RAID vraag

Pagina: 1
Acties:

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 10:49
Beste medetweakers,

Bijna een jaar lang heb ik stabiel een RAID 5 draaien op mijn pc met 4x3Tb schijven. Deze heb ik draaien onder AMD RAIDXpert. Op dit moment gebruik ik een Gigabyte GA-790FXTA-UD5 in combinatie met een AMD Phenom II X4 965BE. Nu zit ik eraan te denken over te stappen naar een intel moederboard voor mijn game pc. Dit betekent dat dit moederboard, de oude cpu en de RAID opstelling verhuisd naar een andere case. De RAIDXpert software staat echter geïnstalleerd op de SSD die in de game pc aanwezig blijft.

Mijn eigenlijke vraag nu: Als ik een extra HDD/SDD in de "RAID-pc" installeer met windows en RAIDXpert. Zal RAIDXpert de bestaande RAID 5 opstelling herkennen, of zal ik mijn data kwijt zijn en moet ik de RAID opnieuw opzetten?

Bij voorbaat dank

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 12:36

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Normaal gesproken worden de members van een RAID array in de controller opgeslagen en komt er ook een vlaggetje op de member zelf te staan. Ik weet echter niet of dit ook voor software RAID geld en vervolgens niet of de RAIDXpert kaart hieraan conformeert. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je de schijven die je over gaat zetten op PRECIES het zelfde poortje op de kaart aansluit als dat ze nu zitten.

Wellicht kan iemand anders dit nog aanvullen.

-EDIT- ik lees nu dat dit RAIDXpert echt puur software based RAID is. Kun je de configuratie van de RAIDXpert software niet exporteren?
Lijkt me sterk dat dat niet kan. Vervolgens RAIDXpert in je neieuwe set-up installeren en de config importeren. Dan zou de array logischer wijs gewoon herkend moeten worden. Nogmaals, de HD's MOETEN aan dezelfde poortjes geprikt worden als waar ze nu op aangesloten zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door ElCondor op 18-02-2015 10:55 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Omaatjehenk
ElCondor schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:44:

-EDIT- ik lees nu dat dit RAIDXpert echt puur software based RAID is. Kun je de configuratie van de RAIDXpert software niet exporteren?
Lijkt me sterk dat dat niet kan. Vervolgens RAIDXpert in je neieuwe set-up installeren en de config importeren. Dan zou de array logischer wijs gewoon herkend moeten worden. Nogmaals, de HD's MOETEN aan dezelfde poortjes geprikt worden als waar ze nu op aangesloten zijn.
Bedankt voor het meedenken, op dezelfde poortjes aansluiten moet lukken. De software heeft een browser based interface (of hoe je dit ook moet noemen) welke voor mij niet meer werkt (van de 1 op de andere dag kon ik er niet meer bij, misschien dat iemand hier een oplossing voor weet?). De RAID werkt echter nog wel en heb er nog nooit problemen mee gehad. Dit betekent dat ik geen idee heb hoe en of ik de configuratie kan exporteren.

Maar ik weet ook niet of een bestaande array wordt herkent door RAIDXpert, dit is mijn voornaamste probleem.

Verwijderd

De handleiding zegt dat je voor de RAIDXpert software een AMD chipset nodig hebt. Dus nee, tenzij je een Intel moederbord hebt met een extra AMD SATA chip. Naar mijn beste weten bestaan deze niet.

• Omaatjehenk
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:32:
De handleiding zegt dat je voor de RAIDXpert software een AMD chipset nodig hebt. Dus nee, tenzij je een Intel moederbord hebt met een extra AMD SATA chip. Naar mijn beste weten bestaan deze niet.
Het moederboard en oude CPU blijven behouden in die opstelling, enkel de GPU en SSD(bootdisk) vervallen. De nieuwe pc krijgt een Intel moederboard en CPU. Dit betekent dus dat ik van de huidige pc, 2 pc's maak. Een nieuwe pc waarvan ik de GPU en SSD van de huidige configuratie gebruik, en een tweede pc met het oude moederboard + CPU + HDD's (in RAID).

