Nieuwe macbook BSOD

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Onlangs op mijn nog geen maand oude macbook een black screen of death gehad.
Tenminste ik ga er vanuit dat dat een BSOD was aangezien het systeem vastliep, en ik ipv een blauw scherm met code een zwart scherm met wat witte tekst kreeg in de trant van "Unexpected error en daarom shut down"

Kreeg de volgende error log.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gevalletje DOA?
Ding wordt ook ziekelijk heet bij praktisch idle-en (20% load volgens de activity monitor) en hij tikt volkomen onverwacht regelmatig de 79 graden aan.

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nou, Dood bij aankomst was ie zeker niet, maar wellicht is het wel hardware-related. Heb je al gegoogled? Als je niks kunt vinden gewoon even contact opnemen met support van Apple. Als de machine een maand oud is dan helpen ze je direct.
Ding wordt ook ziekelijk heet bij praktisch idle-en (20% load volgens de activity monitor) en hij tikt volkomen onverwacht regelmatig de 79 graden aan.
Kan het misschien iets duidelijker? Wat voor ding? Je CPU-kern, of je SSD of je trackpad misschien?
En hoe heb je het gemeten, met een softwaretooltje of een warmtecamera?
20%load (CPU-load neem ik aan) is trouwens niet "praktisch idle-en".
Mocht bijvoorbeeld je CPUkern 79 graden celsius worden bij 20% CPU load, dan is dat niets om je zorgen over te maken. En dat is zeker niet ziekelijk heet (je fan zal in dat geval ook niet "ziekelijk" hard blazen )
Mocht bijvoorbeeld je trackpad bij die CPU-load zo heet worden, zonder dat je machine zichzelf uitschakelt en/of je fan overuren draait dan heb je denk ik echt een probleem. Ook even bij Apple aangeven lijkt me.
Kortom: als je je "probleem" iets duidelijker omschrijft, kunnen we je wellicht iets beter helpen ;)

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Tio Nordin schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:43:
[...]

Nou, Dood bij aankomst was ie zeker niet, maar wellicht is het wel hardware-related. Heb je al gegoogled? Als je niks kunt vinden gewoon even contact opnemen met support van Apple. Als de machine een maand oud is dan helpen ze je direct.

[...]

Kan het misschien iets duidelijker? Wat voor ding? Je CPU-kern, of je SSD of je trackpad misschien?
En hoe heb je het gemeten, met een softwaretooltje of een warmtecamera?
20%load (CPU-load neem ik aan) is trouwens niet "praktisch idle-en".
Mocht bijvoorbeeld je CPUkern 79 graden celsius worden bij 20% CPU load, dan is dat niets om je zorgen over te maken. En dat is zeker niet ziekelijk heet (je fan zal in dat geval ook niet "ziekelijk" hard blazen )
Mocht bijvoorbeeld je trackpad bij die CPU-load zo heet worden, zonder dat je machine zichzelf uitschakelt en/of je fan overuren draait dan heb je denk ik echt een probleem. Ook even bij Apple aangeven lijkt me.
Kortom: als je je "probleem" iets duidelijker omschrijft, kunnen we je wellicht iets beter helpen ;)
Istats geeft 80C aan op de CPU bij 20% belasting (20 google chrome tabs, Sublime met wat files, activity monitor, terminal) en de MBPr is dan nog net aan te raken bij de 'hinge' van het scherm.

Ik vermoed dan ook dat de BSOD veroorzaakt werd door oververhitting (istats returned alleen de temp als ik de command daartoe geef in terminal). Dus wellicht in een onbewaakt moment haalde hij wellicht 105 graden.

Windows laptops worden met gemak 90 graden maar die worden aan de buitenkant (muv exhaust) zelden zo heet dat je het niet aan wilt raken. Daarnaast heb je daarbij het gevoel dat de koeling ook wat doet (op basis van geluidsdruk).

Zoekopdrachten met de diverse foutcodes uit de panic report geven 0 hits op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Bij "idle" kan ie natuurlijk geen 79 graden worden.
voor de grap in je terminal eens "top" intikken en kijken waar die utitilisation vandaan komt. Niet heel toevallig een chrome gebruiker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:47:
[...]

