• ro-bbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 19:41
Omdat ik 20 weken stage moet lopen bij een bedrijf dat niet echt dichtbij mijn woonplaats ligt en ik er al om 08:00 moet zijn (05:30 opstaan) hebben ik en een vriend besloten dat ik daar tijdelijk kan wonen. Nu zit ik echter met het volgende probleem: hij heeft een uitkering, zorgtoeslag en huurtoeslag. Ik heb al op verschillende websites en forums gezocht of dit daarop ook invloed heeft maar ik kom er niet uit.

Ik heb nu 5 jaar een bijbaantje op zaterdag en ik ontvang studiefinanciering, ik ben van plan om dit bijbaantje op te zeggen omdat dit gewoon niet meer te doen is i.v.m. reisafstand. Als ik ga verhuizen ontvang is dus alleen studiefinanciering (lenen + uitwonende beurs) en 50 euro stagevergoeding en kom ik totaal op ongeveer €900,00 per maand uit.

Het probleem is dat hij met zijn uitkering zijn vaste lasten net kan betalen dus als de gemeente zit zou verlagen betekend dat het niet doorgaat of ik moet dit zelf gaan compenseren. We hebben nu een maandbedrag van €200,00 afgesproken wat redelijk is voor een kamer en eten betalen we samen.

Wat ik wel weet is dat als 2 mensen een uitkering hebben dit lager is dan wat één persoon zou ontvangen maar ik weet niet of studiefinanciering als inkomen wordt gezien. Wie-O-Wie kan mij helpen? Ik ben namelijk van plan om dit weekend nog te verhuizen.

Alvast bedankt :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Woon je op dit moment thuis of al uitwonend ?

Optie is om bij hem te logeren voor deze 5 maanden maar je niet officieel te verhuizen.
Dan behoud je gewoon je thuiswonende beurs maar de situatie blijft op papier verder gewoon gelijk.

Ik weet niet hoe het zit met controles. Vroeger schreven studenten zich nog wel eens uit terwijl ze nog gewoon thuis 'woonde' om een hogere beurs te krijgen. De beurs is tegenwoordig volgens mij toch geleend dus je moet alles toch terug betalen toch ?

[ Voor 35% gewijzigd door Viper® op 19-02-2015 11:45 ]

• ro-bbo
Ik woon op dit moment nog bij mijn ouders, het probleem is dat ik dan zonder uitwonende beurs moet doen en alsnog een bijbaan ergens moet vinden wat ik eigenlijk tijdens mijn stageperiode niet wil.

De basis- en uitwondende beurs is op dit moment nog een gift mits je het haalt binnen 10 jaar. Ik kreeg een jaar geleden nog 380 euro aanvullende beurs maar dat is nu gestopt en leen ik dit bedrag dus bij.

[ Voor 34% gewijzigd door ro-bbo op 19-02-2015 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Je kan een vergelijking op papier maken.
je extra uitwonende beurs tegenover eventuele vergoeding verlaging.
Informeer even bij de gemeente of zoek op internet over uitkering, huurtoeslag etc. van alleen wonend naar samenwonen.

Ik denk dat het wel invloed heft namelijk, het geeft sowieso wat administratieve rompslomp

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
Om wat voor een uitkering gaat het eigenlijk. Het maakt nogal uit of je het over WW of bijstand hebt. Voor de toeslagen kun je op de site van de belastingdienst een schema'tje invullen. Volgens mij komt daar uit dat jullie geen toeslagpartners zijn. Voor de toeslagen heeft het dan geen invloed.

Als het om bijstand gaat zou ik het verder aan de gemeente voorleggen. De 200 euro aan huur zullen ongetwijfeld 100% worden afgetrokken van de uitkering. Wat ik er zo gauw over kan vinden is: van de gemeente Amsterdam.

Regeren is vooruitschuiven

• ro-bbo
De persoon waar het omgaat komt heeft net zijn verblijfsvergunning gekregen in NL, het gaat dus om een bijstandsuitkering. Verder zit hij op school om Nederlands te leren waarvoor hij leent bij DUO (elk jaar 1200,-)

Ik zal vanmiddag even bellen met de gemeente, toevallig heb ik vorige week gesproken mijn zijn contactpersoon die zijn budget beheerd maar zij wist niet hoe dat precies zat.

