Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een eerste smartphone voor mijn moeder. Ze is niet volledig atechnisch, en op dit moment prima in staat om een iPad te gebruiken.

Wat is je budget?
Het budget ligt niet echt vast, en dat maakt het lastig. Het budget is het beste te definiëren als "zoveel als nodig is", maar op die manier schiet je al heel snel om hoog. Ik zou dan ook zeggen dat het absolute maximum op 400 euro ligt, maar ik weet dat het voor veel minder kan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn moeder wil geen dingen meer missen, haar twee zussen zijn zeer actief op WhatsApp en ze heeft het idee dat ze veel zaken mist op deze manier. Ook is bereikbaar zijn belangrijk, dat is nu wel eens een probleem.

Het is zeer lastig om eisen te formuleren, ik ben begonnen met een poging te doen het formaat te schatten, maar ze heeft geen idee, alles lijkt goed te zijn. In het gezin hebben wij geen grote telefoons momenteel. Mijn vader heeft een One S die nog prima voldoet, mijn zusje heeft een S4 mini, en ik heb een Z3C. Maar omdat mijn moeder vrijwel altijd een handtas bij zich heeft, een behoorlijke leesbril nodig heeft en niet niet type is dat een telefoon met 1 hand gaat bedienen (de reden dat ik een Z3C heb), denk ik dat 5 inch geen overbodige luxe is.

Ook moet dit apparaat het bij matig tot licht gebruik minimaal 48 uur volhouden. Ook moet hij enigszins toekomstbestendig zijn. Ook is waterdicht misschien handig, maar dat is niet direct een vereiste.

Wat heb je zelf al gevonden?
We dachten in eerste instantie aan de 2014 Moto G, maar deze heeft waarschijnlijk een te slechte batterij. Verder zijn er zo veel opties die het allemaal net niet zijn dat ik er niet meer uit kom. Bij de webshops die de Z1 nog verkopen valt zelfs deze in het budget. In de Pricewatch staan honderden opties. Hoewel ik normaal gesproken redelijk goed ben in dit soort dingen voel ik mij nu iemand die de juiste margarine zoekt in een Franse supermarkt.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-11 10:38
Is het geen goed idee om een iPhone 5s uit de V&A te kopen? Sommigen hebben zelfs nog garantie. Je geeft zelf aan dat je moeder al met een iPad overweg kan, dat maakt de drempel wat lager.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 15:46

Sorbo

Uw hulp in huis!

Xperia Z2?

5,2 inch, batterijduur die niet veel onder doet voor jouw Z3C, goed scherm en waterdicht :) Je kunt dezelfde magnetische laadkabels gebruiken als bij de jouwe, en hij is tegenwoordig al voor 380 nieuw te krijgen.

Twee tips:

- Tweedehands mét garantie voor 300: V&A aangeboden: Sony Xperia Z2 Zwart

- Kimovil.com (toffe site trouwens) biedt bouwplaten aan voor alle telefoons in hun database. Even printen, vouwen, en je hebt een idee of het formaat bevalt. http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-sony-xperia-z2

Of natuurlijk gewoon een keer de mediamarkt binnen lopen met je moeder.

Edit nummer 3:

LG G2 is ook een goede optie binnen jouw budget. Ook 5.2 inch, maar in een iets compactere behuizing, met bijkans een nog beter paneel. De telefoon is ietje plastic-er dan de Z2, maar daardoor wel wat minder gevoelig. De knoppen op de achterkant zijn even wennen, maar meer dan een dag of twee heb je daar niet voor nodig, plus de double-tap-to-wake functie is erg prettig. Om te vergelijken met de Z2: http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-lg-g2

Nieuw al voor 290 te krijgen, dus ruim binnen budget. Op V&A staan momenteel alleen wat zwaarder gebruikte telefoons, maar een ZGAN G2 voor 200 euro komt relatief vaak voorbij.

[ Voor 95% gewijzigd door Sorbo op 18-02-2015 14:26 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Je zou ook een one plus one kopen, zeker in je budget, goede batterijduur en heel goedkoop voor wat het is, misschien is die iets te groot maar daar wen je heel snel aan hoor!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 21:23
Kijk vooral eens naar de Lumia's. Zeer gebruiksvriendelijk & makkelijk te leren (WP 8.1) en lopen ook in een lager budget als een trein. In tegenstelling tot Android.

- Voor elk budget een model.
- Windows 10 komt beschikbaar voor elk model (met 1 GB intern)
- Ook de low end devices lopen super snappy.
- Alle standaard apps zijn beschikbaar zoals Whatsapp / Facebook etc.

Vanaf 100 euro heb je een dikke prima telefoon :)

[ Voor 45% gewijzigd door spokje op 18-02-2015 14:27 ]

• eew
Sorbo schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:16:
Xperia Z2?