Verwijderd

Oh, ik zie het, ik had niet goed gelezen. Dan zou het geen probleem moeten zijn, maar ik zou inderdaad de HDD's wel op dezelfde poorten aansluiten als dat ze nu zitten.

• Omaatjehenk
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:50:
Oh, ik zie het, ik had niet goed gelezen. Dan zou het geen probleem moeten zijn, maar ik zou inderdaad de HDD's wel op dezelfde poorten aansluiten als dat ze nu zitten.
Waarom denk jij dat het geen probleem zou moeten zijn? Als ik een het moederboard + CPU + RAID opstelling aansluit, een nieuwe HDD (als bootdisk) met schone W7 installatie met daarbij RAIDXpert installeer, zal volgens jou RAIDXpert de array (mits deze op dezelfde poorten zijn aangesloten) herkennen?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het vervelende is dat we niet heel duidelijk krijgen op welke manier RAIDXpert zijn config bewaard. Normaal gesproken wordt dit gedaan in een stukje bios geheugen op de een RAID kaart, maar ja, die is er bij jou niet. Dus lijkt het logisch dat de gegevens inderdaad op je systeemschijf geïnstalleerd staan. Ik kan zo snel met Google niet zien op welke manier je die gegevens kunt exporteren... Wat voor een RAID heb je ingesteld?

Als het een RAID10 is, dan zou je theoretisch gezien twee schijven uit je array kunnen laten en dan met twee disks een nieuwe array opbouwen. Vervolgens vanaf die twee disks je data restoren naar de nieuwe array. De vraag is alleen welke disk is lid van welke poot van een RAID10 array.
Als je RAID5 hebt ingesteld gaat dit verhaal zowieso niet op :(

• Omaatjehenk
ElCondor schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:28:
Als je RAID5 hebt ingesteld gaat dit verhaal zowieso niet op :(
Dit is dus wel het geval, hierom weet ik dus ook niet goed hoe dit in elkaar steekt.

Verwijderd

RAID informatie wordt op de schijven zelf opgeslagen; niet op de controller zelf dat zou onzinnig en extreem gevaarlijk zijn.

Je kunt je RAID set gewoon op dezelfde hardware aansluiten en met een ander OS. Gebruik je een ander moederbord met dezelfde merk chipset (AMD/Intel/nVidia) dan kan het werken; succes niet altijd gegarandeerd omdat er versieverschillen tussen het on-disk RAID formaat kunnen zijn. Bij Intel is dit in elk geval zo dat er meerdere versies zijn die niet altijd compatible zijn met elkaar.

Afgezien daarvan kun je je RAID set prima migreren. Maar een legacy onboard RAID5 met legacy filesystem zonder backup is wel erg onveilig. Is je data echt belangrijk dan zorg je sowieso voor een backup. En dan is het overzetten ook een minder groot risico omdat je altijd je backup nog hebt.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kijk, iemand die er iets meer van weet. Zoals gezegd, het moederbord en dus de RAID chip gaat mee naar het nieuwe systeem. De vraag is alleen, als hij de drivers/RAID setup op zijn nieuwe PC opnieuw installeert, wordt de array op de disks dan wel herkend?

@TS
En je OS klonen op een nieuwe disk? Is dat niet een optie?
Voor zover ik het begrijp staat je OS niet op de array, toch?

• Omaatjehenk
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:30:
RAID informatie wordt op de schijven zelf opgeslagen; niet op de controller zelf dat zou onzinnig en extreem gevaarlijk zijn.

Je kunt je RAID set gewoon op dezelfde hardware aansluiten en met een ander OS. Gebruik je een ander moederbord met dezelfde merk chipset (AMD/Intel/nVidia) dan kan het werken; succes niet altijd gegarandeerd omdat er versieverschillen tussen het on-disk RAID formaat kunnen zijn. Bij Intel is dit in elk geval zo dat er meerdere versies zijn die niet altijd compatible zijn met elkaar.