Misschien is het een idee om het gewoon cash te betalen en niks op papier zetten dat ik huur betaal, dan kan er naar mijn idee ook niks van zijn uitkering worden ingetrokken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Move naar WI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit is meer iets voor WI dan SG.. _O-

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 19-02-2015 13:11 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Viper®
  • Niet online
Persoonlijk zou ik inderdaad op papier niks wijzigen.

Als jij daardoor een inwonende beurs houdt, so be it. Dan kan die persoon ook nooit in de problemen komen met toeslagen etc.
Soms moet je het in Regeltjes land niet ingewikkelder maken dan het is.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Je kan toch ook prima bij hem blijven 'logeren' gedurende je werkdagen en in het weekend gewoon thuis zijn? Kan je je bijbaan houden. Kwestie van zondagavond heen en vrijdagavond weer terug. Imo de meest makkelijke manier.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Studiefinanciering is geen inkomen! Het is een lening*. Jou stufi zou dus nooit invloed hebben op zijn uitkering. Of je bij hem mag inschrijven is een ander verhaal.

* = Bij de oude regeling (geen idee wanneer de nieuwe in gaat) wordt slechts deze schuld kwijtgescholden bij het behalen van je diploma.

[ Voor 48% gewijzigd door Deveon op 19-02-2015 13:33 ]

• ro-bbo
Oke het probleem is met mijn bijbaantje dat het in de nacht is, en dat ik in het weekend niet gratis kan reizen aangezien ik maandag weer op mijn stage moet verschijnen om 08:00 dus dan gaat 30% van mijn loon al op aan reizen. Een andere optie is om bijvoorbeeld een baan in de buurt te vinden.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
ro-bbo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:31:
Oke het probleem is met mijn bijbaantje dat het in de nacht is, en dat ik in het weekend niet gratis kan reizen aangezien ik maandag weer op mijn stage moet verschijnen om 08:00 dus dan gaat 30% van mijn loon al op aan reizen. Een andere optie is om bijvoorbeeld een baan in de buurt te vinden.
Of je OV omzetten naar een Weekend OV? Dan mag je van vrijdagavond tot maandagmorgen reizen (tenminste tot 2 jaar geleden was dat).

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ro-bbo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:06:
De persoon waar het omgaat komt heeft net zijn verblijfsvergunning gekregen in NL, het gaat dus om een bijstandsuitkering. Verder zit hij op school om Nederlands te leren waarvoor hij leent bij DUO (elk jaar 1200,-)
Bij mijn weten is dit NIET mogelijk: tegelijkertijd bijstand en Stufi. In jouw situatie zou ik daar zeker de bewijzen van willen zien.

En een budgetbeheerder heeft over het algemeen vrij weinig verstand van inkomsten, dus die zou ik sowieso nooit op zijn of haar woord geloven.
Misschien is het een idee om het gewoon cash te betalen en niks op papier zetten dat ik huur betaal, dan kan er naar mijn idee ook niks van zijn uitkering worden ingetrokken.
Je moet ook geen huur gaan betalen, waarvoor zou je huur gaan betalen? Voor die paar nachten dat je bij hem logeert?

Ja, als je een uitwonende beurs wilt krijgen, is dat nodig, maar ik kan je vrijwel verzekeren dat je gehele uitwonende beurs wegvalt tegen de inkomstenverlagingen die hij gaat krijgen. En ja, studiefinanciering wordt gewoon als inkomen gezien, óf je wordt als commerciële huisgenoot gezien, óf als partner (in de zin dat je een gezamenlijke huishouding voert).

Verder: ik zou het niet hebben over huur, maar over een vergoeding voor gas/licht/water. Deze is door de NIBUD op € 2 per dag gezet. De kosten voor eten/drinken etc. deel je natuurlijk 50/50.

Dit probleem zag je natuurlijk al ruim van te voren aankomen, en je hebt dus voldoende gespaard om die 20 weken te overbruggen, begrijp ik?

