Versterkte (computer)speakers aansluiten op receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een Onkyo TX-SR507 receiver (plaatje). Hierop wil ik een setje computerspeakers met ingebouwde versterker aansluiten. Het lijkt me geen goed idee om dit op de speakeraansluitingen van de receiver te doen, aangezien dat signaal al versterkt is (of als dit wel gewoon kan hoor ik het graag).

Alternatief is om de speakers dmv. de 3,5" plug op de hoofdtelefoonaansluiting van de receiver aan te sluiten, echter is dit lelijk omdat die aan de voorkant zit.

Ander alternatief is 1 van de tulp OUT aansluitingen aan de achterkant. Echter lijkt het erop dat ik daar alleen analoge bronnen door kan luisteren. Bijv. radio gaat prima, maar mijn digitale tv via hdmi of pc via optische ingang krijg ik daardoor niet te horen. Iemand een idee wat hier de reden van is? Kopieerbeveiliging ofzo? Of zou er in mijn receiver een instelling zijn om digitale bronnen wel via de analoge out te laten horen? Het lukt immers ook via de analoge koptelefoon en hoofdspeakers.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 14:58
[verwijderd]

[ Voor 89% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:20:
Waarom zou je dit willen? Immers hebben je speakers al een ingebouwde versterker..
omdat ik op de receiver al mijn andere apparatuur heb aangesloten (tv, pc, ps3, tuner, bluetooth e.d.).

De receiver is dan wel een veredelde verdeelkast, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:27:
Ah zo, Dan zou ik door middel van een de voorversterkeruitgangen die je net al aanhaalde gewoon inderdaad die speakers erop aansluiten :).

Erg sjiek/energiezuinig is het niet ;) Maar dat werkt ongetwijfeld.
je bedoelt zoals op dit plaatje: https://rinasp.files.wordpress.com/2010/06/txsr507.jpg die aansluitingen aan de rechterkant? Dus die aansluitingen waar nu de 'hoofdspeakers' opzitten dmv. een gestripte koperkabel?

Levert dat geen schade op aan de onkyo of de computerspeakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:33:
Nee, ik bedoel de aansluitingen bij de "zone 2 line out" :) Daar een verloopje van tulp > 3,5mm op.
Die had ik al geprobeerd, maar alleen analoge bronnen komen dan door. Heb het idee dat dat gewoon een 'eigenschap' van deze receiver is en ik pech heb...

Zijn overigens creative gigaworks t20 boxjes. Wil ik als tijdelijke oplossing gebruiken, omdat de vriendin mn huidige Kef zuilspeakers niet mooi vindt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:55:
Je minder onder laten plakken of ze verkopen en samen wat uitzoeken dat wel mooi is ;)
Nou ja, moet zeggen dat ik ze zelf ook wel wat 'pompeus' vind ;) Plan is idd om ze te verpatsen, maar weet nog niet wat ik ervoor terugkoop. Sonos-dingetje lijkt me ook wel leuk ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

Als je beetje kwaliteit gewend bent is het wel erg jammer om dan zon stuk in te moeten leveren. Misschien vertellen dar het voor jou belangrijk is en uitruilen met iets anders?

Als je de computer speakers wil gebruiken moet je of kijken wat de mogelijkheden zijn van de zone 2 uit in de handleiding, of een speaker naar line level convertor kopen.

• ronnie vd
  • Laatst online: 09:10
in principe kun je de computerspeakers direct op de speakeruitgangen aansluiten. Volume van de computerboxjes bijna helemaal dicht draaien.

je zult wel even een verloopje moeten knutselen.

koop bij de action een tulp naar jack kabel, knip de tulp stekkers er af.
strip deze kabels, doe de binnenaders aan de - en de afscherming aan de plus aansluiting van je receiver.

over het algemeen is de rode binnenader voor de rechter speaker

overweeg een set satellietjes met een sub erbij.

