Wel of geen audiokaart?

Pagina: 1
Acties:

• meugel
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste Tweak-goeroes,

Ik heb een korte vraag. Ik heb pas de (befaamde) HyperX Cloud headset gekocht omdat ik de maximale geluidservaring wil krijgen (voor een betaalbare prijs).
Ik heb echter een onboard geluidschip, de Realtek ALC892.
Raden jullie me aan een geluidskaart te kopen of zou deze chip moeten voldoen?

Groeten

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

BaRF

bijna kerst

Probeer het gewoon? :) Als je het geluid goed vind is het ok toch?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo'n ALC892 is misschien niet de allerbeste chip, maar ik vind 't ding goed genoeg, en zou niet snel een losse geluidskaart gaan kopen om die te vervangen voor de systemen waarbij er zo'n ding inzit.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
hier een mobo review van de buren waar ze ook geluid hebben genomen van o.a. de alc892.
er zijn zwakkere broeders maar een drama is het ook niet. toch zou ik een geluidskaart overwegen mits je budget het toelaat.

ik zelf wil er ook niet snel zonder.

[ Voor 8% gewijzigd door dezejongeman op 18-02-2015 11:21 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Ik vervang al jaren mijn onboard geluid door een creative kaart.. ik zeg een hele nieuwe wereld gaat voor je open. Zoveel meer mogelijkheden en echt VEEL beter geluid.

• meugel
Oké, bedankt voor de input!
Nu heb ik gehoord dat de twee grootmachten in de audiokaarten de Xonar serie en de Soundmaster Z zijn.
Welke geluidskaart is het beste als je er zowel mee wil gamen als muziek luisteren?
En is dit het waard voor rond de 60 euro?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Ik heb zelf een soundblaster-Z en vind het 100% waard icm mijn DT990 Pro, maar of dat het waard is voor jou...
Mic heb ik gewoon van de prijs afgetrokken omdat dat mij de kosten van een nieuwe mic bespaart ( 50€ geluidskaart + 23€ mic) om het wat meer te verantwoorden.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 18-02-2015 13:13 ]

• legendareN
Ja er is goede software aanwezig bij de soundblaster kaarten.. Audio creatie modus, entertainment modus en game modus. Ik heb hem zelf altijd op Audiocreatie modus zowel voor het gamen als muziek. (Met mijn eigen instellingen uiteraard)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ga dit topic even volgen aangezien ik al een tijdje met dezelfde vraag zit.. Ik gebruik een losse pioneer versterker met 2 klipsch speakers, aangesloten op het moederbord (Supreme FX RoG audiochip). Het geluid is verder goed maar wellicht dat een losse geluidskaart nét wat leuker is voor m'n muziek :)

@Meugel: check wel even of je moederbord nog PCI sloten heeft! Ik had een erg mooie Creative fatal1ty geluidskaart 'vroeger' maar stapte over op een Z97 moederbord die 0 PCI sloten heeft. Ik ben hierdoor gebonden aan een PCI-E geluidskaart.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
stin00 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:38:
Ik ga dit topic even volgen aangezien ik al een tijdje met dezelfde vraag zit.. Ik gebruik een losse pioneer versterker met 2 klipsch speakers, aangesloten op het moederbord (Supreme FX RoG audiochip). Het geluid is verder goed maar wellicht dat een losse geluidskaart nét wat leuker is voor m'n muziek :)

@Meugel: check wel even of je moederbord nog PCI sloten heeft! Ik had een erg mooie Creative fatal1ty geluidskaart 'vroeger' maar stapte over op een Z97 moederbord die 0 PCI sloten heeft. Ik ben hierdoor gebonden aan een PCI-E geluidskaart.
Waarom koop je er niet. En test je het 14 dagen. Bevalt het niet goed genoeg stuur je hem gewoon terug.

• meugel
Daar heb je een punt @loki504, misschien ga ik dat wel proberen.

