Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11 15:33
Hoi tweakers,

Ik ben al even bezig met Robocopy maar het lukt mij niet wat ik wil.
Ik wil graag een backup naar verschillende locatie.
- Een volledige backup naar (bijv:) E:\
- Een differentiele backup naar (bijv:) X:\ , alleen deze moet wel per dag opslaan, dus dat ik per dag terug kan vallen.

En dan die differentiele backup nadat ie een week oud is weer verwijderen want per week komt de volledige backup op E:\.

EDIT: De volledige backup wil ik per week en de differentiele backup wil ik per dag

[ Voor 9% gewijzigd door Galukon op 19-02-2015 09:19 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Grappig, ik ben haast met hetzelfde bezig. De volledige backup kun je redelijk simpel maken door gewoon de map te kopieren, eventueel met de /MIR switch zodat verwijrderde mappen uit de bron ook in de doelmap worden verwijderd.
Voor de differentiele backup heb ik ook nog niet echt een goed idee, wel kan je in Powershell de dag opvragen en daar vervolgens een map mee aanmaken.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:08

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ik denk dat het handig is om eerst te vertellen waar je een backup van wilt maken ?

Zijn dit normale bestanden ? of wil je een database backupen ?

Zover ik begrijp wil je 2 verschillende backups maken.

https://technet.microsoft...c733145%28v=ws.10%29.aspx

• Galukon
AktiveHate schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:21:
Grappig, ik ben haast met hetzelfde bezig. De volledige backup kun je redelijk simpel maken door gewoon de map te kopieren, eventueel met de /MIR switch zodat verwijrderde mappen uit de bron ook in de doelmap worden verwijderd.
Voor de differentiele backup heb ik ook nog niet echt een goed idee, wel kan je in Powershell de dag opvragen en daar vervolgens een map mee aanmaken.
Ja dat heb ik dus nu ook alleen als je die MIR gebruikt haalt ie m op de destination ook weg als de source hem niet meer heeft. Alleen als je die wel erbij doet dan kan je een hele ophoping krijgen van data. Daarom de differentiele backup.
xleeuwx schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:21:
Ik denk dat het handig is om eerst te vertellen waar je een backup van wilt maken ?

Zijn dit normale bestanden ? of wil je een database backupen ?

Zover ik begrijp wil je 2 verschillende backups maken.

https://technet.microsoft...c733145%28v=ws.10%29.aspx
Het is normale data die mn collegas gebruiken. Dus geen database van SQL of iets anders. Het is dan wel 1.5 TB aan data.

[ Voor 26% gewijzigd door Galukon op 19-02-2015 09:24 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Samengevat, je hebt je data op d:\-staan en je wilt:
- Dagelijks een volledige backup naar E:\
- Dagelijks een differentiele backup naar X:\<datum>

De volledige backup kun je met Robocopy /MIR doen, deze trekt een exacte copy van je bestaande data, dit is redelijk eenvoudig.

De differentiele backup kun je waarschijnlijk ook wel doen met robocopy, kijk hiervoor naar de /maxage & /maxlad-opties.

Als je fileserver een Windows-machine is, waarom geen gebruik maken van Volume Shadow Copies?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:08

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Mijn robocopy ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
echo create log folder
set cdate=%date:~9,4%-%date:~6,2%-%date:~3,2%
if not exist E:\RoboCopy\Logs mkdir E:\RoboCopy\Logs
cd E:\Robocopy\logs\
if not exist E:\RoboCopy\Logs\%cdate%\ mkdir E:\RoboCopy\Logs\%cdate%\

echo remove old files
forfiles -p "E:\RoboCopy\Logs" -s -m *.* /D "-15" /C "cmd /c del @path"

Robocopy X: "E:\MailFarm01" /E /ZB /XO /PURGE /NP /NFL /LOG:"E:\RoboCopy\Logs\%cdate%\MailFarm01.log" /MT:8 /W:2 /R:2

• Kaalus
  • Niet online
Wat ik nog niet helemaal snap van robocopy, slaat de /mir functie ongewijzigde bestanden nou over of niet? Ik wil het gaan gebruiken om een kopie te maken van de ene naar de andere partitie, maar er zal elke keer maar maximaal ~ 10% veranderd zijn aan data.

• Galukon
SlinkingAnt schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:26:
Samengevat, je hebt je data op d:\-staan en je wilt:
- Dagelijks een volledige backup naar E:\
- Dagelijks een differentiele backup naar X:\<datum>

De volledige backup kun je met Robocopy /MIR doen, deze trekt een exacte copy van je bestaande data, dit is redelijk eenvoudig.

De differentiele backup kun je waarschijnlijk ook wel doen met robocopy, kijk hiervoor naar de /maxage & /maxlad-opties.

Als je fileserver een Windows-machine is, waarom geen gebruik maken van Volume Shadow Copies?
Die volledige backup wil ik per week doen.

Dan zou ik toch een volledige backup kunnen doen en dat robocopy voor de differentiële kijkt naar de laatste wijziging. Maar dan moet ik er wel voor zorgen dat hij hem bijv kopieërt en dan de max age op -7 zet.