Zo niet, dan is de meest simpele oplossing zelf maximaal lenen.

Tip: als hij bijstand krijgt, moet je eens googelen op "kostendelersnorm", dan kun je zelf zien wat er met zijn uitkering gaat gebeuren als jij je daar inschrijft. En lees je even in op de site van de belastingdienst welke "samenwoningsvormen" de huurtoeslag kent, en wat dit voor gevolgen kan hebben voor zijn huurtoeslag.en hou er ook rekening mee dat de afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting in de meeste gevallen verdrievoudigd als je van 1 naar 2 (of meer) personen per adres gaat. Tevens wordt het kwijtscheldingsbeleid weer anders cq. lastiger.

Overigens, veel gemeentes geven alleen budgetbeheer als er sprake is van schuldhulpverlening. Als dat zo is, kán de schuldhulpverlener moeilijk gaan doen als jij je daar wil inschrijven.

Ik blijf erbij: daar logeren en vergoeding voor energie/gas/licht, meer niet. Sterkste argument: het is niet de bedoeling dat je daar ook daadwerkelijk gaat wonen en woonrechthebbenden opbouwd.

Owja, en hou je er rekening mee dat, als je nu als woningzoekende bent ingeschreven in je eigen gemeente, een inschrijving op het andere adres gevolgen kan hebben voor je rechten in je eigen gemeente? (Trouwens, ook als je nietingeschreven bent kan dat gevolgen hebben, hou daar dus ook rekening mee).

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 19-02-2015 16:44 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• ro-bbo
Ardana schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:34:
[...]

Bij mijn weten is dit NIET mogelijk: tegelijkertijd bijstand en Stufi. In jouw situatie zou ik daar zeker de bewijzen van willen zien.

En een budgetbeheerder heeft over het algemeen vrij weinig verstand van inkomsten, dus die zou ik sowieso nooit op zijn of haar woord geloven.

[...]

Je moet ook geen huur gaan betalen, waarvoor zou je huur gaan betalen? Voor die paar nachten dat je bij hem logeert?

Ja, als je een uitwonende beurs wilt krijgen, is dat nodig, maar ik kan je vrijwel verzekeren dat je gehele uitwonende beurs wegvalt tegen de inkomstenverlagingen die hij gaat krijgen. En ja, studiefinanciering wordt gewoon als inkomen gezien, óf je wordt als commerciële huisgenoot gezien, óf als partner (in de zin dat je een gezamenlijke huishouding voert).

Verder: ik zou het niet hebben over huur, maar over een vergoeding voor gas/licht/water. Deze is door de NIBUD op € 2 per dag gezet. De kosten voor eten/drinken etc. deel je natuurlijk 50/50.

Dit probleem zag je natuurlijk al ruim van te voren aankomen, en je hebt dus voldoende gespaard om die 20 weken te overbruggen, begrijp ik?

Zo niet, dan is de meest simpele oplossing zelf maximaal lenen.

Tip: als hij bijstand krijgt, moet je eens googelen op "kostendelersnorm", dan kun je zelf zien wat er met zijn uitkering gaat gebeuren als jij je daar inschrijft. En lees je even in op de site van de belastingdienst welke "samenwoningsvormen" de huurtoeslag kent, en wat dit voor gevolgen kan hebben voor zijn huurtoeslag.en hou er ook rekening mee dat de afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting in de meeste gevallen verdrievoudigd als je van 1 naar 2 (of meer) personen per adres gaat. Tevens wordt het kwijtscheldingsbeleid weer anders cq. lastiger.

Overigens, veel gemeentes geven alleen budgetbeheer als er sprake is van schuldhulpverlening. Als dat zo is, kán de schuldhulpverlener moeilijk gaan doen als jij je daar wil inschrijven.

Ik blijf erbij: daar logeren en vergoeding voor energie/gas/licht, meer niet. Sterkste argument: het is niet de bedoeling dat je daar ook daadwerkelijk gaat wonen en woonrechthebbenden opbouwd.