@stin00 ik heb nog één vrij PCI-e slot maar die ligt vlak onder de fans van m'n videokaart, weet niet of dit veel kwaad kan? Tijdens gamen en GPU-load 100% bereikt ie zo'n 70 graden

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zeker voor een headset heeft het nut omdat je daar gewoonweg meer details hoort. Voor speakers heb ik het zelf ervaren, ik ging van een oude geluidschip (van een 5 jaar oud budget mobo) naar de Supreme FX geluidchip op mn VII Ranger, het geluid klinkt veel helderder en er zijn diepere bassen. Een headset heb ik (nog) niet getest. Alleen ik weet echter niet wat voor geluidskaart je moet hebben om het verschil te merken...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Welk moederbord heb je?
pwillemske schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:20:
Zeker voor een headset heeft het nut omdat je daar gewoonweg meer details hoort. Voor speakers heb ik het zelf ervaren, ik ging van een oude geluidschip (van een 5 jaar oud budget mobo) naar de Supreme FX geluidchip op mn VII Ranger, het geluid klinkt veel helderder en er zijn diepere bassen. Een headset heb ik (nog) niet getest. Alleen ik weet echter niet wat voor geluidskaart je moet hebben om het verschil te merken...
Lijkt me niet echt vergelijkbaar :?

• legendareN
Ik weet niet hoeveel meer input je wilt hebben. Ik heb geen grafiekje voor je waar ik duidelijk kan aantonen dat mijn geluidskaart VEEL beter klinkt dan onboard :p.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:00:
Welk moederbord heb je?

[...]

Haha weet ik, maar ik wilde aanduiden dat je het verschil wel kan horen...(duh). Ik weet echter niet of een geluidkaart van 25 euro (bijvoorbeeld) het verschil wel gaat horen...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:38:
Dan is S/PDIF vast wel mogelijk.

• meugel
Goeiemorgen! Het is alweer even geleden dat hier is gereageerd. Ik heb besloten een audiokaart te kopen, en als ik het goed begrijp is de Soundblaster Z de beste keuze? Vanwege allround beter geluid en betere meegeleverde software?
Is hierbij nog verschil tussen een dure en een goedkope kaart?
Groeten

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Duurdere kaarten bieden vaak ook een ingebouwde amplifier aan, dit kan voordelig uitpakken.
Als je niet weet wat dit is heb je het zeer waarschijnlijk niet nodig.

Wat de SBZ zo interessant maakt is dat er een kwalitatief zo slechte microfoon nog niet bij zit, dat kan je van de prijs aftrekken.
Voor de rest zijn de features die bij de kaart komen ook verrassend vol en uitgebreid.

Ik zou zeggen, doen, als je het niks vind kan je je altijd nog beroepen op de wet koop op afstand.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Thomg schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:00:
Welk moederbord heb je?

[...]

Inderdaad niet te vergelijken. Een high end bord versus budget geeft sowieso verschil. De meeste betere socket 1150 borden worden met de Realtec ALCOHOL 1150 geleverd. Laat dat nu net de chip zijn die door Asus SupremeFX genoemd wordt:

http://techreport.com/rev...nger-motherboard-reviewed

De tijd dat je een losse kaart nodig hebt, ligt achter ons. Er zijn een aantal borden met betere afscherming dan normaal en die geven prima geluid. Alléén voor de audiofiel zal een afzonderlijke kaart nuttig zijn. Bovendien als je spdif gebruikt maakt het helemaal niet uit.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:44
Ik denk dat je moederboard meer invloed heeft. Als het board een 'echte' koptelefoon versterker heeft achter de ALC892 dan zit het wel goed. Ontbreekt deze en gebruiken ze de interne versterker van de audio chip dan zou ik voor een losse kaart gaan.

Verder gebruik ik zelf een extra passieve verzwakker na de on-board soundcard zodat deze gewoon vol kan uitsturen en de moederbord storing dus min of meer wegvalt en regel het luistervolume met deze verzwakker.

Ik gebruik zelf deze: http://www.smproaudio.com...ntrollers/nano-patch-plus in combinatie met de Asrock Z97 Extreme 6 waarop de ALC1150 zit. Deze heeft nog een extra audio driver (Texas Instruments NE5532) maar ondanks de geweldige marketing claims van de fabrikant komt er nog genoeg ruis en gespetter uit en met de verzwakker is die verdwenen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• meugel
Update: Ik heb gisteren de Soundblaster Z binnen gekregen.
Wat me opvalt is dat het geluid wel een stuk ruimer is, maar dat de kaart veel teveel power geeft zodat het geluid gaat kraken.
Nog even zoeken naar de juiste instellingen denk ik.
Iemand ideeen?

• meugel
Laatste update:
Alles werkt inmiddels naar behoren en ik ben erg blij met het volle en rijke geluid.
Of ik heel veel verschil hoor met mn onboard: Nee, niet veel, maar wel een beetje en het is het geld waard voor mij.
Pagina: 1