5.0 met vloerstaande speakers of 5.1 met boekenblank + sub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 21:14
Intro
Ik ben in de markt om mijn huidige kant-en-klare serround set te vervangen voor een 'echte' serround set. Ik heb nu een Panasonic BT200 van 4 jaar oud welke het overigens nog prima doet. Ik ben nu echter opzoek naar wat betters. Ik denk voor mijn toepassingen dat een receiver (heb de Denon AVR-X3100 op het oog) de beste opties is. Alleen over de speaker configuratie ben ik nog niet helemaal uit.

Ik zoek een?
Een nieuwe complete set serround speakers. Bij mijn huidige set erger ik me vooral aan de bas. Veel bas hoeft er van mij niet te zijn. De bas van mijn huidige set is zelfs als deze helemaal geknepen is te hard en heeft een te slechte kwaliteit

Wat is je budget?
1000 tot ongeveer 1500€ (speakers only)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor
70% van de tijd zal de set gebruikt worden voor achtergrond muziek (internet radio), echter zoek ik hoofdzakelijk meer kwaliteit om films en series te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Nu ben ik zelf aan het twijfelen of ik moet gaan voor:
optie 1 - Vloerstaande speakers als fronts (ik had zelf de Dali Zensor 7 gevonden) met boekenplank speakers (Dali Zensor 3) als rears.
optie 2 - moet gaan voor boekenplank speakers voor zowel de fronts als rears (Dali Zensor 3) en dan een Sub voor het laag (Dali SUB E-9).
Kijkend naar de prijs ben ik met optie 2 ongeveer 100€ duurder uit.
Een Teufel Theater MK2 5.1 zou ook nog een optie kunnen zijn voor dat bedrag. Echter heb ik die niet kunnen beluisteren waardoor ik nog een beetje huiverige ben mijn pijlen daar op te zetten.

De vraag:
Voor films en series worden sub's natuurlijk aanbevolen, Ik vraag me alleen af of in mijn geval vloerstaande niet genoeg zijn. Zoals gezegd vind ik een beetje laag wel fijn maar ik vind het bas volume al snel te hoog (een sub kan je natuurlijk wel beter regelen wat dat betreft). Er zal daarnaast ook veel muziek op gedraait worden (lage kwaliteit). er kan altijd later nog een sub bij. Esthetisch vind ik 4x boekenplank en een sub wel weer mooier en begreep ik dat een boekeplank speaker vaak niet onder doet aan een vloerstaande (op de laag weergave na).
Kortom de vraag: welke wijze woorden zouden jullie toeschrijven aan optie 1 of optie 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Voor een film is een sub onontbeerlijk als je film-bas wil. Ik moet de eerste vloerstaander nog tegenkomen die zonder problemen de 25-30hz raakt bij -3db of beter en dit ook kan op hoog volume (= hoge uitslag).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kiezen voor de vloerstaanders. Zelf vind ik knappe stereo muziek minstens zo belangrijk als filmervaring. Als je een aardige versterker hebt die stereo lekker speelt is dit m.i. echt de beste optie. As muziek je niks uitmaakt, kies dan voor de optie met sub.

De tweedehands markt is voor dit spul vaak een erg goede optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Ga voor optie 2 met een svs subwoofer de SVSound SB12-NSD bijvoorbeeld, das een gesloten subwoofer dus meer geschikt voor muziekweergave.
Als je die onder de 70-80hz mee laat spelen ook met muziek ga je de vloerstaanders echt niet missen volgens mij.
En met films heb je ook bas genoeg, ie gaat tot 23hz-3db dat is echt laag zeker voor een gesloten subwoofer

http://hificorner.nl/spea...vsound-sb12-nsd-hoogglans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
Dank voor de reacties!!

Vrijdag ben ik bij de audio zaak in de buurt geweest om advies in te winnen (zaak was vooral gericht op muziek en konden dan ook geen serround laten horen).