Owja, en hou je er rekening mee dat, als je nu als woningzoekende bent ingeschreven in je eigen gemeente, een inschrijving op het andere adres gevolgen kan hebben voor je rechten in je eigen gemeente? (Trouwens, ook als je nietingeschreven bent kan dat gevolgen hebben, hou daar dus ook rekening mee).
Bedankt voor je reactie.

ik heb even gezocht op 'kostendelersnorm' en hierin staat dit:

Uitzonderingen kostendelersnorm
Niet alle huisgenoten tellen mee voor de kostendelersnorm. Uitgezonderd zijn:

Studenten;
Commerciële relaties (huurders of kostgangers in een woning);
Personen tot 21 jaar.

Nu ben ik dus student, en ben 20 jaar oud dus dit betekend dus dat er niet gekort wordt :)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ro-bbo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:31:
30% is vrij veel, kan je niet proberen te regelen dat je op maandag wat later kan beginnen en desnoods door de week de uren inhaalt? Stagebedrijf zal ook wel snappen dat je met de afstand zit.
Dus dan kan je je bijbaantje gewoon houden heb je geen probleem met het geld en ga je daar gewoon onofficieel logeren en geef je hem een vergoeding ervoor ( handje contantje )

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ehm, wat ze er niet bij zeggen, is dat die studenten-regel alleen voor thuiswonende studerende kinderen geldt... Net als die personen tot 21 jaar, dat geldt in principe ook alleen voor eigen kinderen...

Bovendien kan er alsnog gekort worden op zijn huurtoeslag, én kunnen zijn gemeentelijke belastingen verdrievoudigd worden...

Welke site heb je gebruikt? De enige juiste site, is die waarop de wetteksten staan, en dan nog ben je overgeleverd aan de interpretatie van de soza-medewerker. Kijk bij de participatiewet voor de gein maar eens onder art. 3.2. Onder dat artikel kan al snel gesteld worden dat jullie een gezamenlijke huishouding hebben, en dus partners zijn.

Ik zal nog ff verder koekeloeren.

Aanvulling: ook kan hij in de knoop komen met art. 12, juist omdat je nog geen 21 bent: je ouders hebben nl. een onderhoudsplicht.

In jouw geval is het meest voor de hand liggende dat er wel wordt uitgegaan van de kostendelersnorm, die staat in art. 22a. Er staat idd dat deze niet geldt voor personen <21 jaar of studerenden, maaaaaarrrrrr... Het betreft een gloednieuwe wet, geen wijziging! die per 01/01/2015 is ingevoerd. Dat betekent dat het meerendeel van de medewerkers van de sociale dienst nog nauwelijks met uitzonderingen binnen deze wet gewerkt hebben, én dat bovendien onduidelijk is of het overgangsrecht van toepassing is.

Ik zou het iig in jouw/jullie geval wel weten: niet inschrijven, gewoon een paar dagen per week logeren.

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 19-02-2015 19:35 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ardana schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 19:20:
Dat betekent dat het meerendeel van de medewerkers van de sociale dienst nog nauwelijks met uitzonderingen binnen deze wet gewerkt hebben, én dat bovendien onduidelijk is of het overgangsrecht van toepassing is.
Daar blijkt wel weinig vertrouwen uit, bedenk wel dat heel sozaland in de weer is met deze nieuwe wet. De kans is juist groot dat er heel goed naar gekeken wordt. En in feite is het bijzonder simpel:

"Artikel XVIII Wet maatregelen WWB regelt dat de kostendelersnorm voor het zittend bestand pas geldt met ingang van 1 juli 2015. Dit overgangsrecht is van toepassing indien:

belanghebbende op 31 december 2014 recht op algemene bijstand heeft; en
met een of meer meerderjarige personen in dezelfde woning zijn hoofdverblijf heeft (indien het gehuwden betreft telt de echtgenote van de gehuwde niet mee, tenzij het een niet-rechthebbende partner betreft."

