Wordt PHP echt als CGI aangeroepen? Dat is voor de performance niet altijd bevordelijk. Waarschijnlijk is dat ooit met een reden gedaan. Weet je (nog) welke?
Om eerlijk te zijn... Ik heb geen flauw idee. Ik ben ook geen webdesigner/php-krasser/...
(geef mij de achterliggende techniek maar...

)
Het probleem is destijds ontstaan bij de oude hosting-provider.
Die hadden 'updates gedraaid' op hun shared hosting-cloud. Toen is het dramatisch geworden. (ook al vonden hun dat het daar niet aan lag, maar waar wel konden ze ook niet vertellen)
Uiteindelijk zijn we toen overgestapt naar dedicated hosting. (en kon ik ook met ssh aan de slag)
Toen waren de problemen nog steeds niet voorbij, en toen hebben ze ons geadviseerd om over te stappen naar SSD-hosting. Toen ook gedaan. Uiteindelijk hebben ze uit coulance ook nog extra memory toegewezen.
Toen ging het een stuk beter.
Nu zijn we uiteindelijk sinds een paar weken overgestapt naar een andere hostingprovider en gaat het een aanzienlijk stuk beter. we draaien hiermee onder CentOS 6.6 die ik helemaal vanaf scratch heb opgebouwd. Ik wilde niet nogmaals de ouwe bagger meenemen waar de vingers niet achter te krijgen was.
Nu alleen nog het probleem oplossen dat de server heel soms over zijn nek gaat door de php-cgi processen.
Ik heb nu inmiddels php-fpm geïnstalleerd en zal daar eens wat proces limieten in zetten en kijken of we het daarmee onder controle kunnen houden.
Maarja, eigenlijk lijkt het mij persoonlijk een beetje 'symptoom bestrijding' omdat ik niet weet waarom het precies gebeurd. (ligt de oorzaak in WordPress? WooCommerce?)
We zijn wel heelmaal bij met alle updates en patches etc.