• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:40
Hoi mensen,

Ik heb een ongeveer een half jaar geleden een tweedehands (in nieuwstaat verkerende) iPhone 5s aangeschaft. Werkte de eerste maanden perfect, en ik wil ook niet meer terug naar Android.

Vorige maand merkte ik dat mijn batterij sneller leeg lijk te gaan dan hij voorheen deed, en een week later viel mijn telefoon gewoon uit terwijl de accu nog 20% had. Daarna wilde hij ook een paar minuten niet meer aan, en gaf hij de melding dat ik hem aan m'n lader moest hangen.

Dit gebeurt nu steeds vaker, en vanochtend in de trein overkwam het me ook toen de batterij nog 35% vol zat.

Heb wat rondgezocht en er zijn dus ook andere mensen met hetzelfde probleem bij de 5s, alleen bij sommigen kon het verholpen worden door een hard reset - dit werkte bij mij niet.

Nu is mijn vraag eigenlijk; wat zouden jullie doen?

Ik heb de tarieven van Apple opgezocht, en volgens mij komt het dan neer op tussen de 70 en 250 euro. Bij de Turk in het centrum doe ik liever niet, omdat ik het idee heb dat hij er dan een half gare batterij in plaatst.

Alle tips en adviezen zijn welkom! :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Ik weet niet waar je de tarieven hebt opgezocht ;). Maar het kost 75 euro als je de batterij door Apple laat vervangen. Daar komen wel evt. nog verzendkosten bij.

Als je het vervelend vindt dat je batterij (te) snel leeg is, dan zou ik de batterij gewoon laten vervangen. Makkelijke keus.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je kan zelf een diagnostisch rapport aan maken en daar komt een mooie figuur uit met de status van je accu. Ik had dezelfde verschijnselen als jij met een 5, en de figuur gaf aan dat hij ernstige wear had, en tegen failure aanzat. Toen ik in de VS was heb ik voor $60,- in de macstore een nieuwe accu laten plaatsen en dat was een wereld van verschil.

Helaas is het in Nederland dus wat duurder, maar je zal echt verschil merken.

[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 19-02-2015 16:38 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mocht je zelf aan de knutsel gaan, dan kan je een paar tientjes goedkoper uitkomen.

Volgens mij is de 5s een apple product zonder dosis lijm aan de binnenkant, en zou het niet heel moeilijk hoeven zijn.

edit: wel wat "adhesive" aanwezig blijkbaar..

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 19-02-2015 16:41 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.apple.com/nl/support/iphone5-battery/

Ram je serie nummer hier eens doorheen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Dennis de Vries
Bedankt voor de tips jongens!

Helaas kwam mijn serienummer niet in aanmerking.
superduper schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:37:
Je kan zelf een diagnostisch rapport aan maken en daar komt een mooie figuur uit met de status van je accu.
Heb even gegoogled, maar hoe kan je dit precies doen? Via de Apple site zelf zie ik het nergens staan.

Had nog nooit van IFIXIT gehoord, echt top dat ze complete kitjes voor specifieke doeleinden aanbieden. Denk dat ik volgende week maar even zo'n kitje van €30,- aanschaf.

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 17:35
Dennis de Vries schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:47:

[...]

Heb even gegoogled, maar hoe kan je dit precies doen? Via de Apple site zelf zie ik het nergens staan.

Had nog nooit van IFIXIT gehoord, echt top dat ze complete kitjes voor specifieke doeleinden aanbieden. Denk dat ik volgende week maar even zo'n kitje van €30,- aanschaf.
De batterij van de iPhone 5S is voor een 'leek' en stuk lastiger te verwijderen dan die van de voorgaande modellen. Voor circa €50 kan je hem bij een gerenommeerd bedrijf laten vervangen. Voor die twee tientjes zou ik dan niet zelf aan de slag gaan.

• Dennis de Vries
Thanks, dat lijkt me inderdaad verstandiger dan. Heb je een naam voor me? Er is enorm veel keuze namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 17:35
Dennis de Vries schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:32:
Thanks, dat lijkt me inderdaad verstandiger dan. Heb je een naam voor me? Er is enorm veel keuze namelijk.
Ik weet niet waar je woonachtig bent, maar RepairKing, Smart-Repair, Reparatiewinkel Ede zijn allemaal goede en vertrouwde adressen.

