Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[laptop] schone Windows: welke productcode?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11 17:22

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Los van het nieuws-item over malware op Lenovo's wil ik graag een schone Windows install doen op mijn nieuwe Lenovo ThinkPad S440. Ik wil dus eigenlijk niet de "recovery" gebruiken. Ik heb dan echter het probleem: toen ik hem kocht zat Windows 7 erbij, met upgrade dvd's voor Windows 8. Die heb ik nu dus draaien.

Wat ik eigenlijk wil: Windows 8 installeren. Zonder cd's van Lenovo. Ik kan natuurlijk een willekeurige ISO downloaden, maar volgens mij gaat dat niet werken. Welke productcode voor Windows kan ik gebruiken? Of wil ik iets wat niet kan? Het voelt wat dubbel als ik hier Windows voor zou moeten kopen. Een illegale versie wil ik niet, daar heb ik 'm niet voor gekocht.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11 01:32

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ok, voordat ik een format van m'n harddisk doe: is er een mogelijkheid om te testen of de productkey die als sticker onderop mijn laptop zit dan een valide code is? Ik heb daar namelijk vorige keer mee lopen klooien. Of is er een mogelijkheid om Microsoft dan te bellen ofzo? Hoe werkt dat?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Gewoon de productcode pakken die je momenteel gebruikt voor Windows 8.
Hier te vinden: Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem

Schrijf die op, download een iso van internet en installeer die. Vervolgens die productcode gebruiken om Windows 8 te activeren.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Daan87423 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:40:
Gewoon de productcode pakken die je momenteel gebruikt voor Windows 8.
Hier te vinden: Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem

Schrijf die op, download een iso van internet en installeer die. Vervolgens die productcode gebruiken om Windows 8 te activeren.
Ok, dat klinkt easy. Is dat nog taal-afhankelijk? Of zijn er bepaalde versies die specifiek voor Lenovo werken? Misschien wat domme vragen, maar ik snap nooit goed hoe het werkt met die productkeys en welke wanneer valide zijn.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Of eerst 7 installeren en dan naar 8? Mogelijk een beetje omslachtig.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Windows 8 key zit als het goed is gewoon in UEFI dus bij een herinstallatie wordt er als het goed is niet om een key gevraagd, maar het opschrijven is nooit fout natuurlijk

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 13:37
Je moet zorgen dat je precies dezelfde versie van Windows installeert, anders werkt het niet. Volgens mij is het niet taal-afhankelijk. Het is na een installatie ook niet mogelijk om te downgraden naar de juiste versie, dus je moet ergens een iso vandaan halen die dezelfde versie is, als waar je code voor geldig is.

Overigens heeft mijn Lenovo onder de accu een sticker zitten met de Windows Activatie Code.

• tweegroenethee
spaceboy schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:41:
[...]

Ok, dat klinkt easy. Is dat nog taal-afhankelijk? Of zijn er bepaalde versies die specifiek voor Lenovo werken? Misschien wat domme vragen, maar ik snap nooit goed hoe het werkt met die productkeys en welke wanneer valide zijn.
Meestal zitten alle talen in de ISO. Misschien wel even controleren welke versie van Windows 8 je nu draait, Pro of gewoon Windows 8.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ok, tof. Ik ga morgen aan de slag en zal hier laten weten hoe/wat er gelukt is. Als ik echt pech heb moet ik weer die hele rottige recovery procedure door met de Lenovo-Windows versie. :)

• tweegroenethee
Brilsmurfffje schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:42:
Windows 8 key zit als het goed is gewoon in UEFI dus bij een herinstallatie wordt er als het goed is niet om een key gevraagd, maar het opschrijven is nooit fout natuurlijk
Weet je dat zeker? Windows 7 zat er namelijk standaard op, dmv meegeleverde DVD's heeft hij kunnen upgraden naar Windows 8. Geen idee welke productcode er dan wordt gebruikt..

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Daan87423 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:45:
[...]

