Oude Laptop Athlon XP-M 2800+ welk Windows OS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Voor een kennis moet ik een oude Laptop prepareren. Deze gaat naar het buitenland toe en zal gebruikt worden voor:
  • Skype + Webcam (Skype is een must)
  • Beetje internetten;
  • Af en toe een briefje schrijven;
  • E-Mailen via Yahoo mail;
  • Een simpel PLC programma (maakt gebruik van seriële poort).
Alle software draait onder Linux, maar dat PLC programma dus niet, ook niet met Wine aan de praat te krijgen en de leverancier is ter ziele. Jammer maar waar. Het werkt wel onder Windows 2000, XP, Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 (en helaas niet onder 64-bit - getest op ander systeem, maar vraag me af of deze CPU dat kan). Dus Linux is helaas geen oplossing (daarom moet hij opnieuw).

Wat specificaties:
  • Machine is een Compaq Presario R3000;
  • 1.6-GHz Athlon XP-M 3000+;
  • 768 MB geheugen;
  • 40GB (4,200-rpm hard drive) type traag;
  • nVidia GeForce 4 420 Go graphics.
Verwachtingen van de eindgebruiker:
  • Traag is geen probleem;
  • Webcam en geluid moeten werken (onder XP was dat geen probleem);
  • Alternatieve browser mag, dus FF en Chrome zijn een oplossing.
Vervanging door nieuwer exemplaar, is geen optie, of iemand moet gratis sponsoren. Maar dat zit er niet in. Laptoppie moet nog een jaar of 2 mee, en haalt die dat niet, dan kijken ze wel verder.

De vraag:
Welk OS zal ik kiezen, XP is geen optie want dat vertik ik om te installeren. Dus wat raden jullie aan:
  • Windows 8.1
  • Windows 8
  • Windows 7
  • Windows Vista
Windows 8/8.1 is heel erg traag en daarom blijven voor mij Windows 7 of Windows Vista over. Maar welke is het beste hiervoor?

[ Voor 2% gewijzigd door Wim-Bart op 18-02-2015 21:25 . Reden: Hardware specs aangepast. ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Windows 8.1 zou sneller moeten zijn dan Windows 7 (en al helemaal Vista).
Ik denk dat niemand echt gelukkig gaat worden met dit systeem. Vooral het geheugen is een bijzondere bottleneck, laat staan als hij moet gaan swappen op de trage disk die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:54:
Windows 8.1 zou sneller moeten zijn dan Windows 7 (en al helemaal Vista).
Ik denk dat niemand echt gelukkig gaat worden met dit systeem. Vooral het geheugen is een bijzondere bottleneck, laat staan als hij moet gaan swappen op de trage disk die erin zit.
Klopt, ik zou er ook niet blij van worden. Alleen was 8/8.1 onwerkbaar, live tiles, apps op de achtergrond die ontzettend veel vreten. Windows 7 kan ik helemaal afslanken, wat ook de bedoeling is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik zou eens kijken of er niet wat extra geheugen te scoren is voor die laptop.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom per se Windows? Kun je niet kijken of je een lekker lichte Linuxdistro kan pakken. Misschien dat dat wel een stuk soepeler draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:02
Windows 7 starter werkt redelijk op zo'n configuratie!

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 08:41
Ik heb hier een ibm t42 laptop met vergelijkbare hardware (p4 1.7 ghz, 768mb intern) maar meer dan redelijk gaat niets op zoiets werken. Traag is een understatement bij alles wat ik erop heb zien werken, al ben ik na windows 7 starter en ubuntu ermee opgehouden. Het is echt te traag voor alles wat ik ooit met een laptop zou willen doen (inclusief browsen op tweakers/muziek afspelen via 8tracks that is).

Ik zou mijn tijd ergens anders insteken of een euro of 15 p/u voor je tijd vragen, dan kun je na 10 uur irritatie een fatsoenlijke tweedehands laptop kopen en die aan ze doneren ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 18-02-2015 22:29 ]

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:18

FCC

Wat ik heb gelezen heeft die compaq PC 2700 so-dimms nodig. Ik heb er hier nog twee liggen van 1GB elk. Als je wilt kan ik die wel opsturen, met 2 GB kan je volgens mij zowel Windows 7 als 8.1 fatsoenlijk draaien (wat RAM betreft, rest zal wel traag blijven). (voor dat tweede slot moet je geloof ik het toetsenbord loshalen maar daar zijn wel how-to's voor te vinden.)
Laat maar weten of je hier iets aan hebt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FCC op 19-02-2015 12:31 ]

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Bastard schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:28:
Ik heb hier een ibm t42 laptop met vergelijkbare hardware (p4 1.7 ghz, 768mb intern) maar meer dan redelijk gaat niets op zoiets werken. Traag is een understatement bij alles wat ik erop heb zien werken, al ben ik na windows 7 starter en ubuntu ermee opgehouden. Het is echt te traag voor alles wat ik ooit met een laptop zou willen doen (inclusief browsen op tweakers/muziek afspelen via 8tracks that is).

Ik zou mijn tijd ergens anders insteken of een euro of 15 p/u voor je tijd vragen, dan kun je na 10 uur irritatie een fatsoenlijke tweedehands laptop kopen en die aan ze doneren ;).
inderdaad, voor pak hem beet € 150 koop je een prima Dell Latitude E6400 met 4 GB geheugen, waarop al Windows 7 Professional is geïnstalleerd. Lijkt me altijd beter dan aanmodderen met een dergelijke oude laptop.
Stel je eens voor, als je straks Windows 7 aan de praat hebt (als je het ding dan al niet uit het raam hebt geflikkerd) en je Athlonnetje met 768 MB gaat zijn Windows updaten :+

Je moet onder ogen zien dat wat je wil eigenlijk niet kan met het oude beestje. Die heeft zijn tijd wel gehad. Ik zou daar inderdaad gauw weer een kale Linux op zetten, voor af en toe een beetje Firefoxen.

[ Voor 8% gewijzigd door Witte op 20-02-2015 12:21 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De enige optie die ik kan verzinnen is Xubuntu erop zetten, en XP in een VM om de PLC mee aan te sturen...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
•Een simpel PLC programma (maakt gebruik van seriële poort).

Vandaar de oude laptop, welke moderne laptops hebben nog com poorten :)

Zou het aangeboden geheugen aannemen en er windows 7 32bit op zetten.
Snel zal het niet zijn, zeker als je een ssd gewent bent..
Pagina: 1