Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basislaptop studie

Pagina: 1
Acties:

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-11 11:11
Beste Tweakers, nu mijn huidige laptop(HP Pavilion G7-1115sd) niet meer zonder netstroom kan, regelmatig te heet wordt en uitvalt zoek ik dringend een nieuwe laptop voor schoolzaken, office, beetje browsen etc. Hoef er niet op te gamen of zware dingen op te doen, maar hij moet wel gewoon betrouwbaar werken en waar ik een lange tijd mee kan doen.

600 euro vind ik veel geld, maar ik heb begrepen dat je daar al moeilijk een degelijke laptop voor kunt vinden. Voor schoolgebruik dacht ik dat er wel goede laptops voor <500 euro te vinden zijn, maar dat blijkt na onderzoek ook al moeilijk te zijn?

Heb veel gekloemeld met de pricewatch, koophulp etc doorgenomen maar kom er niet helemaal uit vanwege mijn beperkte kennis. i7 of 5, 4gb ram? etc :?

Mijn wensen:
-Windows 8 en geschikt voor windows 10!
-15,6 inch.
-Wordt niet snel warm en maakt niet teveel geluid(ventilator).
-Goede accuduur
-Goede bouwkwaliteit
-Betrouwbaar, wil er een lange tijd mee doen.

Touchscreen en DVD drive zijn geen must. Ga er ook geen films op kijken.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows 8/10.Vooral office, excel etc. surfen en mailen, ga er niet op gamen of video's bewerken. Processor hoeft dus niet zo goed te zijn neem ik aan, maar wil wel gewoon een laptop die vlotjes werkt en betrouwbaar is.

Wat is je budget?
rond de 600 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, elke dag. 15,6 inch, <3kg, goede accuduur en bouwkwaliteit is een voorkeur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur

Laptops die ik zelf gevonden heb:
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-14L
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-180
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 01404
pricewatch unsorted: Lenovo G50-45-A6-6310 (80E30170NX)
http://tweakers.net/price...d=TOSHIBA+Satellite+L50-B L50-B-14P en Satellite L50-B-1P3
pricewatch: Acer Aspire E5-521-67BL
En misschien te mooi om waar te zijn: ACER Aspire ES1-512-C162 voor 267 euro.

Alvast dank voor het meedenken!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:01
Zou wel voor laptop gaan met full hd scherm kan wel voor deze prijs.

• balarina
@ppatrick

Mwa, beeldkwaliteit hecht ik weinig waarde aan. Heb mijn oorspronkelijke budget verhoogd van 300-400 euro naar 600 euro om een laptop te vinden die wat betrouwbaarder is kwa kwaliteit. Full HD is geen must als dat de enige reden is om naar de 600 euro te gaan :)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 14:38
balarina schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:32:
@ppatrick

Mwa, beeldkwaliteit hecht ik weinig waarde aan. Heb mijn oorspronkelijke budget verhoogd van 300-400 euro naar 600 euro om een laptop te vinden die wat betrouwbaarder is kwa kwaliteit. Full HD is geen must als dat de enige reden is om naar de 600 euro te gaan :)
Ten aanzien van jouw wensen is het niet zozeer de beeldkwaliteit die beter wordt, maar de nuttige ruimte die je er mee wint.

Je geeft aan dat je de laptop gaat gebruiken voor Excel, surfen etc, dan is een FHD scherm erg prettig. Mijn privelaptop met FHD scherm werkt met Excel en de browser echt goed, veel oppervlakte, hoef niet veel te scrollen en heb overzicht. Mijn werklaptop (14", 1366x768) werkt met Excel en de browser juist heel omslachtig. In Excel bijvoorbeeld kun je gewoon niet zoveel rijen en kolommen kwijt waardoor je veel gaat scrollen (horizontaal en verticaal).

• balarina
@PatrickPR

Oke, dus Full HD is mooi meegenomen. Had er niet bijgezegd dat ik mijn beeld altijd erg donker heb staan en gebruik daarboven op ook nog eens flux op zijn hoogst. Krijg er minder snel koppijn van vandaar. Dus op beeldkwaliteit zal ik niet zo snel letten. Maar je hebt dus door FHD meer overzicht in rijen en kolommen, hoe kan dit?

Verwijderd

balarina schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:49:
@PatrickPR

Oke, dus Full HD is mooi meegenomen. Had er niet bijgezegd dat ik mijn beeld altijd erg donker heb staan en gebruik daarboven op ook nog eens flux op zijn hoogst. Krijg er minder snel koppijn van vandaar. Dus op beeldkwaliteit zal ik niet zo snel letten. Maar je hebt dus door FHD meer overzicht in rijen en kolommen, hoe kan dit?
Dat kan doordat er in essentie meer pixels zijn waardoor je meer kwijt kunt.

• PatrickPR
balarina schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:49:
@PatrickPR

Als voorbeeld nemen we 2 schermen:
- 15,6" 1366x768 (standaard resolutie bij laptops)
- 15,6" 1920x1080 FHD

Bij een FHD scherm heb je dus horizontaal 554 pixels en verticaal 312 pixels extra, bij een gelijkblijvende beeldschermdiagnoaal.

In Excel resulteert dit in een blanco spreadsheet in de volgende zichtbare kolommen en rijen (100% zoom):
- 1366x768: kolom A t/m U, rij 1 t/m 23
- 1920x1080: kolom A t/m AC, rij 1 t/m 41
.....door alleen het venster te verslepen. Met name als je vaak gebruik maakt van Freezed panes, is de extra ruimte erg aangenaam.