speakers van bijvoorbeeld canton (de plus serie) klinken ondanks het kleine formaat redelijk volwassen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-06 16:27
ronnie vd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:35:
in principe kun je de computerspeakers direct op de speakeruitgangen aansluiten. Volume van de computerboxjes bijna helemaal dicht draaien.

je zult wel even een verloopje moeten knutselen.

koop bij de action een tulp naar jack kabel, knip de tulp stekkers er af.
strip deze kabels, doe de binnenaders aan de - en de afscherming aan de plus aansluiting van je receiver.

over het algemeen is de rode binnenader voor de rechter speaker

overweeg een set satellietjes met een sub erbij.

speakers van bijvoorbeeld canton (de plus serie) klinken ondanks het kleine formaat redelijk volwassen.
Bovenstaande dus absoluut niet doen! Gegarandeerd rook uit één of beide apparaten.

Zit er een tape out op de versterker?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• ronnie vd
Zie niet in waarom er rook zou moeten ontstaan. dit slaat nergens op.
Zolang je alles netjes aansluit en geen kortsluiting veroorsaak gebeurt er niets.

De ingangs imedantie van comp. boxjes is erg hoog. Deze belasten je receiver totaal niet.
Moderne receivers hebben ook helemaal geen moeite met uitgangen die niet belast worden.
Dit maakt je receiver totaal niets uit!

Tape out is niet volume geregeld, heb je niets aan.

Als je het heel netjes wilt doen ga je naar de lokale electronica boer, en koop je 2 10k weerstandjes.
Die monteer je tussen de binnenader van het jack snoertje en de ls uitgang van de versterker.
Maar eigenlijk is dit niet nodig.

• Kaalus
  • Niet online
De speakers wel ja, maar de PC speakers hebben een versterker ingebouwd. En die verwacht een laag line ingangssignaal, en geen signaal waar je normaal de speaker mee aanstuurt. Dus rook ;)

• Peenutzz
ronnie vd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 20:04:
Tape out is niet volume geregeld, heb je niets aan.
Ligt eraan, als je het niet erg vindt om het volume te regelen via de pc speakers is het geen probleem.

Voor het rookverhaal, zie de post van AktiveHate.

• Palomar
  • Niet online
Tape out en alle andere analoge outputs kunnen alleen analoog signaal laten horen. Die vallen dus al (wil ook geluid van digitale inputs horen).

Speakers aansluiten op de speaker out van de versterker is dus wel iets om te proberen misschien... (ondanks de negatieve adviezen)

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Palomar schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 21:52:
Tape out en alle andere analoge outputs kunnen alleen analoog signaal laten horen. Die vallen dus al (wil ook geluid van digitale inputs horen).

Speakers aansluiten op de speaker out van de versterker is dus wel iets om te proberen misschien... (ondanks de negatieve adviezen)
Als je je versterker dan de T20 uitfikt kun je wel weer je KEF's aansluiten. O-)

Kun je niet de versterker bypassen van de T20? Dan ben je van alles af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Er gaat niets kapot, hierboven wordt enkel een boel blabla verkondigd.

Je regelt het volume ook niet op de pc speakers. Deze stel je eenmalig in, vermoedelijk bijna op 0 ivm het wat hoge signaal.
Daarna ga je gewoon de volumeregelingvan je receiver gebruiken.

Het advies om de versterker die in de creative zit te overbruggen is wel een mogelijkheid. Maar koop in plaats daarvan maar gewoon 2 leuke kleine speakers.

Oh ja, zet de speakers op small in het menu van je receiver.
Die kleine woofertjes in de creatives kunnen toch geen laag weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
ronnie vd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 06:03:
Er gaat niets kapot, hierboven wordt enkel een boel blabla verkondigd.

Je regelt het volume ook niet op de pc speakers. Deze stel je eenmalig in, vermoedelijk bijna op 0 ivm het wat hoge signaal.
Daarna ga je gewoon de volumeregelingvan je receiver gebruiken.
Er is hier maar één iemand die blabla verkondigt ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Palomar schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:41:
[...]

