Pioneer VSX-323K geluid dropouts

Pagina: 1
Acties:

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:41
Zoals de titel al zegt, m'n receiver heeft om de paar minuten een korte dropout van het geluid(0,5-1 sec). Problemen doen zich voor bij alle aangesloten apparaten(RPi2, Horizon box, Chromecast) en met alle soorten typen audio(DD 5.1, DTS en PCM).
Het HDMI ledje blijft gewoon branden en in het geval van DD 5.1 en DTS blijft de stream gewoon actief.

Iemand enig idee waar ik in moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Als de receiver dit doet, op het moment dat het geluid wegvalt.. hoor je dan een tikkend geluid? en ook een tik als ie weer aan gaat? als dit zo is zit het ergens in het relais, en zou je 'm ter reperatie moeten aanbieden tenzij je garantie hebt.

Als ie niet tikt wordt het lastiger. Doet hij dit ook met een koptelefoon?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Visgek82 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 00:18:
Als de receiver dit doet, op het moment dat het geluid wegvalt.. hoor je dan een tikkend geluid? en ook een tik als ie weer aan gaat? als dit zo is zit het ergens in het relais, en zou je 'm ter reperatie moeten aanbieden tenzij je garantie hebt.

Als ie niet tikt wordt het lastiger. Doet hij dit ook met een koptelefoon?
Gisteren nog even contact opgenomen met Pioneer. Op verzoek van hun de receiver op HDMI passtrough gezet. Geluid gaat dan uiteraard over de TV speakers heen, maar valt dan niet weg. Ik vraag me alleen of ik de receiver kan uitsluiten, aangezien de receiver dan eigenlijk niks meer verwerkt.

Er tikt overigens niks, geluid valt echt gewoon uit voor een fractie van een seconde.

Speakers die eraan hangen zijn een JBL SCS178 met een Magnat sub(JBL sub is al geruime tijd dood) . Alles valt in 1x uit, lijkt me dan toch sterk dat ik het in de speakers moet zoeken?

Koptelefoon is een goede trouwens! Dat ga ik eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Nu online
Inderdaad. De speakers kun je denk ik wel uitsluiten. Ik denk dat er dan toch echt een defect zit in de HDMI passthrough, als hij het via de TV wel gewoon goed weergeeft. Dus probeer eens met een koptelefoon, met en zonder passthrough, als hij het op de koptelefoon zònder passthrough goed doet, en met niet, zou ik toch contact opnemen met Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Visgek82 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:44:
Inderdaad. De speakers kun je denk ik wel uitsluiten. Ik denk dat er dan toch echt een defect zit in de HDMI passthrough, als hij het via de TV wel gewoon goed weergeeft. Dus probeer eens met een koptelefoon, met en zonder passthrough, als hij het op de koptelefoon zònder passthrough goed doet, en met niet, zou ik toch contact opnemen met Pioneer.
Ik neem aan dat je in de 2e zin HDMI amp bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Nu online
mad-dog schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:49:
[...]

Ik neem aan dat je in de 2e zin HDMI amp bedoelt?
Sorry, Ik heb het verkeerd gelezen. Lees nu dat hij het juist met HDMI passthrough wèl goed doet. Ik denk dan dat het probleem ergens anders zit, maar de schuld ligt wat mij betreft nog steeds bij de receiver. Heb je de koptelefoon al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Klinkt als de 23.976, 24 FPS problemen waarbij je geluid dus ongeveer elke 296 seconden klaar is en er nog een seconde beeld is. Heb je op je VSX bij video instelling iets met 24P aan of uitgezet? En heb je de aangesloten apparaten in de receiver ingesteld als zijnde settopbox, blu-ray e.d. Dit helpt ook nog wel eens dat het apparaat de juiste uitvoer geeft en beeld en geluid jn sync blijft!
Het zal inderdaad een instelling in de VSX moeten zijn mede omdat met passtrough de TV beeld en geluid wel op de juiste Hz scheidt en weergeeft en laat horen.

[ Voor 16% gewijzigd door GerardVanAfoort op 20-02-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Visgek82 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:28:
[...]

Sorry, Ik heb het verkeerd gelezen. Lees nu dat hij het juist met HDMI passthrough wèl goed doet. Ik denk dan dat het probleem ergens anders zit, maar de schuld ligt wat mij betreft nog steeds bij de receiver. Heb je de koptelefoon al geprobeerd?
Ik heb net een koptelefoon aangesloten, en dacht in eerste instantie geen problemen te hebben, maar nu ook na een kwartier al 2x een korte dropout een hapering gehad, waarmee er toch wel een ernstige verdenking richting de receiver gaat. Ik blijf het verder testen.
Iemand nog andere ideeën?

