Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleem met zelftoegekend IP-adres

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

onlangs ben ik verhuisd naar een studentenwoning met 14 andere studenten. Voor de verhuizing hoorde ik al dat het netwerk nogal labiel was en dat eraan gewerkt zou worden. Uiteindelijk ben ik zelf gaan kijken waar eventueel het probleem zou liggen. Veelal alles wat er hing qua netwerkapparatuur was verouderd en verwaarloosd. Dus dat was al een probleem.

Na wat zoekwerk op het internet ben ik erachtergekomen dat er steeds een zelftoegekend ip-adres werd geforceerd bij elk apparaat. Dus ipv 192.168. etc was het 110. etc. Nu heb ik dat bij elk apparaat handmatig aangepast naar de goede reeks cijfers. (dus 14+ apparaten etc) En dat werkte allemaal prima. Nadat de hele boel door de huisbaas hier werd vernieuwd dacht ik dat dit probleem wel zou komen te vervallen maar het heeft zich nu verplaatst.

Het probleem ligt nog wel bij de zelftoegekende ip-adressen maar nu moeten medebewoners steeds alles handmatig weer aanpassen wanneer zij op een ander netwerk willen inloggen. Voor mensen die totaal hier geen kaas van hebben gegeten is telefonisch iets 100x uitleggen erg vervelend. Dus mijn vraag is of het eventueel mogelijk ervoor te zorgen dat deze vervelende zelftoegekend ip-adres monster verholpen kan worden.

Het zou dus niet aan het type modem moeten liggen want dat is dus vernieuwd? Is er eventueel een mogelijkheid dat ik iets aanpas in de instellingen van het modem? Zo ja, wat precies?

Alvast hartelijk bedankt

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:29

TommieW

Numa numa.

Ip adressen in de 110 reeks in je interne netwerk is wel heel apart. De 110.x.x.x reeks is geen privérange. Het lijkt er op dat je router geen NAT doet, terwijl deze dat (misschien?) wel zou moeten doen.

Hoe dan ook, het blijft nu een beetje gissen. Om je betere antwoorden te kunnen geven hebben we wat meer informatie nodig. Hoe ziet het netwerk er momenteel uit? Welke hardware wordt er gebruikt?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gewoon DHCP weer aanzetten lijkt me ? En dan zorgen dat de range adressen die uitgedeeld wordt netjes in de range voor private networks zit (192.168.x.x , 10.x.x.x)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Wat bedoel je hier precies mee?
"Dus ipv 192.168. etc was het 110. etc."

En met dit:
"vervelende zelftoegekend ip-adres"

DHCP? Statisch?

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
TommieW schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:33:
Het lijkt er op dat je router geen NAT doet, terwijl deze dat (misschien?) wel zou moeten doen.
Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien providers normaliter maar één globaal IP adres toekennen aan consumenten. Dit zou betekenen dat ze minimaal 14 globale IP adressen krijgen als er geen gebruik wordt gemaakt van NAT..

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:33:
Ip adressen in de 110 reeks in je interne netwerk is wel heel apart. De 110.x.x.x reeks is geen privérange. Het lijkt er op dat je router geen NAT doet, terwijl deze dat (misschien?) wel zou moeten doen.

Hoe dan ook, het blijft nu een beetje gissen. Om je betere antwoorden te kunnen geven hebben we wat meer informatie nodig. Hoe ziet het netwerk er momenteel uit? Welke hardware wordt er gebruikt?
Excuses, ik typte het ff snel vanuit bed omdat ik ziek ben. De instellingen die mijn iPhone aangeeft als ik het via DHCP verbind zijn:

IP-adres: 10.100.1.104
Subnetmasker: 255.255.255.0
Router: 10.100.1.1
DNS: 10.100.1.1
Zoekdomeinen: (leeg)

Waar ik was achtergekomen is wanneer ik dit statisch instel op onderstaande alles het wel doet:

IP: 192.168.178.willekeurig getal
Router: 192.168.178.1
DNS: 192.168.178.1
Zoekdomeinen: fritz.box

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vermoed iemand die een dhcp server heeft draaien die 10. uitdeelt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Er zit blijkbaar een router in het netwerk die vindt dat hij DHCP/DNS/Gateway is. Het netwerk is dus (waarschijnlijk) verkeerd aan elkaar geknoopt. Geen idee of de 192.168.178.1 ook DHCP wil zijn/is, het is in dat geval maar net wie het eerst reageert.