Die had ik al geprobeerd, maar alleen analoge bronnen komen dan door. Heb het idee dat dat gewoon een 'eigenschap' van deze receiver is en ik pech heb...

Zijn overigens creative gigaworks t20 boxjes. Wil ik als tijdelijke oplossing gebruiken, omdat de vriendin mn huidige Kef zuilspeakers niet mooi vindt ;(
Dat is niet alleen bij die receiver maar bij alle. Heeft te maken met HDCP.

gecondoleerd met je Kef zuilspeakers trouwens :F

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 20-02-2015 09:38 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Lip schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:32:
[...]

Dat is niet alleen bij die receiver maar bij alle. Heeft te maken met HDCP.
maar bij de (analoge) hoofdtelefoonaansluiting werkt het weer wel. Lijkt dan een soort 'politieke' beperking. Stom ;)
gecondoleerd met je Kef zuilspeakers trouwens :F
Ze zijn nog niet weg hoor ;) En ben er niet zo rouwig om. Ben nooit echt tevreden geweest over het geluid. Sterker nog, ik heb die Creative T20's nu tijdelijk aan mn computer hangen en vind dat geluid eigenlijk nog mooier :P

iig bedankt voor de reacties, kijk tegen de tijd dat het nodig is nog wel even wat ik ga doen qua speakers. Ondanks dat het aansluiten op de speaker-out wel evt. zou kunnen lijkt mij dat zelf toch ook niet helemaal ideaal. Doe het anders eerst wel via de hoofdtelefoonaansluiting, of ik scoor ergens een setje andere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Kan je ze niet gewoon op de ZONE 2 LINE OUT aansluiten en dan in de setup van de Onkyo aanduiden dat alle HDMI ingangen via de ZONE 2 moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Anoniem: 129319 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:58:
Kan je ze niet gewoon op de ZONE 2 LINE OUT aansluiten en dan in de setup van de Onkyo aanduiden dat alle HDMI ingangen via de ZONE 2 moeten gaan?
Zal voor de zekerheid nog eens kijken in de menuutjes, maar ik had ondertussen de handleiding er ook al bij gehad en volgens mij stond daar ook in dat zone 2 alleen analoge inputs ondersteunt.... Vrij waardeloos als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Anoniem: 129319 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:58:
Topic überhaupt wel gelezen? :F

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
En als je gewoon op de headphone out aansluit?

edit, niet goed gelezen dat TS dat lelijk vindt: tja als het tijdelijk is zou ik het wel weten als ik moest kiezen tussen knippen aan kabeltjes, of gewoon 1 plugje aan de voorkant.

[ Voor 66% gewijzigd door Sander op 20-02-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Lip schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:00:
[...]

Topic überhaupt wel gelezen? :F
Er is altijd gesproken geweest over een tulp-out aan de achterkant, en er zijn er wel meerdere.. Vandaar dat ik expliciet zeg, zone 2 line out, dus doe maar even rustig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

maar dat werkt sowieso niet, je kan geen digitale invoer analoog uitvoeren naar zone2.

Iedere Optical Coaxial SP/DIF en HDMI invoer kan niet naar Zone2. Enkele de analoge ingangen, NET (weet ik niet eens zeker) en de FM/AM Radio
.

[ Voor 46% gewijzigd door Lip op 20-02-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Nog een laatste reactie....

Peenutzz ben je betweterige gedrag een beetje zat. Ze slaan nergens op en leiden de discussie enorm af.
Het lijkt er niet op dat je enige kennis van de elektronica in receivers hebt.

hier een screenshot van het blokschema van de receiver

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/clipboard03.jpg

de headphone uitgang zit NA de eindversterker. het maakt dus geen bal uit of je de boxjes aan de voorkant inplugd of aan de speaker terminals.
Alleen zit in serie met de headphone een weerstand om de impedantie aan te passen aan de koptelefoon.
Deze weerstand is niet relevant voor de computerboxjes.

De zone 2 preouts kunnen idd alleen analoge bronnen weergeven.