Overigens het lijkt me toch een juiste aanname dat het feit dat HDMI passtrough wel goed werkt verder totaal niks zegt over het al dan niet defect zijn van de receiver?
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:08:
Klinkt als de 23.976, 24 FPS problemen waarbij je geluid dus ongeveer elke 296 seconden klaar is en er nog een seconde beeld is. Heb je op je VSX bij video instelling iets met 24P aan of uitgezet? En heb je de aangesloten apparaten in de receiver ingesteld als zijnde settopbox, blu-ray e.d. Dit helpt ook nog wel eens dat het apparaat de juiste uitvoer geeft en beeld en geluid jn sync blijft!
Het zal inderdaad een instelling in de VSX moeten zijn mede omdat met passtrough de TV beeld en geluid wel op de juiste Hz scheidt en weergeeft en laat horen.
Lijkt me sterk, aangezien dit zich pas sinds kort voordoet en heb niks veranderd aan de receiver

Edit:
Coaxkabel aangesloten en FM radio aangezet, daarmee geen problemen ondervonden.

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 24-02-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Ok dat had ik nog niet uit je verhaal opgemaakt. Maar die drop-outs is dat alleen bij het afspelen van multi channel geluid? Of stream je voornamelijk video met 2 of meer kanaals audio.
Probeer anders eens een laptop of pc (met hdmi) aan te sluiten, en daarop in de media speler een audio en/of video bestand of een korte playlist en luister die eens af. Ik denk dat je dan geen drop outs hebt.
Je kan ook (vb Windows) een paar audio bestanden selecteren, rechter muiskop, play in Pioneer..
Dan gaat ie over je hdmi rechtstreeks naar de DAC van je Pioneer.

[ Voor 17% gewijzigd door GerardVanAfoort op 24-02-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:11:
Ok dat had ik nog niet uit je verhaal opgemaakt. Maar die drop-outs is dat alleen bij het afspelen van multi channel geluid? Of stream je voornamelijk video met 2 of meer kanaals audio.
Probeer anders eens een laptop of pc (met hdmi) aan te sluiten, en daarop in de media speler een audio en/of video bestand of een korte playlist en luister die eens af. Ik denk dat je dan geen drop outs hebt.
Je kan ook (vb Windows) een paar audio bestanden selecteren, rechter muiskop, play in Pioneer..
Dan gaat ie over je hdmi rechtstreeks naar de DAC van je Pioneer.
Zowel met multichannel(DD/DTS passtrough) als stereo. Laptop heb ik niet meer en PC staat te ver van receiver af. Play-to gaat moeilijk, receiver heeft geen netwerk-functionaliteit.
Maar zoals gezegd, het gaat om 3 devices(Rpi2 met OpenELEC, Chromecast met verschillende bronnen en de Horizon Box). De laatste 2 heb ik ook via HDMI passtrough naar de TV getest en dan geeft het geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is er dan daanwerkelijk niemand die roept: test eens met een andere HDMI kabel?
Hardstikke leuk, maar dropouts liggen meestal aan het medium van datatransport. Vandaar ook die blokjes bij digitale TV ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
The Eagle schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:57:
Hardstikke leuk, maar dropouts liggen meestal aan het medium van datatransport. Vandaar ook die blokjes bij digitale TV ;)
Welke HDMI kabel heeft een Chromecast dan? En bedenk ook dat elk device een andere HDMI kabel heeft
En ze zitten aangesloten direct op de receiver he, niet op de TV via ARC naar de receiver

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 24-02-2015 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Goede tip! Soms is de oplossing zo dichtbij. En soms, weet ik uit ervaring, vergeet je wel eens zo'n logische stap en verpruts je een halfuur. Althans, je leert hoe je de volgende keer niet moet beginnen..!

Maar gezien de 3 apparaten die op de receiver waren aangesloten had ik de hdmi ff overgeslagen

Dat je geen netwerk mogelijkheden hebt lees ik net een vergelijking 323 - 1123, dan gaat play to dacht ik niet werken nee. Toch zou ik dat via pc afspelen een keer proberen, dan kun je tenminste dingen gaan uitsluiten.
Voor hetzelfde geld gaat het decoderen op je Pioneer om wat voor reden niet goed, ergens stript ie beeld en geluid niet goed.
Staat te ver weg is geen Tweaker antwoord :-) proberen, trial and error, kom op.
Hoe gebruik je de PI (geen verstand van) puur voor file server/share, of kan je gewoon een OS in en zit er een mediaspeler op? Even wat via de mediaspeler afspelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Totaal offtopic:
Sinds 10 dagen luister en geniet ik weer van muziek. Mede dankzij jou lovende woorden en de overige topics hier vorige week bij besthomecinema / radio roelandschap een setje Klipsch RB-41 II gekocht.
OORSTRELEND! Nu nog met LG HB600 en subwoofer, ik sta versteld dat een 2.1 BluRay van nog geen € 300,- met deze Klipsch speakers zo'n mooi geluid produceren, wel sub naar de achtergrond -10
Op den duur een goede Yamaha met top-art versterker en BurrBrown DAC :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:05:
[...]