Eerste stap is om tegen de 10.100.1.1 doos te zeggen dat ik "z'n kop moet houden" (niet meer als DHCP server moet werken).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 20:55

switchboy

-ruimte te huur-

Slechts op 1 router de DHCP server aan zetten. De routers vervolgens met LAN poorten aan elkaar koppellen, alleen de router die met het modem is verbonden de WAN poort van gebruiken.
En voortaan switches ipv routers laten kopen om het netwerk mee uit te breiden.
Het kan met een router maar het is niet de juiste tool voor de job.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:56:
Er zit blijkbaar een router in het netwerk die vindt dat hij DHCP/DNS/Gateway is. Het netwerk is dus (waarschijnlijk) verkeerd aan elkaar geknoopt. Geen idee of de 192.168.178.1 ook DHCP wil zijn/is, het is in dat geval maar net wie het eerst reageert.

Eerste stap is om tegen de 10.100.1.1 doos te zeggen dat ik "z'n kop moet houden" (niet meer als DHCP server moet werken).
Thanks! Dan ga ik daar naar op zoek. Is dat uit te vogelen door er een laptop aan te sluiten en de instellingen van de router aan te passen?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Eh, misschien is 192.168.178.1 wel de router en de DHCP server, maar staat daar bij de config de 10.100 range ingesteld om uit te geven (en de DNS en Gateway met de 10.x adressen)

Edit: Dan zou je die alleen maar een LAN IP van 10.100.1.1 hoeven te geven en alles werkt weer.

[ Voor 21% gewijzigd door u_nix_we_all op 18-02-2015 18:00 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:58:
Thanks! Dan ga ik daar naar op zoek. Is dat uit te vogelen door er een laptop aan te sluiten en de instellingen van de router aan te passen?
Denk dat als je een machine hebt die via DHCP zijn IP adres toegekend krijgt en je browst naar http://10.100.1.1 je al een goed idee krijgt wat voor apparaat het is (in ieder geval het merk, waarschijnlijk meer).

@u_nix_we_all: uitgaande van consumentenspul, kleine kans dat het je lukt om tot zo'n situatie te komen (custom firmwares daar gelaten!).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-11 18:39
Vertel ons anders even wat voor apparatuur er nu aanwezig is?(er van uitgaande dat deze toegankelijk zijn)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
N.a.v. je beschrijving lijkt het er inderdaad op dat er twee DHCP servers in je netwerk zitten.
Je kan ze natuurlijk bereiken onder 192.168.178.1 en 10.100.1.1.

De eerste lijkt me het standaard IP adres van een Ziggo/UPC-modem. De ander lijkt mee eerder custom ingesteld, aangezien ik geen consumer-routers ken die standaard IP adressen in de 10-reeks uitdelen.

Ik zou de modem/router die direct aan de internetverbinding hangt als DHCP server gebruiken. De ander, als je erin komt, de DHCP uiteraard uitschakelen.

Meer info over de apparaten in het netwerk is altijd handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 18-02-2015 19:38 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:51:
[...]

IP-adres: 10.100.1.104
Router: 10.100.1.1
DNS: 10.100.1.1
Zoekdomeinen: (leeg)
Die UPC boxen delen ook die IP adressen uit. Wat is het MAC adres van 10.100.1.1?

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:07:
[...]

Denk dat als je een machine hebt die via DHCP zijn IP adres toegekend krijgt en je browst naar http://10.100.1.1 je al een goed idee krijgt wat voor apparaat het is (in ieder geval het merk, waarschijnlijk meer).

@u_nix_we_all: uitgaande van consumentenspul, kleine kans dat het je lukt om tot zo'n situatie te komen (custom firmwares daar gelaten!).
Ik heb even snel gekeken, ben echt doodziek dus lig liever in bed. Ik ben er inmiddels achtergekomen dat er een apparaat van Cisco voor het probleem zorgt. http://10.100.1.1 vereist een wachtwoord en gebruikersnaam. Ik zal morgen mijn laptop direct aansluiten om te kijken of ik dan verder kom.

Thanks!
Pagina: 1