suggesties/vervanging moederbord voor BTO 15P35 (type A25PA)

Pagina: 1
Acties:

• Kaaldos
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-05 00:55
Beste tweakers,

Ik heb mij pas aangemeld op tweakers, dus hoop dat ik op de goede 'topic afdeling' zit.

Mijn situatie is als volgt, ik heb een BTO laptop 15P35 waarvan mijn videokaart, de GT555m, een week geleden van overleden is. Omdat BTO helaas dit moederbord niet meer kan bestellen en deze niet meer gemaakt wordt, ben ik op zoek gegaan naar een vervangend moederbord via Ebay omdat ik nog wel even gebruik wil blijven maken van deze laptop en het vervangen een goedkopere oplossing voor mij is op dit moment. Helaas blijkt dat de twee moederborden die ik via Ebay heb aangeschaft ook defecte videokaarten hebben (error 43, ook na een 'clean install' en het 'disable/enable' via 'device manager').

Mijn vraag is of iemand nog suggesties heeft wat ik eventueel nog kan proberen, of dat er iemand is met de A25PA die die niet meer gebruikt, maar waar nog wel een werkende videokaart op zit, ben namelijk nog steeds op zoek naar dat type moederbord.

Dank alvast voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Het is me niet geheel duidelijk wat je situatie is:
Je hebt een laptop met blijkbaar on board video.
Je hebt twee ander mobo's met video gekocht. Je hebt nu dus 3 defecte mobo's, omdat het video deel stuk is?
Ik lees nl. ergens in de specs:
Videokaart :
NVIDIA GeForce GT555m 2Gb GDDR3 + Optimus Technologie (batterij-besparing via Intel HD Graphics)
2e Videokaart :
Intel HD Graphics 3000 (2e energiezuinige videokaart), wordt ingeschakeld als NVIDIA wordt uitgeschakeld.
Meer lezen: http://www.laptopplus.nl/...35/1023245/#ixzz3SZ4wMM6d
Blijkbaar is die tweede videounit niet geplaatst, want dan zou je immers verder kunnen?
Omdat je toch drie nutteloze mobo's hebt kun je best een paardenmiddel proberen:
Blijkbaar raken verbindingen bij videokaarten soms los door de hoge temperaturen en constante uitzettingsstress.
Sommige dapperen onder de computerliefhebbers slagen er in die verbindingen te herstellen door hun board domweg in een gewone huishoudoven een tijdje op te warmen.

Hier wat posts die daar over gaan. Je kunt er zelf ongetwijfeld ook nog een aantal vinden:

"Als je denkt dat je videokaart toch defect is, heb je niets te verliezen zodat je hem gerust even in de oven kunt "bakken". Nee heb je, ....
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is tin geen stabiel vast metaal. Als er een kracht op wordt uitgeoefend, hoe klein ook, zal het tin langzaam vervormen. Trillen is zo'n kracht. Als er bv. niet voldoende soldeer is gebruikt, kan een verbinding rondom de draad langzaam loslaten. Reflow solderen, zeker loodvrij, is zo eenvoudig nog niet." (Veng)

"Goed reflowen gaat echter volgens een temperatuur profiel. Daarbij zijn de temperaturen, die voor je oven worden opgegeven oude waarden voor het loodhoudende tin. Tegenwoordig is loodvrij verplicht en dat vraagt weer heel andere temperaturen (260 °C ipv 215 °C)
Profielen zijn eenvoudig te vinden door in Google afbeeldingen te zoeken op "reflow" "profile" en "reflow" "profile" "lead" "free".
Je kunt het proces nog verbeteren door de soldeerverbindingen in te smeren met soldeer flux (http://is.gd/e9X3nV). Dat laat de tin beter vloeien. (Veng)

What you basically did was a cheap mans reflow. I did the same thing for a friends Xbox 360 with a heat gun. I believe the heat gun technique is safer then the oven trick. Mostly because I can aim the heat gun away from delicate components. You mainly want to heat the GPU/CPU, since that's the hottest component in the machine, and more likely to get a weak solder joint.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Kaaldos
Ik zie inderdaad dat ik geen volle details heb gegeven, goed dat je het aangeeft. De situatie die jij geschetst heb is precies het probleem dat ik heb en het is inderdaad een videokaart gesoldeerd aan het moederbord! Ik ga inderdaad deze manier gebruiken en zal ik terugberichten of het heeft geholpen want wat heb ik te verliezen met drie stuks :')

Onwijs bedankt voor de adviezen, stel het zeer op prijs!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat is er met je videochip mis? Lijnen? Storing? Hangers? Dood? Bijna alle defecten zijn prima op te lossen met een reflow. Dat is niet lomp bakken in een gewone oven, maar de chip opnieuw solderen met een temperatuur-geregeld hetelucht soldeerstation. Gewonnen levensduur is wisselend. Ik doe dit regelmatig voor oa diverse tweakers :)

Bas z'n knutselblog: Repair Macbook Pro early 2011
Bas z'n knutselblog: De Rode Ring des DOODS

• Kaaldos
De videochip op mijn 'orginele' moederbord geeft, na een mooie vier jaar van intensief gebruik, artifacts, roze/groene overlappende blokjes en vervolgens vastlopen gevolgd door een blauw scherm met een error die gelinkt is aan de Nvidia driver (nvlddmkm.sys). Na het opnieuw opstarten geeft die dan code 43 en af en toe werkt die weer na het opnieuw installeren van de drivers (met artifacts en die blokjes enz.).

Mocht het inderdaad op te lossen zijn met een hetelucht soldeerstation, zou ik dat graag willen proberen, het zou immers een goedkopere oplossing zijn voor mij op dit moment.

Dank voor de reactie ook!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Stuur me even een DM :)
Pagina: 1