AMD Radeon HD HD7970 mogelijk defect?

Pagina: 1
Acties:

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-12-2025
Sinds vandaag heb ik plotseling het volgende probleem. Zodra ik een game opstart bevriest na ongeveer 5 minuten (soms eerder) het scherm. Het beeld springt dan op een bruine of blauwe kleur met strepen, geluid hoor ik nog wel gewoon op de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/nn70w3.jpg

Zodra ik de Pc vervolgens met de knop uit- en aanzet heb ik direct weer beeld. Start ik weer een game op (meerdere geprobeerd) dan doet het euvel zich opnieuw voor.

Ik heb een stress test gedaan met 3DMark om de videokaart te controleren. Ook hier doet het probleem zich na een aantal seconden / minuten voor... Ik ben dus bang dat mijn videokaart is overleden...

Mijn specs zijn als volgt:

1 St Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100
1 St Sapp3GB D5 X HD7970 FR
1 St Int Core i5-3570K 3400 1155 BOX
1 St Corsair TX750M 750W ATX23
1 St CooMas HAF922M-KKN1-GP
1 St Asus 24x SA LS DRW-24B3ST BlR
1 St SSD 128GB 320/520 830 Basic SA3 SAM
1 St GiBy GA-Z77X-D3H Z77 RG SA
1 St D3 8GB 1600-888 Vengeance K2 COR

Ik heb mijn videokaart al een keer schoongemaakt (stof verwijderd van de fan) maar dat helpt helaas niets. De temperatuur van mijn CPU zit rond de 31 graden, dus de CPU zal het probleem ook niet zijn.

Hebben jullie nog een idee, of zaken die ik nog kan testen? Ik heb weinig zin om een nieuwe videokaart te kopen als ik niet 100% zeker weet dat deze ook stuk is.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:04

D4NG3R

kiwi

:)

Steek de videokaart in een ander (werkend) systeem en kijk of het daar ook voorkomt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SparksNL
D4NG3R schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:51:
Steek de videokaart in een ander (werkend) systeem en kijk of het daar ook voorkomt.
Ik heb geen ander werkend systeem, dus dat gaat vrij lastig worden ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:04

D4NG3R

kiwi

:)

Je zult toch echt hardware moeten gaan uitwisselen om het probleem vast te stellen en/of te bevestigen. Vraag het eens bij familie of vrienden.

Wanneer heb je de kaart trouwens gekocht? Sapphire is namelijk erg coulant wat betreft garantieafhandeling, zelfs als deze al iets over de datum heen is.

[ Voor 61% gewijzigd door D4NG3R op 18-02-2015 19:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• SparksNL
D4NG3R schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:53:
Je zult toch echt hardware moeten gaan uitwisselen om het probleem vast te stellen en/of te bevestigen. Vraag het eens bij familie of vrienden.

Wanneer heb je de kaart trouwens gekocht? Sapphire is namelijk erg coulant wat betreft garantieafhandeling, zelfs als deze al iets over de datum heen is.
Ik heb de kaart in juli 2012 bij Alternate gekocht. Ik ga morgenochtend even bellen om over garantie te praten.

Zojuist nog even de temperatuur van zowel de CPU als de kaart gemonitord gedurende de stress test. De CPU temperatuur komt niet boven de 35 graden en de kaart schommelt tussen de 70 en 80 graden...

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Lijkt me idd een defecte videokaart, doel doen op je garantie is je beste optie.
Je kan wellicht de videokaart eruit halen en de PC laten werken op een geïntegreerde videokaart (als je die al hebt). Als je een i3/i5/i7 hebt kan dat meestal wel.

我的名字是Mirno

• SparksNL
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:37:
Lijkt me idd een defecte videokaart, doel doen op je garantie is je beste optie.
Je kan wellicht de videokaart eruit halen en de PC laten werken op een geïntegreerde videokaart (als je die al hebt). Als je een i3/i5/i7 hebt kan dat meestal wel.
Toevallig heb ik dat net even geprobeerd. Gamen op m'n on-board chipset werkt verder prima. Natuurlijk moet ik de grafische settings op low zetten (en dan nog lage FPS), maar hij bevriest verder niet of zo...

Morgen maar even de verkopende partij bellen om na te gaan of ik nog garantie heb...

EDIT: Op de site van sapphire wordt een garantie van 2 jaar vermeld...

