real-time Stereo naar Mono

Pagina: 1
Acties:

• trompetoet
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09-2025
Hoi, ik heb een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil graag muziek luisteren via headset / earbuds op zowel PC als smartphone MP3 player, MAAR ik ben aan 1 oor geheel doof. Tot kort heb ik altijd gewone headsets gebruikt, en heb dus in bijna alle gevallen maar de helft van het geluid gehoord. Nu wil ik er iets aan doen, maar heb er verder geen verstand van.

Wat ik dus wil is een tool die de stereo output naar mono kan omzetten. Oftewel: het combineren van het linker en rechter geluid en dat samen naar één kant sturen (of 2, dat maakt me niet zo veel uit).

Ik weet dat er software bestaat dat mp3 tjes kan omzetten, maar als ik dat met een hele bibliotheek wil doen kost dat te veel tijd. Daar komt bij dat het bij streamen niet werkt.
Er zijn plugins voor PC's die het met al het geluid op de PC kunnen doen, maar dan werkt het weer niet op de mp3 player, wat ik eigenlijk belangrijker vindt.
Verder moet het vrij klein zijn. Dus een plugje wat ik in de mp3 speler stop, en waar ik dan mijn earbuds in stop zou ideaal zijn. Een een of ander transformeer kastje wat weer appart stroom nodig heeft niet...

Ik denk dat ik ergens iets gelezen heb over een stereo naar mono converter plug, maar hoe dat precies werkt en (nog belangrijker) waar ik dat kan kopen weet ik niet.

Dussss. Kan iemand mij hierbij helpen?

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Kan je niet gewoon de balance in de equalizer helemaal naar 1 kant zetten?

Burp

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:42

weebl

YARR!

Ik denk dat je zoiets zoekt:

Afbeeldingslocatie: http://s3.showmecables.com/images/catalog/product/3-5mm-Stereo-Jack-to-3-5mm-Mono-Plug-1.jpg

Volgens mij pakt ie het stereo geluid en geeft ie dat als mono door naar je koptelefoon :)

Googelen op stereo to mono plug.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Stereo naar mono plug bestaan wel, (Zoals boven die boven is de verkeerde kant op) maar die wil je denk ik niet.. Die tellen namelijk gewoon het linker en rechter signaal bij elkjaar op.
Met als gevolg dat dingen harder of zachter gaan klinken aan de hand van of ze wel of niet links en rechts zijn, niet ideaal.

Maar voor die e2,- kun je het natuurlijk altijd uitproberen.

[ Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 18-02-2015 14:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:42

weebl

YARR!

• trompetoet
@ weebl. Dat is het eerste waar ik aan dacht. Dit heb ik al eens besteld en heeft niet gewerkt helaas... Ik heb wel gelezen dat een omgedraaide plug (stereo male, mono female) misschien werkt. Ik kan hem tot nu toe nog niet in nederlandse webwinkels vinden...

@ heuveltje: ideaal of niet, als het werkt is het erg practisch. Het van tevoren moeten converteren van alle files is NIET practisch. Ik vind het acceptabel om een beetje vervorming te krijgen, aangezien ik gewend ben om de helft te missen....
Dus klein en makkelijk heeft de voorkeur.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bovenstaande wil je net niet. Die maakt van een mono signaal een stereosignaal.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• trompetoet
@ heuveltje:
heb je een idee waarop het wel zou kunnen?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

trompetoet schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:32:
@ weebl. Dat is het eerste waar ik aan dacht. Dit heb ik al eens besteld en heeft niet gewerkt helaas... Ik heb wel gelezen dat een omgedraaide plug (stereo male, mono female) misschien werkt. Ik kan hem tot nu toe nog niet in nederlandse webwinkels vinden...

@ heuveltje: ideaal of niet, als het werkt is het erg practisch. Het van tevoren moeten converteren van alle files is NIET practisch. Ik vind het acceptabel om een beetje vervorming te krijgen, aangezien ik gewend ben om de helft te missen....
Dus klein en makkelijk heeft de voorkeur.
Sja. omzetten is een eenmalig iets, daarna heb je er geen omkijken meer naar.
ik heb dat ook moeten doen toen we op het werk gehoorbescherming met aan 1 kant een geluidsjack hadden. Lijkt me wel zo handig, maar das verder jouw keuze.

