens denk ik dat elke USB schijf het gewoon prima doet aan je mac. Het enige verschil zou nog kunnen zijn dat je in het geval van NTFS even een reformat moet doen, maar ik zou zeker niet extra betalen voor een speciale "mac" externe schijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
Bedankt voor alle reacties! Een re-install werd mij ook aangeraden in de winkel (afgelopen zomer zijn het moederbord en de batterij vervangen). Zonder een back-up in Time Machine of een externe harde schijf gaan dan al mijn data verloren (volgens de winkelmedewerker). Vandaar dat ik op het idee kwam. Vooral na de grote update naar Yosemite is dit eigenlijk wel noodzaak.

Het is een 13" MacBook met 4GB RAM-geheugen. Als ik het goed begrijp zijn er dus twee mogelijkheden: het geheugen vervangen naar 8GB RAM of een externe schijf met meer geheugen?

@br00ky sorry! beetje een noob als het aankomt op dit soort dingen.. in de toekomst zal ik er rekening mee houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MacBook sneller maken? SSD en RAM zijn de tovermiddelen hiervoor.

De hoeveelheid data op een schijf is pas van invloed als de vrije ruimte minder dan 5 tot 10% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
SSD zit toch ook in een externe harde schijf? Of klink ik nu heel dom? ;)

[ Voor 77% gewijzigd door overwatch op 21-02-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwatch
sypie schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:31:
MacBook sneller maken? SSD en RAM zijn de tovermiddelen hiervoor.

De hoeveelheid data op een schijf is pas van invloed als de vrije ruimte minder dan 5 tot 10% is.
oké nu klink ik écht als een hele grote noob, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik ben echt zo a-technisch als t maar zijn kan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een SSD is een schijf die veel sneller kan lezen en schrijven dan een harde schijf waarin letterlijk een schijf zit die rondjes draait.

Het handigst zou zijn om de harde schijf die nu in de MacBook zit er uit te halen en te vervangen door een SSD. Deze zijn wel aanraders: link.

Daarnaast is het een aanrader om je RAM-geheugen uit te breiden naar 8GB, als dat nog niet het geval is. Hoe je dit kunt doen kun je lezen in deze handleiding.

De harde schijf die nu in je MacBook zit kun je het beste in een externe behuizing doen, dan kun je nog altijd bij je documenten komen.

Mocht je het niet vertrouwen om het zelf te doen laat dan even weten waar je in de buurt woont, er is vast wel een Tweaker die je wil assisteren voor een kleine tegemoetkoming (of voor niets).
Pagina: 1