Ik ben zelf eigenaar van een reparatiewinkel; iRepair Soest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
dyrc schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:39:
Mocht je zelf aan de knutsel gaan, dan kan je een paar tientjes goedkoper uitkomen.

Volgens mij is de 5s een apple product zonder dosis lijm aan de binnenkant, en zou het niet heel moeilijk hoeven zijn.

edit: wel wat "adhesive" aanwezig blijkbaar..
Paar tientjes ?, de 5S accu kost 10euro inclusief tools het vervangen kost nog geen 10min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
Dennis de Vries schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:13:
Ik heb de tarieven van Apple opgezocht, en volgens mij komt het dan neer op tussen de 70 en 250 euro. Bij de Turk in het centrum doe ik liever niet, omdat ik het idee heb dat hij er dan een half gare batterij in plaatst.
Even serieus... Dit vind ik zo denigrerend hè. De Turk in het centrum. Dat zeg je toch niet zo? Sorry, dit komt vast over als zeuren maar ik vind dit soort zaken echt aanstootgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dennis de Vries schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:47:

[...]

Als je naar de apple site gaat, en support, dan kan je een ticket aanmaken. Dan krijg je een link via SMS/email en via die link wordt er een rapport gemaakt. Als er iets mis is dan krijg je de details te zien. Dit alles is al een tijdje terug, dus misschien loopt het nu iets anders, maar dit was de strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan natuurlijk altijd proberen via ITunes een clean install van je ios software te gaan doen, je moet dan geen backup maken, heb het zelfde probleem ook gehad en toen ik dit deed ging de batterij weer een volle dag mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Als je de telefoon een half jaar geleden hebt aangeschaft dan kun je gewoon naar Apple. Zij bekijken dan of je batterij echt zo slecht is en geven je eventueel (gratis) een nieuwe batterij. Moet je wel een uurtje wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:46
oohh schreef op maandag 02 maart 2015 @ 08:42:
Als je de telefoon een half jaar geleden hebt aangeschaft dan kun je gewoon naar Apple. Zij bekijken dan of je batterij echt zo slecht is en geven je eventueel (gratis) een nieuwe batterij. Moet je wel een uurtje wachten. ;)
Dat is natuurlijk niet (per se) het geval bij tweedehands aanschaf.. Als ie nu al langer dan een jaar geleden is gekocht door de originele eigenaar, dan geen garantie bij Apple (tenzij bij Apple gekocht, dan 2 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
JeyJey schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:55:
[...]

Dat is natuurlijk niet (per se) het geval bij tweedehands aanschaf.. Als ie nu al langer dan een jaar geleden is gekocht door de originele eigenaar, dan geen garantie bij Apple (tenzij bij Apple gekocht, dan 2 jaar)
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb niet goed gekeken. Hij zou het in ieder geval kunnen proberen door het serial number te controleren op Apple.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:49
Volkan1984 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:44:
[...]

Even serieus... Dit vind ik zo denigrerend hè. De Turk in het centrum. Dat zeg je toch niet zo? Sorry, dit komt vast over als zeuren maar ik vind dit soort zaken echt aanstootgevend.
offtopic:
Eens, slaat inderdaad nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Denigrerend? Vind ik reuze meevallen hoor. In mijn regio is het een begrip, wellicht zit dat bij jullie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennis de Vries schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 00:19:
Denigrerend? Vind ik reuze meevallen hoor. In mijn regio is het een begrip, wellicht zit dat bij jullie anders.
Ik vind persoonlijk dat je gelijk hebt. Hier in het "dorp" zit ook zo'n zaak en ik heb 't er met die jongen wel eens over gehad. Hij (een Turk) vind het eigenlijk alleen maar grappig en ook wel een soort van compliment.