Afgezien daarvan kun je je RAID set prima migreren. Maar een legacy onboard RAID5 met legacy filesystem zonder backup is wel erg onveilig. Is je data echt belangrijk dan zorg je sowieso voor een backup. En dan is het overzetten ook een minder groot risico omdat je altijd je backup nog hebt.
Bedankt! Hier kan ik wat mee. Dit betekent dat wat ik zou willen doen mogelijk is? De data op de disks is niet zozeer belangrijk (het betreft een grote verzameling films), maar alles opnieuw uitzoeken, ordenen en omzetten naar digitaal formaat is wel zeer tijdrovend.
ElCondor schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:33:
@TS
En je OS klonen op een nieuwe disk? Is dat niet een optie?
Voor zover ik het begrijp staat je OS niet op de array, toch?
OS klonen is inderdaad een mogelijkheid, deze staat inderdaad niet op de array.

[ Voor 12% gewijzigd door Omaatjehenk op 18-02-2015 14:36 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het is een FakeRAID opstelling, die kost nagenoeg net zo veel CPU cycles als gewone software RAID.

Je opstelling wordt gewoon opnieuw ingelezen, geen problemen daar mee. RAIDXpert doet alleen een stukje visuele informatie, wat management die je normaal via je BIOS moet doen en als het goed draait ook wel alerting. Zonder RAIDXpert werkt alles ook gewoon: het is alleen verplicht op het moment dat je van je array wil booten. De RAID schijf wordt namelijk als virtuele schijf aan je OS gepresenteerd, die helemaal niet weet dat het een RAID schijf is, die ziet gewoon een bak eentjes en nulletjes om data mee op te slaan.

• Omaatjehenk
johnkeates schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:40:
Het is een FakeRAID opstelling, die kost nagenoeg net zo veel CPU cycles als gewone software RAID.

Je opstelling wordt gewoon opnieuw ingelezen, geen problemen daar mee. RAIDXpert doet alleen een stukje visuele informatie, wat management die je normaal via je BIOS moet doen en als het goed draait ook wel alerting. Zonder RAIDXpert werkt alles ook gewoon: het is alleen verplicht op het moment dat je van je array wil booten. De RAID schijf wordt namelijk als virtuele schijf aan je OS gepresenteerd, die helemaal niet weet dat het een RAID schijf is, die ziet gewoon een bak eentjes en nulletjes om data mee op te slaan.
Dit bevestigd dus ook dat de door mij geopperde werkwijze een werkende is? Stel ik breng het moederboard + CPU + RAID 5 opstelling exact zoals die nu in de case zit over in een andere case, ik sluit hier een HDD op aan met een schone W7 installatie (met of zonder RAIDXpert), kan de data gewoon worden uitgelezen zolang de BIOS goed staat ingesteld (welke op dit moment al goed staat ingesteld en hierin dus geen wijzigingen in worden aangebracht)?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, zo niet hoor ik dat ook graag natuurlijk.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja, geen probleem.

En stel dat je tegen bugs aan loopt (Wat altijd kan met dit soort RAID systemen) dan kan MDADM altijd nog je data uitlezen met een willekeurige Linux boot CD. Maar mijn ervaring met RAIDXpert van AMD is dat het gewoon werkt.

Ik zou wel RAIDXpert weer installeren om dat je dan net wat meer inzicht in je array hebt in plaats van de eenmalige check en alert bij POST.

• Omaatjehenk
johnkeates schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:11:
Ja, geen probleem.

En stel dat je tegen bugs aan loopt (Wat altijd kan met dit soort RAID systemen) dan kan MDADM altijd nog je data uitlezen met een willekeurige Linux boot CD. Maar mijn ervaring met RAIDXpert van AMD is dat het gewoon werkt.

Ik zou wel RAIDXpert weer installeren om dat je dan net wat meer inzicht in je array hebt in plaats van de eenmalige check en alert bij POST.
Hartstikke bedankt, dan weet ik tot zover genoeg. Zodra ik hier daadwerkelijk mee bezig ga en kan laat ik weten of het is gelukt of niet. Als er in tussentijd anderen zijn die hier nog iets aan toe te voegen hebben hoor ik het graag!
Pagina: 1