[ Voor 11% gewijzigd door SparksNL op 18-02-2015 21:01 ]

• SparksNL
Alvast ter voorbereiding op slecht nieuws, wat is een beetje een vergelijkbare kaart? Ik hoef niet meer de beste en snelste kaart te hebben die momenteel verkrijgbaar is. Gewoon een vergelijkbare kaart voor een mooie prijs.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-03 14:53

Nemesizz

Untouchable

Heb je ook een browser of mediaplayer of iets dergelijks open staan met hardwareversnelling?
Ook misschien een driver geupdate (nieuwste wil niet altijd meteen zeggen dat het goed werkt, soms kun je met een nieuwere driver bijvoorbeeld ineens rare problemen krijgen)?

Het beeld lijkt namelijk erg op een GSOD (Grey Screen of Death), en dat heel vaak veroorzaakt doordat er iets mis gaat tussen het regelen van de clockspeeds en voltages van de kaart (wat heel vaak driver gerelateerd is).

Ook wil een (factory) overklok soms na een tijdje problemen geven. Misschien het proberen waard om de kaart eens wat te underclocken (metname geheugen, doe eens 50 of 100Mhz omlaag en kijken of het beter word).

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Een vergelijkbare kaart zal een AMD r9 280x zijn. Die is voor zover ik weet gebaseerd op de 7970.
Die zie je al voor rond de 150 in V&A. Blijft de bankrekening ook een huilbui bespaard ;p

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• SparksNL
Om een softwarematig issue uit te sluiten zojuist een compleet nieuwe installatie van Windows 8.1 uitgevoerd, rigoureus ik weet het, maar wilde het zeker weten. Aangezien ik een SSD in m'n kast heb zitten is dit toch binnen 30 min. gepiept.

Vervolgens niet de nieuwste driver maar de versie daarvoor geïnstalleerd. Om het te testen even snel Dying Light geïnstalleerd. Game opgestart, bij de eerste cut scene al meteen raak (beeld blijft zwart). Dit deed hij bij deze game ook al voor de her-installatie.

Ik denk dat ik dus wel de aanname kan doen dat de videokaart helaas is overleden...

Eens?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 16:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SparksNL schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:05:
Om een softwarematig issue uit te sluiten zojuist een compleet nieuwe installatie van Windows 8.1 uitgevoerd, rigoureus ik weet het, maar wilde het zeker weten. Aangezien ik een SSD in m'n kast heb zitten is dit toch binnen 30 min. gepiept.

Vervolgens niet de nieuwste driver maar de versie daarvoor geïnstalleerd. Om het te testen even snel Dying Light geïnstalleerd. Game opgestart, bij de eerste cut scene al meteen raak (beeld blijft zwart). Dit deed hij bij deze game ook al voor de her-installatie.

Ik denk dat ik dus wel de aanname kan doen dat de videokaart helaas is overleden...

Eens?
Uhm, je videokaart geeft beeld in Windows, en dan bij Dying Light gaat hij bij een cutscene op zwart?

Lijkt mij eerder een probleem van het spel, wat sowieso al 95% tegen de kant van nVidia aan leunt. Probeer eens Battlefield.

Je wil niet weten hoevaak ik dergelijke schermen gepresenteerd krijg en dat is dan niet eens in een spel.
Dit gaat in 95% van de gevallen (zoals al door iemand anders gezegd) om de brakke communicatie tussen driver en kaart over de clocksnelheden en voltages.

Probeer de kaart met Afterburner eens wat meer voltage te geven of een wat lagere clocksnelheid. Forceer ook dit voltage.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• SparksNL
kuusj98 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:12:
[...]

Uhm, je videokaart geeft beeld in Windows, en dan bij Dying Light gaat hij bij een cutscene op zwart?

Lijkt mij eerder een probleem van het spel, wat sowieso al 95% tegen de kant van nVidia aan leunt. Probeer eens Battlefield.

Je wil niet weten hoevaak ik dergelijke schermen gepresenteerd krijg en dat is dan niet eens in een spel.
Dit gaat in 95% van de gevallen (zoals al door iemand anders gezegd) om de brakke communicatie tussen driver en kaart over de clocksnelheden en voltages.

Probeer de kaart met Afterburner eens wat meer voltage te geven of een wat lagere clocksnelheid. Forceer ook dit voltage.
In eerste instantie schoot het beeld op zwart, bij een tweede poging weer het beeld in de oorspronkelijke post. Dit doet hij bij alle games, maar Dying Light heb ik simpelweg na de herinstallatie van Windows even snel geïnstalleerd...

Ik heb binnen CCC het geheugen met 100MHz teruggeschroefd maar dit heeft geen effect. Tevens wat meer voltage gegeven, maar ook dat heeft geen effect verder.