Weet je dat zeker? Windows 7 zat er namelijk standaard op, dmv meegeleverde DVD's heeft hij kunnen upgraden naar Windows 8. Geen idee welke productcode er dan wordt gebruikt..
Dat betekent gewoon dat het een Windows 8 Pro notebook is welke af-fabriek wordt gedowngrade naar Windows 7 Pro.
Technisch gezien blijft het gewoon een Windows 8 notebook met ingebakken code in de UEFI.

HP deed dit ook vaak met Probooks en Elitebooks

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Ik heb een Windows 8 laptop en kan bevestigen dat het bij mij niet gedaan is ( asus n56 ), ben echt ontzettend blij dat ik het gebackupt heb voor ik er windows 7 op zette en raad dit echt iedereen aan.

Better be safe than sorry.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-11 20:31
Ik heb toevallig onlangs een Asus NV56VJ laptop voorzien van een nieuwe Windows. Ook die laptop werkte met een recovery partitie maar helaas was de HDD daarvan overleden (buiten garantieperiode natuurlijk) dus Windows foetsie.
Ik heb toen ook gekeken naar: Create installation media for Windows 8.1 maar daar kwam uit dat de Win8 serial die ik uit het systeem had getrokken voordat hij overleed, niet werkte met 8.1. Na wat gegoogle ben ik er achter gekomen dat Win8 serials niet werken voor 8.1.

Wat ik toen gedaan heb ik is de RTM versie van Win8 via torrents gedownload, via een SHA hash gecontroleerd dat deze onbevuild was en deze via een bootable USB stick geinstalleerd. De Win8 serial staat overigens bij mij in mijn BIOS (via het OEM 3.0 systeem) waardoor Win8 gelijk geregistreerd werd.

Ik denk dat veel fabrikanten de RTM versie van 8 gebruiken. Ik zal als ik thuis ben even de exacte naam opzoeken met de SHA hash er bij. Kan je proberen mijn weg te bewandelen.

Prima.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
tikkietrugjaap schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:36:
Ik heb toevallig onlangs een Asus NV56VJ laptop voorzien van een nieuwe Windows. Ook die laptop werkte met een recovery partitie maar helaas was de HDD daarvan overleden (buiten garantieperiode natuurlijk) dus Windows foetsie.
Ik heb toen ook gekeken naar: Create installation media for Windows 8.1 maar daar kwam uit dat de Win8 serial die ik uit het systeem had getrokken voordat hij overleed, niet werkte met 8.1. Na wat gegoogle ben ik er achter gekomen dat Win8 serials niet werken voor 8.1.

Wat ik toen gedaan heb ik is de RTM versie van Win8 via torrents gedownload, via een SHA hash gecontroleerd dat deze onbevuild was en deze via een bootable USB stick geinstalleerd. De Win8 serial staat overigens bij mij in mijn BIOS (via het OEM 3.0 systeem) waardoor Win8 gelijk geregistreerd werd.

Ik denk dat veel fabrikanten de RTM versie van 8 gebruiken. Ik zal als ik thuis ben even de exacte naam opzoeken met de SHA hash er bij. Kan je proberen mijn weg te bewandelen.
Ah, dat zou tof zijn. Graag. Is er een manie rom erachter te komen welke Windows versie precies op je laptop is geregistreerd?

• tikkietrugjaap
spaceboy schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:45:
[...]

Ah, dat zou tof zijn. Graag. Is er een manie rom erachter te komen welke Windows versie precies op je laptop is geregistreerd?
Als je bedoelt 8 of 8.1 is dat redelijk makkelijk te achterhalen met info zoals aankoopdatum en wellicht documentatie op bijvoorbeeld de pagina van de fabrikant.
Ik heb het vermoeden dat voor zowel 8 als 8.1, 1 versie is die naar fabrikanten worden verstuurd en daar baseren zij hun installs op.

Prima.