Maar: Welke iOS versie draai je op je iPhone 5S? Met de 8.0.x versies had ik de zelfde ellende terwijl de accu niet aangemerkt werd als "te vervangen" door Apple. Sinds 8.1.x heb ik er géén problemen meer mee.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Misschien ligt het daar aan, maar ik heb de afgelopen week geen last meer gehad van het probleem. Weet het niet honderd procent zeker, maar ik denk niet dat ik een update heb gehad.

Overigens draait mijn telefoon nu op iOS 8.1.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Als vervolg op mijn vorige post;

Het is toch niet opgelost, gisteren viel hij weer uit bij 25% en hij loopt nog steeds wat sneller leeg.
Zo'n ticket aangemaakt, deed de diagnostics en tadaa: 'Your battery requires service'.

Volgende week dus maar even laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als ik je een tip mag geven, regel het voor die 75,- lekker bij Apple.
De kans dat je bij een ander bedrijf een imitatie accu treft is namelijk behoorlijk groot, Apple levert namelijk geen originele onderdelen aan dergelijke reparatie bedrijven.

De kans dat "originele onderdelen" (waar die shops vaak toch mee schermen) imitatie zijn of uit een afgekeurde batch komen is daardoor behoorlijk groot.

Edit: Trouwens, heeft niet elke 5s nog garantie in de EU? De release is toch pas anderhalf jaar geleden?
Ik weet niet precies hoe dat zit als je de tweede eigenaar bent maar het valt in ieder geval nog binnen de twee jaar en anders zou je het nog op een niet deugelijk product kunnen gooien.

Wat is de garantie status als je het serie nummer invult op https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 15-03-2015 22:20 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Bedankt voor de tip, het lijkt me - als ik er nu zo over nadenk - ook niet echt heel slim om voor zoiets belangrijks als de batterij van je telefoon zuinig te gaan doen om 25 euro.

Verder weet ik niet zeker of je gelijk hebt over die garantie, want

"De consument moet het gebrek melden bij de verkoper binnen een redelijke termijn. Als de consument binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek een klacht indient, is de klacht volgens de wet op tijd geregistreerd.

Op grond van de Nederlandse consumentenwetgeving kunnen consumenten kiezen om goederen die een gebrek vertonen of niet voldoen aan de koopovereenkomst, kosteloos te laten repareren of vervangen."

als ik dit goed begrijp heb je na aankoop twee maanden om eventuele problemen of defecten te melden, waarna je je product kosteloos mag laten repararen. In mijn geval zit ik daar dus dik overheen.

Ik hoop dat ik het verkeerd interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja maar dan heb je het toch gewoon pas "gister" gemerkt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
Sorry voor de necro, maar dit leek me wel handig voor andere mensen die hun accu willen laten vervangen.

Ben vanmiddag langs een iCentre geweest - official reseller - en jezus, wat een absurde prijzen.

Ik gaf aan wat er mis was en dat ik mijn batterij wilde laten vervangen. Kost dus niet 70-75 als je zoals mij buiten de garantie valt, maar tussen de 150 en 200 volgens de gast die daar voor de service verantwoordelijk is. Dan zou ik hem ook meteen minimaal een week kwijt zijn.

Ben daarna langs een ongeautoriseerde reseller geweest, voor 50 euro hadden ze er in tien minuten een nieuwe batterij in. Volgens hen een officiële van Apple zelf, maar dat betwijfel ik.

Oh en mochten andere leken zich nog afvragen hoe een gare 5s batterij eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yrD6smj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan57
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:32
Ik werk zelf voor de Comserve service winkel in den Bosch en wij zijn een officieel Apple repair center. Indien je langs komt met je toestel, kunnen wij ter plekke en direct je batterij vervangen voor 55.- ( zo uit mijn hoofd). Hiermee behoud je gewoon je fabrieksgarantie en wanneer het toestel nog in garantie is gebeurd dit gratis.Voor een apple gelden de volgende garantie regelementen:
Zakelijk aangekocht = 1 jaar garantie
Particulier aangekocht = 2 jaar garantie
Bij Dixons of Mycom = 3 jaar garantie

ps. Uiteraard gebeurd alles door Apple gekwalificeerd personeel met originele onderdelen
Pagina: 1