[ Voor 5% gewijzigd door ronnie vd op 20-02-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ronnie vd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:09:

Peenutzz ben je betweterige gedrag een beetje zat. Ze slaan nergens op en leiden de discussie enorm af.

[afbeelding]

de headphone uitgang zit NA de eindversterker. het maakt dus geen bal uit of je de boxjes aan de voorkant inplugd of aan de speaker terminals.
Alleen zit in serie met de headphone een weerstand om de impedantie aan te passen aan de koptelefoon.

Thanks voor je reactie(s). Ondanks dat je aldoor wordt tegengesproken heb ik wel het idee dat je hier veel verstand van hebt. Ik heb ook even zitten googlen op deze situatie (connect receiver to powered speakers) en dan wordt het in alles wat ik lees afgeraden... Echter als ik jouw onderbouwing lees (laatste plaatje) dan vind ik het weer redelijk aannemelijk dat het gewoon zou moeten werken. Of is die weerstand die je noemt naar de headphone-aansluiting de bepalende factor waarom het via headphone wel goed werkt en via de speaker out niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Waar ik trouwens nog aan zit te denken is om de 2 surround back outputs (tulp) te proberen. Wellicht zit er in de instellingen van de receiver nog een optie om hem in 2.0 mode te zetten en geluid altijd ook over de surround speakers te doen, want dan ben ik er mss. ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Stel die speakers in, en zet m op 7 kanaalstraat stereo. En het gaat waarschijnlijk werken.
De toonregeling werkt niet op de surround kanalen.

De weerstand heeft alleen invloed op de hoofdtelefoon.
Door de hoge ingangsdatum impedantie van de computer speakers telt de weerstand nagenoeg niet mee.

[ Voor 35% gewijzigd door ronnie vd op 20-02-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
ronnie vd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:09:

[afbeelding]

Betweterig gedrag? Tuurlijk. Je zegt zelf dat het volume van de pc speakers bijna helemaal dicht moet, en dat er een weerstand tussen de headphone out zit om de impedantie aan te passen. Twee dingen die mij erop wijzen dat het spul niet gemaakt is om op die manier aan te sluiten. Kun je aan komen met een blokschema, en doen of je de wijsheid in pacht hebt, maar dat voegt niks toe.

Palomar heeft zelf ook al gevonden dat het door iedereen wordt afgeraden, en dat is echt niet voor niks.

[ Voor 4% gewijzigd door Peenutzz op 20-02-2015 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

ronnie vd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:27:
Stel die speakers in, en zet m op 7 kanaalstraat stereo. En het gaat waarschijnlijk werken.
De toonregeling werkt niet op de surround kanalen.

De weerstand heeft alleen invloed op de hoofdtelefoon.
Door de hoge ingangsdatum impedantie van de computer speakers telt de weerstand nagenoeg niet mee.
Je gaat natuurlijk heel makkelijk het ingang signaal laten clippen van de computer speakers als je die aansluit op de speaker uitgangen. Een input wil ongeveer max 1 volt hebben, niet de 20+ volt die op een speaker uitgang kan staan. Het kan theoretisch wel, maar het lijkt me geen verstandige oplossing.

Je kan natuurlijk wel de headpone uit gebruiken, misschien de surround back pre outs ook wel. En anders kan je er een speakers naar line level converter tussen zetten (zoals als het geval is bij de headphone uitgang). Die converters zijn voor ongeveer 15e te koop, worden nog wel eens bij car audio gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Kennelijk word dit een soort principe kwestie, ga aub terug naar school voordat je onzinnige uitspraken doet!

De weerstand van 390 ohm staat idd in serie met de eindtrap.
Bij een koptelefoon van 16 ohm betekend dat er grofweg 1/20 e van het vermogen (of de spanning) op de koptelefoon. komt te staan. Anders is die zo opgerookt.
Actieve speakers hebben een hoge ingangs impedantie.....zeg maar 4000 ohm maar wellicht meer.
Zet die 4000 in serie met 390 en je ziet dat er bijna geen spanning over de 390 ohm valt. Deze is in dit geval verwaarloosbaar.
Dus het maakt geen bal uit waar je de speakers aansluit, via de koptelefoon of via de speaker uitgang.
De volume regelaar zal dan ook exact hetzelfde ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.avsforum.com/f...le-channel-questions.html

Het lijkt erop dat je daarvoor gewoon de tulpuitgangen van de "zone-2, line out" of de "pre-out, surr-back" connectie kan gebruiken.