Istats geeft 80C aan op de CPU bij 20% belasting (20 google chrome tabs, Sublime met wat files, activity monitor, terminal) en de MBPr is dan nog net aan te raken bij de 'hinge' van het scherm.
20% CPU belasting is wel hoog voor wat je open hebt staan. Ik vermoed dat Chrome jouw boosdoener is wat dat betreft (20 tabs vindt ik best veel eigenlijk en dan weet ik nog niet eens wat je in die tabs draait).
Maar je CPU temperatuur lijkt me niet vreemd bij die belasting.
En als je CPU al 80C is, dan is het logisch dat je hinge heet aanvoelt. Ik zou me daar niet zo druk over maken, eerder over hoge CPUbelasting bij wat je open hebt staan dus. Anyway: met Apple bellen/chatten kan verduidelijkend zijn.
Ik vermoed dan ook dat de BSOD veroorzaakt werd door oververhitting (istats returned alleen de temp als ik de command daartoe geef in terminal). Dus wellicht in een onbewaakt moment haalde hij wellicht 105 graden.
Ook hiervoor geldt: met apple contact opnemen lijkt me een goed idee.
Als je trouwens, makkelijk en zonder een scriptje te hoeven schrijven, constant je temp wilt monitoren kun je zoiets als iStat Menus of TG Pro aanschaffen, kun je ook makkelijk alerts instellen zelfs, daarvoor hoef je niet eens de terminal in. Kost wel weer wat ;)
Windows laptops worden met gemak 90 graden maar die worden aan de buitenkant (muv exhaust) zelden zo heet dat je het niet aan wilt raken. Daarnaast heb je daarbij het gevoel dat de koeling ook wat doet (op basis van geluidsdruk).
Ik weet dat de fan in de MBPr fluisterstil is en pas goed hoorbaar bij hoge toeren. Zit er in die terminal iStat van je ook een fanspeed-meter? Bij een CPUtemp van 80C moet je fan toch wel zo'n 1800 rpm of meer draaien lijkt me. Dit ook aangeven bij Apple even anders.
Zoekopdrachten met de diverse foutcodes uit de panic report geven 0 hits op google.
Tja, ik wil niet in herhaling vallen, maar ook hiervoor zou ik zeggen: .... Apple bellen.
Als mijn machine zo nieuw was en ik het gevoel had dat er hardwarematig wat aan schort, foutmelding/reboot waar ik niks van kan vinden op internet, dan wist ik het wel: Niet zelf sleutelen, maar Apple bellen, zij hebben er meer verstand van dan jij en ik en menig ander (goedbedoelde) tweaker hier. Maak gebruik van hun kennis/kunde en natuurlijk van jouw garantie ;)
Ik zou zeggen: Succes en hou ons op de hoogte.

[ Voor 1% gewijzigd door Tio Nordin op 20-02-2015 13:57 . Reden: Link naar TG Pro toegevoegd ]

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:55
Het hoeft niet persé een hardware error te zijn , soms is software van povere kwaliteit de oorzaak , of van die cleanup tools die de boel verzieken, check eens na

Als het hardware errors zijn , kan dat ook veroorzaakt worden door bvb een externe schijf of ander usb apparaat . ook slecht ram kan kernel panics ( de mac naam van een BSOD) veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kernel panic krijg je door dat je virtuele geheugen compressor een adres teruggeeft waar wat mis mee is.

Dit heeft niks met drivers te maken gezien dit niet een stukje hardware aanstuurt. Heeft ook niks met third party drivers te maken.

Zijn al je kernel panic logs hetzelfde? (Kijk in Console, daar staan mapjes aan de zijkant waar je ze kan vinden)

Verder is oververhitting in 99% van de gevallen NIET de oorzaak van een kernel panic. Vooral niet om dat computers zichzelf gewoon normaal uitschakelen bij oververhitting, en oververhitting voorkomen wordt door terugklokken.

Als je bij een nieuwe MacBook een kernel panic krijgt zonder dat je custom hardware of drivers geïnstalleerd hebt zou ik gewoon terug gaan naar de winkel: het hoort niet en je kan beter gewoon je tijd aan wat anders besteden. Je krijgt gewoon een nieuwe mee.
Pagina: 1