• niklosz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2024
Na gisteren de knoop doorgehakt te hebben dat ik ga voor twee Dali Ikon 5 Mk2 speakers, ben ik op zoek naar een goede, bijpassende surround receiver. Hoewel ik begin met een 2.0 setting, wil ik de mogelijkheid om uit te bouwen naar 2.1/5.0/5.1.

Ik wil het apparaat gebruiken voor zowel audio als tv/series/films, waarbij audio hoogste prio is. Zowel de UPC mediabox als de mediaspeler (Minix NEO X5 mini) zal er op aangesloten moeten worden.

Qua budget zijn beide genoemde modellen vergelijkbaar (EUR 700), maar beide hebben hun pros en cons. Hoewel het geluid van de NAD volgens kenners uitstekend matcht met de Dali speakers, ontbreekt de mogelijkheid voor netwerkfunctionaliteit voor gebruik van internetradio en streaming d.m.v. Spotify Connect/Airplay. Bovendien lijkt de Denon me (leek als ik ben) qua aansluitingen en mogelijkheden toekomstbestendiger dan de NAD.

De Minix vind ik met Spotify niet prettig werken en voor internetradio zou ik niet persé andere apparaten aan hoeven willen zetten.

De vraag is wat jullie zouden doen? En welke betaalbare alternatieven er zijn om bijvoorbeeld de netwerkmogelijkheden van de NAD uit te breiden? Of raden jullie nog hele andere surround receivers aan?

[ Voor 10% gewijzigd door niklosz op 19-02-2015 09:55 ]

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Kijk is naar de yamaha rx-v777 als audio echt belangrijk is...

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Grandisimo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:20:
Meest belachelijke advies van dit jaar. Maar goed, ieder zijn favoriete merk natuurlijk d:)b

Nickname does not reflect reality

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Hahaha....
Je tovert weer een glimlach op mn gezicht.
😃

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Geluids weergave is natuurlijk heel persoonlijk. Zie op je profiel dat je in Rotterdam woont. Even een luistersessie bij Correct? Heeft NAD en Dali. En met een paar drukken op de knop (of tablets) kunnen ze je zo een paar andere receivers laten horen. Misschien dat je dan alvast een paar merken kan wegstrepen voor jezelf.

Zelf zaterdag bij radio Roelandschap in Amersfoort gedaan voor een setje Klipsch speakers, en gelijk in laten pakken en meegenomen.. :-) was al redelijk voorbereid, en had veel goeds over de speakers gelezen..

NRG

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Grandisimo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:20:
Oké, in diverse topics zie ik je regelmatig Yamaha promoten maar hier ga je wel erg kort door de bocht. Geef even aan wat - in jouw ogen - de voordelen van dit merk zijn. Alleen een merk roepen, zal TS natuurlijk niet helpen.

Zelf heb ik 2 jaar geleden gekozen voor Marantz (SR6007). Dit omdat het design me wel aanspreekt, het model alle gewenste features en aansluitmogelijkheden bood, de prijs oké was en de sound in combinatie met de uitgezochte speakers me aanstond. En dat laatste is dan ook nog eens redelijk discutabel omdat in een "pure direct"-achtige modus het allemaal toch zo'n beetje hetzelfde moet klinken als er niets met DSP gedaan wordt.

Wat betreft audio is niemand het met elkaar eens. Het is toch ook grotendeels een gevoelskwestie. Maar een beetje onderbouwen zou wel handig zijn.

• niklosz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2024
GerardVanAfoort schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:44:
Geluids weergave is natuurlijk heel persoonlijk. Zie op je profiel dat je in Rotterdam woont. Even een luistersessie bij Correct? Heeft NAD en Dali. En met een paar drukken op de knop (of tablets) kunnen ze je zo een paar andere receivers laten horen. Misschien dat je dan alvast een paar merken kan wegstrepen voor jezelf. [...]
Ik heb bij Hifi Klubben op twee afzonderlijke momenten de Dali's gehoord met een NAD en een Denon, dus een zuivere vergelijking is nog even lastig. Dat zou nog een reden kunnen zijn om terug te gaan, maar de vraag blijft of ik hiermee een te gelimiteerd aantal opties over houdt en wat eventueel de ontbrekende features van de NAD kan compenseren...

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:22

Audione0

Strijdt der titanen

Wat vind je belangrijker? Geluid of alle tierelantijntjes eromheen?
Als je echt spotify belangrijk vind kun je nog altijd een mediaspeler aanschaffen waar dit ingebouwd zit als je toch voor de NAD gaat.

Misschien vind je de kleuring die de NAD geeft toch veel mooier dan de kleuring van de denon of andersom.
Ga eerst nog eens luisteren door deze 2 naast elkaar te zetten. En maak dan een oordeel.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
S1NN3D schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:58:
[...]

Oké, in diverse topics zie ik je regelmatig Yamaha promoten maar hier ga je wel erg kort door de bocht. Geef even aan wat - in jouw ogen - de voordelen van dit merk zijn. Alleen een merk roepen, zal TS natuurlijk niet helpen.
Wat maar weinig uitgelicht wordt in diverse testen en forums is de gebruikte dac. Denon, Marantz en Onkyo gebruiken in hun middenklasse receivers de PCM1690, een current-segment dac die acht kanalen kan converteren.

Yamaha gebruikt echter 5 stuks van de PCM5101, een advanced-segment dac voor twee kanalen. De nagenoeg gelijke PCM5102 wordt ook veel in externe dac's toegepast. Ook de PCM179x serie zijn advanced-segment dac's.

Het zijn allemaal dac's van TI/Burr Brown, die maakt allerlei soorten dac's in verschillende prijsklassen. Of het veel uitmaakt in het geluid weet ik niet, maar het is toch wel een leuk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Goh, die NAD ziet er wel mooi minimalistish uit. Voor netwerkfunctionaliteit is misschien ook wel belangrijk om jezelf af te vragen, blijft dit voorlopig bij Spotify en internet radio of heb je ook nog een mooie collectie muziek die je wel eens op je nieuwe set wil horen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ik echt kan genieten van vele muziekstukken uit een redelijke FLAC collectie op mijn nieuwe speakers.

Inderdaad een 2e apparaat aanschaffen zodra je deze functionaliteit meer gaat gebruiken is een optie, maar past die dan (visueel) bij de receiver die je nu aanschaft? En kost ook weer € 300,- a € 400,- misschien.

NRG

Pagina: 1