• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Hoe kan het dat mijn HTPC met een AMD A6-6400k Kodi niet vloeiend kan draaien? Ik heb al in de bios gekeken, maar ik zie daar niks logisch op aan te passen. Daarnaast heb ik ook al verschillende drivers geïnstalleerd en draai nu gewoon weer 14.12 omega.

De navigatie gaat een tijd vloeiend, maar dan hapert Kodi ineens. Wat ik wel opvallend vind is dat kodi tussen de 20 tot 45 frames draait, terwijl ik mijn scherm op 50hz heb staan. De films overigens draaien als een zonnetje.

AMD A6-6400K
Asrock FM2A85X-ITX
Mushkin 4GB 2133mhz CL10
Knigston V300 60GB
Samsung Ecogreen 2TB HDD
Windows 7 64-bit(geen pafefile en prefetch, superfetch)
Kodi 14.2 Beta 1

Wie heeft er nog suggesties of weet precies hoe je dit moet oplossen?

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-01 22:01
Ik zou om te beginnen de logging aanzetten in Kodi (uit m'n hoofd; systeemvoorkeuren>debugging of foutcontrole oid) en kijken of daar iets opvallends in terug te vinden is.

Heb je toevallig de schermverversing automatisch aanpassen op bron aangezet? Als je bijvoorbeeld 24hz/fps materiaal afspeelt, past Kodi de refreshrate van het scherm daarop aan.

• Allard1992
Het probleem zit hem niet in de playback, maar de navigatie door de interface. Je kunt kodi instellen op fake fullscreen, maar dan lopen mijn bibliotheken weer heel stroef, maar het hoofdmenu loopt dan weer goed. Maar wel met tearing. Nu heb ik gemerkt als ik iets speel op 50hz dat als ik dan ga navigeren ergens in de interface, dat het dan super vlot en soepel loopt. En als ik naar systeem ga, dat ik dan een constante 50hz zie staan. Hoe krijg ik dat voor elkaar, dat ik door de hele navigatie 50hz heb, zonder iets af te spelen. En niet van 48, naar 33 en dan weer naar 44 enz.

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-01 22:01
Als ik dit topic vlug doorlees, lijkt het te komen door een 'transparant' venster dat over Kodi heen ligt, echter zou dat allang gefixed moeten zijn.

Heb je toevallig softwarematig je helderheid of andere video instellingen in Catalyst aangepast? Je zou kunnen proberen Catalyst af te sluiten en dan nog een keer testen.

• Allard1992
Dat is het niet. Ik heb het nu denk ik voor mekaar. Ik heb RadeonPro geinstalleerd en die zorgt ervoor dat de stutter over is. Moet het nog uitvoerig testen, maar het ziet er al beter uit. In de skin confluence had ik stutter op de homescreen als ik van de ene tab naar de ander ging. Nu gaat het vloeiend. Heel blij mee. Maar bedankt voor het meedenken.

UPDATE 1
Heb toch wat veranderd alsnog, omdat de playback niet goed was. Ik heb kodi nu als hoge prioriteit staan, omdat ik nog andere programma's draai. Daarnaast heb ik in catalyst vsync altijd aan gezet. En in Radeonpro heb ik lock met schermfrequentie en triple buffering uitgezet. Interface gaat nog steeds vloeiend, maar de playback nu ook. Vooral getest in Avatar op een hele hoge bitrate. Ben vooral een zeikerd dat kan het ook zijn, maar het moet gewoon soepel aanvoelen en niet stutter in de videos'of in de navigatie geven.

Vooral de Arctic Zephyr skin wil nog wel een stutteren, maar die in nog voolop in ontwikkeling. Nu heb ik visuale thema ook uitgezet bij compatibiliteit van kodi, en ik zie al weer vooruitgang en verbetering. Dus het komt wel goed denk ik.

UPDATE 2
Sleutel naar succes gevonden. Ik heb die priority service uitgeschakeld, die heeft denk ik toch geen zin. Daarnaast heb ik fake fullscreen uitstaan, maar wel synchroniseer video met beeld(videosignaal resample).
Dan heb ik kodi's compatibiliteit ingesteld op bureaubladsamenstelling en visuale thema's uitschakelen(misschien helpt dit). Daarnaast heb ik radeopro ingesteld op altijd v-sync en dynamisch frame rate op 50hz. Dus er staat nu bij Radeonpro twee keer 50hz.

Ik heb alleen nog iets last van stutter als de htpc net start, maar voor de rest helemaal geen stutter meer. En de videos worden super strak gespeeld. En mijn oude probleem met resample audio dat het geluid pitcht is ook weg door radeonpro. Super blij. :P

Klein nadeel is wel dat Kodi na het starten minimaliseerd, doordat Radeonpro start. Dit geprobeerd op te lossen met realtime, high prioriteit. Of radeonpro set i/o backround en low priority., maar niets heeft zin. Dus moet ik na het opstarten altijd Kodi maximaliseren.

[ Voor 84% gewijzigd door Allard1992 op 20-02-2015 17:43 ]