• balarina
Aah logisch, zou inderdaad handig zijn, maak er ook veel gebruik van.
Zal nog eens kijken naar
pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-180
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 01404

• PatrickPR
Uit die 2 zou ik persoonlijk kiezen voor de Lenovo. i5 i.p.v. i3 (sneller, nieuwer, turbo) en 6GB i.p.v. 4GB RAM. Bouwkwaliteit zou ook maar eens beter kunnen zijn, al weet ik dit niet zeker (onderbuikgevoel).

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Een 1080P scherm is inderdaad een goeie om op te letten, heb je altijd wel gemak van. Verder zou ik persoonlijk een euro of 80 onder je budget blijven zodat je er nog een SSD bij kunt kopen. Of een model met SSD uitzoeken natuurlijk, maar die zijn nog schaars in deze prijsklasse icm 1080P scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 18-02-2015 14:35 ]

• balarina
Dank voor de reacties. Zit nu serieus de Lenovo IdeaPad Z50-70 01404 te overwegen.

@mcDavid
Een ssd maakt het beschikbare geheugen wel krap, maar 68gb beschikbare ruimte van een 128gb ssd zou wel voldoende moeten zijn. Dan gebruik ik wel een externe hdd voor filmbestanden.
Weet je misschien of de garantie vervalt bij het vervangen naar een ssd. Zal het zelf nog opzoeken, maar misschien weet je het toevallig.

De lenovo is trouwens wel redelijk zwaar, wat een minpuntje is, maar goed de perfecte laptop bestaat niet heb ik gemerkt.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Het vervangen van een HDD of optische drive is iets wat je als gebruiker zelf moet kunnen doen, dit heeft dus geen gevolgen voor de garantie. Meestal staat ook gewoon in de handleiding vermeld hoe je dit moet doen. Misschien is dit wel iets om even op te letten of na te vragen voordat je tot de definitieve koop over gaat.

Sommige laptops hebben tegenwoordig een M.2 of MSATA slot waar je een SSD in kunt steken. Als dat niet het geval is zou ik adviseren de optische drive te vervangen door deen SSD, en de HDD lekker te laten zitten.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:46

Thomg

Aww yiss

mcDavid schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:50:
Het vervangen van een HDD of optische drive is iets wat je als gebruiker zelf moet kunnen doen, dit heeft dus geen gevolgen voor de garantie. Meestal staat ook gewoon in de handleiding vermeld hoe je dit moet doen. Misschien is dit wel iets om even op te letten of na te vragen voordat je tot de definitieve koop over gaat.

Sommige laptops hebben tegenwoordig een M.2 of MSATA slot waar je een SSD in kunt steken. Als dat niet het geval is zou ik adviseren de optische drive te vervangen door deen SSD, en de HDD lekker te laten zitten.
Meer een ultrabook ding.

Als alternatief kan je ook de HDD vervangen door de SSD en de optische drive er ook uit halen om het gewicht te verminderen. De HDD kan je dan bijv. in je pc stoppen, zo heb ik het gedaan iig.
SSD ipv HDD ( en niet allebei ) komt ook je batterijduur ten goede.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 18-02-2015 14:53 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een goedkope Dell zoals de Inspiron 15 3000 serie is zeker ook de moeite waard.

- Goede accuduur (5 uur achter elkaar is bij mij niet vreemd)
- Zeer stil (Fan draait eigenlijk alleen bij 1080P Youtube)
- Snel
- Lekker understated uiterlijk.

Natuurlijk krijg je bij de duurdere laptops:

- Een nog snellere processor (niet echt nodig voor average schoolwerk)
- Een beter FullHD scherm. Persoonlijk vind ik dat niet heel storend
- Mooier afgewerkt met aluminium of dergelijke (imho niet belangrijk)

Zelf ook een paar maanden gekozen voor een i3 Dell en absoluut geen spijt van gekregen. Zie ook de Tweakers Best Buy guides waar die al tweemaal als beste uit is gekomen. Voor het geld dat je bespaart op die 600 euro, kun je een leuke SSD erin knallen, een laptophoes kopen 'en een Moto G kopen ;)

Zie ook de review van Foritain en mijn eigen review:

productreview: Dell Inspiron 15 (3542-1237) review door Foritain

http://nl.hardware.info/p...ervaring-door-jeroenneman

Veel succes!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• balarina
@Jeroenneman

Had ik zeker gevonden, maar de levertijd schrikte me een beetje af. Door je positieve punten heb ik opnieuw overwogen en ga ik zeer waarschijnlijk de 15 Inspiron 3000 kopen van 349 euro. Die is met VIP korting incl. verzenden slechts 315 euro. En dan kijk ik nog wel of ik er een SSD in pleur, maar ik denk het wel.

Hopelijk kan die tegen stootje, maar hij voldoet verder prima aan mijn wensen. De i5/8GB/1TB voor 450 euro in de review van Foritian kan ik echter niet meer vinden, maar dat zal we een oude prijs zijn.

Bedankt iedereen. Keuze zal ik nu vooral zelf moeten maken :P

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:50:

Niet mee eens, de HDD heeft namelijk over het algemeen de snellere SATA poort (HDD zit vaak op SATA600 en de optische drive vaak op SATA300) dus ik zou de HDD vervangen voor de SSD en dan de HDD in een caddy stoppen en op de plek van de optische drive stoppen.
Pagina: 1