Kan me niet voorstellen dat daar alleen analoog ingangs-signaal uit kan komen aangezien ze gebruikt kunnen worden voor 7.1 surround wat mijn insziens een digitale oorsprong moet hebben.

Daarbij wordt het ook gebruikt als B-speakers in een andere kamer, dus moet er ergens wel wat met de afstandsbediening te regelen zijn lijkt me.

[ Voor 45% gewijzigd door enchion op 21-02-2015 23:38 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Update ;) Ik heb vanmiddag de betreffende speakerset aangesloten op de speaker out van de receiver op de manier zoals ronnie vd omschreef, en het lijkt gewoon te werken :) Speaker of versterker zijn (nog) niet opgeblazen en geluid slaat ook niet over oid. Klinkt gewoon hetzelfde als rechtstreeks op de pc aangesloten.

Moet natuurlijk nog zien hoe dit zich op de lange termijn houdt, maar het lijkt dus goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het werkt ook wel maar je zet het makkelijk te hard. Zal waarschijnlijk wel heel blijven maar het is niet een veilige oplossing. Ik zou ook niet weten waarom je het zo zou doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ronnie vd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:53:
Kennelijk word dit een soort principe kwestie, ga aub terug naar school voordat je onzinnige uitspraken doet!

De weerstand van 390 ohm staat idd in serie met de eindtrap.
Bij een koptelefoon van 16 ohm betekend dat er grofweg 1/20 e van het vermogen (of de spanning) op de koptelefoon. komt te staan. Anders is die zo opgerookt.
Actieve speakers hebben een hoge ingangs impedantie.....zeg maar 4000 ohm maar wellicht meer.
Zet die 4000 in serie met 390 en je ziet dat er bijna geen spanning over de 390 ohm valt. Deze is in dit geval verwaarloosbaar.
Dus het maakt geen bal uit waar je de speakers aansluit, via de koptelefoon of via de speaker uitgang.
Respect.
Maar als ik het goed begrijp werkt dit in principe voor elke versterker, actieve speaker combi? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Jag schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:17:
Het werkt ook wel maar je zet het makkelijk te hard. Zal waarschijnlijk wel heel blijven maar het is niet een veilige oplossing. Ik zou ook niet weten waarom je het zo zou doen :+
hoe zou jij het dan doen? (wel even lezen wat ik allemaal al heb geprobeerd ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Koptelefoon aansluiting of met line level convertor. Laatste kost ongeveer 15e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Jag schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:14:
Koptelefoon aansluiting of met line level convertor. Laatste kost ongeveer 15e.
Koptelefoon was idd mijn plan B, maar beetje lelijk :P

Line level converter kan ik via google niet echt veel sites vinden waar ik zoiets kan kopen. Lijkt ook vooral op car audio gericht. Is dit wat ik dan moet hebben: http://www.kabelmaxx.nl/high-to-low-level-converter.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Precies dat idd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ok thnx heb die voor de zekerheid maar even besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

ronnie vd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:53:
Om nog even hier op te reageren voor evt toekomstige lezers: actieve speakers hebben idd een hoge ingangs impedantie, in principe is dat 10KOhm. Daarmee vormen ze idd ook geen belasting voor de versterker als je ze aan de speaker uitgangen hangt. Maar de spanning van de versterker komt wel volledig over die 10KOhm te staan als je ze aan de speaker uitgang hangt, waarmee je dus heel gemakkelijk het ingangs signaal van de active speakers laat clippen. Die kunnen max iets van 1 volt aan namelijk.
Pagina: 1