• Thralas
tikkietrugjaap schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:36:
Microsoft brengt ook zo af-en-toe updated ISOs uit, scheelt updates installeren. Gezien de Dreamspark ISO die ik had liggen out-of-date was, heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, maar ik moet de installatie zelf nog uitvoeren

Op MSDN kun je de sha1sums van de ISOs vinden: Windows 8.1 with Update

Dat is de meest recente release (december 2014), incl. updates t/m november 2014.

code:
1
2
3
4
348A0D8E124206E1120ECED85075FF870B592092 nl_windows_8.1_with_update_x86_dvd_6051545.iso
00B1B0C90FEB1012ADB90EAFBF9C3D8D3F04612A nl_windows_8.1_with_update_x64_dvd_6051479.iso
C7FA828E01E98B601E0ACA8019F1CB223EB23223 en_windows_8.1_with_update_x86_dvd_6051550.iso
A8B5DF0B0816280AE18017BC4B119C77B6C6EB79 en_windows_8.1_with_update_x64_dvd_6051480.iso
Ik zou direct 8.1 proberen te installeren. Kan overigens zijn dat een 8.1 ISO geen 8.0 key pikt, maar dan kun je een generieke key gebruiken en later in Windows activeren met je 8.0 key..

Zie deze handige redditpost, staat ook een tool die allegedly je 8.X-key uit je ACPI tables vist:
Windows 8.1 Update 1 ISO repository (and how to activate with a Windows 8.0 key)

Eerdergenoemde 'Create installation media' link staat daar ook, dat lijkt me de makkelijkste manier, weet je zeker dat je een werkende ISO hebt. Als dat niet werkt voor 8.1 dan kun je de MSDN-route proberen.

• tikkietrugjaap
Het bovenstaande ziet er ook erg interessant uit maar ik heb:
code:
1
1ce53ad5f60419cf04a715cf3233f247e48beec4 en_windows_8_x64_dvd_915440.iso

gebruikt.

Prima.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ok, ik ben lekker bezig gegaan. Alles klaargezet, ISO gedownload, etc. Maar nu blijkt dat er 5 partities opzitten. Een Lenovo Recovery, een SYSTEM_DRV, blah blah.

En vooral: op geen enkele partitie kan ik 'm installeren:

Windows cannot be installed on this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Wat nu?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zorgen dat je de Windows setup via het .efi bestand inlaad. Vervolgens zal je 3/4 partitie's (MSR, System Reserved, en je huidige Windows) weg moeten halen. Daardoor maak je plaats voor je nieuwe installatie.

• Thralas
Concreter: boot in UEFI mode, nu boot je de installer blijkbaar in BIOS/legacy-modus.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 18:42:
Concreter: boot in UEFI mode, nu boot je de installer blijkbaar in BIOS/legacy-modus.
Ok, klinkt alsof ik dat wil. Hoe moet dat? [noob mode uit] :P

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je in je UEFI firmware een efi bestand kan kiezen (Select efi file from filsystem oid) kies je die optie. Anders even kijken of er in je lijst met boot apparaten er een is met UEFI ervoor, dus bijv UEFI:<naam apparaat>.

• Thralas
Willekeurige quote:
So I made the suggested change to the installation drive (i.e. adding the UEFI bootloader in the directory efi\boot).
Now I changed the settings in BIOS to:
Startup -> UEFI/Legay Support: UEFI Only
Startup -> UEFI/Legay Support -> CSM Support: Yes
Klinkt ook in jouw geval mogelijk relevant (want die eerste kan ook op 'BIOS only' worden gezet, en dat is niet wat je wil)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Heren/dames, het is gelukt! Voor wie dit na mij nog gaat proberen en twijfelt, het is makkelijker dan je denkt. :) Ik heb dus een Lenovo ThinkPad S440. Onderop zit een sticker "Windows 8.1 Pro", zonder productkey.

- bovenstaande link volgen en een ISO maken (Windows 8.1 Pro, 64bit)
- ISO op dvd branden
- booten vanaf DVD
- alle (4!) partities wegknikkeren
- 1 nieuwe partitie aanmaken
- installeren

Er wordt NIET om een productkey gevraagd.

Bedankt voor jullie hulp.

Pagina: 1