Maargoed bovenstaande plug is inderdaad net de verkeerde kant op. En andersom lijkt ie niet leverbaar te zijn. Je zou die dan moeten combineren met 2 male-male en female-female pluggen.
Of je laat er iemand even 1tje solderen als test versie. Als het inderdaad zo werkt stelt het niks voor :P

Zo'n plug doet eigenlijk niets meer dan de linker en rechteruitgang met elkaar verbinden, en die dan als 1 uitgang aan te bieden

Ze zijn blijkbaar wel ooit leverbaar geweest : http://www.bax-shop.nl/pr...eter/product-details.html

Ah, ebay AMAZON to the rescue : http://www.amazon.com/Mon...ptor-Plated/dp/B001RCZ14U

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 18-02-2015 14:48 ]

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 10:12
Op de site van centralpoint staat bijvoorbeeld een stereo naar mono converter:
http://www.centralpoint.n...er-art-80460-num-2025371/

Afbeeldingslocatie: http://www02.cp-static.com/objects/high_pic/5/5a0/1348285593_kabel-connectoren-c2g-stereo-mono-adapter-80460.jpg

Zoeken op Stereo Male naar Mono Female geeft het beste resultaat.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Met foobar2000 is het realtime mogelijk. Kies "downmix channels to mono" in de DSP manager. Zie bijv. http://eolindel.free.fr/foobar0.9/DSP.php

Als je een hardware mp3 speler hebt waar je rockbox op kan draaien dan is het ook mogelijk (dat gebruik ik zelf wel eens op mijn Sansa Clip Zip). http://www.rockbox.org/

Rockbox bestaat ook voor Android maar helaas werkt die app niet zo lekker. Je zou DeadBeef eens kunnen proberen, volgens mij heeft die wel een mono optie of plugin. https://play.google.com/s...s?id=org.deadbeef.android

Een plugje is natuurlijk ook een goede en eenvoudige optie :)

P.s.Met foobar2000 is het trouwens ook mogelijk om je bestanden naar mono te converteren.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:34
Slogra haalt me de woorden uit de mond. Ik gebuikt zelf een sansa clip+ met rockbox welke ik op mono zet als ik op het werk prive muziek luister maar wel aanspreekbaar moet zijn.

Flickr - Strava

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 09:55
Voor je telefoon zou je kunnen kijken of er een custom rom met een custom kernel beschikbaar is met "downmix to mono" functionaliteit. Die zorgt ervoor dat alles gedownixed wordt naar mono.

Voor een Windows bak zou je naar "Virtual Audio Cable" kunnen kijken (als je soundcard drivers downmix niet ondersteund); die kan tussen je app en je audio driver gaan zitten om effecten te plaatsen maar ook om mono output te leveren (helaas wel trial-ware) Foobar lijkt me dan beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Krypt op 18-02-2015 15:05 ]

Pvouput live

• trompetoet
@Slogra / GWBoes:
Ik heb DeadBeef geinstalleerd op android (Galaxy S4), en er schijnt idd een plugin te zijn, die 'stereo widener' heet. Ik heb alleen geen idee hoe ik die moet installeren...

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 09:55
@Trompetoet: Samsung zou out-of-the box mono downmix moeten ondersteunen

1.Go to Setting
2.Go to My Device tab
3.Open “Accessibility”
4.Mark “Mono Audio” under the “hearing”

Pvouput live

• trompetoet
hmmm dat wist ik niet. Ik heb hem nu ingesteld op Mono en volledig links geluid (rechts geen geluid).
Vanavond even controlleren of het werkt met wat fragmentjes waarmee ik duidelijk het verschil mono/stereo kan horen.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Delta2 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:48:
Op de site van centralpoint staat bijvoorbeeld een stereo naar mono converter:
http://www.centralpoint.n...er-art-80460-num-2025371/

[afbeelding]

Zoeken op Stereo Male naar Mono Female geeft het beste resultaat.
Zulke adapters kan je beter niet gebruiken, je hebt dan kans dat je de uitgang van je geluidskaart kapot maakt. Je sluit namelijk beide kanalen kort naar elkaar. Zie Why not wye?
Pagina: 1