Nog even ter verduidelijking, dit probleem doet zich plotseling sinds vandaag voor binnen alle games. Hiervoor nooit eerder problemen gehad. Daarnaast doet hij dit ook bij een stress test van 3DMark.

[ Voor 10% gewijzigd door SparksNL op 18-02-2015 22:22 ]

• Kuusj

Kuusj

SparksNL schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:14:
[...]

In eerste instantie schoot het beeld op zwart, bij een tweede poging weer het beeld in de oorspronkelijke post. Dit doet hij bij alle games, maar Dying Light heb ik simpelweg na de herinstallatie van Windows even snel geïnstalleerd...

Ik heb binnen CCC het geheugen met 100MHz teruggeschroefd maar dit heeft geen effect. Tevens wat meer voltage gegeven, maar ook dat heeft geen effect verder.

Nog even ter verduidelijking, dit probleem doet zich plotseling sinds vandaag voor binnen alle games. Hiervoor nooit eerder problemen gehad. Daarnaast doet hij dit ook bij een stress test van 3DMark.
Helaas hebben we niks aan een lagere clocksnelheid als hij hier niet in blijft hangen, of de kaart schiet door maar zijn 1000 Mhz en blijft op 0.8V hangen.

Vandaar: verhoog en forceer voltage in Afterburner.
Je moet het natuurlijk zelf weten maar zo makkelijk zou ik een kaart niet in de container mieteren.

• SparksNL
kuusj98 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:24:
[...]

Helaas hebben we niks aan een lagere clocksnelheid als hij hier niet in blijft hangen, of de kaart schiet door maar zijn 1000 Mhz en blijft op 0.8V hangen.

Vandaar: verhoog en forceer voltage in Afterburner.
Je moet het natuurlijk zelf weten maar zo makkelijk zou ik een kaart niet in de container mieteren.
Ik heb nog nooit eerder met MSI Afterburner gewerkt. Heb het zojuist geïnstalleerd maar ik kan 'core voltage (mV) niet aanpassen. Enkel de 'power limit (%)' is aanpasbaar.

EDIT: gefixed door in de opties dit te unlocken... hij staat standaard op 1113, wat voor waarde kan ik het beste meegeven?

[ Voor 9% gewijzigd door SparksNL op 18-02-2015 22:34 ]

• Kuusj

Kuusj

SparksNL schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:32:
[...]

Ik heb nog nooit eerder met MSI Afterburner gewerkt. Heb het zojuist geïnstalleerd maar ik kan 'core voltage (mV) niet aanpassen. Enkel de 'power limit (%)' is aanpasbaar.

EDIT: gefixed door in de opties dit te unlocken... hij staat standaard op 1113, wat voor waarde kan ik het beste meegeven?
Probeer eens 1200. Mijn 280X van Asus staat 24/7 op 1300 dus dat kan geen kwaad. En een 280X is btw exact hetzelfde als een 7970Ghz.

• SparksNL
Zelfs na het ophogen van het voltage blijft het probleem zich voordoen... Ik hoop dat ik morgen te horen krijg dat ik nog garantie heb, al ben ik er bang voor.

De 280x <klik> nieuw de 300 euro aantikt... Is de 280 <klik> een "goedkoop" alternatief?

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

SparksNL schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:59:
Zelfs na het ophogen van het voltage blijft het probleem zich voordoen... Ik hoop dat ik morgen te horen krijg dat ik nog garantie heb, al ben ik er bang voor.

De 280x <klik> nieuw de 300 euro aantikt... Is de 280 <klik> een "goedkoop" alternatief?
280X nieuw: http://www.alternate.nl/h...7&utm_source=tweakers.net €230 euro. Je hebt een vrij dure link uitgezocht. Als je hier op Tweakers zoekt, filtert hij alle webwinkels en kan je kijken welke de goedkoopste is ;), zie hier voorbeeldje: pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X Lite Retail

@SparksNL,
Je kan ook kiezen voor een krachtigere GPU, een R9 290, die nog een slag beter is dan de 280X. Deze is 2e hands voor zo'n €180 te scoren, wat voor die kaart een zeer acceptabele prijs is, omdat dat op het moment één van de snelste Single GPU kaarten is. (Zoek dan naar de Sapphire TRI-OCX versie)

Maargoed, als je videokaart binnen de garantie valt kan je deze altijd terug sturen, als het in eerste instantie niet via de webwinkel lukt, kan dit simpel bij de site van de fabrikant. Waarbij je daar je factuur naar toe moet zenden, moet bijna zekerweten wel lukken ;)

我的名字是Mirno

• SparksNL
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:52:
[...]