Goede tip! Soms is de oplossing zo dichtbij. En soms, weet ik uit ervaring, vergeet je wel eens zo'n logische stap en verpruts je een halfuur. Althans, je leert hoe je de volgende keer niet moet beginnen..!

Maar gezien de 3 apparaten die op de receiver waren aangesloten had ik de hdmi ff overgeslagen

Dat je geen netwerk mogelijkheden hebt lees ik net een vergelijking 323 - 1123, dan gaat play to dacht ik niet werken nee. Toch zou ik dat via pc afspelen een keer proberen, dan kun je tenminste dingen gaan uitsluiten.
Voor hetzelfde geld gaat het decoderen op je Pioneer om wat voor reden niet goed, ergens stript ie beeld en geluid niet goed.
Staat te ver weg is geen Tweaker antwoord :-) proberen, trial and error, kom op.
Hoe gebruik je de PI (geen verstand van) puur voor file server/share, of kan je gewoon een OS in en zit er een mediaspeler op? Even wat via de mediaspeler afspelen..
Ff vergeten te melden dat ik er ook een HTPC op aangesloten heb gehad, maar deze gaf dezelfde problemen.

Vergeet niet dat het in passtrough mode direct naar de TV wel goed gaat, waarmee je alle bovengenoemde oplossingen toch kan uitsluiten?

Pi haalt zn data via NFS van een Xpenology build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Ja, dus de Pioneer kan iets niet goed decoderen. Overigens weet ik nog steeds niet of je de problemen ondervind met audio of audio met video. Echt iets afspelen (vlc/mp/mpc) op het aangesloten device (dus niet streamen) PI of HTPC en het geluid over HDMI uitsturen naar je receiver gaat je vertellen of er iets op de Pioneer anders ingesteld moet worden. Wedje.. hij is echt niet kapot, 't zit in de instellingen op je Pioneer

Of reset je Pioneer een keer..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 19:49:
Ja, dus de Pioneer kan iets niet goed decoderen. Overigens weet ik nog steeds niet of je de problemen ondervind met audio of audio met video. Echt iets afspelen (vlc/mp/mpc) op het aangesloten device (dus niet streamen) PI of HTPC en het geluid over HDMI uitsturen naar je receiver gaat je vertellen of er iets op de Pioneer anders ingesteld moet worden. Wedje.. hij is echt niet kapot, 't zit in de instellingen op je Pioneer

Of reset je Pioneer een keer..?
Problemen doen zich alleen voor met geluid. Het beeld loopt gewoon door. Reset heb ik reeds uitgevoerd, dat haalde niks uit.

Houd er rekening mee dat de betreffende apparatuur geen problemen geeft met passtrough mode direct naar de tv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Goh, mijn ideeën beginnen op te raken. HDMI CEC of ARC op je receiver en eventueel tv uitzetten. Heeft iets te maken met hoe de apparaten elkaar herkennen, en evenetueel bepaalde instellingen aannemen.
Met HDMI cec of arc kan het ook gebeuren dat je geluid eerst naar de tv wordt gestuurd en dan weervterug naar je receiver. En dat wil je juist niet.. Voor ARC moet je hardware geschikt zijn en moet aan aan de HDMI 1.4 standaard of hoger voldoen. Wikipedia: High-Definition Multimedia Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ARC staat al uit, zou ook bij God niet weten waar ik dat voor nodig zou hebben(gebruik geen Smart TV en ook geen CI+) .... Mijn ideeën zijn eigenlijk ook op, behalve een belletje naar Pioneer morgen ;(

[ Voor 34% gewijzigd door mad-dog op 24-02-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Ok, laat even weten hoe ze dit oplossen. Met een beetje geluk loodst iemand je telefonisch door 40 mogelijke instellingen en is er eentje DE OPLOSSING. Ik help het je hopen. Naast je receiver gaan zitten en slijmen dat ze ff de tijd nemen :-) Tot wanneer heeft het eigenlijk goed gewerkt, welk apparaat is toen erbij gekomen of weg gegaan?
Edit: ARC is audio return channel (2 kanten op) Laatste: je hebt toch geen optische toslink van je tv naar receiver hè, want dan ontvangt je receiver ook terug (arc middels 2 kabels... )

[ Voor 21% gewijzigd door GerardVanAfoort op 24-02-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Receiver is van september en heeft tot een maand geleden probleemloos gefunctioneerd. Toen viel het me op dat met TV kijken het geluid af en toe wegviel, maar toen beschuldigde ik de Horizon box. Maar laatste 2 week viel het me ineens ook op bij andere bronnen.

Bij defect zou dit 2e keer zijn. M'n 1e exemplaar heeft het welgeteld 2,5 dag uitgehouden, waarna hij niet meer aan wilde.
Pagina: 1