Kortom, als hij op 31 december 2014 alleen in de woning stond ingeschreven, is overgangsrecht niet van toepassing. Dan geldt toepassing van de kostendelersnorm.
Ik zou het iig in jouw/jullie geval wel weten: niet inschrijven, gewoon een paar dagen per week logeren.
Dan loopt hij wel risico van fraude te worden beticht als die vriend bij de gemeente niet aangeeft dat hij tijdelijk iemand te logeren heeft.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt, maar helaas is het van gemeentelijk beleid afhankelijk wanneer "logeren" over gaat in "gezamenlijke huishouding".

Als je het echt safe wil spelen, laat TS die vriend een officieel pro-forma verzoek doen om de gevolgen voor zijn uitkering als TS 20 weken 4 nachten per week bij die vriend logeert - en pas dan neem je een beslissing. Maar ik vermoed dat je geen (zwart op wit) antwoord daarop gaat krijgen.

En ja, ik ben enigszins cynisch als het nieuwe wetgeving betreft, zeker als dateren ruime beleidsvrijheid voor gemeenten aan vast zit. Alleen al de combinatie studiefinanciering g en bijstand laten bij mij alle alarmbellen rinkelen dat óf het verhaal van TS incorrect of onvolledig is, óf iemand bij de gemeente zit te klooien.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waar is dan sprake van studiefinanciering? Ik dacht dat het eerder om zoiets zou gaan

[ Voor 55% gewijzigd door begintmeta op 19-02-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ro-bbo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:06:
Hier haal ik die studiefinanciering vandaan. Juist omdat ik die € 1.200 jaarlijks niet geloofde als kosten voor inburgering (laat staan dat de DUO daar een lening voor verstrekt, leek het mij logischer dat het om reguliere studiefinanciering ging. Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nog niet gehoord had van een lening via het DUO om je inburgeringskosten te betalen. Weer wat geleerd.

Maar goed, de DUO zelf geeft aan dat zo'n volledige cursus ongeveer € 350 kost, dan lijkt jaarlijks € 1.200 mij wat erg veel. Maar dat is ook niet echt van belang: als het daadwerkelijk een lening is die volledig bedoeld is om de scholingskosten te betalen, dan is het ook geen inkomen, en ziet die vriend van TS daar geen cent van - en hoeft hij pas 6 maanden na behalen inburgering terug te betalen. Geen informatie die hier dus nuttig is lijkt mij?

mini-rant: wat wijzigt de wetgeving zich toch akelig snel... als je als prof het al nauwelijks kan bijhouden, hoe moet je dat dan als burger kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 20-02-2015 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro-bbo
Hij doet nog geen inburgering maar volgt gewoon de Nederlands les op een ROC. Ik heb zelf voor hem de rekening van deze school (€1200) verstuurd naar DUO. Dit moet hij uiteraard weer terugbetalen.

Ik ga dit weekend verhuizen en ik laat me gewoon inschrijven. Ik kan er ook voor kiezen om tijdelijk een kamer ergens anders te huren maar dat wil ik liever niet. Ik heb berekend dat ik zonder mij bijbaan en met uitwonende beurs maximaal €400,- te besteden heb voor huur (en genoeg geld overhoud voor eten) dus als hij gekort word dan ga ik dat wel compenseren. Ook krijg ik nog een dik jaar studiefinanciering terug (14 x €300) omdat mijn vader in het buitenland woont en er blijkbaar iets mis was gegaan met de belastingopgave en ik dus een jaar heb moeten doen met 79 euro. Gelukkig had ik genoeg gespaard om het schoolgeld zonder lening te kunnen betalen.

Ik zie het eerst wel even aan hoe de gemeente dit allemaal gaat regelen en mocht dit te veel kosten dan schrijf ik me gewoon weer bij mijn ouders in. Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ardana schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:34:
Bij mijn weten is dit NIET mogelijk: tegelijkertijd bijstand en Stufi.
Voor asielzoekers of andere inburgeringsplichtigen geldt dat ze geld kunnen lenen bij DUO voor inburgering. Het lijkt me logisch dat dat ook kan bij bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Netjes TS, veel succes!

@Remco: ik was al op m'n fout gewezen, je hebt gelijk ;)

Pagina: 1