Toon posts:

Welke processor bij mijn moederbord? Prijsverschil RAM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee vragen:

Ik ben me aan het oriënteren op het gebied van een eventuele upgrade van mijn laptop. Nu ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn mbt een nieuwe processor. Echter kom ik er totaal geen wijs uit wat betreft welke processoren nu passend en geschikt zijn voor mij moederbord. Ik heb mijn best gedaan, maar heb geen lijst oid kunnen vinden. Ik heb sowieso bar weinig over dit moederbord kunnen vinden.

Huidige processor: AMD A8-4500M
Moederbord:ASUSTeK COMPUTER INC. K75DE
Chipset: AMD K 15 IMC
Soutbridge: AMD 08 FCH

Kan iemand mij vertellen welke processoren hierbij passen, dan wel mij verwijzen naar een site of wat dan ook waar ik hier achter kan komen?

Verder wil ik nog 4GB RAM geheugen extra toevoegen. Ik weet welke type etc. ik moet hebben, maar de prijs varieert nogal zo tussen 30 en 100+ euro. Ik vraag me af of het kwaliteitsverschil dan ook echt zo groot is, of dat het niet zoveel uitmaakt?

Mvg.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:51
Je hebt een FS1 socket. Daarvoor moet je dan een processor uitzoeken (als deze uberhaupt vervangbaar is).
Voor je geheugen zou ik kijken welke snelheid en timings ze hebben dan precies dezelfde kopen, gewoon de goedkoopste van een gerenommeerd merk.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 18-02-2015 14:42 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

Ik zou er nog geen eens aan beginnen om de cpu bij een laptop te gaan wisselen. Mocht dit überhaupt al lukken dan zit je ook nog te kijken met warmteontwikkeling en koeling die het niet bij kan houden. Tevens zal je van te voren heeeeel goed moeten uitzoeken of je bios de nieuwe cpu wel ondersteunt.

Denk niet dat er hier iemand is , die je zal aanraden om de cpu van een laptop zelf te gaan vervangen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ik ben bang dat Daniel hierboven grotendeels gelijk heeft, ik zou niet bij een laptop zomaar de cpu willen vervangen, althans, niet aan te raden om eerder genoemde redenen. Echter gaat het hier niet om een FS1 socket, maar FS1r2, Richland and Trinity cpu's, waarbij het maximale wattage net zoals deze 4500m chip, 35w is (APU's) Koeltechnisch levert dat dus geen probleem op.

Er bestaat een kans dat je CPU is vast gesoldeerd, dus check dat eerst als je toch door wilt gaan. daarnaast is er een kans dat een nieuwe CPU niet door het moederbord of bios wordt gesupport, en ben je afhankelijk van (zeldzame) bios-updates.

Als laatst wil ik toevoegen, de maximale CPU die in je socket in theorie gesupport wordt is de A10-5750M. Deze is maar marginaal sneller dan een A8-4500M, of je daar nu geld in wilt steken?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34

Dark

who tweaked the light?

De meeste oude laptops kan je nog aardig 'opknappen' door er een eenvoudig ssdtje in te stoppen, want het laden van een laptop harddisk is meestal erg traag.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt allen voor de reacties! Heel simpel, dus geen nieuwe CPU, had er ook niet echt bij stilgestaan dat het bij een laptop niet zo makkelijk te vervangen is als bij een desktop.
Het juiste type RAM geheugen heb ik inmiddels ook gevonden en besteld, ben benieuwd of dat wat winst gaat opleveren.
Dark, goed idee, bedankt voor de tip!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:51
De tip van een SSD is wel een hele goede. Want een 5200rpm HDD is niet heel vlot.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 13:41
Zoals boven 2 maal wordt aangegeven, stop er een SSD in, bijvoorbeeld een crucial MX100. Je laptop zal als een hele andere aanvoelen! Dee RAM upgrade ga je alleen voelen als je daadwerkelijk meer nodig hebt.
Pagina: 1