• Galukon
AktiveHate schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:31:
Wat ik nog niet helemaal snap van robocopy, slaat de /mir functie ongewijzigde bestanden nou over of niet? Ik wil het gaan gebruiken om een kopie te maken van de ene naar de andere partitie, maar er zal elke keer maar maximaal ~ 10% veranderd zijn aan data.
Ja hij slaat over als de data er al staat met /MIR. Dat vind ik dan een nadeel want dan krijg je een ophoping aan data.

• Kaalus
  • Niet online
Waarom zou dat een nadeel zijn dan? Je backup blijft dan toch gewoon compleet? Zolang hij gewijzigde en nieuwe bestanden er maar overheen/bijzet is er niets aan de hand lijkt me.
Alleen voor een differentiele backup werkt het natuurlijk niet, voor je complete backup is het na de eerste keer veel sneller ;)

• Galukon
AktiveHate schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:34:
Waarom zou dat een nadeel zijn dan? Je backup blijft dan toch gewoon compleet? Zolang hij gewijzigde en nieuwe bestanden er maar overheen/bijzet is er niets aan de hand lijkt me.
Alleen voor een differentiele backup werkt het natuurlijk niet, voor je complete backup is het na de eerste keer veel sneller ;)
Dan krijg ik allemaal oude data van software of leveranciers die we helemaal niet meer gebruiken in me backup. Dat kan gewoon naar de wekelijkse volledige backup en klaar ermee.

• Kaalus
  • Niet online
Die gaat dan toch wel mee in je wekelijkse backup, en als je het er eenmalig neerzet is het daarmee klaar zolang je het niet veranderd. Als je eenmaal je basis aan belangrijke files hebt (handmatig neerzetten evt) kun je daarna gewoon op de aanpassingstijd kopieren. Als je die op max 1 (evt 2) dagen zet en je doet het elke dag moet het altijd goed gaat.

• Galukon
AktiveHate schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:38:
Die gaat dan toch wel mee in je wekelijkse backup, en als je het er eenmalig neerzet is het daarmee klaar zolang je het niet veranderd. Als je eenmaal je basis aan belangrijke files hebt (handmatig neerzetten evt) kun je daarna gewoon op de aanpassingstijd kopieren. Als je die op max 1 (evt 2) dagen zet en je doet het elke dag moet het altijd goed gaat.
Ja oke klopt

• Galukon
x

[ Voor 120% gewijzigd door Galukon op 24-07-2023 20:02 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk OS gebruik en hoe kom je tot de keus voor Robocopy?

Ik zou voor een server OS toch ook zeker Windows backup gaan overwegen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Galukon
Question Mark schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:01:
Welk OS gebruik en hoe kom je tot de keus voor Robocopy?

Ik zou voor een server OS toch ook zeker Windows backup gaan overwegen.
Windows Server 2003

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En de andere vraag?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Galukon
Ik heb geen idee waarom we geen windows backup gebruiken. Het gebeurde nu met robocopy dus ik wou hiermee weer verder gaan.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk dan even naar de mogelijkheden van Windows Backup, die tool is nl. bedoeld voor wat je nu wilt.

Als je perse met Robocopy verder wilt (wat ik niet zou adviseren), dan moet je even kijken naar de twee volgende opties:

code:
1
2
/A  copy only files with the Archive attribute set.
/M copy only files with the Archive attribute and reset it.

Voor nieuwe aangemaakte of gewijzigde bestanden wordt nl. het archive bit door Windows op 1 gezet. Met de /A parameter kopieer je dan alleen deze bestanden (dat is dus je differentiele backup).

Robocopy kent alleen geen optie om de archivebit te resetten, wat je wel wilt na je "full backup". Je zou na je full backup aan de slag moeten met Attrib over je 1,5 TB aan data heen. Dat gaat wel even duren.

Het blijft een beetje een knutseloplossing, vandaar mijn tip om echt even naar Windows backup te kijken.

• Galukon
Question Mark schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:15:
Kijk dan even naar de mogelijkheden van Windows Backup, die tool is nl. bedoeld voor wat je nu wilt.

Als je perse met Robocopy verder wilt (wat ik niet zou adviseren), dan moet je even kijken naar de twee volgende opties:

code:
1
2
/A  copy only files with the Archive attribute set.
/M copy only files with the Archive attribute and reset it.

Voor nieuwe aangemaakte of gewijzigde bestanden wordt nl. het archive bit door Windows op 1 gezet. Met de /A parameter kopieer je dan alleen deze bestanden (dat is dus je differentiele backup).

Robocopy kent alleen geen optie om de archivebit te resetten, wat je wel wilt na je "full backup". Je zou na je full backup aan de slag moeten met Attrib over je 1,5 TB aan data heen. Dat gaat wel even duren.

Het blijft een beetje een knutseloplossing, vandaar mijn tip om echt even naar Windows backup te kijken.
Oke ik zal er even naar kijken, alsnog bedankt natuurlijk!
Pagina: 1