De beste man kwamen met het advies voor optie 2 te gaan en dan waren Zensor 1 genoeg volgens hem.
Zijn onderbouwing luide als volgt: voor serround wil je het liefst 4(of 5) gelijke boxen voor een evenwichtig beeld (iets met staande golven) met aanvullend een goeie sub van een Sub fabrikant. Volgens hem waren de Zensor 1 genoeg voor mijn ruimte (+-35m2). De grotere kast van de Zensor 3 was alleen van belang voor een dieper laag en niet voor het Volume. (kan iemand dit bevestigen?) daarnaast gaf hij aan voor een receiver van NAD te gaan en als voorbeeld van een sub stelde hij het merk REL voor.

NAD receivers zullen ongetwijfeld goed(beter) geluid geven, echter missen ze voor mijn gevoel een heel aantal opties en zijn ze wat verouderd (HDMI 1.4). Ik blijf voor nu nog bij de X3200 (als die uitkomt) of een Marantz (wanneer er iets uitkomt met HDMI 2.0 en DHCP 2.2)

De theorie snap ik wel; boekenplank speakers voor Mid en High en een Sub voor het laag. dan zou je de hele band gedekt moeten hebben en doet elke speaker waar hij goed in is. ik lees op het forum dat boekenplank speakers minstens zo goed zijn als vloer staande speakers in het zelfde bereik.
Meerwaarde van een vloer staande zou zijn dat hij wat lager kan waardoor er wellicht geen sub nodig is. Geeft een vloer vstaande speaker egt beter geluid bij muziek dan boekenplank speakers en een sub?

Ik moet zeggen dat de Zensor 1 die hij liet horen zeer goed klonken. Ik had ergens anders al de KEF Q500 gehoord en die klonk ook goed. De Dali schijnt waanzinnig goed te presteren voor zijn prijs. Toch wil ik wat vergelijkings materiaal hebben of het soort geluid wat er uit komt bij mij past. Ik ga opzoek naar een zaak welke zowel Dali (zensor 3) als KEF (Q100) voert (regio Zwolle) om ze toch is goed met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Je zou eventueel nog kunnen gaan kijken naar complete 5.1 sets.
deze heb je met zowel boekenplank speakers als met normale vloerstaanders.
een merk die dit bijvoorbeeld heeft is Teufel.

Het nadeel is dat je deze nergens kunt beluisteren, echter kun je ze gewoon bestellen, 8 weken testen en als je niet tevreden bent ze gewoon terug sturen. De reviews zijn wel goed, zeer goede prijs/prestatie.

http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p9955.html
http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p9973.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
NL_Scratch schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:02:
Je zou eventueel nog kunnen gaan kijken naar complete 5.1 sets.
deze heb je met zowel boekenplank speakers als met normale vloerstaanders.
een merk die dit bijvoorbeeld heeft is Teufel.

Het nadeel is dat je deze nergens kunt beluisteren, echter kun je ze gewoon bestellen, 8 weken testen en als je niet tevreden bent ze gewoon terug sturen. De reviews zijn wel goed, zeer goede prijs/prestatie.

http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p9955.html
http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p9973.html
Dat is inderdaad ook een optie waar ik naar aan het kijken ben. Alleen ben ik nog een beetje huiverig voor die optie ivbm 'niet te vergelijken met'.

Mijn grootste vraag nu is een beetje of vloer staande speakers egt beter klinken (bij muziek) dan boekenplank speakers met een goeie subwoofer. (Zensor 7/Q500 vs Zensor 3/Q300 + SVS sub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Jahaa! schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:48:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie waar ik naar aan het kijken ben. Alleen ben ik nog een beetje huiverig voor die optie ivbm 'niet te vergelijken met'.

Mijn grootste vraag nu is een beetje of vloer staande speakers egt beter klinken (bij muziek) dan boekenplank speakers met een goeie subwoofer. (Zensor 7/Q500 vs Zensor 3/Q300 + SVS sub)
Of je pakt het beste van 2 werelden, vloerstaanders met een subwoofer.
De sub laat je dan op een lekkere lage frequentie staan zodat deze alleen aan springt als je het echt nodig hebt.
Pagina: 1