Modbus TCP/IP op een Atmel UC3 (AT32UC3A0128)

Pagina: 1
Acties:

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:53
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met microcontrollers, maar over de volgende situatie wil ik toch graag wat hulp inschakelen. Ik wil namelijk een (industrieel) apparaat maken wat via het Modbus TCP/IP protocol kan communiceren met een ander apparaat (wat modbus begrijpt).

Nu had ik de volgende aanpak ingedachten:

- Ik pak een Atmel UC3 microcontroller met ethernet/mac ondersteuning, bijvoorbeeld: AT32UC3A0128.
- Ik gebruik FreeRTOS i.c.m. een opensource IP/TCP stack, bijvoorbeeld lwIP (zie: http://support.atmel.no/k...SERVICES/LWIP/readme.html )
- Modbus TCP/IP protocol moet zelf geimplementeerd worden, maar Modbus TCP/IP is een relatief simpel protocol. Dat is dus een kwestie van de goede dingen in het TCP frame zetten.

Nu heb ik totaal geen ervaring met de Atmel UC3 ethernet/mac functionaliteit en met de lwIP TCP/IP stack, maar denken jullie dat dit goed realiseerbaar is? Of gaat dit echt een strijd worden om alles aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik denk dat het wel zal werken, maar het kan misschien eenvoudiger:
Add Ethernet to any Arduino project for less than 10$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat de vraag is wat je probeert te bereiken.
Wat ik zo hoor probeer je effectief een modbus tcp naar rtu gateway te maken die je ook kant en klaar kan kopen.
Die heb je op ebay van < 4 tientjes.

Voor 'gratis' heb je ook een oude router, mik er openwrt op en een usb serieel eraan en je bent er ook.

Probeer eens iets meer info te geven wat je probeert te bereiken en waarom.

'een' apparaat via tcp willen bedienen en beginnenen met lqfp chip kan leuk zijn als je er veel wil gaan maken maar voor 1 stuks zou ik er niet aan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Ploink schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:22:
Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik denk dat het wel zal werken, maar het kan misschien eenvoudiger:
Add Ethernet to any Arduino project for less than 10$
Industrieel apparaat en dan een ENC28J60 aanraden... ik weet het niet... Ben zelf niet echt zo'n fan van de ENC28J60 chip. Met Arduino knutsels vaak ruzie mee gehad. Toen een keer een W5100 Ethernetshield gekocht en geen vuiltje meer aan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
SA007 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 14:27:

'een' apparaat via tcp willen bedienen en beginnenen met lqfp chip kan leuk zijn als je er veel wil gaan maken maar voor 1 stuks zou ik er niet aan beginnen :)
Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het verkennen en ik dacht misschien hebben er al mensen ervaring op dit gebied en kunnen die hier iets nuttigs over zeggen. Gaat in principe om een product wat in de research fase zit, maar in de toekomst waarschijnlijk wel >1000 stuk productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ah, kijk dat maakt het nadenken erover al een stuk zinniger dan wat je startpost lijkt te zeggen.
Daar kreeg ik de indruk van 'wil voor mezelf eens een converter bouwen met $moeilijke chip' en niet 'ik ben een product met $chip aan het bouwen'.

Ik heb er zelf nog nooit met een ip stack op atmel gewerkt dus ervaringen kan ik je niet geven maar verwacht dat het niet bijster complex is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:35:
Ah, kijk dat maakt het nadenken erover al een stuk zinniger dan wat je startpost lijkt te zeggen.
Daar kreeg ik de indruk van 'wil voor mezelf eens een converter bouwen met $moeilijke chip' en niet 'ik ben een product met $chip aan het bouwen'.

Ik heb er zelf nog nooit met een ip stack op atmel gewerkt dus ervaringen kan ik je niet geven maar verwacht dat het niet bijster complex is.
Modbus/TCP is inderdaad niet bijzonder complex (qua complexiteit vergelijkbaar met HTTP), dus een Arduino met WS5100 Ethernet-shield moet dat prima kunnen afhandelen, als het niet om achterlijk korte cyclustijden gaat.

Aan de ene kant de Modbus/TCP verbindingen accepteren en de frames gewoon rechtstreeks weer uitpoepen over de UART. Modbus/RTU en Modbus/TCP zijn namelijk alleen verschillend in het transportformaat, de transacties kun je 1-op-1 doorsturen AFAIK.

Je Arduino/Atmel hoeft dan niet veel meer te doen dan voor TCP-naar-RS485 verloopje te spelen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Waarom een aparte chip kopen als je ook microcontrollers hebt met ingebouwd ethernet / Mac functionaliteit.

Voordeel is dat het wat makkelijker is, maar nadeel is dat het een stukje duurder is. 32 bit processor met ethernet is een tientje. Anders moet je een microcontroller + ethernet chip kopen. (microcontroller kan dan iets goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Kleine microcontroller met een externe ethernetchip heeft wel wat nadelen, je ethernetstack is nogal gestript waardoor je nogal wat overhead krijgt met arp etc. omdat er geen lokale buffer is.

Wat je voorstelt is een bordje chip, wat externe meuk, ethernetconnector met trafo's ingebouwd en een goede rs485 chip (de max485 is best crap overigens).
Dat is in totaal een 20-ish euro aan parts en niet bijster complex.

Kan overigens nog wel goedkoper, er zijn ethernet micro's voor 5,50 euro per 100 stuks.
En dan heb je een ARM, is wat universeler, kan je ucLinux op draaien en klaar.
Pagina: 1