280X nieuw: http://www.alternate.nl/h...7&utm_source=tweakers.net €230 euro. Je hebt een vrij dure link uitgezocht. Als je hier op Tweakers zoekt, filtert hij alle webwinkels en kan je kijken welke de goedkoopste is ;), zie hier voorbeeldje: pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X Lite Retail

@SparksNL,
Je kan ook kiezen voor een krachtigere GPU, een R9 290, die nog een slag beter is dan de 280X. Deze is 2e hands voor zo'n €180 te scoren, wat voor die kaart een zeer acceptabele prijs is, omdat dat op het moment één van de snelste Single GPU kaarten is. (Zoek dan naar de Sapphire TRI-OCX versie)

Maargoed, als je videokaart binnen de garantie valt kan je deze altijd terug sturen, als het in eerste instantie niet via de webwinkel lukt, kan dit simpel bij de site van de fabrikant. Waarbij je daar je factuur naar toe moet zenden, moet bijna zekerweten wel lukken ;)
Thanks, dat ga ik zeer zeker proberen. Ik hoop dat Alternate in deze redelijk coulant zal optreden, aangezien het toch een redelijk dure kaart is en hij pas 2,5 jaar oud is...

Ik zie dat de R9 290 (niet de x variant) 30 euro duurder is dan de R9 280x. Welke kaart heeft een betere prijs / prestatie verhouding?

EDIT: Zojuist gebeld met Alternate, men geeft aan dat Sapphire de kaart niet buiten garantie gaat vervangen, ook niet als deze een half jaar buiten garantie valt...

Mijn oog is gevallen op de R9 290 van ASUS.

[ Voor 9% gewijzigd door SparksNL op 19-02-2015 09:21 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-03 07:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Jij neemt je verlies wel erg makkelijk, ik zou Sapphire zelf gaan mailen, en aangeven dat de winkel je heeft doorgestuurd voor fabrieksgarantie. Hierboven word al vermeld hoe coulant Sapphire vaak kan zijn, maar als je je al laat afschepen door de winkelbediende die niet eens navraag doet, dan vraag je er om...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Sapphire vaak kan zijn, maar als je je al laat afschepen door de winkelbediende die niet eens navraag doet, dan vraag je er om..
Of hij heeft nu een excuus om een andere kaart te halen ;p
Die Asus is op zich niks mis mee, je wilt alleen van de r9 290(x) serie geen kaarten met een stock koeler.
Dus die asus is prima. De r9 290 met de beste / stilste koeler is de Sapphire TRI-OCX serie.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• SparksNL
arbraxas schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:00:
[...]

Of hij heeft nu een excuus om een andere kaart te halen ;p
Die Asus is op zich niks mis mee, je wilt alleen van de r9 290(x) serie geen kaarten met een stock koeler.
Dus die asus is prima. De r9 290 met de beste / stilste koeler is de Sapphire TRI-OCX serie.
Naja ik was op zich prima tevreden met mijn 7970, maar een betere kaart is altijd leuk natuurlijk 8)
Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt bij Sapphire, maar op hun site staat duidelijk vermeld dat ze een garantie van 2 jaar afgeven (dit vertelde de winkel mij ook).

Niet geschoten is altijd mis, maar ik verwacht dat ze het weigeren.

• SparksNL
Is er overigens ook een kans dat de voeding defect is? Mijn enige ervaring met defecte voedingen is als ze ook echt helemaal defect zijn (doorgebrand).

Is het mogelijk dat mijn kaart simpelweg te weinig spanning krijgt door een gare voeding of zo? Zo ja, hoe kan ik dit testen / uitsluiten?

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-03 00:50
Alternate heeft deze kaart nu in de aanbieding staan.

http://www.alternate.nl/C...1131184?tk=13278&lk=13309

Ben niet bekend met club 3d etc. Dus weet niet of deze goed is of niet.
Maar de prijs is wel redelijk goedkoop

• SparksNL
Even een update... Ik heb de kaart even uitgewisseld met een andere Pc, waarbij mijn problemen met de kaart mee verhuisde. Oftewel, kaart is inderdaad defect.

Inmiddels heb ik de R9 290 van ASUS in m'n kast zitten en alle problemen zijn verholpen.

Wat betreft de zgn. coulance van Sapphire, deze is er totaal niet. Ik weet niet of dit in het verleden wel het geval is geweest, ik merk daar in ieder geval niks van. Ondanks dat mijn kaart maar een half jaar buiten garantie valt, blijft men stug verwijzen naar de warranty policy en weigert men de kaart onder garantie te vervangen.

Maar goed, dit topic kan dicht, allen dank voor het meedenken :)
Pagina: 1