5,2 inch, batterijduur die niet veel onder doet voor jouw Z3C, goed scherm en waterdicht :) Je kunt dezelfde magnetische laadkabels gebruiken als bij de jouwe, en hij is tegenwoordig al voor 380 nieuw te krijgen.
Ik heb aan een Z2 gedacht ja, maar hoewel onder de 400 euro (die een beetje uit de lucht gegrepen is) heb ik het het idee dat dat echt zwaar overkill is, een full HD scherm is niet nodig, en een Snapdragon 801 ook niet. Dat waterdicht handig is zeg ik omdat het dan geen ramp is om hem op de volkstuin in de regen te laten liggen, maar dat doe je toch niet met een Z2. Daarom staat een Z1 op mijn shortlist, maar die is eigenlijk al te oud. Maar een Z2 is verder inderdaad het overwegen waard. Ik denk dat we haar naar een winkel moeten slepen.
Powergrim schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:12:
Is het geen goed idee om een iPhone 5s uit de V&A te kopen? Sommigen hebben zelfs nog garantie. Je geeft zelf aan dat je moeder al met een iPad overweg kan, dat maakt de drempel wat lager.
Nee, geen iPhone.
thibautb schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:19:
Je zou ook een one plus one kopen, zeker in je budget, goede batterijduur en heel goedkoop voor wat het is, misschien is die iets te groot maar daar wen je heel snel aan hoor!
Ik had sterk de verwachting dat die voorbij zou gaan komen. Maar om meerdere redenen is dat geen goed idee (garantie, software, en uitstraling). Ik snap de hype rond dat ding niet, het is gewoon een Chinaphone met een developervriendelijk sausje en kunstmatige schaarste.
spokje schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:24:
Kijk vooral eens naar de Lumia's. Zeer gebruiksvriendelijk & makkelijk te leren (WP 8.1) en lopen ook in een lager budget als een trein. In tegenstelling tot Android.
Ik denk dat Android handiger is omdat vrijwel iedereen in onze omgeving daar ervaring mee heeft. Als er een probleem is met een Android telefoon kan dat door andere gezinsleden of zelfs collega's worden opgelost (ik woon niet meer thuis). Android loopt in de categorie waar we het over hebben prima. Als het nodig is kan er zelfs ruim meer dan 400 euro worden uitgegeven, het moet alleen wel te verantwoorden zijn.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Honor 3C, budgettopper op dit moment :)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 08:18

ralpje

Deugpopje

eew schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:33:
[...]
Ik denk dat Android handiger is omdat vrijwel iedereen in onze omgeving daar ervaring mee heeft. Als er een probleem is met een Android telefoon kan dat door andere gezinsleden of zelfs collega's worden opgelost (ik woon niet meer thuis). Android loopt in de categorie waar we het over hebben prima. Als het nodig is kan er zelfs ruim meer dan 400 euro worden uitgegeven, het moet alleen wel te verantwoorden zijn.
Ik heb zelf een Lumia 925 en daarom mijn vrouw aangeraden ook een Lumia aan te schaffen. Dat is een 635 geworden en sinds die tijd heb ik geen enkele keer vragen gehad over hoe iets werkte, hoe iets ingesteld moest worden of andere zaken. En dat is haar eerste smartphone. ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• eew
ralpje schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Ik heb zelf een Lumia 925 en daarom mijn vrouw aangeraden ook een Lumia aan te schaffen. Dat is een 635 geworden en sinds die tijd heb ik geen enkele keer vragen gehad over hoe iets werkte, hoe iets ingesteld moest worden of andere zaken. En dat is haar eerste smartphone. ;)
Ik weet het, maar ik vind het heel moeilijk mij over mijn Android bias heen te zetten. Daarnaast zijn er een aantal Hue lampen in het huis (en komen er waarschijnlijk meer), volgens mij zijn die niet goed met WP te bedienen.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 15:46

Sorbo

Uw hulp in huis!

eew schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:40:
[...]

Ik weet het, maar ik vind het heel moeilijk mij over mijn Android bias heen te zetten. Daarnaast zijn er een aantal Hue lampen in het huis (en komen er waarschijnlijk meer), volgens mij zijn die niet goed met WP te bedienen.
Ook ik heb de android bias, gewoon om de hoeveelheid en kwaliteit van de apps, maar hier maak je toch een GROTE fout :+

Huetro for Hue, gemaakt door medetweaker Niels, is toch wel een van de tofste apps die ik voor Hue gezien heb: http://www.windowsphone.c...9d-42e4-99ca-88b44d10449b

Het is dat ik geen Hue lampen heb.... (en geen windows phone 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Sorbo op 18-02-2015 15:33 ]

Pagina: 1